هوم آفیس چیست؟

هوم آفیس یا دفتر کار خانگی فضایی است که در محل سکونت شخص برای مقاصد تجاری و انجام فعالیت کاری تعیین شده است. در واقع یک هوم آفیس فضای کار را برای افراد خود اشتغال یا دور کار در خانه فراهم می‌کند. اینترنت و سایر منابع موجود این فرصت را برای افراد و صاحبان مشاغل کوچک، از جمله مشاوران وکلا، حسابداران و برنامه‌نویسان و… ایجاد کرده است؛ تا به‌صورت تمام‌وقت از یک دفتر کار خانگی کار کنند. ملزومات یک دفتر کار خانگی اغلب شامل میز اداری، صندلی اداری، کامپیوتر یا لپ‌تاپ، اتصال به اینترنت و نرم‌افزارهای مرتبط مانند نرم‌افزارهای کار تیمی و ارتباطی، برای ارتباط با کارکنانی است که از راه دور با هم همکاری دارند.

ممکن است شغل شما ایجاب کند که بدون مراجعه حضوری به دفاتر اداری با دورکاری فعالیت خود را پیش ببرید. با طراحی هوم آفیس (Home Office) در منزل خود به سادگی قادر خواهید بود تا فضای کاری را به داخل خانه بیاورید.

طی چند سال اخیر، بخصوص در سال گذشته شرایط زندگی و کاری بطور کل دچار تغییر شده است. موضوعی که بیش از هر چیزی در طراحی داخلی پدیدار گشته، هوم آفیس یا همان دفترهای کار خانگی می‌باشد. یک پدیده نوظهور در دکوراسیون داخلی منازل که با اختصاص دادن بخشی از فضای داخلی خانه به آن، خواهید توانست در آرامش و راحتی ساعت‌هایی را مشغول انجام کارتان باشید.

اما ایجاد و طراحی یک هوم آفیس مدرن که در عین زیبایی و کارآمد بودن نیاز است تا در هماهنگی با کل دکوراسیون داخلی منزل باشد. مستلزم ایده‌یابی، رعایت نکات و اصول طراحی اتاق کار می‌باشد. این نکات همه آن چیزی است که گروه مکعب تلاش کرده، با ارائه آن در این مقاله بر حسب نوع فعالیت، شما را به موردپسندترین هوم آفیس مد نظرتان برساند. چرا که اهمیت طراحی هوم آفیس اگر بیشتر از طراحی فضای اداری نباشد؛ مطمئن باشید کمتر از آن نیز نخواهد بود. کار در منزل به گونه‌ای است که امکان دارد هر لحظه حواستان به چیز دیگر مشغول شود.

به همین دلیل نیاز به تعبیه و طراحی فضایی دارد که به همان اندازه‌ی فعالیت در محیط اداری، روحیه و انگیزه کاری را به شما بازگرداند. با خواندن این مقاله تا انتها، با درک این موضوع و نحوه دستیابی به ایده‌هایی مدرن برای طراحی هوم آفیس آشنا می‌شوید. پس همراه‌ ما باشید.

با مفهوم طراحی هوم آفیس بیشتر آشنا شوید!

در عصر حاضری که زندگیمان متاثر از فضای مجازی و دنیای مدرن شکل گرفته است، پیشبرد فعالیت‌های کاری از خانه، به امری کاملا متداول تبدیل شده است. چیزی ‌که شاید تا چند سال اخیر کاملا ناشناخته بود و مورد توجه کمتر کسی قرار می‌گرفت. همه اینها به رایج شدن مفهوم طراحی هوم آفیس در طراحی داخلی مربوط می‌شود. بخشی از دیزاین فضای داخلی منزل که در نظر گرفتن یک مکان مناسب اولین قدم برای ایجاد چنین فضایی می‌باشد. پس مهم است فضایی که انتخاب می‌کنید علاوه بر القای حس و حال خوشایند، ذهن شما را از هر آنچه که در محیط خانه به خود مشغول می‌کند، دور نگه دارد. طوری که‌ حس حضور در خانه و کار کردن را در شما کاهش دهد و با تمرکز بیشتری به ‌کارتان ادامه دهید.

اما لازمه داشتن یک هوم آفیس مدرن، جدا از انتخاب فضایی دنج و به دور از تشویش، طراحی به شیوه کاملا درست و اصولی می‌باشد. این طراحی در فضاهای چالش برانگیز (فضاهایی با ابعاد بسیار محدود و یا فضاهایی با وسعت بزرگ) است اهمیت خود را برای کاربران آشکار می‌کند.

لذا برای کسانی که در منزلشان کار می‌کنند و خواستار اجرای ایده‌هایی مدرن در طراحی هوم آفیس خود هستند. نکات کاربردی عنوان شده در ادامه کمک شایانی به آنها می‌نماید.

نکات کاربردی برای طراحی هوم آفیس مدرن و زیبا

همیشه راهکارهایی وجود دارد تا طراحی هوم آفیس را به بهترین شکل ممکن جلو ببرید. هر فضای کاری جدا از بحثی که به فعالیت‌های روزانه مرتبط می‌شود، نیاز دارد تا با طراحی اصولی و تا حدودی مقرون به صرفه ایجاد شود. همچنین ضمن تاثیر گذاشتن بر عملکرد و پیشرفت کاری، انرژی ‌بخش روحیه شما در حین کار نیز شود. چند نمونه از این راهکارها و ایده‌های مدرنی که برای دستیابی به طراحی هوم آفیس مثمر ثمرند در زیر عنوان شده‌اند.

۱-انتخاب بهترین بخش خانه برای طراحی هوم آفیس

در سطور بالا گفته شد که موقعیت مکانی که برای انجام فعالیت کاری روزانه خود انتخای می‌کنید، با اهمیت است. در ابتدا باید این محیط را انتخاب کنبد، تا بتوانید بر حسب آن دیگر مراحل را پیش ببرید. اما اینکه این موقعیت را در کدام قسمت خانه خود در نظر بگیرید، جای بحث دارد. اگر دنج‌ترین و آرامش بخش‌ترین نقطه از فضای خانه را به اتاق کار خانگی خود اختصاص دهید، بدون شک با گذشت زمان تاثیر آن را بر روند کاری خود می‌بینید.  فراموش نکنید که موقعیت مکانی انتخابی، وسعت کافی را برای تعبیه مبلمان و دیگر لوازم کاری داشته باشد. فضاهای کوچک به راحتی با آشفتگی حاصل از کمبود جا مواجه نشوید.

۲-ایجاد نورپردازی کافی و متناسب با فضای کار

همیشه گفته‌ایم که نورپردازی حرف اول را در طراحی محیط‌های کاری می‌زند. حال چه در فضاهای کار اداری و چه در فضاهای کار خانگی از اهمیت این نکته کم نمی‌شود. مطمئنا کار در فضایی با نور کم، در دراز مدت از انرژی شما برای ادامه کار می‌کاهد. علاوه بر این به مرور اثرات منفی هم بر روی چشمان و بازده کارتان می‌گذارد. پس استفاده از نورپردازی کافی و اصولی، آن هم تا حد ممکن نور طبیعی، از الزامات اصلی طراحی هوم آفیس می‌باشد. چه چیزی بهتر از یک پنجره‌ی وسیع، که در طول روز بازتاب‌ کننده نور طبیعی خورشید به داخل اتاق می‌شود، در هوم آفیس‌تان قرار داشته باشد. در غیر این صورت، با کمک منابع نور مصنوعی و به طبع لوسترها و چراغ‌های مدرن، نورپردازی کافی اتاق کار خانگی خود را تامین نمایید.

 

۳-استفاده از رنگ آمیزی درست برای افزایش بهره‌وری

توجه به معنای هوم آفیس (اتاق کار خانگی) و حضور آن به‌ عنوان بخشی از فضای خانه می‌باشد. این امر از جمله دلایلی است که سبب شده طراحی این فضا به طور کامل در ارتباط و هماهنگی با دیگر قسمت‌های خانه صورت بگیرد. بخصوص که اگر اتاق کارتان تنها از طریق پارتیشن از دیگر نواحی خانه جدا شده باشد.

رنگ نقش مهمی در هماهنگ‌سازی هر بخش و در نهایت افزایش بهره وری بیشتر در فرآیند کاری دارد. با انتخاب درست رنگ برای فضای کار خود، حفظ هارمونی بین قسمت‌های مختلف را به وجود آورید. همچنین باعث افزایش روحیه کاری، قدم در راه موفقیت شغلی خود می‌گذارید. چنانچه به دنبال سبکی مدرن در دکوراسیون هوم آفیس خود هستید و به این سبک علاقمند هستید. اولویت انتخاب رنگ را بر پایه تناژ رنگ روشن و عموما سفید و طوسی قرار دهید.

۴-انتخاب مبلمان مدرن و مناسب

اتاق کار با مبلمان، میز و صندلی مناسب برای کار است که شکل می‌گیرد. چرا که همیشه این توجه به راحتی و آرامش شما کارکنان است که باید در صدر توجهات قرار گیرد. این شما هستید که باید ساعت‌های طولانی مدت را بر روی صندلی و پشت میز سپری کنید. پس مهم است که میز و صندلی که برای کار انتخاب می‌کنید، کاملا استاندارد و مناسب فعالیت کاریتان باشد. این موضوع همان طور که در فضاهای کار اداری کاملا رعایت می‌شود، باید در فضاهای کار خانگی نیز بسیار مورد توجه قرار بگیرند. به همین منظور، انتخاب صندلی انعطاف پذیر مطابق با استانداردهای ارگونومیک و متناسب با ابعاد و اندازه میز و فضای اتاق، نکته‌ی بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

فقط با توجه به طراحی مدرنی که برای هوم آفیس خود در نظر گرفته‌اید، به یاد داشته باشید که میز و صندلی مورد پسند، باید ویژگی‌هایی داشته باشد. جدا از ایده‌آل‌های زیبایی و متناسب با دکوراسیون اداری مدرن، از تمامی استانداردهای لازم برای فعالیت کاری نیز برخوردار باشد.

به طور مثال ویژگی ارگونومیک انجام وظایف کاری شما را با سهولت بیشتری شکل می‌دهد. توجه داشته باشید که انجام کار حتی از خانه مستلزم نشستن طولانی مدت پشت میز کار است. پس سعی کنید میز و صندلی دفتر کار خانگیتان از بالاترین استانداردهای ارگونومیک برخوردار باشد.

۵-استفاده بهینه از فضای کار

در سبک زندگی‌ آپارتمان‌نشینی معمولا فضای خانه در متراژهای متوسطی طراحی و ساخته شده‌اند. شاید تنها وسعت کمی از فضا به اتاق کار خانگی اختصاص پیدا کند. طراحی داخلی مدرن هوم آفیس، بر استفاده از فضاها به صورت بهینه بسیار مورد اهمیت است. بهینه سازی فضای اتاق کار، باعث می‌شود  از تمامی فضاها استفاده کارآمد و اصولی داشته باشید. یکی از راه‌های استفاده از حداکثر فضاها و حفظ نظم در فضا استفاده از طبقه‌بندی‌های دیواری و یا شلف باشد. پس بدون نگرانی به محدود بودن فضای کار خانگی خود، وسایل مورد نیازتان را به زیبایی چیدمان کنید.

قطعا استفاده از قفسه‌های دیواری و یا شلف‌ها برای تعبیه اکسسوری‌های مدرن تاثیرگذار است. قرار دادن گل و گیاه مورد علاقه و… گزینه مناسبی برای مدرن ساختن و زیبایی بخشیدن به ظاهر هوم آفیس شما می‌باشند. در کنار این، نصب چند قاب عکس از تصاویر دلخواهتان و تماشای آنها در طول کار نیز حس و حال خوبی را در شما نمایان می‌کند.

چه میز و صندلی برای دفتر کار خانگی مناسب است؟

در این زمینه اغلب توصیه‌های ضروری برای انتخاب میز و صندلی اداری متداول را باید در نظر گرفت. با این وجود در ادامه ۶ توصیه اصلی را با هم مرور می‌کنیم.

جنس: جنس میز و صندلی اولین چیزی است که باید هنگام انتخاب، آنها را برای هوم آفیس خود در نظر بگیرید. انتخاب محصولاتی که از مواد خوب ساخته شده باشد؛ تنها راه تضمین کیفیت بالا و پایداری است.

راحتی: متغیر دیگری که باید در نظر بگیرید؛ سطح راحتی است که میز و صندلی اداری خانگی فراهم می‌کند.

بهره‌وری: دسترسی سریع و آسان به تمام لوازم کار برای بهره‌وری شما بسیار مهم است. عدم نیاز به بلند شدن هر چند دقیقه یک‌بار برای جست‌وجوی هر چیزی، به شما این امکان را می‌دهد که سرعت عملکرد خود را حفظ کرده و جریان کار را مختل نکنید.

ارتفاع: ارتفاع ایده‌آل میز بسته به قد هر فرد متفاوت است. به‌طور کلی ارتفاع استاندارد یک میز اداری حدود ۲۸ تا ۳۰ اینچ است. همچنین اگر قدبلند هستید؛ یک میز با قابلیت تنظیم ارتفاع را در نظر بگیرید.

ایستادن در مقابل نشستن: هر دو چیدمان میز دارای مزایا و معایبی هستند. بنابراین بهترین انتخاب گزینه‌ای است که به هر دو حالت تبدیل شود.

ارگونومی: برای اطمینان از اینکه همیشه در یک زاویه راحت کار می‌کنید؛ باید یک میز و صندلی با عناصر طراحی ارگونومیک تهیه کنید. عنصر اصلی ارگونومیکی که هنگام خرید میز و صندلی اداری خانگی باید روی آن تمرکز کنید، تنظیم ارتفاع است.

نحوه چیدمان دفتر کار خانگی به چه صورتی است؟

ایجاد یک چیدمان کامل در هوم آفیس آنقدرها هم سخت نیست. نکات ذکر شده در زیر را دنبال کنید؛ تا ایده خوبی در مورد نحوه چیدمان اتاق کار خود داشته باشید.

  1. یک فضای اختصاصی برای قرار دادن میز خود انتخاب کنید. بسته به مساحت خانه و میزان فضای موجود، این فضا می‌تواند هر جایی باشد. از ایجاد یک فضای اداری در یک اتاق کاملا مجزا گرفته تا تعیین کردن یک فضای کاری کوچک در گوشه اتاق خواب. اگر گوشه اتاق خواب شما تنها نقطه در دسترس است؛ یک میز کوچک بهترین گزینه است. همچنین اگر وسایل کار متعددی ندارید؛ میزهای تاشو ارزش بررسی را دارند.
  2. مدیریت کابل را در نظر بگیرید. مدیریت نامناسب کابل علاوه بر این که باعث ظاهری نامناسب می‌شود؛ می‌تواند عملکرد دستگاه شما را با کاهش جریان هوا به اجزای داخلی رایانه تحت تاثیر قرار دهد.
  3. فناوری بیشتر در فضای کاری. از آنجایی که زمان قابل توجهی را در مقابل صفحه نمایش خود می‌گذرانید؛ توصیه می‌شود روی فناوری‌های اداری خود سرمایه‌گذاری کنید. مانیتورهای سطح بالا افزودنی خوبی برای هر فضای کاری هستند؛ زیرا زوایای دید بهتری را ارائه می‌دهند؛ و موقعیت نشستن ارگونومیک‌تری را فراهم می‌کنند. سایر دستگاه‌هایی که می‌توانند وضعیت شما را بهبود بخشند عبارتند از یک صفحه کلید و ماوس ارگونومیک و یک محافظ برق برای ایمن نگه داشتن جریان برق درون دستگاه‌های مختلف.
  4. نور را تنظیم کنید. زاویه تابش نور طبیعی از پنجره و محل قرار گرفتن نور مصنوعی را در نظر گرفته و بر اساس آن میز و صندلی اداری را طوری تنظیم کنید که موقع کار کردن این نور یا انعکاس آن شما را اذیت نکند.

مزایا و معایب هوم آفیس

یک دفتر کار خانگی به دلایل مختلفی مفید است. با حذف زمان رفت و آمد، شخصی که به‌طور تمام‌وقت از خانه کار می‌کند می‌تواند سالانه مبلغ چشم‌گیری در هزینه‌های مربوط به رفت‌وآمد و سایر هزینه‌ها، از جمله لباس و… صرفه‌جویی کند. همچنین یک کارمند در هوم آفیس می‌تواند کار خود را بر اساس برنامه زمانی شخصی مدیریت کند. همه اینها به معنای تعادل بهتر بین کار و زندگی است؛ که می‌تواند منجر به بهبود سلامت و تندرستی کلی فرد شود.

از سویی کارفرمایی که به کارمندان اجازه می‌دهد از راه دور و در هوم آفیس خود کار کنند؛ در هزینه‌های اجاره، آب و برق، خدمات غذایی و سایر هزینه‌های عملیاتی مورد نیاز برای نگهداری دفتر فیزیکی صرفه‌جویی می‌کنند. با این حال کار از خانه می‌تواند چالش‌های خود را نیز داشته باشد. به عنوان مثال ایجاد یک محیط کاری راحت زمانی که تجهیزات اداری مناسبی ندارید؛ می‌تواند دشوار باشد. در این شرایط یک میز و صندلی اداری خوب می‌تواند کلید راحتی کار از هوم آفیس باشد. از سویی کار به‌تنهایی و مدیریت بر رفتار کاری فردی، گاهی بسیار سخت می‌شود.

سخن آخر

 امیدواریم که تمامی این راهکارها و ایده‌یابی‌ها، برای ایجاد یک هوم آفیس مدرن مفید واقع شده باشد. ما همواره خواستار پیشرفت و موفقیت در زمینه کسب و کارتان هستیم. با راهنمایی گرفتن از طراحان، خواهید توانست با سرعت بیشتر و تخصص بهتر، نسبت به طراحی اصولی هوم آفیس خود اقدام کنید. یقینا اتاق کار در موفقیت کاری شما بسیار تاثیرگذار خواهد بود.