امروزه طراحی دفاتر اداری تغییرات زیادی پیدا کرده است. این تغییرات در جهت افزایش تعاملات و همکاری بیشتر کارمندان اتفاق افتاده است و تفکر خلاق بیش از هر زمان دیگری برای سازمان­ها ارزش پیدا کرده است؛ اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که طراحی فضای اداری هر شرکت بر اساس نیازهای کارکنانش می‌تواند متفاوت باشد. از چیدمان گرفته تا مبلمان – گزینه‌های بی‌پایانی وجود دارند که می­‌توانند منجر به طراحی منحصربه‌فردی بر اساس نوع فعالیت شرکت­ها شوند.  بنابراین چگونه می‌­توان تصمیم گرفت که کدام سبک طراحی دفتر برای ما بهتر است؟ این موضوع نیازمند تحقیق و بررسی کامل سبک­ها و طرح­های مختلف است تا بر اساس نیازهای شرکت و کسب‌وکار خودمان بتوانیم بهترین گزینه طراحی دفاتر اداری را انتخاب کنیم.

در این مقاله از مجله مکعب به سراغ بررسی محیط کاری سه شرکت برتر در جهان رفته‌­ایم تا ببینیم چگونه می‌­توانیم از طراحی دفاتر اداری آمازون، فیس بوک و گوگل یاد الهام بگیریم. این مقاله به‌طور خلاصه یافته‌ها و استراتژی‌های کلیدی را بیان می‌کند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها دفتر خود را به مرکزی برای خلاقیت و همکاری تبدیل کنید.

طراحی دفاتر اداری به سبک آمازون، فیس بوک و گوگل

آمازون

امکانات

آمازون در رتبه دوم محبوب­ترین شرکت­های دنیا در لینکدین قرار دارد که بی‌شک مزایای بیشمار فضای اداری آن در این موفقیت بی‌تأثیر نیست. ۴۰ ساختمان اداری آن‌ها دارای فضاهایی منحصربه‌فرد ازجمله اتاق برای مادران، نمازخانه، فضاهای باز همراه با کباب‌پز، پارک سگ‌ها و حتی اتاق‌های بازی است تا به کارکنان فرصت داده شود تا به‌راحتی ساعاتی از روز از فضای کاری دور شوند.

آمازون قلب شهر سیاتل را برای تأسیس مقر خود انتخاب کرده است. قرارگیری در مرکز شهر به این دلیل انتخاب شده است تا کارمندان بتوانند با پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری یا حمل‌ونقل عمومی خود را به محل کارشان برسانند.

طراحی بیوفیلیک با اسفیرز

 این شرکت برای مقابله با ضعف دفتر مرکزی که در فضایی شهری احداث شده است (ارتباط کمتر با طبیعت)، پروژه‌ اسفیرز را ایجاد کرده است که شامل سه گنبد شیشه‌ای متصل‌به‌هم در میان برج­های اداری آمازون است. این سازه هندسی بیش از ۴۰ هزار نوع گیاه  را در برمی‌گیرد و فضاهای اداری و اتاق‌های جلسه در محیطی بیوفیلیک را خلق کرده است. طراحی این کره‌ها از معماری بیوفیلیک الهام گرفته شده است و نشان می‌دهند که انسان تمایل ذاتی به ارتباط با طبیعت دارد. یک فضای بیوفیلی موجب خلاقیت و بهبود عملکرد مغز کارمندان می­شود و منجر به ایده‌های نوآورانه می‌شود.

طراحی جامعه‌محور

علاوه بر پروژه‌ اسفیرز، آمازون فضای اداری جامعه مدار و بدون میز را نیز ایجاد کرده است. در این سبک، کارمندان می‌توانند به‌راحتی از جای خود برخیزند و از یکی از میزهای ایستاده خود استفاده کنند. در آمازون همه‌چیز در جهت تأمین خواسته‌ها و نیازهای کارمندان طراحی شده است و به آن‌ها کمک می­کند تا با بهترین توان خود کار کنند.

چگونه از فضای اداری آمازون الهام بگیریم؟

برای اینکه بتوانید هرچه بیشتر طبیعت را به دفتر کار خود بیاورید، سعی کنید فضاهای کاری کارمندان را در نزدیکی پنجره‌های بزرگ با نور زیاد طراحی کنید. مطالعات نشان داده است که کارکنانی که در نور طبیعی کار می‌کنند سطح بالاتری از انرژی را نسبت به افرادی که کار نمی‌کنند گزارش می‌کنند.

وقتی صحبت از رنگ دیوارها می‌شود، آبی، سبز و خاکستری را انتخاب کنید که به رنگ‌های آرام‌بخش موجود در طبیعت نزدیک­تر هستند. میزها یا کف‌پوش‌های ساخته شده از چوب طبیعی همچنین می‌تواند به کارکنان شما کمک کند تا بیشتر محیط طبیعی را احساس کنند. از گیاهان را در اندازه‌ها و شکل­های مختلف برای تصفیه هوا استفاده کنید و وقتی هوا گرم است، پنجره‌ها را برای جریان هوا تازه باز کنید!

 

فیس بوک

لپ تاپ به جای رایانه‌های رومیزی

در دفتر مرکزی فیس بوک همه‌چیز بر پایه تحرک طراحی شده است. در این شرکت کارمندان رایانه رومیزی ندارند و از لپ تاپ استفاده می‌کنند. در فضای اداری فیس بوک به جای داشتن یک ایستگاه کاری ثابت، یک لپ تاپ توانایی کار از هر نقطه از ساختمان را امکان‌پذیر می­کند. این میزان از آسودگی و آزادی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود زیرا کارمندان می‌توانند به‌راحتی از حواس‌پرتی خود جلوگیری کنند. همچنین با عدم کار در یک ایستگاه ثابت از فرسودگی شغلی کارمندان پیشگیری می­شود.

فضاهای آرام

فیس بوک همچنین اتاق‌های استراحت و جلسات ویژه­ای برای مواقع لازم در نظر گرفته است. دفتر فیس بوک حتی فضاهایی مانند کتابخانه و مسیرهای پیاده‌روی را نیز برای کارکنانش در نظر گرفته است. این کتابخانه‌ها فضایی آرام است که کارمندان می‌توانند در محیطی دنج و آرام در آرامش به کار و فعالیت‌های خود بپردازند.

۲۱ MPK

در سال ۲۰۱۸، فیس بوک ساختمان دیگری به نام MPK 21 را به ساختمان اداری موجود خود اضافه کرد. این ساختمان جدید شامل یک فضای فلت وسیع روی یک پارکینگ است که فضای سبزی با ۴۰۰ درخت و گیاهان گرمسیری، فضای قهوه‌خوری و استراحت را در بر می­گیرد. این ساختمان فضای خوبی برای کارمندان است تا بتوانند بهزیستی خود را افزایش دهند و از فرسودگی شغلی پیشگیری کنند. از آنجا که طبیعت در اطراف آن‌ها است، تفکر خلاق آن‌ها نیز رشد می­کند و بهره‌وری آنان افزایش پیدا می­کند.

چگونه از فضای اداری فیس بوک الهام بگیریم؟

بدیهی است که شما احتمالاً بودجه فیس بوک برای طراحی دکوراسیون اداری خود را ندارید. بااین‌حال، شما می‌توانید با الهام از سبک فیس بوک یک فضای آرام برای تمرکز، شارژ مجدد یا میزبانی جلسات کوچک برای کارمندان خود ایجاد کنید.

 

گوگل

رنگ

یکی از قابل‌توجه‌ترین ویژگی‌های دفتر گوگل، استفاده جسورانه از رنگ است. ترجیح گوگل طراحی دفاتری رنگارنگ است تا موجب سرگرمی و خلاقیت بیشتر در بین کارمندان شود. همچنین طراحان گوگل با استفاده از رنگ‌های مختلف فضای کاری مطبوع‌تری ایجاد کرده­اند که می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد.

بازی

در دفتر گوگل همه‌چیز به کار خلاصه نمی­شود و آن‌ها برای بازی نیز اهمیت ویژه­ای قائل هستند! همیشه نوعی بازی در Google در حال انجام است، حال چه صخره‌نوردی، کلاس آشپزی یا بازی‌های ویدیویی دوستانه با همکاران باشد. تحقیقات نشان می­دهد که سرگرمی در محل کار یک روش عالی برای شارژ روحی مجدد است تا کارمندان بتوانند با بهترین توان خود به کار خود ادامه دهند.

چگونه از فضای اداری گوگل برای طراحی دفتر کار خود الهام بگیریم؟

سعی کنید هرماه یک‌بار، یک فعالیت سرگرم‌کننده را که کل دفتر کار می‌تواند در آن شرکت کند، در برنامه کاری خود بگنجانید. این فعالیت‌ها موجب تعامل و ایجاد حس بهتری در میان کارمندان می­شود و میل و رغبت آن‌ها به حضور در محیط کاری را افزایش می­دهد.

 

سخن پایانی:

با توجه به آنچه در بالا به آن اشاره شد، شما با ویژگی­های طراحی سه شرکت بزرگ دنیا آشنا شدید. این شرکت‌ها به ما آموخته‌اند که اتصال به طبیعت، ارتباط با یکدیگر و فضای کاری مشترک و خصوصی از ویژگی­های یک دفتر کار خلاق و سازنده است. گنجاندن این عناصر در طراحی دفتر کاری به حمایت بیشتر از کارمندان منجر می­شود و در ایجاد حس وفاداری بیشتر آن‌ها به سازمان تأثیرگذار است. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص سبک­های خلاقانه طراحی فضاهای اداری با همکاران متخصص ما در گروه طراحی داخلی دکوراسیون مکعب آشنا شوید.