قیمت‌های سرسام آور اجاره و یا خرید دفتر اداری، بطور کاملا ناخواسته باعث روی آوردن مدیران بسیاری به دفاتر کار کوچک‌تر شده است. موضوعی کمی ناخوشایند برای مدیرانی که در صدد دستیابی به حداکثر عملکرد فعالیت کاری و در نتیجه سود دهی بالا و پیشرفت چشمگیری در شغل خود هستند. ولی قطعا محدودیت جا و مکان، آنها را بطور مدام به فکر تغییر مکان و یا حتی تعدیل نیروی کار می‌اندازد. اما راه حل این معضل چیست؟!

با طراحی دفتر کار به شیوه‎ای کاملا خلاقانه به‌جای تعویض محیط کاری خود، به آن وسعت ببخشید. طراحان با ارائه بهترین روش‌ها، محیطی دلباز و راحتی را برای کارمندان فعال در دفاتر اداری ظاهر می‌کنند. به این منظور گروه مکعب نیز در این مقاله با هدف افزایش فضای دفتر کار مینیمال، به ارائه ترفند و راهکارهای درست و اصولی پرداخته است. ترفندهایی که تنها با کمی خلاقیت، ذوق و استفاده درست از طراحی داخلی به ‌راحتی ایجاد می‌شوند.

سادگی را در دستور کار طراحی دفتر اداری خود قرار دهید!

زیبایی در عین سادگی است. این جمله را باید تا کنون بارها شنیده باشید. هدف اصلی سبک مدرن که طراحان داخلی با حفظ و تاکید بر آن، همیشه طراحی خود را به پیش برده‌اند. اما همین راهکار کوچک و ابتدایی در بزرگ به نظر رسیدن دفتر کار کوچک و جلوگیری از شلوغی و بی نظمی،‌ در فضاهای اداری بسیار به‌کار می‌آید. ترفندی که در عین کارآمد بودن، زیبایی خیره کننده‌ای را نیز در فضا خلق می‌نماید.

اما توجه به سادگی دلیل بر این نمی‌شود که شما بسیاری از مبلمان و تجهیزات ضروری و اصلی خود را در فضا حذف کنید. بلکه می‌توانید با انتخاب و چیدمان درست هر یک از لوازم، به بزرگتر دیده شدن دفتر کاری کمک نمایید. استفاده از کمدهای دیواری، میزهای کشویی، چیدمان مبلمان دور تا دور دفتر کار و تا حد امکان، دوری از به‌کار بردن تجهیزات غیر ضروری، همگی از ترفندهایی هستند که در عین سادگی، بهتر و بیشتر خواهید توانست از فضای کار استفاده کنید.

کاربردی‌ترین مبلمان را خریداری کنید!

عموما فعالیت‌ در دفاتر کاری به شکلی است که شما را وادار به نشستن بر روی صندلی در ساعات طولانی مدت می‌کند. به همین دلیل لازم است که در هنگام انتخاب مبلمان اداری در فضایی محدود نکاتی را در نظر بگیرید. لوازمی را انتخاب کنبد که جاگیری کمتری در فضا داشته باشد و هم با کاربردی متناسب با فضای ادارات خستگی حین کار را از تنتان بیرون کند. مطمئن باشید که کمی وسواس به خرج دادن در انتخاب مبلمان و حتی کمی بیشتر هزینه کردن در این رابطه، تاثیرش را به مرور زمان بر روند کار و عملکرد کارکنانتان می‌گذارد.

میزهای چند کاره را در اولویت انتخاب قرار دهید!

ممکن است محدودیت فضا دغدغه‌هایی را نظیر فراهم نمودن فضا و میز استراحت برایتان وجود آورده باشد. نیازی نیست آن‌قدر با نگرانی نسبت به نبود فضای کافی فکر خودتان را مشغول کنید. با خریداری میزهای چند کاره به‌ جای میز اداری ساده، این مشکل را به‌ راحتی برطرف نمایید. به این صورت که این میزهای چند کاره هم قابلیت استفاده برای فعالیت‌های اداری را دارند. هم می‌توانند با ویژگی‌های چندکاره خود، به‌ عنوان میز مورد نیاز برای گذر ساعات استراحت به‌ کار برده شوند.

به استفاده از شلف‌های ادرای روی آورید!

در دفاتر اداری کوچک، نسبت به دیوار و سطوح عمودی بی توجه نباشید. در فضاهای اداری که اولویت و مرکز توجه بر حول کارکنان می‌گردد، دیوارها سطوح مناسبی هستند. با نصب قفسه‌ و باکس‌های دیواری یا شلف‌های اداری و قراردهی لوازم مختلف بر رویشان، نظم را وارد محیط کنید. علاوه بر نظم‌دهی و تا حدی بزرگ‌تر دیده شدن دفتر کار، هم از تاثیرات این لوازم است. این مورد عمده‌ترین ترفندی است که با اجرا شدن و جای دادن جدیدترین اکسسوری‌های اداری، محیط کاری مدرن و زیبایی را نمایان می‌سازند.

با لوازم ساده و خطوط صاف به فضای کارتان نظم ببخشید!

سبک مدرن از جمله سبک‌های مطرح در دیزاین داخلی ادارات بشمار می‌رود. با استفاده از ویژگی‌ها و معیارهای در نظر گرفته برای طراحی، که مفهوم سادگی و مینیمال در صدر آن قرار می‌گیرد. به‌راحتی دفتر کارتان را از لحاظ بصری بزرگ‌تر به نظر می‌رسانید. این سادگی می‌تواند هم در کل طراحی داخلی لحاظ شود و هم می‌تواند در لوازم و مبلمانی که برای اتاق کار خریداری می‌شوند در نظر گرفته شود.

همچنین تا جایی که ممکن است در فضای اداری کوچک به المان‌هایی با خطوط صاف و مستقیم تاکید کنید. این کار با ایجاد نظم در فضا به نوعی کمک کننده برای بزرگ‌تر دیده شدن فضای کار شما می‌شوند.

تفکیک فضایی را اجرا کنید؛ ولی به شیوه‌ای مناسب دفتر کار کوچک

پارتیشن‌ها برای تفکیک و تقسیم بندی فضای موجود در ادارات ایده‌آل‌ترین انتخاب هستند. ولی چیدمان لوازم و دکوراسیون در استفاده از پارتیشن بسیار مهم است. اگر دفتر کار کوچکی دارید و به فکر جداسازی و اختصاص حریم خصوصی بیشتری برای کارکنانتان هستید. در عین حال تصمیم دارید که محیط‌تان بزرگ‌تر به چشم بیاید، به هیچ وجه استفاده از پارتیشن پیشنهاد نمی‌شود. راهکاری که برای این مورد معمولا از سوی طراحان به اجرا در می‌آید، استفاده از میزکار مدولار (سیستمی) است. نصب جدا کننده‌های شیشه‌ای هم کارایی این میزها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد. جدا کننده‌های شیشه‌ای با وجود تفکیک فضایی، از نظر جلوگیری از هرگونه تداخلات صوتی و همچنین حفظ دید بصری میان کارکنان، برای فضاهای کوچک اداری انتخاب بهتری هستند.

از اهمیت طراحی اتاق مدیریت غفلت نورزید!

هر کدام از قسمت‌های موجود در دفاتر اداری، به نوبه خود حائز اهمیت‌اند؛ اما در این میان، ارزش و اهمیت توجه به هیچ کدام از این بخش‌ها به پای اتاق مدیریت نمی‌رسد. این امری کاملا بدیهی است چرا که این مدیریت است که همیشه در راس یک دفتر و شرکت‌های اداری قرار می‌گیرد. پس حتی اگر فضای دفتر کارتان به اندازه‌ی کافی بزرگ نیست، دلیل نمی‌شود که به این بخش بی توجهی کنید. می‌توانید در اینجا نیز از یک میز مدیریت چند کاره برای برگزاری جلسات با مراجعه‌کنندگان استفاده کنید. حتی با تعبیه چند صندلی در اطراف آن تا حدودی مناسب‌ترین موقعیت را برای بخش مدیریت ایجاد نمایید. این یک تجربه کاملا اثبات شده است، وجود یک اتاق مدیریت خوب و زیبا با القای حس اعتماد و اطمینان بین طرفین، نقش موثری در میزان موفقیت کاری شما خواهد داشت.

رنگ فضا را به‌درستی انتخاب کنید!

در آخر رنگ، یکی از معمول‌ترین ترفندهایی است که به سادگی تغییرات بزرگی برای محیط شما به وجود می‌آورد. با صرف هزینه‌ای کم، می‌توانید از لحاظ بصری اتاق کارتان را بزرگ‌تر و پرانرژی‌تر نشان دهید. اما این موضوع با هر رنگی ممکن نمی‌شود. این رنگ‌های با تناژ روشن هستند که ابعاد فضا را بزرگ‌تر از آنچه به نظر می‌رسد در نگاه افراد مجسم می‌کند. رنگ آمیزی تمامی سطوح اتاق کار از کف و دیوار گرفته تا سقف، اگر با رنگ‌های روشن صورت بگیرد. همچنین در کنار آن نورپردازی به شیوه‌ای درست و صحیح اجرا شود. علاوه بر تاثیرگذار بودن بر روی عملکرد و روحیه کارمندان، بدون شک حجم فضا را نیز دو برابر از آنچه که هست، به نظر می‌رساند.

نتیجه گیری:

داشتن فضای کار کوچک، توجیه خوب و درستی برای کاهش راندمان و عملکرد شرکت و دفاتر کاری نیست. همیشه راه حلی برای مواجهه با مشکلات وجود دارد. تنها کافی است که دست به‌کار شوید و با کمی خلاقیت، ایده‌های جذابی را در فضای اداری‌تان عملی کنید. در کوتاه‌ترین مدت خواهید دید که با اجرای چند ترفند و راهکار کوچک فضای مطلوبی برای خود فراهم کرده‌اید. فضایی که نه تنها موفق شده‌اید که فضای کارتان را از نگاه دیگران بزرگتر جلوه دهید؛ بلکه توانسته‌اید بهترین فضای کار را برای خود و کارمندان‌تان ایجاد کنید. متخصصان گروه دکوراسیون داخلی مکعب در زمینه طراحی دکوراسیون اداری سال‌های فعالیت گسترده داشته اند. ما با بهره‌گیری از علم و دانش دکوراسیون داخلی، متناسب با وسعت اتاق کارتان و با بهترین طرح و دیزان، به اجرا و چیدمان اتاق شما می‌پردازیم.