پیشگویی در مورد آینده روند طراحی دفاتر کار هرگز کار ساده‌ای نبوده است اما با ورود واکسن Covid-19  ، ممکن است دیر یا زود با دورکاری خداحافظی کنیم و به دفاتر کاری خود بازگردیم. اما ازآنجایی‌که دورکاری در سال جاری به یک امر عادی تبدیل شده است ، پیش‌بینی می‌کنیم در سال ۲۰۲۱ شاهد تغییر چشمگیری در طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر کار باشیم به‌گونه‌ای که به سمتی انسانی‌تر میل کند.   دهه جدیدی فرارسیده است ، و همراه با آن طراحی دفاتر که انعطاف‌پذیری ، تحرک و الهام بخشی بیشتری دارند به ترند روز تبدیل شده‌اند. دفترهای خسته‌کننده دهه‌های گذشته از بین رفته‌اند و مشاغل به‌منظور دستیابی به بیشترین بهره‌وری در حال تطبیق فرهنگ اداری و فضایی خود با نیازهای کارمندان و ابزارها ، فناوری‌ها و محیطی هستند. در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا برخی از مهم‌ترین ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ را هم بررسی کنیم.

 

روند طراحی دفتر سال ۲۰۲۰ تغییر فرهنگ کار را منعکس می‌کند

برخلاف نسل‌های گذشته ، کارمندان امروزی کمتر وسواس سلسله مراتب و بالا رفتن از نردبان شرکت‌ها را دارند. آن‌ها به دنبال محل کاری هستند که از سویی باعث شود احساس کنند عضوی از تیم هستند ، و از سویی دیگر به آن‌ها استقلال لازم برای رشد حرفه‌ای را نیز بدهد. این تغییرات بر طراحی دکوراسیون اداری شرکت‌ها نیز تأثیر زیادی گذاشته است. در ادامه برخی از ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ را مشاهده می‌کنید:

ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱

نور طبیعی

در نظرسنجی‌هایی که تحت نظر دانشگاه Olivet  انجام شده است، کارمندان اذعان داشته‌اند که زمانی که از احساس خوشنودی و رضایت در محیط کار صحبت می‌کنند اصولاً مواردی مثل قرار گرفتن در معرض نور طبیعی ،غذا و نوشیدنی رایگان و فضای  استراحت را در نظر دارند. از سویی دیگر برخی مطالعات ارگونومی محیط نیز نشان داده است که آوردن نور طبیعی بیشتر به دفاتر کاری، نه‌تنها موجب افزایش بهره‌وری و انرژی محیط می‌شود ، بلکه باعث می‌شود کارمندان احساس شادی و سلامت بیشتری داشته باشند.  ازاین‌رو یکی از جذاب‌ترین ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ آوردن نور محیطی طبیعی به دفاتر کاری است. این تغییرات می‌تواند شامل عوض کردن پرده‌ها و یا تغییر مکان میزهای اداری به نزدیکی پنجره‌ها شود. همچنین می‌توانید از دیوارهای شیشه‌ای یا پارتیشن ها استفاده کنید تا نور را در فضا پخش کنید. نور مناسب در یک فضای کار می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو ، انرژی ، هوشیاری و بهره‌وری شود.

 

گوشه‌های خصوصی

در اغلب دفاتر مدرن امروزی خبر از اتاق‌های بیشمار نیست و کارمندان یک تیم در کنار یکدیگر کار می‌کنند. علیرغم نکات مثبت این سبک، یکی از بزرگ‌ترین شکایات مربوط به فضای کاری مشترک ، سروصدا است. برخی کارمندان برای بعضی فعالیت‌های خود نیاز به فضاهایی خصوصی‌تر برای دور بودن از شلوغی دارند. وجود چنین فضاهایی در دفاتر مدرن امروزی، یک منطقه بدون حواس‌پرتی دور از میزهای کاراست که در آن کارمندان می‌توانند آرامشی را که برای خاتمه دادن به یک پروژه مهم و  یا آماده‌سازی مستندات برای یک جلسه بزرگ لازم دارند را ، پیدا کنند.

فضای ارتباطی مناسب

درست در نقطه مقابل حالت قبلی، در دفاتری که سبک طراحی آن‌ها به‌صورت سنتی است در نظر گرفتن فضایی برای تعامل بیشتر اعضای یک تیم یکی از ضروریات سال‌های اخیر و یکی از ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ است. همچنین وجود فضاهای مشترکی برای استراحت در میان کار که باعث می‌شود همکاران تعامل بیشتری باهم داشته باشند در افزایش روحیه و بهره‌وری آنان تأثیر بسیار زیادی دارد.  فضای ارتباطی مناسب گردش کار ، بهره‌وری و ارتباطات را در میان کارکنان بخش‌های مختلف بهبود می‌بخشد و با کاهش استرس ، افزایش سطح انرژی و بهبود روابط همکاران بر سلامت روانی آنان تأثیر مثبتی می‌گذارد.

 

منطقه‌ طوفان فکری

اگر به فکر ایجاد فضایی خلاق  و منطقه‌ای برای طوفان فکری هستید، سعی کنید مکانی دورتر از سایر کارکنان برای آن در نظر بگیرید. فضایی آکوستیک ایجاد کنید تا کارمندان فارغ از یک فضای رسمی به بحث و تبادل‌نظر با یکدیگر بنشینند. در چنین محیطی، یقیناً شاهد شکوفایی  و خلاقیت بیشتری در کارکنان خواهید بود و همچنین روند حل مسئله را در میان تیم ‌ها نیز سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. با نسب تخته‌های سفید یا اجازه نوشتن بر دیوارهای شیشه‌ای و / یا پنجره‌ها برای ایده پردازی ، فضایی خلاقانه برای کارکنان خود در نظر بگیرید.

طراحی انسان محور

امروزه تأکید بیشتر بر حفظ سلامتی‌ روحی و جسمی افراد یکی از اصول مهم در طراحی دفاتر کاری است و روند طراحی انسان محور یکی از ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ است. توجه به استفاده از مبلمان ارگونومیک، استفاده از رنگ‌های متنوع، ورود گیاهان به محیط‌های اداری ازجمله کار‌هایی است که در جهت افزایش روحیه  و کاهش استرس‌های محیطی در دستور کار طراحان دکوراسیون اداری قرار گرفته است. رنگ‌ها  تأثیر زیادی در خلق‌وخو و بهره‌وری افراد دارند و پالت فضای کاری شما قطعاً باید جایی برای رنگ‌ها در نظر داشته باشد. چرا که  آبی آرامش‌بخش است ، زرد باعث شادی می‌شود ، نارنجی باعث ایجاد خلاقیت می‌شود و رنگ قرمز می‌تواند انرژی محیط را افزایش دهد. همچنین عناصر طبیعی موجود در دفاتر کار باعث بهبود جریان خون ، ضربان قلب و کاهش میزان استرس می‌شوند و به بهبود کیفیت هوا کمک می کنند و منجر به افزایش کیفیت زندگی سالم کارمندان می شوند. افراد در فضاهای بیوفیلیک احساس جوان شدن و انرژی می‌کنند و از ارتباط  خوبی که زندگی گیاه ، نور طبیعی و سایر عناصر طبیعی دارند الهام می‌گیرند.

سخن پایانی

تغییرات پرشتاب دنیای امروز هیچ‌گونه تعلل و کندی را برنمی‌تابد و برای دستیابی به بازارهای کاری بهتری باید همراه این تغییرات شد. ازاین‌رو شرکت‌های زیادی به فکر ایجاد تغییرات اساسی در دفاتر قدیمی خود افتاده‌اند و به تأثیرات یک فضای کاری مدرن بر میزان بهره‌وری کارکنان و جنبه‌های مثبت آن در نمایش فضایی به‌روز از کسب‌وکار خود پی برده‌اند. از سویی دیگر طراحی هر دفتری باید مناسب کسب‌وکار و فرهنگ‌سازمانی و کارکنان شما صورت بگیرد . این موضوع شامل هر نوع بازسازی یا ساخت دفتر جدید می‌شود.  ازاین‌رو اگر به فکر ایجاد تغییراتی مثبت بر اساس آخرین ترند‌های دکوراسیون اداری در سال ۲۰۲۱ در دکوراسیون داخلی محل کار خود هستید، با همکاران و مشاوران متخصص ما در گروه طراحی و دکوراسیون داخلی مکعب تماس بگیرید.