دفتر استارتاپ شما باید مکانی باشد که زمینه راحتی و بهره‌وری بیشتر شما را فراهم کند. چرا که معمولا چندین ساعت از روز را در دفتر کار خود می‌گذرانید و به واقع خانه دوم شما محسوب می‌شود. پس بهتر نیست آن را به اندازه خانه اول خود دلپذیر کنید؟ حتی می‌توانید در این زمینه از دفاتر استارتاپ دیگر ایده بگیرید. دفاتر بسیاری وجود دارند که دارای فضای کاری باز و تجهیزات اداری استارتاپی هستند.

هنگام راه‌اندازی انواع کسب‌ و کار، بسیاری از موضوعات از جمله فروش، تأمین مالی، امور حقوقی، بازاریابی و منابع انسانی وجود دارد که باید با دقت از ابتدا برای آنها برنامه‌ریزی کرد. به همین دلیل در حالی که ۲۰٪ کسب‌وکارهای جدید در سال اول شکست می‌خورند، نمونه‌های زیادی از استارتاپ‌های موفق وجود دارد که به کسب ‌و کارهای چند میلیارد دلاری تبدیل شده‌اند. پروژه‌های کوچکی مثل فیس‌بوک که در حال حاضر به یکی از پرکارترین شرکت‌های عصر دیجیتال تبدیل شده‌اند.

اگر تصمیم به راه‌اندازی کسب ‌و کار جدیدی در قالب استارتاپ دارید، زمان آن است که به فکر طراحی فضای داخلی اداری دفتر آن باشید. جایی که کارکنان در آن احساس قدرت کنند و با به چالش کشیدن خود و دیگران بهترین‌‎ها را به نمایش بگذارند. از نظر کارشناسان طراحی داخلی و معماری، نوع طراحی داخلی استارتاپ به میزان ۴۶% بر روحیه، سلامتی، خلاقیت و بهره‌وری همه افراد تیم موثر است. در این مطلب به نکات لازم در زمینه دکوراسیون استارتاپ اشاره شده است.

 

طراحی فضاهای کاری باز

طراحی فضاهای کاری باز باعث ایجاد تحول بزرگی در دنیای تجارت شده است. به همین دلیل بسیاری از استارتاپ‌ها و دفاتر کاری بزرگ‌تر به سراغ این نوع طراحی رفته‌اند. با وجود یک فضای کاری باز به راحتی می‌توان پارتیشن‌ها، اتاق‌های کوچک و دفاتر کاری مجزا را مشاهده کرد. اجزای تیم در یک فضا با یک میز بزرگ یا میزهای متعدد، چندین مبل، صندلی و قفسه‌های کناری در کنار یکدیگر کار می‌کنند. شما با چنین طراحی در واقع، تیم خود را تشویق می‌کنید که با هم کار کنند و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند. این یک طراحی عالی برای کار بر روی پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن و نزدیک کردن افراد تیم به یکدیگر است. از کارکنان مستعد جوان تا متخصصان متبحر همه در کنار یکدیگر تعامل سازنده خواهند داشت.

البته بعضی از افراد علاقه‌ای به این نوع فضای کاری ندارند که می‌توانید با طراحی فضاهای خصوصی، موقعیت کاری راحتی برایشان فراهم کنید. به خاطر داشته باشد که در چند سال اول استارتاپ شما تغییرات زیادی خواهد کرد. بنابراین اگر نمی‌خواهید هر چند ماه یک بار دفتر کار خود را بازطراحی کنید، باید اطمینان حاصل کنید که طراحی آن به اندازه کافی انعطاف‌پذیر است تا با تغییرات هماهنگ باشد.

در نظر گرفتن فضاهای مشترک

ویژگی دیگر یک دفتر استارتاپ وجود فضاهای کاری مشترک است. در اصل بخشی از فضای کاری باز هستند و از آن‌ها برای برگزاری جلسات بین همکاران و استراحت بین کار استفاده می‌شود. این فضاها می‌تواند به تقویت مشارکت بین کارمندان کمک زیادی کند. برخلاف اتاق‌های کنفرانس سنتی، فضاهای مشترک با مبلمان اداری ویژه طراحی می‌شوند. معمولا برای راحتی بیشتر با امکانات پذیرایی مثل دستگاه قهوه‌ساز تجهیز می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم تجهیزات این‌ گونه فضاها را به گونه‌ای انتخاب کنید که در عین راحتی به تحریک خلاقیت کارمندان کمک کنند. بهتر است در این مورد با کارشناسان با تجربه طراحی داخلی مشورت کنید.

 

در نظر گرفتن فضاهای الهام‌گرفته از خانه

همانطور که برای گسترش استارتاپ خود تلاش می‌کنید، مکان جدید به خانه دوم شما تبدیل خواهد شد. پس باید مانند خانه واقعی شما راحت باشد، به خصوص اگر بعضی از روزها مجبور می‌شوید ساعت‌های طولانی کار کنید. برای دکوراسیون استارتاپ خود مشابه خانه، از فضای کاری خود شروع کنید. طبق تجربه، نصب آثار هنری یا پوسترهای انگیزشی روی دیوار و گیاهان که برای بهبود کیفیت هوا و کاهش سر و صدا کمک کنند. علاوه بر این‌ها صندلی‌های طبی و میزهای چوبی گزینه‌های خوبی هستند. همه کارمندان شما به استراحت نیاز دارند، پس فضاهای خاصی برای استراحت ذهنی و جسمی آنها فراهم کنید.

وجود اتاق مراقبه یا یوگا، اتاق بازی یا یک میز پینگ‌ پنگ، فضایی مثل آشپزخانه برای پذیرایی، را می‌توانید در نظر داشته باشید. به خاطر داشته باشید کسانی که در دفتر شما کار می‌کنند قبل از اینکه کارمند شما باشند، انسان هستند. طبیعتا نیازهای اجتماعی و جسمی دارند و شما باید این نیازها را در نظر داشته باشید. نورپردازی فضای کار یکی دیگر از جنبه‌های مهم است که در بهره‌وری، سلامت روان و ایمنی کارکنان شما تأثیر می‌گذارد. تا آنجا که می‌توانید از نور طبیعی استفاده کنید اما در کنار آن منابع نور مصنوعی را نیز در نظر بگیرید.

از دفتر خود به عنوان بازتابی از برند یا نام تجاری خود استفاده کنید

شکل ظاهری دفتر استارتاپ شما باید بازتابی واضحی از هویت برند شما باشد. رنگ‌های به کار رفته شده، طرح‌ها، تجهیزات اداری و… فرهنگ و هویت شرکت شما را نشان می‌دهند. هسته اصلی آنچه شما تولید می‌کنید هستند. مثلا میزهای ایستاده معمولا جز جدایی‌ناپذیر دکوراسیون استارتاپ‌ها به خصوص در حوزه فناوری هستند. چرا که قابل تنظیم هستند و می‌توانید به حالت نشسته یا ایستاده از آنها استفاده کنید. اصولا ایستادن در هنگام کار می‌تواند وضعیت را بهبود بخشد، خستگی را کاهش داده و تمرکز را افزایش دهد. شما همچنین در دفتر کار استارتاپ خود با مشتریان و سرمایه‌گذاران زیادی روبرو خواهید شد، بنابراین باید آنها را در لحظه ورود با نام تجاری خود آشنا کنید. پس لوگوی برند خود را در جایی قابل مشاهده قرار دهید. از تجربه عالی طراحی دیوار شاخص حتما برای این کار استفاده کنید.

یادتان باشد که نوع طراحی دفتر مرکزی کسب ‌و کار استارتاپی شما اهمیت زیادی در موفقیت برند شما دارد. همچنین می‌تواند بر مشتریان، کارمندان و همچنین مصرف‌کنندگان تأثیر بگذارد. پس به نکات ارائه شده در این مطلب برای طراحی داخلی استارتاپ خود توجه کنید. مطمعنا بهره‌مندی از تجربیات کارشناسان طراحی داخلی و معماری تاثیر بیشتری خواهد گذاشت. می‌توانید برای کسب راهنمایی و مشاوره تخصصی‌تر در این زمینه با گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مشورت کنید. این گروه مدت مدیدی است که در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون داخلی منزل فعالیت می‌کند. علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره به صورت رایگان، سعی در طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند. این موضوع انتخاب تجربه یک خرید راضی کننده را برای شما آسان می‌کند.