سالن غذا خوری محیط اداری فضایی است که همکاران، کار و سازمان را به هم متصل می‌کند. غذا خوری‌ها در واقع خیلی بیشتر از یک فضای ساده برای غدا خوردن هستند. این فضا در واقع محیطی برای ارتباط و هماهنگی با همکاران است. یک سالن غذا خوری خوب باید به نحوی طراحی شود که انرژی کارمندان را در طول روز تأمین کند و بهره وری را افزایش دهد. این فضا باید شیک و در عین حال گرم و صمیمی باشد به‌نحوی که حس خانه را به کارمندان القا کند.

اهمیت سالن غذاخوری در محیط اداری

کارمندان تقریباً بیش از یک سوم شبانه روز خود را در محیط‌های کاری می‌گذرانند پس طبیعی است که به فضایی آرامش بخش برای صرف غذا و استراحت نیاز داشته باشند. سالن غذا خوری باید به‌نحوی باشد که کارکنان شما مشتاقانه منتظر ساعت استراحت خود و صرف یک فنجان چای در کنار سایر همکاران خود باشند. زمان استراحت در محیط کار بسیار مهم است زیرا باعث می‌شود کامندان با روحیه‌ای تازه به کار خود برگردند. به همین دلیل است که شما به یک سالن غذاخوری عالی و اصولی نیاز دارید. مکانی که کارمندان بتوانند در آن استراحت کنند، برای چند دقیقه‌ای ریلکس شوند و از وعده غذایی خود لذت ببرند.
در این مقاله از مجله مکعب به بررسی سالن غذا خوری محیط اداری و ویژگی‌های آن می‌پردازیم.

غذا خوری‌های محیط اداری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

محیط مناسب

زیبایی‌شناسی فضا‌هایی که در آن‌ها ساعت‌های روزمان را سپری می‌کنیم بر وضعیت ذهنی ما بسیار تأثیرگذار است. ترکیب نور کافی، رنگ‌های روشن (مانند سبز روشن، آبی روشن و… ) فضای آرام بخشی را برای استراحت و آرامش کارکنان ایجاد می‌کند. استفاده از کتابخانه‌ای کوچک با کتاب‌های مفید و جذاب می‌تواند بسیار هیجان‌انگیز باشد. سالن غذاخوری را تصور کنید که غرق نور است و کتابخانه هم دارد آیا برای صرف چای در این فضا دچار تردید می‌شوید؟ بنظر من که اصلا!!
یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های طراحی سالن غذاخوری نور کافی و طبیعی است. نورپردازی می‌تواند به‌صورت نور طبیعی به همراه نور مصنوعی باشد. نور پردازی مصنوعی می‌تواند متمرکز نباشد و بوسیله چراغ‌های تزئینی تأمین شود. بهتر است بر روی میز‌های غذاخوری از نور بیشتر و متمرکزتر استفاده کنید و در مقابل، در قسمت‌های مربوط به استراحت افراد از نور ملایم‌تر استفاده کنید.
همچنین شما می‌توانید از دکوراسیون‌های دیواری مانند نقاشی‌های دیواری و یا تابلو دکوراتیو مفهومی استفاده کنید تا حال و هوای گرم و دلپذیر یک کافه دنج را به سالن غذاخوری خود بیاورید.
استفاده از گل و گیاه و فلاور باکس‌ایده‌ای فوق‌العاده برای تزریق آرامش به محیط غذاخوری، تأمین اکسیژن محیط و تازه نگه‌داشتن هوا است. البته بهتر است از گیاهانی با تحمل و تاب‌آوری بیشتر استفاده کنید. گیاهان، چه در داخل خانه و چه در فضای بیرون، میل طبیعی انسان را برای ارتباط با موجودات زنده و جهان پیرامون بیشتر می‌کند.

تاثیر رنگ‌ها در طراحی سالن غذاخوری

رنگ‌ها ارتباط نزدیکی با آگاهی انسان دارند و استفاده هوشمندانه از آن‌ها می‌تواند تأثیر بسزایی در روحیه و حال شما داشته باشد. به عنوان مثال، استفاده از رنگ آبی می‌تواند‌ایده‌ای فوق‌العاده‌ای برای استفاده در یک سالن غذا خوری باشد زیرا رنگ آبی آرامش بخش است. در حالی که رنگ زرد می‌تواند انرژی شما در طول روز تأمین کند.

غذا خوری‌های محیط اداری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

ابعاد مناسب

مطمئن شوید که سالن غذاخوری شما فضای کافی برای رفت و آمد دارد. تمام فضای سالن را با میز اداری و صندلی اشغال نکنید. زمانیکه برای چیدن مبلمان سالن اقدام می‌کنید اطمینان حاصل کنید که میز و صندلی‌ها مانع از آزادی عمل کارمندان نمی‌شود. اگر می‌خواهید از پیشخوان استفاده کنید، باید در اطراف آن فضایی وجود داشته باشد تا کارمندان بتوانند راحت رفت و آمد کنند. همچنین حتماً در نظر داشته باشید که بهتر است از میز و صندلی استاندارد و ارگونومیک برای سالن غذاخوری استفاده کنید. سعی کند از صندلی‌های انعطاف‌پذیر که راحت جابجا می‌شوند استفاده کنید. استفاده از مبل در قسمتی از سالن برای صرف چای روزانه، می‌تواند‌ایده جالبی باشد. در مقاله‌ی پنج تا از بهترین طراحان مبلمان اداری می‌توانید با معروف ترین طراحان مبلمان اداری آشنا شوید.

تجهیزات مناسب

سالن غذاخوری محیط اداری باید مجهز باشد. کارمندان هنگام صرف غذا نباید نگران امکاناتی برای گرم کردن غذا یا درست کردن چای و قهوه باشند. بهتر است تجهیزاتی نظیر یخچال (برای نگهداری غذایی که کارمندان از خانه با خود می‌آورند)، اجاق گاز، دستگاه قهوه ساز، آب سرد کن، مایکروویو، چای ساز را درون سالن غذا خوری جای دهید. بهتر است برای این تجهیزات از برند‌های خوب و قابل قبول بازار که کیفیت مطلوبی دارند استفاده کنید، زیرا قرار است هر روز تعداد زیادی از کارمندان شما از آن‌ها استفاده کنند.

خرید مواد غذایی و لوازم صبحانه ضرروتی ندارد، ولی می‌تواند یکی از راه‌های جلب رضایت کارمندانتان باشد. سرمایه‌گذاری بر رو رضایت کارمندان مانند سرمایه‌گذاری روی کسب و کارتان است.

امکانات و دکور سالن غذاخوری

امکانات سالن غذاخوری باید به نحوی باشد که به تمامی نیاز‌های کارمندان شما پاسخ دهد. تعبیه پریز برق به تعداد کافی درون سالن برای شارژ کردن تلفن همراه یا سایر وسایل شخصی بسیار ضروری است. اگر بتوانید از تلویزیون یا سیستم پخش موسیقی استفاده کنید، می‌توانید خستگی یک روز کاری از تن کارمندانتان در کنید و آن‌ها را به جرعه‌ای آرامش فارغ از کار روزمره دعوت کنید.
بهتر است دکور سالن غذا خوری متفاوت از بخش‌های دیگر شرکت شما باشد و برای دکوراسیون از تم رنگی متفاوتی استفاده کنید. اگر این فضا مشابه فضا‌های دیگر شرکت باشد، می‌تواند استرس کار‌های نیمه تمام را به کارمندان القا کند. استفاده از نما‌های آجری و با رنگ‌های گرم می‌تواند حال و هوای خانه را به افراد یادآوری کند و سبب ایجاد تعادل بین زندگی کاری و زندگی شخصی کارمندان شود.
یک سالن غذاخوری‌ایده‌آل باید بتواند نیاز‌های کاری مختلف را برآورده کند. مثلاً می‌توانید از چند صندلی با پایه‌های بلند برای خلوت‌های تک نفره و یا تعدادی کاناپه راحت برای جلسات گروهی استفاده کنید. جلسات گروهی خارج از محیط خشک اداری می‌‎‌تواند نوآوری و انگیزه افراد را افزایش دهد. شما می‌توانید با استفاده از پارتیشن اداری این قسمت را از سایر قسمت‌های سالن غذاخوری جدا کنید.
تمرکز بر روی نیاز‌ها و خواسته‌های کارمندان منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود. یک سالن غذا خوری عالی می‌تواند راه رسیدن به این هدف باشد. زمانیکه شما بر روی کارمندان خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، آن‌ها در کسب و کار شما سرمایه‌گذاری می‌کنند.

غذا خوری‌های محیط اداری باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟

کلام آخر

در این مقاله از گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب، سعی کردیم تمامی جوانب طراحی و دکور کردن سالن غذا خوری محیط اداری را بررسی کنیم. همانطور که می‌دانید ابتکاری‌ترین‌ایده‌ها در زمان استراحت و قهوه خوردن به ذهن ما می‌رسد، پس اصلاً این فضا را دست کم نگیرید!