امروزه کسب و کار‌ها شکل و شمایل دیگری به خود گرفته‌اند. بحران کرونا و همه‌گیری آن در جهان یکی از دلایل تغییر روند کسب و کارهاست. دورکاری‌ها افزایش یافته و فریلنسری جایگاه ویژه‌ای در میان مردم پیدا کرده است. در مقاله‌ی فضای کاری فضای کاری منعطف در دوران کرونا می‌توانید بیشتر در این باره بخوانید. از طرفی دورکاری در ساعات طولانی در خانه افراد را افسرده و گوشه گیر می‌کند. تحقیقات نشان داده کسانی که وقت خود را در خارج از منزل سپری می‌کنند بسیار شادتر، سالم‌تر و پربازده‌تر از کسانی هستند که ساعات کار خود را در گوشه‌ای تنگ از خانه می‌گذرانند.

قابل ذکر است که بسیاری از شرکت‌ها حتی نمی‌توانند بصورت دورکار و کنترل از راه دور کار‌ها را مدیریت و کنترل کنند. این شرکت‌ها علاوه بر ذهن و توانایی فکری افراد، به حضور فیزیکی آن‌ها نیز نیاز دارند. حال چاره چیست؟ در این شرایط چگونه می‌توان هم از شیوع بیماری جلوگیری کرد، هم کار‌ها و جلسات را به نحو احسن پیش برد و هم اینکه آرامش خاطر را به کارمندان برگرداند و روحیه آن‌ها را بهبود بخشید. برای یافتن جواب این سوالات با مجله‌ی مکعب همراه باشید.

نکاتی برای ایجاد یک فضای اداری کاربردی در فضای باز با استفاده از پرگولا

پرگولا سازه‌ای است که به عنوان سایبان در فضای باز در محوطه‌سازی خانه، محیط اداری، شرکت و.. مورد استفاده قرار می‌گیرد. بسیاری از افراد پرگولا و آلاچیق را یکسان می‌دانند ولی در حقیقت این دو یکی نیستند و تفاوت‌هایی دارند. پرگولا سازه‌ای است که اغلب از جنس چوب ساخته می‌شود و از مهم‌ترین ویژگی‌های آن داشتن سقفی مشبک است که نیم‌سایه ایجاد می‌کند ولی آلاچیق دارای سقف پوشیده‌ای است که استفاده از آن در فصل‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند. پرگولا اغلب به صورت چهارضلعی و با استفاده از چهار ستون در گوشه‌های آن ساخته می‌شود که این ستون‌ها گاهی از جنس سنگ هستند و ترکیب جذابی در کنار چوب و ساختار کف و سقف آن ایجاد می‌کنند.

استفاده از پرگولا در فضای باز شرکت‌ها

هوای تازه، افزایش بهره وری

ساخت یک فضای بیرونی زیبا به کمک پرگولا، رضایت و بهره وری کارکنان را افزایش می‌دهد. صرف کمتر از ۲۰ دقیقه در بیرون از فضای داخلی اداره یا خانه روزانه می‌تواند استرس را کاهش دهد، حافظه را تقویت کند، تعامل اجتماعی را بیشتر کند و عملکرد کار گروهی را بهبود بخشد. همچنین هوای داخل ادارات باید تهویه شوند و این موضوع در برخی مواقع دردسر ساز است. در مقاله‌ی تاثیر تهویه مطبوع بر میزان بهره وری در محیط کار می‌توانید بیشتر راجب به این موضوع بخوانید. تحقیقات نشان داده است که ماندن در داخل خانه برای تمام روز اثرات منفی بر سلامت روانی و جسمی دارد.
زمانی که شما فضای باز با امکانات محیط اداری را در اختیار کارمندان قرار می‌دهید، علاوه بر اینکه که تا حد زیادی آن‌ها از کرونا دور نگه داشته‌اید، به کارمندان دور کار نیز انگیزه حضور در محیط اداری، شرکت در جلسات و تعامل بیشتر با همکاران را داده‌اید.
صرف نظر از نوع ملک شما، راه‌های زیادی برای افزودن فضای باز به محیط اداری شما وجود دارد. افزودن حس زندگی و طراوت به فضای خالی و سرد محیط‌های اداری شرکت‌ها نیازی به هکتار‌ها فضای سبز ندارد.

استفاده از پرگولا در فضای باز شرکت‌ها

پشت بام یا بالکن؟ مسئله این است!

آیا شما صاحب دفتری واقع در محیط شهری با فضای محدود هستید؟ یا اینکه کسب و کاری در فضای اشتراکی دارید؟ یا حتی صاحب شرکتی بزرگ با حیاطی پر درخت و سرسبز هستید؟ هیچ تفاوتی ندارد که محیط کاری شما به چه صورت است؛ زیرا همیشه می‌توان برای برگولا جای مناسبی پیدا کرد.
شرکت‌هایی با حیاط‌های پشتی ممکن است موقعیت عجیبی به نظر برسند، اما چنین فضا‌های دور افتاده‌ای، مکانی‌ایده‌آل برای ایجاد یک محیط اداری خصوصی و بدون حواس پرتی در فضای باز هستند.
حیاط‌های باز و بزرگ نیز، فضایی عالی را برای ایجاد فضا‌های بیرونی اداری مناسب برای میزبانی جلسات، یا ایجاد آرامش برای کسانی که از شلوغی و سر و صدای محیط بسته شرکت خسته شده‌اند، ارائه می‌دهند.

امکانات مورد نیاز در پرگولا

برق و روشنایی

محیط اداری چه در فضای بیرونی چه در فضای داخلی شرکت به برق و الکتریسیته گره خورده است و واضح است که برای برق‌رسانی به رایانه‌ها و سایر لوازم الکترونیکی اداری ضروری، شارژ کردن لپتاپ، گوشی موبایل و… به پریز برق به تعداد کافی نیاز دارید. از طرفی در ساعتی از شبانه روز نور طبیعی وجود ندارد و برای ادامه به کار باید لامپ روشن شود.

دسترسی به اینترنت

بهتر است از یک تقویت کننده سیگنال Wi-Fi ساده و ارزان استفاده کنید تا دیگر کارمندان نگران تامین اینترنت در فضای باز شرکت نباشند.

مبلمان ارگونومیک

استفاده از مبلمان ارگونومیک یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های یک دفتر کار است. مبلمان ارگونومیک سبب می‌شود تا کارمندان از آسیب‌های جسمانی نظیر کمر درد، ‌شانه درد، گردن درد و… در‌امان بمانند و خیلی خسته نشوند. استفاده از مبلمان اداری اصولی و ارگونومیک بهره وری کارمندان را نیز افزایش می‌دهد؛ پس بهتر است برای خرید مبلمان اداری دقت کافی را به خرج دهید.
اضافه کردن یک سبد زباله، قهوه‌ساز، چای ساز یا یخچال کوچک می‌تواند به شما کمک کند تا محیطی کارآمدتر داشته باشید و از اتلاف وقت کارمندان جلوگیری کنید. بطور کلی شما باید فضای اداری در فضای باز خود را با امکاناتی که راحتی و عملکرد را افزایش می‌دهد، شخصی‌سازی کنید.

کنترل دما

یکی از مشکلاتی که فضای اداری باز دارد این است در روز‌هایی از سال هوا بسیار گرم و در زمستان هوا بسیار سرد است. کولر یا پنکه‌های سقفی در تابستان و گرمکن (هیتر، شومینه یا بخاری‌های برقی) در پاییز و زمستان از دیگر واجبات استفاده از پرگولا در محیط باز اداری است. به این ترتیب می‌توانید حتی در اوج تابستان و زمستان از برگولا لذت ببرید.

ایجاد حریم خصوصی

اگر قصد استفاده از پرگولا برای برگزاری جلسات خصوصی‌تر دارید و یا اینکه هنگام کار کردن نیاز به تمرکز بیشتری دارید می‌توانید از پرده و یا پارتیشن‌های اداری استفاده کنید و هر زمان که نیاز به آن‌ها نیاز نداشتید به راحتی آن‌ها را جمع کنید.

استفاده از پرگولا در فضای باز شرکت‌ها

انواع پرگولا

چوبی

اگر قصد استفاده از پرگولا برای برگزاری جلسات خصوصی‌تر دارید و یا اینکه هنگام کار کردن نیاز به تمرکز بیشتری دارید می‌توانید از پرده و یا پارتیشن‌های اداری استفاده کنید و هر زمان که نیاز به آن‌ها نیاز نداشتید به راحتی آن‌ها را جمع کنید.

وینیل

وینیل یکی از مواد محبوب و البته گران برای ساخت پرگولا است. قابل ذکر است که وینیل به نگهداری خاصی نیاز ندارد و طول عمر بالایی دارد.

آلومینیوم

اگر به دنبال پرگولا مدرن‌تری هستید، آلومینیوم یک انتخاب عالی است. بیشتر اوقات آلاچیق های آلومینیومی دارای اشکال ساده‌ای هستند که به خوبی با معماری و محوطه سازی معاصر ترکیب می‌شوند. مانند وینیل، آلومینیوم نیز به نگهداری زیادی نیاز ندارد؛ زیرا در برابر زنگ زدگی حساس نیست.

استیل

استیل یکی دیگر از موادی است که می‌تواند ظاهری مدرن به پرگولا شما بدهد. استیل سنگین‌تر و با دوام‌تر از آلومینیوم است ولی در برابر زنگ زدگی مقاوم نمی‌باشد و نیاز به نگهداری دارد.

نکته پایانی

در این مقاله از گروه طراحی دکوراسیون داخلی اداری مکعب سعی کردیم بطور کامل به بررسی برگولا، انواع آن و کاربرد پرگولا در فضای باز محیط اداری بپردازیم. اگر در این باره نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش نظرات با ما همراه باشید.