پارتیشن‌ها یکی از اجزای اصلی دکوراسیون داخلی به ‌ویژه در ادارات و شرکت‌ها به شمار می‌آیند. این لوازم علاوه بر زیبایی بخشیدن به فضا، بسیار کاربردی هستند. پارتیشن‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به فضا، کاربری و بودجه سفارش‌دهنده می‌توانند انتخاب شوند. پارتیشن ژاپنی یکی از انواع خاص پارتیشن است که زیبایی بی‌نظیری به فضا می‌بخشد. وقتی صحبت از پارتیشن می‌شود معمولا پارتیشن اداری به ذهن خطور می‌کند. شرکت‌ها معمولا برای ایجاد فضای کاری کارآمد ساده‌ترین، سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه را برای تقسیم‌بندی فضا به صورت موقت یا دائم انتخاب می‌کنند، که نصب پارتیشن اداری است. استفاده از پارتیشن ادرای هزینه بازسازی و مشکلات مربوط به آن را کاهش می‌دهد. این راه حل هوشمندانه صرفه‌جویی مالی را برای مدیران در پی خواهد داشت. پارتیشن‌های اداری انواع مختلفی از جنس چوب، شیشه، آلومینیوم و… دارند.

نصب پارتیشن‌های چوبی در فضای اداری از سال‌های قبل همواره در اولویت بوده و همیشه در بین افراد محبوبیت داشته است. چوب حسی طبیعی در فضا به وجود می‌آورد و تنوع رنگ آن هم با اکثر مولفه‌های دکوراسیون قابل هماهنگی است. پارتیشن چوبی ممکن است به صورت طبیعی یا با روکش MDF تهیه شود. گاهی اوقات این پارتیشن‌ها را برای استفاده از نور با ترکیب شیشه می‌‎سازند.

پارتیشن‌های شیشه‌ای بیشتر برای کسب‌ و کارهای مدرن به کار می‌رود. این پارتیشن‌ها علاوه بر زیبایی، حداکثر نور طبیعی را به فضا انتقال می‌دهند. در فضاهای کوچک هم بیشتر پارتیشن‌های شیشه‌ای نصب می‌شوند که فضا دلگیر نشود. بادوام‌ترین پارتیشن‌ها از نوع آلومینیومی آن است که نصب و جابه ‌جایی آن بسیار آسان است. پارتیشن آلومینیومی هم در بعضی موارد با ترکیب شیشه ساخته می‌شود تا امکان بهره‌گیری از نور را در فضا فراهم کند. یک طرح دیگر تهیه فریم از جنس آلومینیوم یا چوب است، که بدنه اصلی از شیشه انتخاب می‌شود.

پارتیشن ژاپنی

یکی از زیباترین انواع پارتیشن، پارتیشن ژاپنی است که با نام شوجی (Shoji) شناخته می‌شود. شوجی به معنی تقسیم‌کننده اتاق است. شوجی حالت کشویی دارد و به سمت جلو و عقب حرکت می‌کند. با این ویژگی می‌توان در فضا صرفه‌جویی کرد. شوجی از نوعی کاغذ براق به نام واشی ساخته می‌شود که در قاب‌های چوبی نگه داشته می‌شوند.

کاغذ واشی کاغذی کاملا طبیعی و شفاف است که از مقاومت بالایی در برابر فشار و پاره شدن برخوردار است. این کاغذ سنتی ژاپنی با عبور دادن مقدار مناسب نور از خودش برای فضاهایی که نیاز به نور دارند بسیار کارایی دارد. کاغذ واشی یکی از مواد ضروری برای ساخت پارتیشن‌های ژاپنی محسوب می‌شود.

بد نیست بدانیم کاغذ واشی از فیبر تنه درخت گامپی، میتسوماتا یا توت کاغذی و به روش سنتی ساخته می‌شود. تولید این کاغذ بسیار پیچیده و زمان‌بر است و در عین حال به مهارت خاصی نیاز دارد. کاغذ واشی در فهرست صنایع دستی یونسکو ثبت شده است. واشی کاغذی بسیار محکم است که در هنرهای دستی نظیر اوریگامی، شودو یا همان خوشنویسی ژاپنی و اوکی یوئه به کار برده می‌شود. نوعی از کاغذ واشی که با عنوان تیشو ژاپنی شناخته می‌شود در صحافی کتاب به کار برده می‌شود.

 

تقسیم فضا با پارتیشن ژاپنی

پارتیشن‌های ژاپنی به خوبی فضای داخلی را تقسیم می‌کنند و با توجه به گذشت نور از کاغذ واشی می‌توان با آنها نورپردازی بسیار مناسبی در فضا ایجاد کرد. این پارتیشن‌ها علاوه بر زیبایی آرامش خاصی در فضای مجزا شده ایجاد می‌کنند.

پارتیشن‌های ژاپنی از قدیمی‌ترین پارتیشن‌هایی هستند که در جهان مورد استفاده قرار گرفته است. تولید این پارتیشن‌ها بسیار تخصصی و دانش آن منحصربه‌‌فرد است. در حال حاضر پارتیشن‌های ژاپنی از جاذبه‌های گردشگری در بسیاری از اماکن دیدنی ژاپن محسوب می‌شوند. ژاپنی‌ها می‌کوشند تا هویت شوجی را که میراث ملی و فرهنگی ژاپن به شمار می‌آید حفظ کنند.

در حال حاضر با وجود امکانات بسیار، ساخت پارتیشن ژاپنی در طرح‌های مختلف و با به‌کارگیری مولفه‌های مدرن در کنار حفظ اصالت شوجی انجام می‌شود تا نسل جدید را به خرید این پارتیشن‌ها ترغیب کند. اگر نمونه‌های مدرن شوجی را دیده باشید معمولا در ساخت آن از پنل‌های شیشه‌ای استفاده شده که با کمک یک شبکه چوبی نگه داشته می‌شوند. با استفاده از این مدل شوجی در فضای مورد نظرتان، هم از نور بهره‌مند می‌شوید و هم دید به بیرون خواهید داشت.

سخن آخر

پارتیشن‌های ژاپنی به واسطه متریالی که از آن تهیه می‌شود از قیمت مقرون به صرفه‌تری برخوردار هستند. علاوه بر این این نوع پارتیشن بسیار طبیعت دوست است و اگر قصد دارید تا سازمان شما طبق استانداردهای سبز فعالیت کند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود.