بدون شک تصور همه ما از دفاتر کاری، محیطی متشکل از تعدادی میز و صندلی کارمندی و مدیریت می‌باشد. اما این لوازم، تنها نیازهای اولیه برای شکل‌گیری و شروع کار در ادارات هستند. امروزه طراحی و دکوراسیون اداری دفاتر اداری از اهمیت خاصی برخوردار است. اما فقط با داشتن لوازم اداری مدرن افراد به خوبی قادر به انجام وظایف روزانه خود نمی‌باشند. علاوه بر زیبایی، چیدمان صحیح و اصولی رابطه مستقیمی در تعاملات بین فردی دارد. تمام این عوامل رابطه مستقیمی با نحوه و کاربرد اکسسوری‌های اداری دارد.

اما چیدمان این لوازم بدون درنظرگرفتن فضا و باکس‌های مناسب، قطعا بی‌نظمی بسیاری را در دفتر کار ایجاد می‌کند، پس چه باید کرد؟! راه حل این است شلف و قفسه‌ اداری را در محیط کارتان چیدمان کنید. لذا تا انتها همراه‌ گروه مکعب باشید تا در اولین گام با کاربرد اصلی طراحی قفسه‌های اداری و سپس ترفندهای لازم برای چیدمان درست آنها دست یابید.

قفسه و یا شلف‌های اداری چیست؟

استفاده از وسایل تزئینی، کتاب‌ها، گل و گلدان‌ها تنها لوازمی نیستند که مختص به قرارگیری در محیط‌های خانگی باشند. ممکن است در محیط کاری خود لوازمی داشته باشید که دوست دارید در معرض دید مراجعه‌کنندگان و سایر مشتریان قرار دهید. می‌توانید برای نظم دهی به این لوازم و اکسسوری‌ها  از قفسه‌ها و شلف‌های اداری استفاده کنید. نوعی از تجهیزات اداری که با نصب بر روی دیوار و یا تعبیه در کنجی از اتاق کار کاربرد خود را نشان خواهند داد.

همچنین بهترین موقعیت را برای دیده شدن لوازم مرتبط با نوع فضا فراهم می‌کند. قرار دادن کتاب‌هایی مرتبط به حوزه فعالیت کاریتان و یا لوگوی شرکت و… از جمله چیزهایی هستند که در اولین برخورد مراجعه کنندگان مشاهده خواهند کرد. این لوازم در جلب توجه و اطمینان خاطر آنها و هم از منظر زیبایی شناسی، بسیار به چشم می‌آیند. در ابتدا باید به سبک چیدمان و طراحی فضای اداری خود توجه کنید. سپس با به کار گیری ترفندهای طراحی این لوازم را به کار ببرید. البته برای رسیدن به یک محیط با دکوراسیون اداری تخصصی می‌توانید از طراحان فضای اداری مشاوره بگیرید.

–دسترسی راحت به قفسه‌ها را ایجاد کنید!

قرارگیری قفسه‌های اداری، دیگر بخشی از الزامات طراحی و دیزاین داخلی ادارات محسوب می‌شود. بنابراین حتی اگر فضای کارتان به اندازه کافی بزرگ و وسیع نیست، باز جای فکر برای پیدا کردن مناسب‌ترین فضا برای قفسه‌ها وجود دارد. کافی است کمی خلاقیت به خرج دهید و از قفسه‌های دیواری همانند طاقچه‌های قدیمی استفاده کنید. البته شما مختارید که از هر نوع مدل قفسه و شلف‌های اداری که مورد پسندتان است در محیط اداری بکار ببرید.

تا جایی مجاز به استفاده از هر نوع قفسه‌های اداری هستید که دسترسی راحت را برای کاربران و کارمندان فراهم کنید. در غیر این صورت، استفاده از قفسه‌ها در دفتر اداری‌تان عملا یک کار بیهوده و جزئی از لوازم غیر ضروری تلقی خواهند شد.

بسته به نوع قفسه و شلف فضای مناسب را انتخاب کنید!

طی این سال‌ها دکوراسیون داخلی به امری رایج و متداول در دفاتر کاری تبدیل شده است. ساخت انواع مبلمان اداری نیز از میز و صندلی گرفته تا قفسه‌ها و اکسسوری‌های اداری هم در متنوع‌ترین اشکال ساخته شده‌اند. شلف‌های اداری نیز که در مدل‌های مختلف کشو فایل اداری، کمد، قفسه‌های کنجی و دیواری… طراحی و تولید می‌شوند. برای نزدیک کردن محیط اداری به چیدمانی زیبا، مستلزم آن هستند که متناسب با ابعاد فضای درنظر گرفته شده، انتخاب شوند. به گونه‌ای که ممکن است قصد داشته باشید تنها یک گوشه از محیط اداریتان را دکور کنید. قفسه‌ها و اکسسوری‌هایی که مناسب کنج‌ها طراحی شده‌اند بسیار مطلوب است.

از یک تم خاص و منحصر به فرد استفاده کنید!

نکاتی باعث متمایز شدن محیط اداری شما از دیگر دفاتر کاری می‌شود. مهمترین نکته انتخاب یک تم منحصر به فرد برای چیدمان قفسه‌ها و لوازم موجود در آنها است. بدون تردید، نسبت به هر شکلی که مورد پسندتان است حتی به‌ صورت ترکیبی، اما با فکر و خلاقیت، لوازم را در کنار هم قرار دهید. پیاده کردن ایده‌های خاص و منحصر به فرد باعث ایجاد ظاهری کاملا متفاوت خواهد شد. از لحاظ بصری به‌ عنوان مرکز و نقطه جلب توجه مشتریان در محیط اداری شناخته می‌شوند. بنابراین انتخاب قفسه‌های اداری با طراحی ویژه ولی هماهنگ با دیگر لوازم و جاگیری اشیا با یک تم مشخص، راهکاری کاملا مطلوب برای چیدمان قفسه‌ها بشمار می‌رود.

-از طراحی دیوار پشت قفسه‌ها بی‌توجه نگذرید!

عموما وقتی در دفتر اداری، سطوح عمودی و یا دیواری را خالی از هر شی و تجهیزاتی می‌یابید. اولین چیزی که برای آن منطقه به نظرتان می‌رسد، تعبیه قفسه و یا شلف‌های اداری می‌باشد. این گزینه‌ی کاملا درستی است تا جایی که همه توجه و حواستان را بر روی انتخاب و چیدمان قفسه متمرکز نکنید. طراحی دیوار پشت شلف و قفسه در زیباتر به نظر رسیدن و جلب توجه افراد تاثیر گذار است. پس نسبت به طراحی و رنگ آمیزی این قسم بی‌توجه نباشید. رنگ آمیزی و استفاده از کاغذ دیواری‌هایی در هماهنگی با رنگ قفسه‌ها، ابتدایی‌ترین موارد و ترفندهایی است که می‌توانید در چیدمان قفسه‌ها به‌کار ببرید.

-از شلوغی بیش از اندازه در قفسه‌ها بپرهیزید!

هر چیزی که به چشمتان می‌خورد را درون قفسه‌ها نچینید. از آنجایی که عموما لوازم چیدمان شده در قفسه‌ها بطور کامل و واضح، به ‌عنوان بخشی از دکور اتاق اداری تعبیه می‌شوند. پس لازم است لوازم جذاب و زیبا و یا حتی کتاب‌هایی خاص و وسوسه انگیزی را در آنجا قرار دهید. چیزی که در عین انتقال حس خوب به مراجعه کنندگان، آنها را از حضور در فضاهای اداری که ممکن است ساعت طولانی را در آنجا بگذرانند، خسته نکند.

البته اگر بر مبنای تم و سبک انتخابی خود، علاقه‌مند به چیدمان قفسه‌های اداری پر از لوازم و دکوری‌های مختلف هستید. این طراحی تا زمانی‌ که بر اساس اصول و شیوه‌ای درست به پیش رود زیبا است. ولی اگر بدون فکر و تنها برای در معرض دید قرار دادن اشیا صورت بگیرد، مطمئن باشید از نگاه کاربران فضایی آشفته و نامطلوب را ایجاد می‌کند.

-در قرار دادن لوازم دکوری، کمی تنوع به خرج دهید!

منظور از تنوع این است که برای چیدمان شلف‌های اداری، از لوازم با طرح‌هی متفاوت اما یک خاصیت مشابه استفاده کنید. همچنین می‌توانید با تکسچر و بافت‌های مختلف در کنار هم استفاده کنید. اطمینان حاصل کردن از این موضوع که شلف شما از مجموعه‌ای از لوازم با بافت‌های مختلف و هماهنگ، در کنار هم قرار گرفته‌اند. چیدمان و طراحی مناسبی از قفسه‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهد.

وجود هرگونه یکنواختی در دفتر به ‌خودی خود به جهت حجم بالای کار در برخی مواقع خسته کننده می‌شود. هر گونه یکنواختی در چیدمان لوازم و تکسچرهای بکار رفته مشابه یکدیگر نیز، بر این معضل و ایجاد محیطی کسل‌کننده می‌افزاید.

-اشیا مختلف را برای چیدمان قفسه‌ها امتحان کنید!

به‌ طور کل، قفسه‌ها و شلف‌های اداری برای جای گیری انواع و اقسام لوازم فضای مناسبی را ایجاد می‌کند. از جمله کتاب و فایل‌های اداری گرفته تا اشیا تزئینی، گلدان‌های کوچک، اکسسوری‌های اداری و… فضایی مناسب را ایجاد می‌کنند. از این میان شرط دستیابی به چیدمانی ایده‌آل و زیبا این است که همه این اشیا را به شکلی هنرمندانه قرار دهیم. یک راه حل مطلوب قرارگیری لوازم در ارتفاع‌های مختلف در کنار یکدیگر است. در این صورت به بهترین نحو در معرض دید قرار می‌گیرند و هم دکوری شیک و جذاب کاربران را نمایان سازند.

در آخر

علی رغم همه این نکات کلیدی در حوزه چیدمان کمد و شلف اداری که ذکر کردیم. ممکن است باز هم نیاز به راهنمایی از سوی یک طراح متخصص برای چیدمان و طراحی قفسه‌های اداری داشته باشید. گروه دکوراسیون داخلی مکعب همگام با چیدمانی کاملا اصولی و متبحرانه، حرفه شغلی‌تان را در مسیر موفقیت به حرکت درمی‌آورد. با این حال هر یک از عناوین مطرح شده تا حدودی راهنمای شما در چیدمان قفسه‌های خواهد بود.