معمار نیکوس سالینگاروس در مقاله خود با عنوان “بیوفیلی و محیط‌های شفابخشی” این‌طور عنوان می‌کند که آوردن بیوفیلی – عشق ما به دنیای طبیعی – به داخل ساختمان‌ها و فضای کار می‌تواند محیط‌های مثبت و پرانرژی برای کار و فعالیت‌های ما ایجاد کند. وی عقیده دارد با توجه بر اهمیت حفظ سلامتی در زندگی روزمره، ترکیب عناصر بیوفیل در محیط کار نیز می‌تواند بیش از هر زمان دیگری برای تقویت آسایش عاطفی و شناختی کارمندان مفید باشد. به‌عبارت‌دیگر، طراحی بیوفیلک، چه در خانه و چه در محل کار، به آگاهی ذهنی کمک می‌کند. در این مقاله از مجله مکعب قصد داریم به بررسی تأثیرات طراحی بیوفیلی بر دفاتر کاری بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

بیوفیلی چیست؟

بیایید یک قدم به عقب برگردیم و طراحی بیوفیلی را تعریف کنیم. بر کسی پوشیده نیست که انسان‌ها ذاتاً به دنیای طبیعی تمایل دارند. این تصدیق منجر به ایجاد زمینه‌ای در معماری به نام بیوفیلی یا طراحی بیوفیلی شده است که به‌عنوان طراحی الهام گرفته شده از طبیعت شناخته می‌شود. مبنای این ایده بر این اساس است که ازآنجایی‌که ارتباط با طبیعت برای سلامتی ذهنی و جسمی امری ضروری است پس باید در طراحی‌های محیطی نیز گنجانده شود و جایی برای آن در نظر گرفته شود. بیوفیلی برای کسانی که به دنبال ایجاد فضاهای کاری هستند که منجر به سلامتی، رفاه و آسایش بیشتر شود، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

 

مزایای استفاده از طراحی بیوفیلی

در دهه ۱۹۸۰، ناسا مطالعاتی در خصوص اثرات گیاهان آپارتمانی بر کیفیت هوای داخل خانه را شروع کرد. محققان به دنبال راه‌هایی برای بهبود هوای داخل محیط بسته ایستگاه‌های فضایی بودند. نتایج منتشر شده در سال ۱۹۸۹ نشان می‌داد که گیاهان می‌توانند نقش مهمی در حذف مواد شیمیایی آلی» ازجمله بنزن، تری کلرواتیلن و فرمالدئید از هوای داخلی محیط داشته باشند. این بدان معناست که برخی از گیاهان علاوه بر استخراج دی اکسید کربن از هوا و آزادسازی اکسیژن (مانند همه گیاهان) می‌توانند بخارها و آلاینده‌های بیشتری را نیز در هوا تصفیه کنند. این یک اتفاق هیجان‌انگیز است که تنها تعداد کمی از شرکت‌ها به فکر استفاده از آن می‌افتند. تقریباً هم‌زمان با مطالعه ناسا، یک گیاه‌شناس فرانسوی به نام پاتریک بلانک نیز شروع به توسعه مفهوم باغ‌های عمودی کرد. باغ عمودی مجموعه‌ای از گیاهان سبزاست که به‌صورت هنری بر روی دیوار یا ساختاری دیگر به‌صورت عمودی چیده می‌شوند. باغ عمودی به دیوار سبز، اکوال، نمای سبز یا دیوار زنده نیز معروف است

به رسمیت شناختن جاذبه ذاتی انسان نسبت به دنیای طبیعی باعث ایجاد زمینه‌ای برای مطالعه بیوفیلی یا طراحی بیوفیل (طراحی الهام گرفته از طبیعت) شده است.  اصل بیوفیلی بیان می‌کند که انسان‌ها برای رفاه خود به‌ طور ذاتی به طبیعت کشیده می‌شوند و محققان هنوز نیز در حال کشف اطلاعات بیشتری از تأثیرات استفاده از عناصر طبیعی در محیط‌های اداری هستند. همچنین بسیاری از عناصر بیوفیلیک دیگر ازجمله نور طبیعی، مواد طبیعی مانند چوب و سنگ، الگوها و رنگ‌های طبیعی نیز بر افزایش روحیه و سلامت روانی افراد تأثیر گذارند.

مزایای طراحی بیوفیلی برای سازمان‌ها

علاوه بر مزایای طبیعت برای رفاه فردی، تحقیقات نشان می‌دهد که آوردن عناصر طبیعی به دفتر کار نیز می‌تواند دارای مزایای سازمانی زیادی باشد.  به گفته مشاور طراحی محیط‌زیست بیل براونینگ، طراحی بیوفیلیک با آوردن تجربیات طبیعت در محیط ساخته شده، میل ذاتی ما را به دنیای طبیعی را پاسخ می‌دهد . طراحی بیوفیلیک می‌تواند شامل نگهداری از گیاهان زنده، نور طبیعی روز، مواد طبیعی، الگوهای فراکتال و فضاهایی باشد که از چشم‌اندازهای طبیعی پشتیبانی می‌کنند. براونینگ معتقد است این تجربیات زیست دوستانه می‌تواند استرس را کاهش دهد، عملکرد شناختی را بهبود بخشد و خلق‌وخوی و خلاقیت را افزایش دهد – و درنهایت، میزان بهره‌وری افراد را نیز افزایش دهد . استفاده از عناصر طبیعی در طراحی دفتر می‌تواند اضطراب کارمندان را برطرف کند و فضایی برای تنفس بهتر فراهم کند.

همچنین بر اساس تحقیقات سال ۲۰۱۵ Human Spaces در خصوص مطالعه تأثیر جهانی طراحی بیوفیلیک در محیط‌های کار، اثرات مثبت طراحی بیوفیلیک را به شرح زیر اعلام شد:

  • توانایی بیشتر در جذب و حفظ کارکنان
  • افزایش تولید و بهره‌وری
  • افزایش سطح خلاقیت

اگرچه قدرتمندترین طرح‌های بیوفیلیک عناصر بزرگ طبیعی (مانند دیوارهای گیاهی و انواع باغچه‌های حیاط) را با دکوراسیون دفاتر ادغام می‌کنند، اما برای خلق یک محیط بیوفیلی حتماً لازم نیست خود را خیلی به دردسر بی اندازید.

حتی وجود یک درختچه بونسای یا ساکولنت، می‌تواند تأثیر آرامش بخشی در محیط کاری داشته باشد و ارتباط ما را با دنیای زنده یادآوری کند.

 

سخن نهایی

محققان Steelcase دریافته‌اند که وجود عناصر طبیعی یک مزیت غالب در محیط است که می‌تواند برای ساختن فضایی سالم‌تر در محل کار به کار گرفته شود . به گفته استیون کاپلان، روانشناس محیط‌زیست، طبیعت ذهن انسان را درگیر می‌کند و بر افزایش و بازیابی توجه و تمرکز به‌صورت مستقیم اثرگذار است. او حتی تا آنجا پیش می‌رود که می‌گوید افراد پس از گذراندن وقت در فضاهای بیرونی می‌توانند تمرکز بهتری بر روی کار خود داشته باشند. درنهایت با توجه به آنچه تاکنون گفتیم، احتمالاً به نقش بیوفیلی یا طراحی سبز و اثرات آن بر ساختمان‌های اداری و ارتباط آن با سلامتی و رفاه کارکنان پی برده‌اید.

مزایای بالقوه طراحی بیوفیلک فراتر از ارتقا سطح رفاه کارکنان است و در محیط های با ویژگی های طراحی بیوفیلی قوی، شاهد اثراتی چون کاهش بیماری و غیبت و همچنین بهبود وضعیت حفظ و نگهداری کارکنان نیز هستیم. همچنین طراحی بیوفیلی یا سبز، احساس شادابی و طراوت را علاوه بر کارمندان به هر مراجعه‌ کننده‌ای که به یک دفتر کار که با طراحی داخلی بیوفیلیک وارد می‌شود هدیه می‌کند. ازاین‌رو در سال جدید بسیاری از طراحان داخلی به استفاده از بیوفیلیا یا افزودن عناصر طبیعت به دکوراسیون اداری روی آو‌رده‌اند. برای مشاوره در خصوص طراحی بیوفیلی یا سبز برای محیط کار و دفتر خود با کارشناسان گروه طراحی مکعب تماس حاصل فرمایید. طراحی بیوفیلک می تواند انواع مختلفی از محیط های مدرن تا سنتی را ایجاد یا ادغام کند. همکاران ما بهترین پیشنهاد‌ها را بر اساس نوع کاربری و پلان محل کار و همچنین آخرین ترند‌های روز دنیا به شما ارائه خواهند کرد. همچنین شما می‌توانید برای خرید انواع میز اداری، پارتیشن، صندلی اداری از سایت ما دیدن فرمایید.