در طول دهه گذشته، فضای کاری انعطاف‌پذیر به‌ عنوان یک راه‌ حل مناسب برای فریلنسرها و شرکت‌های نوپا و همچنین به یک تصمیم تجاری استراتژیک در بسیاری از شرکت‌های مدرن تبدیل شده است. با وقوع پاندمی کرونا و افزایش دورکاری، محبوبیت چنین فضاهایی روز به‌ روز در حال افزایش است.

یک فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند اتاق‌های جلسات، فضاهای کاری و سایر فضاهای مشترک راحت و جذابی را به کارمندان ارائه دهد. این سبک می‌تواند انگیزه زیادی در آنها ایجاد کند و بهره‌وری آنها را بهبود بخشد. تمام آنچه یک فضای کاری انعطاف‌پذیر نیاز دارد این است که محیط کاری پر جنب‌ و جوشی را ایجاد کند. در این محیط کارمندان از آزادی برخوردار باشند و به آنها اجازه می‌دهد تا در آرامش بر کارهای خود تمرکز کنند. در ادامه این مقاله به بررسی فضای کاری انعطاف‌پذیر و اینکه دقیقاً چگونه می‌تواند به سود کسب‌ و کار شما باشد، خواهیم پرداخت. با مجله مکعب همراه باشید.

فضای کاری انعطاف‌پذیر چیست؟

یک فضای کاری انعطاف‌پذیر که به آن فضای منعطف نیز می‌گویند، یک محیط اداری کاملاً پویا است. در دفاتری با چنین رویکردی می‌توانید هر آنچه را که معمولاً در محل‌های اداری سنتی می‌بینید را پیدا کنید. میز، صندلی، تلفن، کامپیوتر و موارد دیگر. نکته اساسی اینجاست که تفاوت اصلی این سبک نه در نوع وسایل بلکه در نوع چیدمان و ایجاد تعامل میان آنها است.

یک فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند با نیازهای مختلف کارمندان سازگار شود. آنها می‌توانند یک روز در یک اتاق کنفرانس به‌صورت گروهی بر سر یک میز بزرگ با یکدیگر همکاری کنند. همچنین در روزی دیگر به‌ صورت جداگانه بر سر میزهای انفرادی کارهای خود را پیش ببرند. فضای منعطف تنها به همین مسئله محدود نمی‌شود و چنین دفاتری قابلیت تغییر چیدمان را در صورت لزوم نیز دارند.

 

فضای کاری انعطاف‌پذیر چگونه به کسب‌ و کارها کمک می‌کند؟

طراحی فضای کاری انعطاف‌پذیر مزایای بسیاری دارد. پس‌انداز بودجه شرکت، افزایش رضایتمندی کارکنان، بهبود تعامل کارمندان و افزایش میل به ماندگاری کارکنان و افزایش وفاداری آنها به سازمان برخی از مزایای چنین محیط‌هایی هستند. فراهم کردن چنین فضایی به‌خصوص برای شرکت‌های در حال رشد و یا شرکت‌های بخشی از کارهای خود را برون‌ سپاری می‌کنند بسیار سودمند است.

پس‌انداز بودجه شرکت

یک فضای کاری انعطاف‌پذیر می‌تواند هزینه‌های اضافی شرکت شما را به میزان قابل‌ توجهی کاهش دهد. نیازی نیست برای هر نیروی کاری جدیدی که استخدام می‌کنید، یک میز در نظر بگیرید. اکثر کارمندان تمایل ندارند مدت طولانی در یک مکان بمانند. همچنین، با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان در حال حاضر به‌ صورت ترکیبی از کار حضوری و دورکاری وظایف خود را انجام می‌دهند. عملاً قسمت قابل‌ توجهی از فضای دفتر شما کم‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با بررسی این نکته که روزانه چه تعداد از کارمندان شما در دفتر حضور دارند. با استفاده از طراحی فضای کاری انعطاف‌ پذیر می‌توانید بیشترین بهره را از فضای اداری خود ببرید. حتی ممکن است با کاهش هزینه‌های اضافی، موفق به استخدام نیروی کار بیشتری در جهت توسعه کسب‌ و کار خود شوید.

 

افزایش رضایتمندی کارکنان

رضایتمندی کارکنان تأثیر بسزایی در بسیاری از جنبه‌های زندگی کاری کارکنان شما دارد. ایجاد یک فضای کاری انعطاف‌پذیر که به کارمندان شما امکان تحرک یا تغییر محیط اطراف را می‌دهد. این شرایط می‌تواند بر انگیزه، بهره‌وری و روحیه آنها تأثیر مثبتی بگذارد. وقتی کارمندان احساس راحتی و آرامش بیشتری داشته باشند، استرس کمتری را در محیط کار تجربه می‌کنند. در این صورت علاقه آنان برای حضور در شرکت بیشتر می‌شود. افرادی که در چنین محیط‌های کار می‌کنند علاقه کمتری به غیبت از کار دارند. در چنین فضایی کارمندان در حین جابه جایی بیشتر با یکدیگر تعامل دارند و در یک فرهنگ‌ سازمانی حمایتی، این افزایش تعامل بین همکاران بر رضایت شغلی آنها تأثیر مثبتی خواهد گذاشت.

از سویی دیگر وقتی افراد دائماً در محل کار از سویی به‌ سوی دیگر جابه جا می‌شوند. آسیب‌های اسکلتی عضلانی کمتری را تحمل می‌کنند. همچنین این تحرک وضعیت بدن آنها را بهبود می‌بخشد. از خطرات ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت از سایر آسیب‌های ارگونومیک که ناشی از یک زندگی بی‌تحرک است، جلوگیری می‌کند.

به‌ طور کلی، سلامتی بیشتر کارکنان و افزایش رضایت آنان در ساعات اداری تا حد بسیار زیادی بر بهره‌وری آنان اضافه می‌کند. این رضایت تولید شرکت شما را نیز به میزان قابل‌ توجهی افزایش می‌دهد.

 

کمک به جذب و حفظ کارمندان با استعداد

 انتظارات نیروی کار در سال‌های اخیر تغییر کرده است. به لطف فناوری، بسیاری از متخصصان در حال حاضر از راه دور کار می‌کنند و البته این روند در حال افزایش نیز است. از این‌ رو ترغیب کارمندان با استعداد برای آمدن و حضور در یک محیط اداری دشوارتر شده است.

علاقه کارمندان برای آمدن به محیط کاری به میزان انعطاف‌پذیری فضا بستگی دارد. فن‌آوری‌های امروزی می‌تواند انعطاف‌پذیری گسترده‌ای را برای کارمندان فراهم کند. از راه دور نیز کار کنند، اما ایجاد فضای کاری می‌تواند کارمندان را برای حضور در دفتر اداری و تعامل بیشتر با دیگران ترغیب کند.

اگر راه‌ حل ایجاد فضای کاری منعطف را در محل کار خود پیش بگیرید، کارمندانتان دفتر شما را به هر جای دیگری ترجیح خواهند داد. به‌ آسانی می‌توانید نیروی با استعداد را در شرکت خود ماندگار کنید.

چگونه یک فضای کاری انعطاف‌پذیر ایجاد کنیم

در اولین قدم برای ایجاد یک فضای کاری انعطاف‌پذیر از شر اتاقک‌های محل کار خود خلاص شوید. تغییر طرح دفتر به حالت منعطف ممکن است بدون بازسازی گسترده امکان‌پذیر نباشد. از این‌ رو، اگر می‌خواهید دفتر جدیدی بخرید یا اجاره کنید، می‌توانید به دنبال فضای اداری مناسب برای طرح انعطاف‌پذیر باشید. می‌توانید با استفاده از دیوارهای تقسیم‌کننده متحرک، پارتیشن‌های انعطاف‌پذیر و یا مبلمان اداری، فضای دفتر را تقسیم‌بندی کنید. در چنین حالتی می‌توانید با گذشت زمان فضای انعطاف‌پذیر شرکت خود را با هر نیاز سازمانی تغییر دهید. صندلی‌های اداری ارگونومیک، فایل‌های قابل‌ حمل و میزهای تاشو و یا مدولار که به‌ راحتی برای جلسات کنفرانس در کنار هم قرار می‌گیرند. به شما این امکان را می‌دهد از یک فضای کاری انعطاف‌پذیر نهایت استفاده را ببرید.

همچنین می‌توانید تلویزیون و مانیتورها را روی براکت‌های متحرکی قرار دهید که به شما امکان می‌دهد آنها را در زوایا و جهات مختلف حرکت دهید. استفاده از این مبلمان انعطاف‌پذیر و چیدمان اداری می‌تواند در طولانی‌ مدت در هزینه شما صرفه‌جویی کند. با رشد شرکت و تغییر فرهنگ و پویایی دفتر، می‌توانید از تجهیزات خود استفاده بهتر و بیشتری داشته باشید. در صورتی‌ که نیاز به مشاوره و طراحی فضای کاری انعطاف‌پذیر برای کسب‌ و کار خود با کارشناسان گروه مکعب در تماس باشید.