استرس حسی است که امروزه پیر و جوان نمی‎شناسد. همه ما در هفته شاید یک بار دچارش شویم. گاهی بیشتر و گاهی کم‌تر. اگر بدانیم استرس با بدن ما چه می‌کند هر چه زودتر با آن مقابله می‌کنیم. اما حتما راه مقابله با استرس را نمی‌دانیم. کار کردن در محیط‌های کاری استرس‌زا، توان ما را بعد از مدت زمانی می‌گیرد. در صورتی که در یک فضای کاری چنین احساسی داشتید بیش از این اجازه ندهید که دچار آسیب شوید. اگر امکان تغییر در محل کار و بهبود شرایط وجود دارد با مدیر خود صحبت کنید و راه حل ارائه دهید. اما در صورتی که تغییر اوضاع را بهبود نمی‌دهد به دنبال کار جدیدی باشید که آسیبی به شما نزند. البته وسایل لازم در محیط کاری هم می‌تواند بر کاهش استرس شما کمک شایانی کند. برای این منظور برخی از شرکت‌ها مبلمان اداری راحتی را در اتاق‌های مخصوص قرار می‌دهند تا افراد در هنگام لزوم از آن استفاده کنند و آرامش تازه‌ای در کار خود به دست آورند. اما برای مقابله با این حس نابود کننده جسم و روح روش‌های ساده‌ای هم وجود دارد. برای مثال اگر موضوعی ذهن شما را در محل کار به هم ریخت، باید حال خودتان را دریابید. هر فردی با یک روشی می‌تواند آرامش قبلی خود را به دست آورد. گاهی با قدم زدن، نوشیدن یک فنجان قهوه، کشیدن نفس عمیق و … تمام راه‌هایی است که باید آن را امتحان کنید که بدانید در مواقع ضروری کدام روش به کمک شما می‌آید. بهتر است سریعا قلق آرام شدن خود را پیدا کنید و به آن پناه ببرید.

اثرات استرس در محیط کار

اگر بخواهیم مراقبت از خود را جدی بگیریم باید به عواقب سهل‌انگاری کردن در آن نگاهی بیندازیم. در واقع اگر نتیجه هر کاری را از قبل بدانیم بیشتر مراقب سلامتی‌مان هستیم. استرس در محیط کار می‌تواند اثرات مخربی بر روی جسم و روح ما بگذارد که همگی آن قابل جبران نیست. اما بهتر است تا دیر نشده تمریناتی را انجام دهیم تا از شر آثار مخرب این استرس‌ها رها شویم. روشن‌ترین اثری که استرس می‌تواند بر روی ما بگذارد این است که در درجه اول کیفیت کار خودمان را از دست می‌دهیم. با کاهش تمرکز و هوش و حواس ممکن است اتفاقات بدتری را در کار خود ایجاد کنیم. تلنبار شدن تمامی این اتفاق‌ها یک دغدغه بزرگ برایمان می‌شود که رفع کردن آن انرژی زیادی از ما می‌گیرد. بنابراین برای جلوگیری از اتفاقات دیگر، آرامش خودتان را حفظ کنید. کارهایتان را الویت‌بندی کنید. کارهای ضروری را زودتر انجام دهید تا متوجه اخطارهای دیگر نشوید. بعد از سر و سامان دادن کارهای مهم، تمامی تمرکز خود را بر روی حل مشکلات کاری بگذارید. شاید لازم باشد در این مرحله از همکارانتان یا مدیر بخش مشورت کنید.

مرزی بین شغل و زندگی شخصی خود ایجاد کنید

زمانی که روز و شب شما با کارتان گره خورده باشد، زمانی را برای خود باقی نمی‌گذارید. از کیفیت کارتان کم می‌شود و آرامش زندگی خود را از دست می‌دهید. به یک مرحله‌ای می‌رسید که خواب و خوراکتان هم به هم می‌ریزد و تنها چیزی که از شما باقی می‌گذارد یک فرد عصبی با کمترین انگیزه در زندگی است. برای اولین قدم باید دقت کافی در عادات غذایی خود داشته باشید. شاید تا به حال به غذاهایی که می‌خوردید توجهی نداشتید. از شما می‌خواهم شیوه تغذیه خود را به بهترین شکل ممکن تغییر دهید. قدم دوم که لازم است موازی با قدم اول برداشته شود خواب کافی است. ۷ ساعت خواب آرام در شبانه روز انرژی از دست رفته شما را بازمی‌گرداند. اما وقتی به خواب و خوراک خود رسیدگی کردید، باید حال روحیتان را دریابید. زمانی که پایتان به منزل می‌رسد، نگرانی‌ها و استرس‌های کاری را با خود حمل نکنید. البته می‌توانید راجع به آن با یکی از عزیزانتان مشورت کنید، اما زمان زیادی را به آن اختصاص ندهید. با این کار ذهن شما خسته می‌شود و آمادگی حل مشکلات کاری را از دست می‌دهد. یادمان باشد انتقال نگرانی کاری ما بر روی ذهن و روح دیگری کار عادلانه‌ای نیست.