امروزه افراد بسیار زیادی به طراحی داخلی و بیرونی دفاتر اداری توجه می‌کنند. فضا سازی محیط‌های اداری یکی از معضل‌هایی می‌باشد که به دلیل تاثیرات زیادی که دارد، شرکت‌ها یا ارگان‌ها، این مسائل را در اولویت قرار می‌دهند. آنها به دلیل اینکه کارمندهایشان در طول روز ساعت‌های زیادی را در محیط‌های اداری می‌گذرانند، به فضاهای محیط اداری اهمیت زیادی می‌دهند. زیرا برای کارمندان خود ارزش قائل می‌شوند. آنها طراحی‌هایی را برای دفترهای خود انتخاب می‌کنند که محیط بسیار شاد و دل‌نشینی را برای کارکنان خود به ارمغان بیاورند و در طول زمان اداری زیاد خسته نشوند.

اهمیت طراحی محیط‌های اداری

از گذشته تا به امروز، محیط‌های اداری و دکوراسیون دفاتر اداری نسبت به دکوراسیون داخلی خانه‌ها، پیشرفت چندانی نداشته است. ولی جای امید است که با طراحی داخلی زیبا و انتخاب وسایل مناسب مانند میزهای اداری، مبلمان اداری، انتخاب نورپردازی‌های مناسب فضایی دلنشین را به وجود آورد. میزهای اداری همانند مبلمان اداری از اهمیت بالایی برخوردار هستند. ‌آنها اهمیت زیادی دارند و مدیران شرکت‌ها و ارگان‌ها برای انتخاب میزها و مبلمان اداری توجه خیلی زیادی می‌کنند تا بهترین و مناسب‌ترین آنها را انتخاب کنند. میزهای اداری انواع مختلفی هم دارد مانند میز مدیریتی، میز منشی، میز کنفرانس و غیره.

میزها و مبلمان‌های هر قسمت از محیط اداری دارای طراحی خاص خود می‌باشد. میز اداری یکی از پر اهمیت‌ترین مورد در محیط‌های اداری می‌باشد. از این رو باید به اندازه، طرح و رنگ آن توجه شود. طراحی محیط اداری به عوامل زیادی بستگی دارد. شما می‌توانید با طراحی یک محیط اداری، محیطی پر انرژی و حرفه‌ای را برای کارکنان به وجود بیاورید. به همین دلیل باید از متخصصان مربوطه کمک گرفت. به طور کلی ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که طراحی فضای اداری چه اهمیتی دارد؟ یادتان باشد که با طراحی فضای اداری شما می‌توانید دفتر زیباتری داشته باشید و همچنین فضای بهینه وجود داشته باشد. فضاسازی محیط‌های اداری، تاثیر بسزایی در روحیه کارکنان اداره و ارگان‌ها دارد.

یک محیط اداری و بزرگ مکان‌های مختلفی دارد

دفاتر اداری بخش‌های مختلفی دارد از جمله:

– دفاتر گروهی برای حداکثر ۲۰ نفر

– قسمت‌های بایگانی اسناد برای نگهداری پرونده‌ها، طرح‌ها، میکرو فیلم و لوازم الکترونیکی و…

– بخش‌های مختلفی مانند رختکن، آشپزخانه، توالت برای هر طبقه یا بخش، بخش استراحت کارکنان، محل خوردن و آشامیدن، امکانات ورزشی، سالن غذا خوری با آشپزخانه.

– پارکینگ بزرگ

– مکا‌ن‌های اصلی مانند راهروها، پله‌ها، آسانسورها، ورودی و خروجی‌های اضطراری

– اتاق‌های گردهمایی با دیوارهای متحرک و بخش‌های نمایشگاه، تالارهای کنفرانس و گردهمایی‌ها

– خدمات اصلی اداری که دارای تجهیزات نوشتاری، تکثیر، چاپ، فتوکپی و کامپیوترهای شخصی می‌باشد

– خدمات اصلی مانند وجود داشتن مسائل خدمات فنی، تهویه مطبوع، دستگاه تهویه، سیستم حرارتی، برق، سیستم آرمانی، پردازش اطلاعات، مرکز کامپیوتری، مخابرات، نظافت و مراقبت

و…

فضای غذاخوری و آشپزخانه

آشپزخانه‌ها، فضاهای استراحت و غذاخوری در اداره‌ها و محیط‌های کاری برای تمامی کارمندان اداره‌ها یک مکان مناسب برای استراحت است. به طور کلی، آنها ساعت‌های زیادی را در اداره فعالیت دارند برای اینکه خستگی خود را رفع کنند و با روحیه بهتری کارشان را ادامه دهند. به همین دلایل نیاز به این گونه سالن‌های غذاخوری دارند. در محیط‌های اداری حتماً باید این چنین فضاهایی برای وقت گذراندن، خوردن ناهار و نوشیدنی وجود داشته باشد. تحت این شرایط است که تا خستگی و یکنواختی در محیط اداری به کمترین میزان خود می‌رسد. این گونه فضاها باعث می‌شود که کارمندان بتوانند با ذهنی خلاق‌تر و فعال‌تر کار خود را ادامه دهند.

سالن غذاخوری نقش خیلی مهمی در محیط‌های اداری دارد چون آن‌ یک محیط آرام برای استراحت کارمندان و خوردن ناهار کارمندان است. از این رو این سالن‌ها برای همه افراد در محیط‌های اداری از اهمیت بالایی برخوردار می‌باشد. پس باید ویژگی‌های زیادی داشته باشد. از آنجا که کارمندان بیشتر تایم خود را در محیط‌های کاری می‌گذراند. پس طراحی دکوراسیون اداری باید به گونه‌ای باشد که کارمندان در آن راحت باشند و هرگاه که خواستند آن را تغییر دهند، توانایی این کار را داشته باشند. آنها باید در جای خاصی طراحی شوند مثلا در زیر زمین نباشند و تمام وسایل ضروری و مناسب را دارا باشند. آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری باید نورپردازی‌های‌ قوی داشته باشند.

نورپردازی فضای آشپزخانه و غذاخوری اداره‌ها

محیط‌های غذاخوری و آشپزخانه‌ها در دفاتر اداری حتما باید یک فضای بزرگ ‌باشند. این طور جاها مانند فضای خانه باید نور مناسب داشته باشند. در اتاق‌های غذاخوری، روی میز بزرگ، باید یک لوستر متناسب با فضای اتاق، وجود داشته باشد تا نور را در سراسر اتاق پخش کند و همه بتوانند همه چیز را ببینند. نور یکی از دلایلی است که به اتاق غذاخوری و آشپزخانه کارایی بالا می‌دهد. در این فضاها هم از نور کم و هم از نور ملایم استفاده می‌کنند. برای اینکه در این فضاها از نورپردازی کمی استفاده کنند، می‌توانند با استفاده از هالوژن‌ها به آن چیزی که می‌خواهند دسترسی پیدا کنند. بیشتر فضاهای آشپزخانه و سالن غذاخوری، از نور پردازی‌های ملایم استفاده می‌کنند زیرا این نوع نورپردازی باعث به وجود آمدن فضای آرام برای استراحت  کارمندها می‌باشد.

طراحی‌های مختلف برای آشپزخانه‌های اداری

امروزه طراحی‌های مختلفی برای آشپزخانه‌های اداری وجود دارد. با توجه به سلیقه‌ها هر کسی می‌تواند طراحی مورد نظر خود را برای شرکت یا اداره خود انتخاب کند. سلیقه‌ها متفاوت است، از این رو طرح‌های زیادی وجود دارد که ما چند نوع از آنها را برای شما توضیح می‌دهیم.

-آشپزخانه‌های دنج و دوست داشتنی

اگر شما فضای زیادی برای طراحی آشپزخانه در محیط اداری ندارید می‌توانید با کمی خلاقیت و طراحی زیرکانه یک آشپزخانه و سالن غذاخوری دنج برای خود و کارکنانتان فراهم کنید. لازم است در این طور جاها از رنگ سفید برای کفپوش چوبی انتخاب کنید. شما باید کارهایی انجام دهید که کوچکی فضا به چشم نیاید. پس بهتر است از وسایل تزئینی استفاده کنید و چند ماهیتابه و ظرف‌های مخصوص آشپزخانه اضافه کنید که فضای گرم و دوست داشتنی برای شما به وجود بیاورند. از گلدان‌ها نیز می‌توانید استفاده کنید.

 

-آشپزخانه‌های بزرگ

اگر شما یک فضای بزرگی را برای سالن غذاخوری در اداره خود اختصاص داده‌اید تا کارکنان بتوانند علاوه بر استراحت و خوردن ناهار در آن، موقع برگزاری جلسه‌های کاری، آنجا دور هم جمع شوند. می‌توانید از چوب برای سقف و کف آشپزخانه استفاده کنید چون فضای سالن حالتی گرم‌تر پیدا می‌کند. با اضافه کردن صندلی‌های کوچک در سالن غذاخوری و آشپزخانه، شما و کارکنان می‌توانید موقع غذا خوردن با دیدن برنامه‌های مورد علاقه‌تان لذت ببرید.

-آشپزخانه‌های سفید اداری

طراحان و معماران زیادی سادگی را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند. آنها از بعضی طرح‌های ساده برای آشپزخانه‌ها استفاده می‌کنند و با طراحی آشپزخانه سفید اداری، به سادگی یک طرح را ارائه می‌دهند. در این نوع طرح‌ها از حداقل اسباب و وسایل آشپزخانه استفاده می‌کنند. علاوه بر آن، صندلی‌های سبک و ساده در آشپزخانه قرار می‌دهند. در این آشپزخانه‌ها میز یا پیشخوان‌های مناسبی قرار می‌دهند تا کارکنان ‌بتوانند ناهار را دور هم میل کنند و در موقع استراحت فرصتی برای گپ زدن با یکدیگر داشته باشند.

سخن پایانی

قطعا شما بهتر می‌دانید که هیچ کاری با انگیزه و نشاط به خوبی انجام نمی‌شود. امروزه کارکنان با دور هم جمع شدن و استراحت در اداره‌ها، می‌توانند کار خود را به نحو احسن انجام دهند. مدیران می‌توانند برای فراهم کردن یک محیط با فضای دلنشین به کارکنان خود انگیزه و نشاط لازم برای ادامه کارها بدهند.

محیط‌های اداری یکی از طراحی‌های بسیار مهم در محیط‌های اداری می‌باشد. در این راستا شرکت‌های زیادی وجود دارند که آماده همکاری با شرکت‌ها و اداره‌ها برای طراحی هستند. گفتنی است که طرح‌های زیادی برای آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری در محیط‌های اداری وجود دارد. هر کدام دارای اهمیت زیادی می‌باشند اما در آخر شما باید طرح‌هایی را انتخاب کنید که با سلیقه و خلاقیت شما یکی باشد. نکاتی وجود دارد که علاوه بر طرح مورد نظر شما باید تا حد امکان به آنها توجه کنید. شاید مهم‌ترین ویژگی‌ها امروزه سادگی فضای سالن‌ها و آشپزخانه‌ها باشد. آشپزخانه‌ای که مخصوص محیط کار می‌باشد با آشپزخانه‌های معمولی فرق‌های زیادی دارند. پس باید از لحاظ دکوراسیون هم با یکدیگر تفاوت‌هایی داشته باشند.

همانطور که قبلا گفته شد، چیدمان محیط اداری یکی از انواع دکوراسیون‌های داخلی است که امروزه در همه جا پیشرفت مضاعفی داشته است. شما می‌توانید با کمک شرکت‌ها در زمینه طراحی دکوراسیون مخصوصاً برای آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری یک محیط زیبا را طراحی کنید. یادتان باشد که نور، رنگ و ابعاد محیط ۳ مولفه مهم در طراحی سالن‌ها است. امیدواریم که این نکات گفته شده برای شما مفید بوده باشد.