اغلب ما در مورد انتخاب کفپوش مناسب برای خانه خود نظرات و تجارب زیادی داریم؛ اما اگر دفتر کاری را می‌خواهید موکت کنید؛ بدون شک باید گزینه‌های مختلف کفپوش برای طراحی فضاهای اداری را در نظر بگیرید. دفتر کار به‌عنوان فضایی که کارمندان شما زمان زیادی را در آن صرف می‌کنند؛ و جایی که از مشتریان استقبال می‌شود؛ از اهمیت بالایی برخوردار است.

فضای داخلی دفتر شما باید به‌خوبی و فکر شده طراحی شود. در این میان کفپوش دفتر کار یکی از جنبه‌های مهم در طراحی دکوراسیون اداری است؛ و برای انتخاب آن عوامل متعددی، از شخصیت برند شما گرفته تا نوع کاربرد دفتر کار باید در نظر گرفته شود. در این نوشته ابتدا دو عامل اصلی و تاثیرگذار در انتخاب کفپوش اداری را شرح داده و سپس به بررسی چند نمونه از کفپوش‌های پرطرفدار و مناسب برای فضاهای اداری می‌پردازیم.

حوزه فعالیت

بخش مهمی از فرآیند تصمیم‌گیری در انتخاب کفپوش اداری، به صنعت یا حوزه فعالیت کسب‌وکار شما بستگی دارد. در واقع باید کفپوشی را انتخاب کنید که نه‌تنها برای نوع فضای کاری شما مناسب باشد؛ بلکه همچنین باید کفپوشی را انتخاب کنید که تصویر صحیحی از شرکت شما را منعکس کند. به عنوان مثال یک شرکت با ارزش‌های سنتی‌تر شاید کفپوش چوبی یا لمینت را انتخاب کند.

گزینه‌هایی که آزمون خود را در طول زمان پس داده‌اند؛ و حس‌هایی مانند آشنایی، حرفه‌ای بودن، کلاسیک بودن و گرم بودن را ارائه می‌دهند. از طرف دیگر، یک شرکت نوپا و جوان، احتمالا به انتخاب خلاقانه‌تری مانند یک سبک مدرن و معاصر نیاز دارد؛ بنابراین احتمالا به سراغ گزینه‌هایی مانند موکت یا اپوکسی را می‌روند.

کاربردی بودن

اکثریت قریب به اتفاق فضاهای اداری مناطقی پر از تردد و رفت‌وآمد خواهند بود. بر این اساس، دوام کفپوش اداری موضوعی است که به‌طور جدی باید در نظر گرفته شود. فراموش نکنید که یک کفپوش فرسوده، به‌راحتی تصور بدی از کسب‌وکار شما به عنوان کسب‌وکاری قدیمی و حتی غیرحرفه‌ای ایجاد می‌کند.

همچنین در حالی که در خانه می‌توانید مودبانه از مهمانان بخواهید که کفش‌های خود را قبل از ورود به خانه در بیاورند؛ مشتری شما معمولا چنین درخواستی را حتی با مهربانی نمی‌پذیرد. بنابراین هر لحظه احتمال دارد که کفپوش اداری شما با کفش‌های خیس و گل‌آلود یا خاک گرفته آلوده و کثیف شود. بنابراین کفپوش انتخابی شما باید به‌راحتی تمیز شده و نگهداری از آن پیچیده نباشد.

از سویی اگر دفتر کار بزرگی دارید؛ ارزش آن را دارد که به قسمت‌های مختلف دفتر و عملکردهای منحصربه‌فرد آنها فکر کنید. به عنوان مثال، ورودی دفتر شما نسبت به یک اتاق جلسه نیاز به تحمل آلودگی و ترافیک بیشتری دارد. به همین ترتیب منطقه‌ای که نوشیدنی‌ها در آن ساخته می‌شود؛ باید در برابر رطوبت مقاوم باشد. بنابراین در مورد بخش‌های مختلف دفتر خود فکر کنید؛ و بر اساس آن برنامه‌ریزی نمایید.

انواع کفپوش اداری

در این بخش چهار نمونه از محبوب‌ترین کفپوش‌های اداری را به شما معرفی کرده‌ایم.

موکت

برای داشتن محیطی گرم، موکت می‌تواند حس خوش‌آمدگویی را به فضای اداری یک شرکت اضافه کند. همچنین یک محیط کاریِ راحت فراهم کرده و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موکت از نظر عایق صدا یک انتخاب عالی است. از صدای پا گرفته تا تماس‌های تلفنی، دفاتر کار معمولا مملو از صداهای آزاردهنده هستند؛ که می‌تواند حواس متمرکزترین ذهن‌ها را نیز منحرف کند. در این شرایط موکت برای جذب این صداهای اضافی عالی است؛ و به کارمندان کمک می‌کند که ساده‌تر و بیشتر تمرکز خود را حفظ کنند.

با این حال علیرغم مزایای گفته شده، موکت برای دفتری که در آن انعطاف‌پذیری و دوام عاملی کلیدی است؛ گزینه کاربردی و مناسبی نیست. در واقع افراد دلیلی ندارند که وقت با ارزش خود را صرف نگهداری از موکت کنند؛ و این در حالی است که آلودگی‌ها و کفش‌های کثیف در دفاتر کار فراوان است. علاوه بر این موکت لکه‌دار و قدیمی، آن استقبالی نیست که شما می‌خواهید برای مشتریان خود فراهم کنید. بنابراین وقتی موکت را انتخاب کنید؛ که شرایط نگهداری از آن را فراهم کرده‌اید.

ورق وینیل

برای سطوح بالای عملیاتی، کفپوش وینیل یک گزینه عالی است. این جنس نه‌تنها در برابر فرورفتگی و خط و خش مقاوم است؛ بلکه به شکل عجیبی تمیز کردن آن آسان است. علاوه بر این ورق وینیل قادر به مقاومت در برابر رنگ و رو رفتگی است؛ و به دلیل دوام بسیار بالای خود، طول عمر چشم‌گیری دارد. بنابراین ورق وینیل با قابلیت دوام چندین ساله، گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه است. این ورق نه‌تنها می‌تواند نسبتا ارزان باشد؛ بلکه لازم نیست هر چند سال یکبار آن را تعویض کنید.

مزایای این کفپوش به همین‌جا ختم نمی‌شود. کفپوش وینیل ورقه‌ای حتی می‌تواند با خاصیت عایق صدای خود با کفپوش موکت نیز رقابت کند. این کفپوش را برای یک دفتر با پلان باز که در آن سروصدا می‌تواند طنین‌انداز شده و به دوردست‌ها سفر کند؛ بیش از هر کفپوش دیگری پیشنهاد می‌کنیم. همچنین با داشتن سطح چسبندگی بیشتر نسبت به سایر انواع کفپوش‌ها، این گزینه برای رفت‌وآمد نیز امن و راحت خواهد بود.

لمینت

دقیقا مشابه با وینیل، لمینت نیز سطوح بالایی از کاربردی بودن را با مقاومت خوب در برابر لکه و سهولت نگهداری ارائه می‌دهد. با این حال لمینت به اندازه کفپوش وینیل از مقاومت در برابر آب برخوردار نیست. بنابراین اگر ریزش‌های مایعات یا حضور کفش‌های خیس در دفتر کار شما همیشگی هستند؛ توصیه می‌کنیم به جای آن از وینیل استفاده کنید.

چوب سخت

برای داشتن ظاهری با عظمت و جاودانه، چوب سخت گزینه ایده‌آلی است. این کفپوش ظاهری کلاسیک به دفتر کار می‌دهد. بنابراین برای موسسات سنتی‌تر و برای تحت‌تاثیر قرار دادن مشتریان بسیار عالی است. البته تعمیر و نگهداری چوب‌های سخت می‌تواند کمی پیچیده‌تر باشد؛ بنابراین باید بررسی کنید که آیا تلاش اضافی برای مراقبت از آن، ارزشش را دارد یا خیر؟

همچنین سروصدا می‌تواند یک مشکل باشد. زیرا چوب سخت به ناچار منجر به تق‌تق کردن پاشنه کفش‌ها می‌شود. با این حال اگر به دنبال به تصویر کشیدن حس عظمت و شکوه در دفتر کار خود هستید؛ هیچ چیز مناسب‌تر از کفپوش چوبی نخواهد بود. در نهایت اگر چوب سخت انتخاب شماست؛ به دلایل کاملا کاربردی، بهتر است چوب فرآوری شده را به چوب جامد ترجیح دهید.

در پایان باید گفت انتخاب کفپوش مناسب برای دفتر شما می‌تواند چالش برانگیز باشد. به‌خصوص با وجود گزینه‌های متنوع این کار سخت‌تر نیز می‌شود. البته بودجه نقش مهمی در تصمیم‌گیری شما ایفا می‌کند. شایان ذکر است که گزینه‌های ارزان‌تر، به احتمال زیاد دوام بالایی ندارند. در نتیجه آنها می‌توانند در درازمدت هزینه بیشتری برای شما داشته باشند. در نهایت باید تصویری را که می‌خواهید به مشتریان بدهید؛ و محیطی را که می‌خواهید برای کارمندان خود ایجاد کنید؛ در انتخاب نهایی خود دخیل کنید.