برای همگام شدن با سرعت توسعه مدرن، امروزه شرکت‌های زیادی از تخصص معماران و طراحان داخلی برای افزایش بهره‌وری، نوآوری و خلاقیت استفاده می‌کنند. یکی از اولین شرکت‌هایی که رویکردی خلاقانه و نوآورانه به فضاهای اداری خود وارد کرد، اوولوشن دیزاین (Evolution Design) بود. حدود ۱۰ سال پیش این شرکت هرگز روی چنین پروژه‌هایی کار نکرده بود، تا اینکه بعدها با ارائه ایده‌هایی به شرکت گوگل توانست فضای آن را متحول کند.

پس از آن بود که مدیر شرکت گوگل اظهار داشت: اِوولوشن دیزاین یکی از شرکت‌هایی بود که به ما نشان داد اگر کارمندان در تمام طول روز پشت میز خود نشسته باشند، دیگر هیچ نوآوری وجود نخواهد داشت. در مطالب قبلی ما به ایده‌های جالبی برای تقویت خلاقیت با طراحی محیط کار اشاره کردیم. در این مطلب قصد داریم به چندین محیط کار خلاقانه و چگونگی طراحی هر یک از این محیط‌ها اشاره کنیم. در تصویر بالا نیز می‌توانید یکی از طرح‌های جالب اجرایی شده در شرکت گوگل واقع در شهر زوریخ را برای دست‌یابی به یک محیط کار خلاق مشاهده کنید.

شرکت اتودسک (Autodesk)

در حال حاضر شهر سانفرانسیسکو تعداد زیادی از شرکت‌های فناوری را در خود جای داده است. اما شرکت اتودسک با مبلمان اداری غیرمعمول خود یکی از برجسته‌ترین‌هاست. به شکلی که در دفتر اصلی آن معمولا کارمندان برای جلسات خود دور یک میز جمع می‌شوند که از سقف آویزان است. “میزهای تردمیل” یا میزهای ایستاده که ارتفاع آنها قابل تنظیم است، در سراسر دفتر مشاهده می‌شوند. جنی لوم، مدیر تسهیلات این شرکت می‌گوید: ما دریافتیم که بدین شکل، سلامت کارمندان ما حفظ شده و در نهایت باعث افزایش بهره‌وری می‌شود.تمامی میزها و صندلی‌های تردمیل ما ارگونومیک هستند و باعث می‌شوند در زمان‌ استراحت کارمندان کمی به راه رفتن ترغیب شوند. آنها تمام روز پشت میز خود نمی‌نشینند. از طرفی در این شرکت امکاناتی برای ورزش کارکنان نیز در میان ساعات کاری وجود دارد.

شرکت اتودسک (Autodesk)
شرکت کیک‌استارتر (Kickstarter)

این شرکت که در نیویورک در یک کارخانه مدادسازی قدیمی قرار دارد. دارای فضای وسیعی با امکانات سالن تئاتر، کتابخانه، گالری و روف گاردن (باغچه در پشت بام) است. شرکت کیک‌استارتر در سال ۲۰۰۹ تاسیس و تمرکز خود را در زمینه کمک به هنرمندان، نوازندگان و فیلمسازان برای برقراری ارتباط با حامیان مالی قرار داده است. بنابراین، هنگام ساخت ساختمان آن با همکاری شرکت معماری اوله سوندرسن (Ole Sondresen)، بسیار مهم بود که این شرکت فضایی چند منظوره داشته باشد، که بتواند به کل جامعه و همچنین کارمندان خود کمک کند.

به گفته دیوید گالاگر، مدیر ارتباطات این شرکت: معمولا بسیاری از فیلمسازان به سختی می‌توانند فضایی برای نمایش آثار خود پیدا کنند. اما ما با طراحی سالن تئاتر در شرکت خود به حفظ ذهن خلاق آن‌ها کمک می‌کنیم. یکی از نکات برجسته فضای شرکت کیک‌استارتر برای ایجاد یک محیط کار خلاقانه، بهره‌مندی از فضای سبز در قالب روف گاردن و نور طبیعی (از طریق پنجره‌های بزرگ شیشه‌ای) است. در تصویرهای زیر می‌توانید دو نمونه از فضاهای این شرکت خلاق را مشاهده کنید.

شرکت کیک‌استارتر (Kickstarter)
شرکت کیک‌استارتر (Kickstarter)
شرکت ویاکوم (Viacom)

شرکت ویاکوم در نیویورک در اصل میزبان شبکه‌های رسانه‌ای متعددی از جمله MTV ، BET ، Comedy Central و Nickelodeon است. بنابراین هنگامی که مدیران این شرکت هنری تصمیم گرفتند طبقه هفتم خود را به یک مرکز سلامتی با کافه تریا، سالن تفریح برای گذراندن اوقات آزاد و امکانات ورزشی تبدیل کنند. وجود آثار هنری به شکل نقاشی‌های روی دیوار را نیز جز اولویت‌های خود قرار دادند. به عنوان مثال، در کنار دستگیره در از طرح‌نوشته‌هایی مانند “در را باز کن و به دنبال چیزهای بیشتری باش” و ” امروز، ما می‌توانیم، ما خواهیم شد” استفاده کردند. این موضوع برای بعضی از کارمندان واقعا جالب و خلاقانه بود.

شرکت ویاکوم (Viacom)
شرکت مایکروسافت (Microsoft)

طراحی شرکت مایکروسافت در میلان ایتالیا به به گونه‌ای است که از نظر چیدمان و زیبایی مطابق با نظرات و نیازهای متفاوت کارمندان می‌باشد. مثلا برخی از مناطق اشتراکی و برخی دیگر خصوصی‌تر هستند تا فضای کاری یکنواختی ایجاد نشود (به منظور تشویق خلاقیت). برای تأمین نیاز کارمندان به همکاری و تعامل، در فضاهای مورد نظر “باغچه‌های خلاقانه” درنظرگرفته شده است. این فضاها به کمک نصب عایق‌های صوتی فضا کاملا مطلوب، آرام و بی سروصدا است. در ادامه می‌توانید تصاویری از این محیط کار خلاق را مشاهده کنید.

شرکت مایکروسافت (Microsoft)
شرکت مایکروسافت (Microsoft)
شرکت لگو (LEGO)

شرکت لگو واقع در دانمارک، محیط کاری خود را قالب یک فضای بازی طراحی کرده است. از نصب یک سرسره نقره‌ای بزرگ گرفته تا انعکاس رنگ‌های روشن که همگی برای شادتر کردن فضا در نظر گرفته شده‌اند. چرا که از نگاه مدیران آن برای ایجاد طرحی متناسب با روند توسعه خلاقیت، باید ذهن را آزاد کرد. در واقع هدف اصلی شرکت لگو این نیست که کارمندان فقط تفریح کنند، بلکه باید در حین کار احساس لذت و سرگرمی داشته باشند.

شرکت ایربی‌ان‌بی (Airbnb)

بیشتر اعضای تیم این شرکت در یک استودیوی پر جنب‌وجوش در سانفرانسیسکو مستقر هستند. الکس شلیفر، معاون آن در این مورد می‌گوید: “ما همگی در یک فضای باز که اساساً در اطراف اتاق‌های پروژه ساخته شده‎اند کار می‌کنیم. حتی این شرایط وجود دارد که کارمندان به دلخواه خود چیدمان آن را تغییر بدهند. مطمئنیم که این فضا می‌تواند به تقویت خلاقیت کارمندان در اثر تعامل با یکدیگر کمک کند.”

شرکت ایربی‌ان‌بی (Airbnb)
شرکت گوگل (Google)

دفاتر شرکت گوگل در شهرهای مختلف واقعاً مکان‌های باورنکردنی هستند. از همه آنها جالب‌تر دفتر زوریخ آن است که در آن اتاق‌هایی برای ورزش، آواز، رقص و ماساژ وجود دارد. غرفه‌هایی به شکل نمای جنگل، آتش نشانی و غیره طراحی شده است که کارمندان می‌توانند در آن استراحت کنند.  حتی به عنوان اتاق جلسات هم می‌توانند قابل استفاده باشند.

شرکت گوگل (Google)
شرکت گوگل (Google)

مطمئنا برای طراحی محیط کار خلاقانه نیاز به راهنمایی با افراد خبره در زمینه معماری و طراحی داخلی است. اگر در حال تاسیس شرکت جدید خود هستید و یا تصمیم به بازطراحی شرکت کنونی خود به شکلی خلاقانه دارید، گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مدت مدیدی است که در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری فعالیت می‌کند و علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، امکان طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد.

محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هستند. این موضوع انتخاب را برای شما آسان و تجربه‌ای خوشایند می‌کند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت گروه مکعب، بخش تماس با ما، با تیم کارشناسان باتجربه و خبره آن برای مشورت ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این در صورت تمایل می‌توانید خرید تجهیزات اداری مدرن خود را نیز از محصولات همین گروه انجام دهید. در نهایت اینکه امیدواریم این چک لیست طراحی فضای اداری برای شما مفید واقع شده باشد.