طراحی اتاق نشیمن به این دلیل کارساز است چرا که مبلمان مقیاس مناسبی دارند. طراحی رنگ بسیار تنگاتنگ و مهم است و بافت‌ها متنوع هستند. هنگامی که صحبت از دکوراسیون خانه شما به میان می‌آید، انجام دادن آن توسط خود شما می‌تواند بسیار جذاب، دارای صرفه اقتصادی که امکان کنترل بر روی خروجی کار و بودجه را به شما می‌دهد. اما اگر تا به حال یک طراح دکوراسیون داخلی بوده‌اید میدانید که فضایی که در ذهنتان تجسم می‌کنید، در واقعیت در اختیار شما نخواهد بود و نتایج متفاوت از پیش بینی‌های ذهنی شما از آب در می‌آید. قطعاتی که در ذهنتان در کنار هم تصور کرده‌اید در واقعیت نمی‌توانند در کنار هم به کار برده شوند. طراحی رنگ شما کارآیی خود را از دست خواهد داد و در نهایت جریان و طراحی مد نظر شما کارساز نخواهد بود.

اغلب مواقع طراحی اتاق شما به دلیل نادیده گرفتن یک یا چند اصول کلیدی طراحی دکوراسیون داخلی کارایی خود را از دست می‌دهد. با داشتن کمی اطلاعات در خصوص طراحی دکوراسیون، طراحی اتاق شما بسیار ساده‌تر شده و نتایج خروجی بسیار مطلوب‌تر خواهد شد. در اینجا سه مورد از مهمترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی یک اتاق را که شما باید قبل از انتخاب دکوراسیون خود بدانید آورده شده است.

انتخاب رنگ در طراحی دکوراسیون اتاق

اصول مهم طراحی دکوراسیون اتاق را بدانید

رنگ

رنگ یکی از مهمترین اصول طراحی دکوراسیون اتاق شما می‌باشد. همچنین فاکتوری است که حس یکپارچگی و متفاوت بودن به طراحی فضای شما می‌بخشد. بهترین روش در این زمینه به این صورت است که ۳-۲ رنگ انتخاب کنید و هر یک از آنها را حداقل سه بار در فضای مورد نظر خود تکرار کنید. میزان هماهنگی آنها را با مبلمان، لوازم جانبی، پرده و فرش‌ها به منظور برقراری ارتباط و ایجاد یک طرح یکپارچه آزمایش کنید.

بیشتر مردم با این تفکر زندگی می‌کنند که رنگ روشن با خودش انرژی می‌آورد. اما انرژی که در طول روز از خود بروز می‌دهند خلاف این مطلب را ثابت می‌کند. به طور مثال تحقیقات روانشناسی در دانشگاه روچستر نشان می‌دهد که رنگ قرمز انتقال شدت احساسات را افزایش می‌دهد. رنگ قرمز این حس را به ما منتقل می‌کند که همه چیز فوری و در ضرورت قرار دارد. همین امر احساسات ما را به سمت نگرانی و اضطراب سوق می‌دهد.

دقیقا مشابه انتخاب رنگ، در زمینه انتخاب سایه روشن‌های مکمل رنگ نیز به منظور ایجاد یک تصویر پیوسته و شناور با روش مشابه عمل کنید. به یاد داشته باشید رنگ‌های متضاد در نهایت منجر به ایجاد یک فضای سر زنده و پر انرژی می‌شود. در حالیکه استفاده از رنگ‌های شبیه به هم باعث ایجاد یک فضای آرامش بخش می‌شود.

 

اصول مهم طراحی دکوراسیون اتاق

مقیاس

اگر چیزی در فضای شما وجود دارد که به نظر شما اشتباه است و شما نمی‌توانید آن را تغییر دهید و دست روی آن بگذارید. زمان خوبی برای استفاده از مقیاس مبلمان شما فرا رسیده است.

مقیاس به معنای اندازه مبلمان و دکوراسیون شما در مقایسه با اندازه اتاق و مبلمان پیرامونی است. یک مبل با ظاهری مجلل و بزرگ در کنار یک صندلی با چهار پایه ساده بسیار بزرگ و زمخت به نظر خواهد رسید. به عنوان مثال اگر یک مبل رسمی و یک میز قهوه کوچک تنها لوازم یک اتاق نشیمن بزرگ باشند، ظاهری ناخوشایند خواهند داشت.

برای داشتن طرحی با مقیاس مناسب باید یک تعادل در بین اجزای موجود ایجاد کنید. در یک اتاق باید فضای کافی برای ایجاد امکان حرکت را خالی بگذارید. از طرفی این فضا نباید به اندازه‌ای باشد که حس خالی بودن اتاق را به افراد القا کند.

هنگامی که زمان انتخاب قطعات مبلمان است، باید توجه داشته باشید که یک تفاوت جزئی در مقیاس آنها مسئله‌ای مناسب محسوب می شود. اما تفاوت‌های بزرگتر در مقیاس آنها می‌تواند عامل بر هم زننده تعادل در طراحی شما باشد.

بافت

بافت و ساختار اتاق شما عامل مهم دیگری از این پازل می‌باشد چراکه باعث ایجاد یک فضای هارمونیک و منظم می‌شود. در طراحی‌های مدرن، استفاده بیش از حد از اقلام درخشان و مصالح سخت مانند پلاستیک، فلز، روکش‌های براق حس ناخوشایند در فضا حاکم شود.

بافت از لحاظ بصری به فضای شما وزن می‌بخشد. همچنین در هر المانی از جمله دیوارپوش، متریال مبلمان اداری تا کفپوش‌ها همه بافت دارند. توجه داشته باشید که باید بتوانید در میان تمام اجزای موجود در دکوراسیون خود هماهنگی ایجاد کنید. بافت بعضی از متریال نمایی سخت دارند و بعضی دیگر از متریال نرم هستند.

اضافه کردن بافت‌های مخملی مانند قالیچه‌های یونانی، طرح دیوار توری شکل و استفاده از کوسن بر روی مبلمان خود می‌تواند باعث ملایم‌تر و خوشایند شدن طراحی دکوراسیون داخلی اتاق شما شود.

سخن آخر

این سه المان یعنی رنگ، مقیاس و بافت به صورت جدا ناپذیر در طراحی دکوراسیون داخلی حضور دارند. تغییر در هر کدام از این المان‌ها بر روی دیگری هم تاثیر می‌گذارد. بهتر است قبل از ایجاد هر گونه تغییر پلانی از تغییرات احتمالی آینده را تهیه کنید. در مرحله بعد نیازسنجی شکل می‌گیرد. طبق نیازهای محیط لوازم کاربردی را انتخاب و خرید کنید. تمام این جزئیات و نکات باعث می‌شود که در انتخاب یک طراح داخلی دقت لازم را داشت.  کارشناسان طراحی داخلی با تمام این ویژگی‌ها به خوبی آشنا هستند.