اصول نورپردازی دفتر کار باید به‌صورت کامل رعایت شود تا کارمندان بیشترین بهره‌وری را در محیط اداره داشته باشند. فارغ از اینکه در چه محیطی مشغول به فعالیت هستید یا سبک طراحی دکوراسیونتان چیست، باید به اصول لایتنینگ اداری آگاه باشید و نور مورد نیاز محیط را به‌شیوه‌ای درست تأمین کنید. 

یکی از مهمترین ارکان طراحی دکوراسیون اداری ابزار نورپردازی است. وقتی از نورپردازی صحبت می‌کنیم، منظورمان چراغانی‌ کردن محیط کار نیست! بلکه باید به‌شیوه‌ای مناسب و اصولی از ابزارآلات روشنایی مختلف استفاده کنید تا محیط به‌صورت استاندارد روشن شود. 

مهمترین اصل در نورپردازی محیط کار، بیشترین استفاده از نور طبیعی خورشید و کمترین میزان مصرف انرژی است. اگر کارفرما‌ها و مدیران اداره‌های مختلف بتوانند این اصل مهم را در دفتر کارشان اجرا کنند، دکوراسیونی شیک و زیبا با بیشترین میزان بهره‌وری خواهند داشت. 

چرا به نورپردازی اصولی در محیط کار نیاز داریم؟ 

با نورپردازی مناسب باعث پویایی هر چه بیشتر کارمندانتان می‌شوید؛ علاوه‌براین محیط کاری‌تان نیز جذابتر و بهتر دیده می‌شود. در صورت نداشتن ابزارآلات روشنایی مناسب، محیط تاریک شده و خیلی زود باعث خستگی کارمندان خواهد شد. به‌همین‌دلیل صاحبین کسب‌وکار‌ها به‌دلیل بیشترین بازخورد مثبت از کارمندانشان از جدیدترین و پیشرفته‌ترین ابزارآلات روشنایی استفاده می‌کنند. 

در صورت نداشتن نورپردازی اصولی حتی بیماری‌ها و مشکلات زیادی گریبان‌گیرتان می‌شوند که از جمله آن‌ها می‌توان به ضعف در بینایی یا ایجاد سردرد‌های طولانی‌مدت و شدید اشاره کرد. از همین رو باید از نور‌های بهینه و استاندارد استفاده کنید تا مشکلی در سلامتی‌تان به‌وجود نیاید. 

زمانی که به اصول نورپردازی محیط کار پایبند باشید و به‌شیوه‌ای مناسب از ابزار‌های روشنایی استفاده کنید، محیط کارتان حتی با وجود محدودیت فضا روشن، باز و بزرگتر دیده می‌شود. بنابراین پایبندی به این اصول برای کسانی که دفاتر کاری کوچکی دارند، بسیار با اهمیت‌تر است. 

عده زیادی نورپردازی را با نصب تعداد زیادی لامپ کم‌مصرف کنار یکدیگر یکی می‌دانند، در‌صورتی‌که نورپردازی صحیح در واقع استفاده بهینه از تعداد لامپ‌های اندک و روشنایی فضا به‌طور کامل با آن‌ها است. با این روش کمترین میزان انرژی نیز صرف می‌شود. 

نورپردازی محل کار

مهمترین اصول نورپردازی دفتر کار

به چه اصولی در نورپردازی دفتر کار باید توجه داشته باشید؟ قوانین و مقررات استفاده از ابزار‌های روشنایی در محیط‌های کاری چیست؟ برای اینکه محیط را به‌شیوه استاندارد و بهینه روشن کنید، طبق اصولی که در ادامه می‌گوییم، پیش بروید: 

ایجاد پنجره‌های یکپارچه

روی دیوار‌های بتنی یا انواع پارتیشن اداری تان پنجره‌هایی یکپارچه به‌منظور عبور مناسب نور ایجاد کنید. این پنجره‌ها باید سایز مناسبی داشته باشند و بتوانند به‌خوبی نور را در محیط و حتی در تاریک‌ترین نقاط اتاق نیز پخش کنند. 

نوار‌های LED باریک

نوار‌های LED باریک مزیت‌های زیادی دارند، به‌همین‌دلیل بسیاری از طراح‌ها از آن‌ها برای نورپردازی محیط استفاده می‌کنند. این نوار‌ها نه‌تنها فضای زیادی را اشغال نمی‌کنند، بلکه زیبایی خاصی به محیط کارتان می‌بخشند و از نور بسیاری حرفه‌ای و قدرتمندی نیز برخوردارند. 

نصب نوا‌های ال ای دی نیز بسیار راحت است و نیازی به انجام کار‌های سخت و پیچیده برای نصب آن ندارید. امکان نصب این نوار‌ها نیز در هر جا و مکانی وجود دارد. مثلاً شما می‌توانید آن‌ها را روی دیوار‌ها، کتابخانه‌ها، دکوری‌های برجسته و … نصب و نور محیط را به زیباترین شکل ممکن تأمین کنید. 

در برخی از نوار‌های LED حسگر‌های نوری نیز وجود دارد؛ بنابراین اگر از آنها به‌صورت یکپارچه در قسمت سقف استفاده کنید، توانایی پخش نور متناسب با شرایط محیطی را دارند. 

تنوع سیستم نورپردازی

برای انجام فعالیت‌های مختلف در محیط کاری نیاز به ابزار‌های روشنایی متنوعی دارید. در واقع امکان استفاده از یک روش در تمام بخش‌های اداره به‌دلیل متفاوت‌بودن نوع فعالیت کارمندان وجود ندارد. 

شما باید بتوانید به‌طور همزمان از نور خورشید و نور مصنوعی بهره‌مند شوید تا از ظرفیت هر کدام از این نور‌ها استفاده کنید. در واقع متناسب با نوع محیط باید کنتراست نور مناسب برای آنجا را در نظر داشته باشید. با این کار تا حد زیادی می‌توانید مصرف انرژی را کاهش دهید؛ مثلاً برای قسمت‌هایی که نیاز به نور شدید نیست، از ابزار‌های روشنایی با میزان نور کمتر استفاده می‌کنید که این نهایتاً روی کاهش هزینه‌های انرژی تأثیر می‌گذارد. 

توجه به رنگ‌بندی محیط

شما باید نورهایی را با رنگ‌های مختلف و متناسب با نوع محیط و دکوراسیون موردنظرتان به‌کار ببرید. مثلاً اگر قصد طراحی فضای کاری مخصوص طوفان فکری دارید، پیشنهاد ما رنگ‌های روشن و سرد هستند که خستگی‌تان را از بین می‌برند و انرژی مضاعفی به‌وجودتان می‌بخشند. 

در نقطه مقابل اگر قصد طراحی فضا‌های مخصوص استراحت را دارید، پیشنهاد ما به استفاده از نور‌های گرم است. این نور‌ها جو آرام و مناسبی در محیط کار به‌وجود می‌آورند و باعث می‌شوند به‌خوبی استراحت کنید. 

استفاده از نور‌های مختلف در محیط

با توجه به اصول نورپردازی دفتر کار شما می‌توانید با انواع نور‌ها محیط کاریتان را روشن کنید و جذابیت ویژه‌ای به آنجا ببخشید. در ادامه انواع نور‌ها را لیست می‌کنیم و توضیح می‌دهیم: 

  • نور همه‌طرفه: ابزارآلاتی که نور همه‌طرفه پخش می‌کند، معمولاً به‌صورت ۳۶۰ درجه هستند و تمام بخش‌های محیط را روشن خواهند کرد. محل نصب این نور‌ها را باید در محدوده‌ای در نظر بگیرید که روی نمایشگر‌ها منعکس نشوند و چشمتان را اذیت نکنند. 
  • نور غیر مستقیم: ابزارآلاتی که به‌صورت مخفی در بخش‌های مختلف خانه نصب می‌شوند، امکان ایجاد نور غیر مستقیم را دارند. این نور به‌دلیل عدم انعکاس در نمایشگر‌ها، مشکلاتی مثل سردرد و … را نیز برایتان به‌همراه نخواهد داشت. 
  • نور نقطه‌ای: به نور‌های کمکی که باعث روشنایی بیشتر و افزایش زیبایی محیط می‌شوند، نور نقطه‌ای می‌گویند. معمولاً می‌توانید با انواع هالوژن‌ها در محیط نور نقطه‌ای به‌وجود بیاورید. 
  • نور موضعی: ابزارآلاتی که به شما امکان تغییر جهت تابش نور را می‌دهند، نور موضعی تولید می‌کنند. این نور بخش‌های مختلف و خاصی مثل کتابخانه یا میز کاریتان را روشن می‌کند و برای مابقی بخش‌ها کاربرد زیادی ندارند. 

مهمترین اشتباهات در نورپردازی محیط

اگر اصول نورپردازی دفتر کار را مد نظر قرار ندهید، دچار اشتباهات مختلفی می‌شوید که در ادامه قصد داریم برخی از مهمترینشان را شرح دهیم: 

انتخاب‌های اشتباه

انتخاب ابزارآلات روشنایی اشتباه برای محیط‌های مختلف یا استفاده از سیستم نورپردازی یکسان برای تمام بخش‌های اداره جزء اشتباهات متداولی هستند که بسیاری از افراد به آن‌ها دچار می‌شوند در واقع شما باید برای هر بخش بسته به میزان شدت نور موردنیاز برای آنجا از نور‌های مختلف استفاده کنید. 

مثلاً اگر روشنایی نسبتاً قابل قبولی دارد، نباید برای آنجا از ابزار‌های روشنایی بسیار حرفه‌ای و قدرتمند با شدت نور بالا استفاده کنید. 

خرید ابزار روشنایی بدون برنامه‌ریزی

قبل از خرید ابزارآلات روشنایی ابتدا به‌صورت کامل محیط را بررسی و با برنامه‌ریزی اصولی و مناسب اقدام به خرید ابزار روشنایی کنید. اگر بدانید کارمندان در چه موقعیتی کار می‌کنند، اداره شامل چه بخش‌هایی است، به میزان بودجه یا نوع رنگ‌بندی فضای کاری‌تان دقت کنید، می‌توانید ابزار‌های روشنایی مناسب و باکیفیت بخرید. 

از قلم انداختن نور طبیعی

نور طبیعی نسبت به نور مصنوعی یک سروگردن بالاتر است و ویژگی‌های مثبت بیشتری مثل افزایش انرژی کارکنان دارد. به‌همین‌دلیل باید به‌جای خرید لامپ‌های روشنایی به فکر استفاده از نور طبیعی و محیط‌تان باشید. نور طبیعی نه‌تنها خستگی افراد را کاهش می‌دهد، بلکه در کاهش هزینه‌های مصرف انرژی نیز تأثیرگذار است. 

نصب اشتباه

اگر ابزارآلات روشنایی را به‌درستی نصب نکنید، طول عمر آن‌ها بالا می‌رود و خیلی زود دچار خرابی‌ها و مشکلات متعدد نمی‌شوند. بنابراین اگر تجربه و مهارت کافی در نصب این ابزار آلات ندارید، حتماً با کارشناس‌های حرفه‌ای ارتباط بگیرید. 

ایده‌های جذاب برای نورپردازی محیط کار

اکنون با آگاهی از اصول نورپردازی دفتر کار می‌توانید از ایده‌هایی که در ادامه می‌گوییم، برای طراحی محیط کاریتان استفاده کنید و جذابیت ویژه‌ای به آنجا ببخشید: 

  • تا می‌توانید از نور‌های طبیعی و محیط استفاده کنید. به‌عنوان مکمل این نور‌ها نیز پیشنهاد ما به شما نور‌های سقفی و متناسب با رنگ‌بندی دکوراسیون اداره‌تان هستند. 
  • نور طبیعی را در محیط افزایش دهید و بالای سر هر کدام از کاربران یک چراغ مناسب با شدت نور کم تهیه کنید تا راندمان و کارایی آن‌ها افزایش پیدا کند. 
  • استفاده از پنل‌های ال‌ای‌دی سقفی با نور طبیعی نه‌تنها محیط را جذابتر نشان می‌دهد، بلکه انرژی کارکنان را نیز حین کار افزایش می‌دهد.

اصول نورپرداری دفتر کار، مهم و بسیار کاربردی

در این مطلب به‌طور کامل درباره اصول نورپردازی محیط کار صحبت کردیم و نکته‌های مهمی را دراین‌باره گفتیم. اکنون با درنظرگرفتن این نکته‌ها می‌توانید نور موردنیاز و کاربردی برای محیط دفتر کارتان به‌وجود بیاورید و بیشترین بهره‌وری را از آن داشته باشید. در این زمینه می‌توانید از کارشناس‌های حرفه‌ای و کاربلد مکعب گروپ نیز کمک بگیرید که با سال‌ها تجربه و علم و دانش می توانند در این زمینه به‌طور حرفه ای شما را راهنمایی کنند.