M O K A A B

پارتیشن آلومینیومی

طراحی انواع پارتیشن آلومینیومی + نمونه کار

پارتیشن اداری آلومینیومی

پارتیشن اداری آلومینیومی یکی از محبوب‌ترین سازه‌های تفکیک‌کننده فضاهای اداری است. این پارتیشن‌ها به دلایل مختلفی از جمله عمر بالا، وزن سبک، تنوع کافی، زیبایی و طراحی مدرن، بیش از سایر مدل‌های پارتیشن اداری مورد توجه قرار گرفته و روزبه‌روز نیز بر محبوبیت آنها افزوده می‌شود.

یک پارتیشن آلومینیومی معمولا شامل چند بخش مختلف بوده و به کمک پایه‌ها و چارچوب‌های آلومینیومی شکل می‌گیرد. این چارچوب‌های خاص و زیبا، در فضای خالی میان چارچوب خود، می‌توانند از آلومینیوم، سایر فلزات، ام دی اف، پی وی سی و از همه بهتر شیشه استفاده کنند. در واقع اغلب پارتیشن‌های اداری آلومینیومی تنها دارای چارچوب آلومینیومی بوده و در دیواره اصلی آنها، به‌خصوص در فضاهای شیک و مدرن، از انواع شیشه‌های شفاف و مات استفاده شده است.

علاوه بر نوع جنس دیوارهای پارتیشن آلومینیومی، یک ویژگی مهم دیگر نیز موجب تفاوت آنها با یک‌دیگر می‌شود. به‌طور کلی دو گروه از پارتیشن‌های اداری آلومینیومی وجود دارد. گروه اول به‌عنوان پارتیشن‌های تک جداره و گروه دوم به‌عنوان پارتیشن‌های دوجداره شناخته می‌شوند.

که هر کدام نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. یک ویژگی مهم دیگر پارتیشن‌های اداری آلومینیومی پیوستگی آنها است. به این معنا که این چارچوب‌های بزرگ، به‌خوبی در یک‌دیگر ادغام شده و می‌توانند لبه‌های خود را به یک‌دیگر به‌طور کامل پیوند دهند.

این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید اشکال و فضاهای کاری متنوعی را به کمک آنها ساخته و این در حالی است که انجام این کار به کم‌ترین فضا، زمان و انرژی نیاز دارد. در نهایت پارتیشن‌های اداری آلومینیومی قابلیت تغییرات وسیعی دارند. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید فضاهای خود را با سرعت و سادگی بیشتری در مقایسه با دیوارهای سنتی تغییر دهید.

پارتیشن تک جداره آلومینیومی

پارتینش‌های اداری تک جداره با فریم آلومینیومی در طراحی دکوراسیون اداری، یکی از پرکاربردترین مدل‌های پارتیشن اداری هستند. این گزینه در مقایسه با مدل‌های دوجداره مزایا و البته محدودیت‌هایی دارد. در عمل نیز این شما هستید که بنابر نیاز خود، یکی از این گزینه‌ها یا ترکیبی از آنها را انتخاب می‌کنید.

به‌طور کلی پارتیشن آلومینیومی تک جداره به دلیل مصرف کمتر مواد اولیه، انتخاب به‌صرفه‌تری محسوب می‌شود. همچنین این مدل‌ها فضای کمتری اشغال کرده و در دفاتر اداری با مساحت کم، می‌توانند گزینه بهتری باشند. وزن سبک‌تر نیز یکی دیگر از مزایای پارتیشن اداری تک جداره است؛ که کار نصب و جابه‌جایی و تغییرات در آن را ساده‌تر می‌کند.
با این حال پارتیشن‌های تک جداره معایب و محدودیت‌هایی نیز دارند.

به عنوان مثال ساخت دیوارهایی کاملا آکوستیک به کمک آنها واقعا مشکل است. همچنین این پارتیشن‌ها در مقابل تبادل دمایی، محافظت بالایی نداشته و نمی‌توان از آنها انتظار بالایی داشت. در نهایت نیز در مدل‌های شیشه‌ای پارتیشن‌های اداری با چارچوب آلومینیومی، حفظ حریم خصوصیِ فضاهای اختصاصی کمی مشکل‌تر است.

چراکه امکان نصب پرده یا ایجاد دو حالت شفاف و مات در کنار یک‌دیگر در این مدل‌ها مقداری مشکل است. با این حال در فضاهایی که این محدودیت‌ها برای ما جدی نیست؛ استفاده از پارتیشن آلومینیومی تک جداره می‌تواند گزینه‌ای بسیار مقرون‌به‌صرفه و مناسب باشد.

علاوه بر نوع جنس دیوارهای پارتیشن آلومینیومی، یک ویژگی مهم دیگر نیز موجب تفاوت آنها با یک‌دیگر می‌شود. به‌طور کلی دو گروه از پارتیشن‌های اداری آلومینیومی وجود دارد. گروه اول به‌عنوان پارتیشن‌های تک جداره و گروه دوم به‌عنوان پارتیشن‌های دوجداره شناخته می‌شوند.

که هر کدام نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند. یک ویژگی مهم دیگر پارتیشن‌های اداری آلومینیومی پیوستگی آنها است. به این معنا که این چارچوب‌های بزرگ، به‌خوبی در یک‌دیگر ادغام شده و می‌توانند لبه‌های خود را به یک‌دیگر به‌طور کامل پیوند دهند.

این ویژگی باعث می‌شود تا بتوانید اشکال و فضاهای کاری متنوعی را به کمک آنها ساخته و این در حالی است که انجام این کار به کم‌ترین فضا، زمان و انرژی نیاز دارد. در نهایت پارتیشن‌های اداری آلومینیومی قابلیت تغییرات وسیعی دارند. بنابراین در صورت نیاز می‌توانید فضاهای خود را با سرعت و سادگی بیشتری در مقایسه با دیوارهای سنتی تغییر دهید.

پارتیشن دوجداره آلومینیومی

گزینه پیشرفته‌تر پارتیشن‌ها، پارتیشن دوجداره آلومینیومی است. این پارتیشن‌ها معمولا در چارچوب خود از آلومینیوم استفاده کرده و در فضای میان قاب، دو جداره یا همان پنل شیشه‌ای را به‌کار برده‌اند. البته این حالت دوجداره را می‌توان از سایر جنس‌ها، از جمله آلومینیوم نیز داشت؛ با این وجود دوجداره بودن یک ویژگی جذاب است؛ که در صورت استفاده از شیشه، می‌تواند مزایای بسیار بیشتری داشته باشد.

مهم‌ترین مزایای پارتیشن دوجداره آلومینیومی، قابلیت بالای آنها در ایجاد محیطی ایزوله از نظر سروصدا است. همچنین این پارتیشن‌ها می‌توانند عایق بسیار بهتری در مقابل تبادل دمایی باشند. بنابراین گزینه‌ای عالی برای کاهش مصرف انرژی برای گرم و سرد کردن فضای دفاتر اداری هستند. همچنین این پارتیشن‌ها توانایی بیشتری در مدیریت فضای خصوصی افراد دارند. به‌عنوان مثال یکی از مهم‌ترین مزایای این مدل‌ها امکان نصب انواع پرده کرکره در فضای میان دو جداره است. این کار کمک می‌کند تا بتوانید حریم خصوصی هر فضا را بهتر مدیریت کرده و همچنین پرده دفتر کار شما از آلودگی‌های محیطی مانند گرد و غبار و آسیب‌های فیزیکی دور می‌ماند.

با این وجود پارتیشن‌های دوجداره آلومینیومی مشکلاتی نیز دارند. به‌عنوان مثال آنها فضای بیشتری را اشغال می‌کنند؛ که این موضوع اگرچه در فضاهای کاری بزرگ اهمیت کمی دارد؛ اما در دفاتر اداری کوچک بسیار چشم‌گیر است. همچنین وزن بالاتر و سختی جابه‌جایی و نصب مجدد بیشتر، این مدل‌ها را به‌طور کلی به گزینه گران‌قیمت‌تری در مقایسه با پارتیشن‌های آلومینیومی تک جداره تبدیل کرده است.

با این حال انتخاب یک گزینه از میان مدل‌های دو جداره و تک جداره، بستگی به بودجه، فضای کار شما و نوع تقسیم‌بندی فضای کار دارد. همچنین تجربه ثابت کرده است که ترکیبی از این دو مدل، به‌خصوص در فضاهای بزرگ، بهینه‌ترین انتخاب خواهد بود.

مزایای استفاده از پارتیشن آلمینیومی

پارتیشن‌های آلومینیومی یکی از همه کاره‌ترین سیستم‌های پارتیشن‌بندی موجود هستند، در حالی که امکان نصب، جداسازی و جابجایی آسان را در صورت لزوم فراهم می‌کنند. هر دو قاب آلومینیومی را می‌توان مطابق مشخصات شما پوشش داد، و اتصالات را می‌توان با روکش‌های آلومینیومی پوشانده تا دیوار صاف شود. این پارتیشن‌ها عایق صدا هستند و می‌توانند تا ۵۲ دسی بل مانع ورود صدا شوند. همچنین یکی دیگر از ویژگی‌های پارتیشن‌های آلمینیومی عایق بودنشان در برابر حرارت و آتش سوزی است. از دیگر ویژگی‌های این پارتیشن‌ها:

زیبایی شناسی

طیف گسترده‌ای از پارتیشن‌ها در بازار موجود است که همه آن‌ها به نوعی مفید هستند. با این حال، استفاده هوشمندانه از این پارتیشن‌ها در کنار طرح‌های رنگی می‌تواند به زیبایی دفتر را دوچندان شیک‌تر کند.

صرفه جویی در فضا

پارتیشن های آلومینیومی بر خلاف پارتیشن های شیشه ای یا آجری با عرض کم خود باعث صرفه جویی در فضا می‌شوند. آنها ممکن است به خوبی با شیشه یا مانع سیمانی ترکیب نشوند، اما در واقع به اندازه کافی قوی هستند که دیوار را نگه دارند.

روشنایی

روشنایی تأثیر مهمی در کارایی کارکنان دارد. نور طبیعی تاثیز مثبتی بر ذهن کارکنان می‌گذارد. با استفاده از پارتیشن‌هایی که از ترکیب شیشه و آلمینیوم ساخته شدند می‌توانید حداقل نور طبیعی را داشته باشید.

ضد حریق

این دیواره‌های سبک و جذاب در شرایط آتش سوزی نیز از مقاومت بالایی برخوردار بوده و به این راحتی نمی‌سوزند. بنابراین فضای کاری امن‌تری را برای شما فراهم می‌کنند. در نهایت مزایایی مانند ایجاد حریم خصوصی، ایجاد عایقی برای دما و صدا و سرعت عمل در اجرای کار، از دیگر مزایای استفاده از این پارتیشن‌های اداری است.

وزن سبک

آلومینیوم یکی از آلیاژهای بسیار محبوب در صنایع هوایی است. دلیل این موضوع هم وزن بسیار سبک آن است. همین ویژگی نیز موجب می‌شود که نصب و طراحی دکوراسیون اداری با استفاده از پارتیشن آلومینیومی ساده‌تر باشد. همچنین این ویژگی کمک می‌کند تا امکان تغییرات بعدی در فضا نیز بیشتر میسر باشد.

متریال‌های مورد استفاده در پارتیشن‌های آلمینیومی

پارتیشن‌های آلمینیومی تک متریالی نیستند و با ترکیب چند متریال ساخته می‌شوند. برای ساخت پارتیشن‌ آلمینیومی از ترکیب چوب، شیشه و دیگر متریال‌ها با المینیوم استفاده می‌شود. پارتیشن‌های آلمینیومی می‌توانند مشبک یا غیر مشبک باشند.

اجزای پارتیشن اداری آلومینیومی

پارتیشن‌های اداری آلومینیومی از چه بخش‌ها و اجزایی تشکیل شده‌اند؟ اگر برای پاسخ به این سوال نخواهیم وارد جزئیات بسیار ریز شویم؛ می‌توانیم بگویم که مهم‌ترین اجزای یک پارتیشن اداری آلومینیومی عبارتند از:

پنل‌ها یا دیواره: پنل‌ها بخش اصلی پارتیشن‌های اداری هستند. آنها می‌توانند از مواد مختلفی مانند شیشه، چوب، فلز یا پارچه ساخته شوند؛ و در اندازه‌ها و اشکال مختلف باشند. پانل‌ها بسته به طراحی پارتیشن اداری می‌توانند، تک جداره یا دوجداره و همچنین ثابت یا متحرک باشند.

قاب‌ها یا چارچوب‌ها: قاب‌ها پشتیبانی از ساختار پنل‌ها را فراهم می‌کنند. در مدل‌های آلومینیومی آنها از آلومینیوم ساخته می‌شوند. هرچند به‌طور کلی می‌توانند از سایر فلزات یا چوب نیز ساخته شوند. همچنین قاب‌ها در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند. از این چارچوب‌ها می‌توان برای چسباندن پنل‌ها به سقف، کف یا دیوارها استفاده کرد.

درب‌ها: درب‌ها یکی دیگر از اجزای مهم پارتیشن آلومینیومی اداری هستند؛ که دسترسی به قسمت‌های مختلف ساخته شده با پارتیشن را فراهم می‌کنند. آنها هم می‌توانند از جنس‌های مختلفی ساخته شوند؛ و همچنین در سبک‌ها و اندازه‌های گوناگون باشند. هرچند در پارتیشن‌های آلومینیومی درب‌ها را نیز معمولا از آلومینیوم و شیشه می‌سازند. همچنین سیستم باز و بسته کردن درب‌ها را می‌توان به شکل لولایی، کشویی یا تاشو طراحی کرد.

اتصالات یا یراق‌آلات: این قطعات کوچک اما ضروری، برای اتصال پنل‌ها به یک‌دیگر و ایجاد ثبات در پارتیشن اداری به‌کار می‌روند. یراق‌آلات معمولا از جنس فلز ساخته می‌شود. هرچند در برخی موارد در صورت نیاز از پلاستیک نیز ساخته می‌شوند.

لوازم جانبی: این موارد شامل اجزای مختلفی از جمله پریز برق، داکت‌ها، وسایل روشنایی، قفسه‌بندی و کمدهای مختلف است؛ که می‌توان آنها را به پارتیشن اداری اضافه کرد؛ تا عملکرد و زیبایی آن را افزایش دهد.

در نهایت تمامی این اجزا در هماهنگی کامل با یک‌دیگر کار کرده تا پارتیشن اداری آلومینیومی شما بتواند یک فضای کاری دلنشین و کارآمد را ایجاد کند.

درهای پارتیشن‌های آلمینیومی

برای پارتیشن‌های آلمینیومی در‌های مختلفی بکار می‌رود. به عنوان مثال برای پارتیشن‌هایی که از ترکیب آلمینیوم و شیشه ساخته شده‌اند می‌توان از در‌های شیشه‌ای ریلی و معمولی و در‌های معمولی با جنس‌ام‌دی‌اف استفاده کرد. فریم این در‌ها معمولاً از جنس آلمینیوم هستند.

پارتیشن‌های آلمینیومی در چه مواردی استفاده می‌شوند  

  • تزیین داخلی ساختمان
  • قرار گرفتن به عنوان دیوار در بازسازی فضای داخلی
  • ویترین مغازه، دیوارهای داخلی، سقف، حمام، آشپزخانه و بالکن همگی تزئین شده اند
  • جداسازی فضاهای داخلی

قیمت پارتیشن آلومینیومی

قیمت پارتیشن آلومینیومی به عوامل مختلفی بستگی دارد. به همین دلیل نیز با کمی جستجو در بازار، قیمت‌های گوناگونی را خواهید دید. در ادامه مهم‌ترین عناصر موثر بر قیمت پارتیشن اداری آلومینیومی را بررسی کرده‌ایم.

جنس مواد اولیه. طبیعتا میزان خلوص آلومینیوم و کیفیت آن، عاملی تعیین‌کننده در قیمت نهایی این محصول است. از سویی تنها با بررسی درجه کیفی آلومینیوم استفاده شده در پارتیشن‌ها می‌توان از کیفیت آن مطمئن شد. چرا که در ظاهر اولیه، همه آنها زیبا و باکیفیت به‌نظر می‌رسند؛ اما در بلندمدت آلیاژهای کم‌کیفیت، زودتر دچار تغییرات ظاهری می‌شوند. این موضوع همچنین در مورد یراق‌آلات مورد استفاده و همچنین جنس و ضخامت شیشه مورد استفاده نیز صدق می‌کند.

کیفیت ساخت. یک نکته مهم در طراحی پارتیشن آلومینیومی، کیفیت ساخت بالا است. این موضوع به‌خصوص در ساخت پارتیشن‌های دوجداره از اهمیت بالاتری برخوردار است. چراکه در این پارتیشن‌ها، چفت و بست محکم جداره‌ها و ایجاد فضای غیرقابل نفوذ در میان دو جداره شیشه، شرط بسیار مهمی در کیفیت نهایی کار است. به هر حال مسئله کیفیت ساخت بسیار مهم بوده و بر قیمت پارتیشن آلومینیومی اثر می‌گذارد. در این زمینه مهم‌ترین راه‌کار برای اطمینان از کیفیت بالای یک محصول، توجه به استانداردهای دریافت شده توسط آن است.

میزان مصرف مواد اولیه. در نهایت طول و عرض پارتیشن، ضخامت ورق‌های به‌کار رفته در آن، ضخامت دیواره، دو یا تک جداره بودن آن و میزان یراق‌آلات و… به‌کار رفته، همه و همه در تعیین قیمت نهایی این محصول اهمیت دارند.