راه‌های زیادی برای افزایش بهره‌وری با استفاده از انواع تکنولوژی‌ها وجود دارد. با این حال در کنار این موارد هنوز هم برای بهبود سبک زندگی کاری کارکنان می‌توان از روش‌های ساده‌ای مثل استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری بهره برد.گیاهان فقط ایجادکننده یک فضای خوب برای شما نیستند. دفاتر فاقد گیاه، از هوای خشک‌تر و آلوده‌تری رنج می برند؛ و کارکنان آن مزایایی که این گیاهان کوچک ارائه می‌دهند، از قبیل افزایش حافظه، بهره‌وری و احساس عمومی خوشبختی را از دست می‌دهند. گیاهان یک راه آسان و مقرون به صرفه برای بهبود دفتر کار شما هستند. در این نوشته وب‌سایت مکعب گروپ نکاتی را درباره تاثیر گیاهان در دکوراسیون اداری دفتر کار مطرح می‌کنیم.

اهمیت استفاده از گیاهان در دکوراسیون اداری فضای کار

 بهبود کار و روحیه کارکنان

بر اساس نظریه الیسون در نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه Floriculture، گیاهان در دکوراسیون اداری و محیط‌های داخلی دفاتر کار مزایای بسیاری ایجاد می‌کنند. گیاهان یک اثر آرام‌بخش دارند؛ که باعث تمرکز بیشتر می‌شود. نه تنها این، بلکه آنها همچنین منجر به کارایی بیشتر و حافظه بهتر می‌شوند. اگر گیاهان شما گل بدهند حتی می‌توانید اثرات بیشتری را احساس کنید. معمولا گیاهان گل‌دار باعث تزریق شادی در محیط می‌شوند. به عنوان مثال گیاه گاردنیا را بررسی کنید. گفته شده است که عطر و بوی آن دارای اثرات شادابی است؛ و این گیاه می‌تواند بیش از ۲۰ سال عمر کند. همچنین رایحه بادرنجوبه می‌تواند خلق و خوی شما را بهبود بخشد. تحقیقات انجام شده در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که افرادی که در معرض این گیاه قرار دارند؛ سطوح بالاتری از نوراپی نفرین را ترشح می کنند. نوراپی نفرین یک ماده شیمیایی در مغز است که با خلق و خوی فرد ارتباط دارد. نعنا هم یک اثر مشابه دارد؛ و می‌تواند هشیاری را افزایش داده و حافظه را بهبود بخشد.

 تهویه بهتر هوا

گیاهان همچنین به عنوان فیلترهایی برای جذب سموم موجود در هوای محیط عمل می‌کنند. با توجه به تحقیقات انجام شده توسط NASA، گیاهان آپارتمانی می‌توانند این سموم را ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش دهند. آنها همچنین برای انتشار رطوبت در هوا خوب عمل می‌کنند. این کار باعث می‌شود که درجه حرارت دفتر کار شما خنک‌تر باشد؛ و به طور کلی محیط را برای کارکنان دلپذیرتر می‌کند. برای مثال، گیاه نخل آرکا (Areca Palm) دارای زنجیرهای طولانی است؛ که می تواند ذرات معلق موجود در هوا را از بین ببرد و آلودگی محیط زیست دفتر شما کمتر کند. همچنین گیاهانی هستند که با اثرات مضر تجهیزات الکترونیکی اداری مقابله می‌کنند. رایانه‌ها و دیگر دستگاه‌ها می‌توانند ذراتی را که منجر به تهوع و سردرد می‌شوند، منتشر کنند؛ اما گیاه پاپیتال می‌تواند شما را از این خطرات هوایی محافظت کند. در نهایت گیاه پوتوس طلایی می‌تواند با ازن تولید شده توسط دستگاه‌های کپی و فکس مبارزه کند.

 گیاهان یک انتخاب پایدار هستند

شاید امیدوار نباشید که گیاهان در دکوراسیون اداری بتوانند دوام بیاورند و رشد و نمو کنند. اما جالب است بدانید که آنها به راحتی با محیط زیست خود هماهنگ می‌شوند؛ و عمری طبیعی خواهند داشت. البته تمام این موارد درباره گیاهان واقعی و ریشه در خاک است. به عنوان مثال استفاده از گل‌های شاخه بریده به صورت روزانه ایده خوبی برای طولانی مدت نیست.

 گیاهان به کاهش نویز و سر و صدای محیط کمک می‌کنند

گیاهان به عنوان یک بافر طبیعی عمل می‌کنند؛ که می‌تواند به کاهش سطح سر و صدا در اطراف شما کمک کند. مطالعات نشان داده‌اند که گیاهان باعث کاهش ۵ دسی‌بل صدا در محیط دکوراسیون اداری می‌شوند. بنابراین علاوه بر تمام مزایای ذکر شده در بالا، گیاهان می‌توانند به کاهش احساس شلوغی و آلودگی صوتی کمک کنند. در این زمینه گیاهانی با شاخ و برگ زخیم و پهن برگ موثرتر هستند.

 گیاهان زینت بخش دکوراسیون اداری هستند

یکی دیگر از آثار گیاهان در طراحی دکوراسیون اداری زنده و پویا کردن دفتر کار است. آثار هنری معمول، تصاویر، تابلوها و… همگی اثری مثبت دارند؛ اما این گیاهان هستند که می‌توانند به فضای دکوراسیون اداری محصور و ماشینی شما روح زندگی ببخشند.