با شیوع بیماری COVID-19 بسیاری از کارمندان ملزم به کارکردن در خانه شدند و مجبور هستند در دفتر کار خانگی به کار خود ادامه دهند. چندین شرکت معروف از جمله فیس‌بوک، توییتر و اسکوئر در حال حاضر برنامه‌هایی برای کار در منزل به نیروها و کارمندان خود داده‌اند.

این مسئله به آن معنا است که طراحی داخلی دفتر کار خانگی اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. از آنجا که شما باید زمان زیادی را در دفتر کار خانگی خود بگذرانید راحتی و آرامش شما در این محیط بسیار مهم است. شما می‌توانید با ترکیب مبل اداری راحت و وسایل روشنایی مناسب دکوراسیون دفتر خانگی خود به بهترین حالت طراحی کنید.

برای طراحی داخلی دفتر کار خانگی نیازی نیست که هزاران دلار هزینه کنید. فقط کافی است از انجام کارهای زیر اجتناب کنید تا محیطی لذت‌بخش را برای خود آماده نمایید.

نورپردازی

نورپردازی در طراحی داخلی دفتر کار خانگی بسیار با اهمیت است. همه ما می‌دانیم که نورهای مصنوعی ممکن است تأثیر منفی بر روحیه و انگیزه کاری ما داشته باشد. متخصصان طراحی در این زمینه توصیه می‌کنند که از نورهای مختلف و طبقه‌بندی شده استفاده کنید.

آنها پیشنهاد می‌دهند که از چراغ‌های رومیزی و دیوارکوب‌ها استفاده کنید. همچنین اگر شرایط محیا است، چراغ‌هایی را در کف اتاق کار خود قرار دهید تا روشنایی بیشتری داشته باشید. نکته مهم در زمینه دکوراسیون دفتر خانگی استفاده از روشنایی طبیعی است.

فضای کاری خود را تا جایی که می‌توانید نزدیک به یک پنجره قرار دهید. اما دقت کنید که میز کارتان دقیقاً جلوی پنجره نباشد چرا که نور پس‌زمینه باعث عدم نمایش صحیح مانیتور شما می‌شود. این مسئله کنتراست موجود در نمایشگر شما را کاهش می‌دهد و باعث خستگی چشم‌ها می‌شود.

 

استفاده از صندلی نامناسب

وقتی در طراحی داخلی دفتر کار خانگی صحبت از صندلی اداری خانگی می‌شود، نکته بسیار مهم راحتی آن است. صندلی کار شما باید مناسب باشد که بتوانید ساعت‌ها روی آن بنشینید. صندلی نه آن‌ قدر باید راحت باشد که منجر به تنبلی شود و نه آن ‌قدر سفت‌ و سخت که نشستن روی آن دشوار به نظر برسد. البته ارتفاع، شکل و مواد سازنده صندلی بر اساس قد، سبک و نوع کار شما متفاوت است. شما باید صرف کمی وقت صندلی مناسب خود را بیابید.

در دفتر کار ممکن است صندلی اداری در اختیار شما قرار دهند، که دارای ارتفاع قابل تنظیم و پشتی کمری راحت باشد. اگر از نظر مالی امکان تهیه چنین صندلی را ندارید به این فکر کنید که با وسایل موجود چگونه می‌توانید بهترین صندلی را برای خود آماده کنید.

مثلاً شما می‌توانید برای داشتن و پشتی کمری راحت یک حوله یا پارچه را تا کنید و پشت کمر خود قرار دهید. داشتن پشتی کمری راحت به کاهش فشار بر روی عضلات کمر کمک کننده باشد.

نداشتن فضای کافی برای وسایل

هنگام کار در خانه و طراحی داخلی دفتر کار خانگی بسیاری از ما فقط یک میز و صندلی انتخاب می‌کنیم. اما صرفاً داشتن میز فضای اطراف شما را به ‌سرعت شلوغ و به ‌هم ‌ریخته می‌کند. اختصاص فضای کافی به محیط کار خانگی بسیار مهم است. شما باید فایل‌ها و قفسه‌های کافی برای مرتب نگه‌ داشتن لوازمتان نیز داشته باشید.

پس زمینه محیط کار

برقراری تماس‌های ویدیویی بخشی از زندگی کاری ما است. هنگام طراحی داخلی دفتر کار خانگی خود باید به این نکته توجه کنید. هنگامی‌ که شما با همکاران یا مدیران خود تماس ویدیویی برقرار می‌کنید پس زمینه شما بسیار اهمیت دارد.

آنها در این مورد نگاهی بسیار موشکافانه دارند نگاه و موردتوجه قرار می‌دهند. دکوراسیون دفتر خانگی شما در مورد پس‌ زمینه باید جالب، هدفمند و منحصر به ‌فرد باشد. همچنین به ‌هیچ ‌عنوان نباید باعث حواس‌پرتی شما و همکارانتان شود.

 

محیط کاری یکنواخت

یک محیط کاری یکنواخت باعث ایجاد تفکر خلاقانه در شما نمی‌شود. به گفته طراح معروف “اورلاندو سوریا” شما باید کمی شخصیت به فضای کاری خود بدهید و برای آن جذابیت بصری ایجاد کنید. البته باید توجه داشته باشید که این جذابیت بصری باعث ایجاد حواس‌پرتی نشود.

نداشتن فضای کافی برای تحرک

اگر فشار و حجم کاری شما بالا باشد به ‌احتمال زیاد ساعت‌ها در اتاق کارتان هستید و از آن دور نمی‌شوید.

از نظر بهداشتی و پزشکی نشستن، ایستادن و حتی راه‌ رفتن بیش از حد همگی مضر هستند. شما نباید بیشتر از ۳۰ تا ۹۰ دقیقه در یک حالت خاص قرار بگیرید.

طراحی داخلی دفتر کار خانگی شما باید به ‌گونه‌ای باشد که بتوانید به‌راحتی در آن جابه ‌جا شوید. اگر شما فضای کافی یا بودجه کافی برای طراحی مدرن فضای کار در چنین مکانی را ندارید باید هر یک ساعت یک‌ از جای خود برخیزید و پوزیشن نشستن خود را تغییر دهید.

به هر ترتیب برای جلوگیری از آسیب‌‌های فیزیکی شما باید بدن خود را در شرایط مختلف قرار دهید و به بدن اجازه تحرک بدهید.

استفاده دائم از لپ‌تاپ

لپ‌تاپ‌ها برای حمل بسیار مناسب هستند، اما برای استفاده طولانی‌مدت مناسب نیستند. در طراحی داخلی دفتر کار خانگی شما باید حتماً علاوه بر لپ‌تاپ سایر وسایل جانبی مانند موس و کیبورد خود را نیز در نظر بگیرید.

استفاده دائم از لپ‌تاپ موجب گردن درد می‌شود. اگر شما یک مانیتور اضافه ندارید سعی کنید لپ‌تاپ خود را روی یک جعبه قرار دهید تا گردن و ستون فقرات شما فشار زیادی را تحمل نکنند.

اگر شما از نظر مالی توانایی خرید لوازم جانبی را ندارید می‌توانید به محل کار خود مراجعه کنید و آنها را با خود به خانه بیاورید.

یکی از نکات مهم در زمینه دکوراسیون دفتر خانگی اختصاص بودجه برای تهیه لوازم جانبی است.

 

استفاده دائم از توپ‌های ورزشی

در شرکت‌ها و سازمان‌ها برخی از کارمندان را مشاهده می‌کنیم که در محیط کار برای نشستن از توپ‌های ورزشی استفاده می‌کنند. این کار برای نهایتاً ۱۰ دقیقه از نظر جسمانی بسیار مناسب است. اما استفاده دائمی و طولانی‌مدت از توپ‌های ورزشی بسیار مضر است. چرا که این توپ‌های ورزشی پشتی ندارند و باعث ایجاد فشار بسیار زیادی به کمر می‌شود. استفاده دائم از توپ‌ها می‌تواند در طولانی ‌مدت آسیب جدی به ستون فقرات، کمر و گردن شما وارد کند.

قرار دادن وسایل کار روی تردمیل

برخی از افراد فکر می‌کنند اگر وسایل کار خود را روی تردمیل قرار دهند، هم کار خود را انجام می‌دهند و هم به اندازه کافی تحرک دارند.

نکته مهم این است که ارگونومی مربوط به ایستادن و راه‌رفتن بسیار متفاوت از ارگونومی نشستن و کارکردن است.

استفاده از تردمیل به‌عنوان میز کار عوارض بسیار زیادی دارد که مهم‌ترین آن دو مورد زیر است:

  • بهره‌وری را کاهش می‌دهد.
  • باعث افزایش خطا و اتلاف وقت می‌شود.

سخن پایانی

با شرایطی که امروزه در کل جهان ایجاد شده است کارفرمایان تصمیم گرفتند که برای افزایش بهره‌وری نیروی کار خود به فکر طراحی داخلی دفتر کار خانگی باشند. به همین ترتیب بودجه‌ای را برای تجهیز و دکوراسیون دفتر کار خانگی کارمندان خود در نظر گرفته‌اند. این بودجه شامل کمک ‌هزینه خرید مبلمان اداری، لوازم جانبی مانند کیبورد و موس و مانیتور است.