به نظر شما یک فصای اداری ایده‌آل باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اول از هر چیزی مهم است که با معنی ایده‌آل آشنا شویم.  ایده آل یا ایده‌آل‌گرایی در هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و معیارهای هر فردی کاملا مختص به خود او باشد. اما در این مقاله از گروه طراحی مکعب قرار است یک فضای ایده‌آل در محیط کار برای اکثریت افراد را به نمایش بگذاریم. به گزارش  تیم تحقیقاتی مکعب در این زمینه توجه نمایید.

فضاهای ایده‌آل کاری

ما با توجه به رزومه درخشانی که در زمینه انواع سبک‌های طراحی در زمینه‌های مدرن و کلاسیک داریم  توانسته‌ایم که جزو بهترین‌ها در این زمینه باشیم. اکثر مدیران علاقه‌مند به فضایی هستند که کارمندشان در آنجا بیشترین بهره‌وری را داشته باشد. آنها به این نکته مهم دست یافته‌اند که باید شرایط این بهره‌وری بالا را برای کارمندان خود ایجاد کنند. ایده‌آل‌ترین فضای داخلی را برای شرکت خود می‌خواهند. از همین تیم طراحی با توجه به در نظر گرفتن المان‌های جهانی و استاندارد و با استفاده از پیشرفته‌ترین متدهای روز دنیا کار طراحی را آغاز می‌کنند.

ویژگی‌های یک فصای ایده‌آل کاری چیست؟

عناصر ایده‌آل بهترین فضای کار می‌تواند شامل: دمای اتاق، نحوه نور پردازی، راحتی صندلی‌ها، سر و صدای فضا حتی پخش شدن نوع موسیقی و یا حتی سکوت بستگی دارد. هر اندازه که به دکوراسیون اداری خود اهیمت می‌دهید به همان اندازه و حتی بیشتر باید به راحتی صندلی‌های کارمندی اهیمت دهید و دمای اتاق تاثیر بسزایی در تمرکز افراد دارد. به شخص اگر دمای اتاق بسیار سرد باشد تقریبا تمرکز هم به صفر می‌رسد. پس حتما ایده‌آل‌گرایی را تنها در نوع چیدمان نبینید بلکه به کوچک‌ترین مسائل دقت کنید و اهمیت دهید.

داشتن فضای خصوصی برای هر فرد

دفاتر امروزی البته نه همه‌ی شرکت‌ها بلکه بعضی از آنها فضاهای اشتراکی دارند و همه‌ی کارمندان در کنار یکدیگر می‌نشینند. این فضاهای اشتراکی برای افراد از جهاتی مزیدها و معایبی را در پی خواهد داشن. از این نظر خوب است که تعامل بین تیم بالا می‌رود و همفکری و مشورت درکارها باعث بالا رفتن راندمان کار می‌شود و از این نظر بد چون باعث انتقال میکروب و بیماری به دلیل نزدیک بودن آنها به یکدیگر می‌شود.

دفاتر باز یا اشتراکی با هدف تعامل افراد در رسیدن به اهداف شرکت بنا شده‌اند که کاملا تاثیر گذار است. به همین دلیل برای طراحی این‌گونه فضاها از فاصله‌گذاری‌ها و حتی تفکیک گروه‌ها از هم با استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. همان‌طور که به راحتی می‌توانند یکدیگر را تماشا کنند و به هم نزدیک هستند. تمام اصول بهداشتی و حتی زیبایی فضا هم رعایت خواهد شد.

 

خلاقیت را در افراد بالا ببرید

وقتی فضا طوری طراحی شده باشد که هر فرد برای آمدنش دنبال ایده خلاقانه‌ای است یعنی شما راه را درست رفته‌اید. ایجاد خلاقیت در افراد را زنده کنید و از آنها بخواهید با الهام بخشیدن از هر چیزی یک ایده خلاقانه برای هر روز کاری داشته باشند. گلس بردهای شیشه‌ای در فضایی که همه به محض ورودشان می‌توانند آن را ببینند می‌تواند یکی محرک در افراد باشد.

از آنها بخواهید که روی آن شیشه ایده خود را به همراه اسمشان در آنجا بنویسند و امضا کنند. زمانی را به خواندن دست جمعی آنها اختصاص دهید و به بهترین ایده پاداش دهید.

  • دانستن این نکات شما را به بیشترین بهره وری در افراد می‌رساند
  • میز‌های عظیم برای گسترش لوازم روی آن بدون بهم ریختگی و آشفتگی
  • صندلی‌های کارمندی راحت با پشتی‌های استاندارد و ارگونومیک
  • موسیقی و اسپیکرهای کوچک در فضا
  • اتاق استراحت برای تمرکز و حتی بازی
  • نور مستقیم خورشید و یا استفاده از لامپ‌های سقفی در تعداد بالا
  • سقف‌های بلند در ایجاد تمرکز بالا بسیار اهمیت دارند
  • نوشیدن قهوه در روز

 

از چه راهی بفهمیم که محیط ایده‌آل برای هر کارمند چیست؟

در هنگام استخدام در پرسشنامه‌ای از افراد از آنها محیط کار ایده‌آلشان را بپرسید. این روش کمک شایانی به شما در تغییر دکوراسیون محل کارتان می‌دهد.

روابط مدیران با کارمندان یکی از ایده‌آل‌های دیگر در محیط کار است. برای بسیاری از کارمندان مهم است که نحوه‌ی صحبت و رفتار مدیر در برخورد با بقیه و حتی خودش به چه گونه‌ای است. به همین دلیل در همان مصاحبه اول این موضوع را بیان می‌کند.

امکانات رفاهی شرکت

شاید در ایران این موضوع خیلی باب نباشد که در محیط کار به فضاهای به غیر از اتاق‌های  کاری توجه شده باشد. شرکت‌هایی وجود دارند که برای ایده‌آل کردن محیط‌های خود اتاق استراحت، سالن بدنسازی، سالن‌های غذا‌خوری طراحی می‌کنند. دعلاوه بر این موارد کافه، کلاس‌های آموزشی برای پیشرفت فردی کارمندان محیطی بسیار ایده‌آل را ایجاد می‌کند.

برای ساختن این امکانات حتما نیاز نیست که هزینه‌های زیاد کنید. گاهی یک فضای کوچک که استفاده‌ای از آن ندارید را به طراح بسپارید تا برایتان از همان محیط یک فضای فوق‌العاده درست کند.

فضای ایده‌آل از زبان کارمندان

خانم یلدا مرادی: محیط ایده‌آل من محیطی است که در آن اشتباهات فرصتی برای یادگیری باشند. در آنجا آموزش کامل وجود داشته باشد.

آقای سام حسینی: من به دنبال یک محیط کار هستم که در آن ارتقا با توجه به نتایج و عملکرد اتفاق می‌افتد و نه تصدی‌گری. من ممکن است به راحتی از مدیری که ده سال در این شرکت بوده است بهتر باشم.

خانم رزا شیدایی: من به دنبال یک محیط خلاقانه هستم که درهای دفتر کار باز بماند یا بهتر از این، یک محیط اداری جمعی مشترک وجود داشته باشد. من عاشق کار در محیط‌های خارج از منزل با تیم‌های منظم هستم.

آقای علیرضا مهندس: من به دنبال یک محیط کار هستم که سوالات تشویق شود، و فرصتی برای دادن و دریافت بازخورد وجود دارد. من علاقه‌مند به عضویت در یک محیط کار کلاس مبتنی بر این نیستم که در آن فقط دستور داده شود و به افراد به سادگی جهت می‌دهند و جایی برای بررسی روش‌های جایگزین نیست.

خانم ریحان محمودی: محیط کار ایده‌آل من محیطی است که انعطاف‌پذیری و اعتماد به نفس بالایی را ارائه می‌دهد. در نقش فعلی‌ام، می‌توانم جمعه بعد از ظهر را تعطیل کنم، زیرا رئیس من می‌داند که من آخر هفته در ایمیلم خواهم بود و هرگز مشتری را ترک نمی‌کنم. من می‌توانم گاهی کار در خانه انجام دهم.

آقای رضا رشیدی: من ترجیح می‌دهم در محیطی با یک دانشکده دوستانه کار کنم که همه از یکدیگر حمایت و تشویق کنند. معلمی شغلی چالش برانگیز است و برای من مهم است که از افرادی که با آنها کار می‌کنم لذت ببرم.