از آنجایی که امروزه بخش عمده‌ای از نیروی کار حداقل ۸ ساعت از وقت خود را در طول روز پشت میز می‌گذراند. افزایش آمار کارمندان مبتلا به مشکلات موثر بر روی سیستم اسکلتی-عضلانی کاملا طبیعی است. کاهش چشمگیر رضایت کارمندان از محیط کاری خود نیز از دیگر مشکلات کارفرمایان است. یک راه‌حل ساده برای رفع این مشکل، سرمایه‌گذاری روی مبلمان اداری ارگونومیک است. مبلمان اداری ارگونومیک مبلمانی است که با طراحی ابتکاری خود از طرز نشستن صحیح کارمندان پشتیبانی می‌کند. همچنین باعث می‌شود که آنها در طول روز احساس راحتی بیشتری داشته باشند.

البته مزایای استفاده از این مبل‌ها فقط محدود به بهبود وضعیت جسمی کارمندان نمی‌شود. بلکه مبلمان اداری ارگونومیک از مزایای دیگری نیز برخوردار است. در این مقاله به شما خواهیم گفت که چگونگی استفاده از این سبک مبلمان موجب ایجاد فضای کاری شادتر و سالم‌تر خواهد شد. بحث را با تعریف واژه ارگونومیک شروع می‌کنیم. ارگونومیک به علم طراحی و تنظیم اشیائ، برای سهولت در استفاده و افزایش سطح ایمنی گفته می‌شود. این علم کاربردهای متفاوت در تمام زمینه‌هایی که مربوط به بدن انساناست را دارد. اما در بین همه آنها اثبات شده است که استفاده از آن برای طراحی فضا و مبلمان اداری موجب بهبود سلامت جسمی و عملکرد شغلی کارمندان می‌شود. از دیگر مزایای علم ارگونومیک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک چه مزایایی دارد؟

  • بهبود وضعیت جسمی کارمندان

همه ما می‌دانیم که نحوه نشستن پشت میز روی سلامت بدن تأثیر می‌گذارد. نشستن غیر اصولی استرس وارده روی سیستم اسکلتی-عضلانی بدن را افزایش می‌دهد. همچنین باعث ناراحتی، درد و احساس خستگی در نواحی گردن، شانه‌ها و کمر می‌شود. متاسفانه این مشکلات تا زمانی که درد ایجاد نکنند خود را بروز نمی‌دهند. با این وجود لزوم استفاده از میز و صندلی ارگونومیک هر روز بیشتر احساس می‌شود.

  • وضعیت استقرار بدن: نشستن پشت میز اداری به صورت اصولی و استاندارد، بدن را در یک راستا قرار می‌دهد. اما میزهایی که ارتفاع استاندارد ندارند، باعث می‌شود احساس ناراحتی و درد کمتری را تجربه کنید. پس هنگام خرید مبلمان اداری همیشه صندلی‌های قابل تنظیم را انتخاب کنید. این صندلی‌ها به شما اجازه می‌دهند که کف پاهای‌تان روی زمین و زانوهای‌تان در زاویه ۹۰ درجه و به موازات نشیمنگاه قرار بگیرند.
  • گردن و شانه‌ها: استفاده از صندلی‌هایی که قسمت تکیه‌گاهشان کوتاه است، باعث سفتی گردن و شانه یا عوارض جدی مانند اسپوندیلوز گردن می‌شود. صندلی‌های ارگونومیک هنگامی که با تلفن صحبت می‌کنید یا گزارش می‌نویسید از سر و گردن شما پشتیبانی می‌کنند.
  • کمر: بدون حمایت مناسب، کمر و ستون فقرات دچار استرس بیش از حد شده و ممکن است در بلند مدت موجب درد شود. قسمت تکیه‌گاه صندلی باید به اندازه‌ای بلند باشد که از کل ستون فقرات پشتیبانی کند. در ضمن باید از منحنی طبیعی ستون فقرات پیروی کرده و زاویه‌دار و متناسب با فرم بدن باشد.
  • نشیمنگاه: یک صندلی تخت و سفت به قسمت نشیمنگاه فشار وارد می‌کند. صندلی فرم‌دار با عمق کافی موجب کاهش فشار روی این قسمت از بدن می‌شود. صندلی ایده‌آل محسوب می‌شود که نشیمنگاه آن نسبت به پشت زانو از ۲ تا ۴ اینچ عمق برخوردار باشد.

 

میز ارگونومیک

در طی سال‌های اخیر میزهای اداری با استانداردهای ارگونومیک متنوع روانه بازار می‌شوند. از جمله این میزها میز ایستاده اداری است. نشستن پشت یک میز اداری در ساعات طولانی آسیب‌های جبران ناپذیری به اعضای بدن وارد می‌کند. مطلوب است میزهای اداری ایستاده یا میزهایی که قابلیت تنظیم ارتفاع دارند را در کنار دیگر میزهای اداری داشته باشید.  

افزایش بهره‌وری

وقتی کارمندان بعد از اتمام ساعات کاری درد کمتری داشته باشند؛ احتمالاً افزایش بهره‌وری را تجربه می‌کنند. کارمندانی که از سلامت جسمی خوبی برخوردار هستند، کمتر حواسشان به درد و مشکلات جسمی معطوف می‌شود و می‌توانند وظایف کاری خود را با بهترین کیفیت انجام دهند. همچنین از آنجا که مبلمان اداری ارگونومیک توانایی کاهش صدمات ناشی از کار را دارد، این بدان معناست که کارمندان کمتر به دلیل بیماری و آسیب‌دیدگی مرخصی می‌گیرند و زمان بیشتری را در محل کار می‌گذرانند.

 

کاهش سطح خلاقیت

نشستن هر روزه پشت یک میز اداری غیر ارگونومیک یا تحمل یک صندلی، باعث کم شدن تمرکز کارمندان می‌شود. تمرکز رابطه ستقیم با خلاقیت دارد، به عبارتی دیگر برای خلق ایده‌های جدید کارمندان باید از رفاه برخوردار باشند. در شرکت‌های بزرگ دنیا از جمله گوگل، یوتیوب، فیسبوک که به سبک دکوراسیون اداری مدرن طراحی شده‌اند. انواع مبلمان اداری مناسب با نوع کاربری و استانداردهای ارگونومیک در اختیار کارکنان قرار دارد. به خوبی شاهد عملکرد قدرتمند کارکنان این شرکت‌ها در بخش خلاقیت و خلق ایده‌های جدید هستید.

بهبود سلامت کارمندان

آخرین مزیت استفاده از مبلمان اداری ارگونومیک توانایی آن در بهبود سلامت کارمندان است. سلامت کارمندان فقط موجودیت جسمی آنها نیست بلکه سلامت روانی را نیز در بر می‌گیرد. وقتی شما به عنوان یک کارفرما، از طریق خرید مبلمان اداری ارگونومیک روی سلامت کارمندان خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، به آنها این پیام را می‌دهید که وضعیت جسمی‌شان برای شما اهمیت دارد. کارمندانی که احساس می‌کنند کارفرمایانشان به آنها اهمیت می‌دهند و با احترام با آنها برخورد می‌کنند، احساس شادی بیشتری دارند.

گزارش OSHA نشان می‌دهد که هر بار عود اختلالات اسکلتی-عضلانی مرتبط با کار موجب می‌شود که کارمندان هفت روز کاری خود را با گرفتن مرخصی از دست بدهند. به علاوه صدمات شدید در محیط کار ناشی از عدم رعایت اصول ارگونومی می‌تواند باعث ناتوانی دائمی شود. بنابران شما می‌توانید با انتخاب مبلمان اداری ارگونومیک، این آسیب‌دیدگی را کاهش و امنیت در محیط کار را بالا ببرید.