یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر کارمندی این است که حریم خصوصی او در محیط کارش حفظ شده و فضایی آرام برای کار کردن در اختیار داشته باشد. برای فراهم کردن چنین شرایطی باید در زمان طراحی دکوراسیون اداری دفتر کار از سیستم‌های آکوستیک استفاده کرد. پارتیشن اداری آکوستیک این امکان را فراهم می‌کند که بتوانید پلان باز یک دفتر اداری را به چند اتاق مجزا با مساحت‌های مناسب تقسیم کنید. طراحی و تولید این پارتیشن‌ها به صورتی است که از تبادل صدا در بین این اتاق‌های کوچک تا حد ممکن جلوگیری می‌کند. در این مقاله انواع پارتیشن‌های آکوستیک را به شما معرفی می‌کنیم.

منظور از آکوستیک چیست؟

اطراف ما پر از صداهای مختلفی است که برخی از آنها ناخوشایند و نامطلوب هستند و به همین خاطر ممکن است روی تمرکزمان تاثیر منفی داشته باشند. از طرفی قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این اصوات گاهی حتی می‌تواند آسیب روحی به ما وارد کند. اگر حین کار کردن در معرض این سر و صداها باشیم؛ بهره‌وری به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرد و گاهی انجام وظایف شغلی را برای‌مان با چالش مواجه می‌کند. البته همیشه این ما نیستیم که قربانی این صداها می‌شویم؛ بلکه گاهی ممکن است فعالیت ما به شکلی باشد که خودمان منبع تولید سر و صدا باشیم و همکاران خود را به صورت ناخواسته آزاد دهیم.

برخی از محیط‌های کاری به صورتی هستند که حتی صحبت کردن و برقراری روابط اجتماعی بین همکاران موجب می‌شود که سکوت فضا شکسته شده و سایرین نتوانند فعالیت شغلی مثبتی داشته باشند. به غیر از این مشکلات، ایجاد اختلال در سیستم حواس و تفکر نیز می‌تواند موجب کاهش بهره‌وری شود. برای رفع این مشکل، طراحان داخلی به سراغ روش‌های آکوستیک کردن فضاهای کاری به وسیله ابزارهایی مانند پارتیشن‌های ضد صدا رفتند. بر اساس این تعریف می‌توان گفت که اکوستیک کردن به معنای ایجاد عایق صدا یا نظارت، کنترل و بهینه نمودن اصوات موجود در فضا است.

پارتیشن آکوستیک با استفاده از فوم ضد صدا

پارتیشن به نوعی دیوار کاذب جداکننده گفته می‌شود که می‌توان به کمک آن یک فضای بزرگ را به چند اتاق کوچک‌تر تقسیم کرد. این دیوارها متحرک هستند و خیلی ساده باز و بسته می‌شوند. با وجود اینکه این روزها کمبود جا یکی از معضلات شرکت‌هاست؛ استفاده از پارتیشن‌هایی که داخل بدنه آنها از فوم ضد صدا استفاده شده است می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

این ماده فوم مانند نوعی جاذب صدا است و نویز محیط را می‌گیرد. شما می‌توانید این پارتیشن‌ها را به صورت خلاقانه استفاده کرده و محیطی زیبا در فضای کار خود ایجاد کنید. این پارتیشن‌ها ضمن دارا بودن قابلیت‌های فنی فراوان قادر هستند با هر محیط و دکوراسیونی سازگار شوند و نصب‌شان نیز بسیار سریع و آسان است.

پارتیشن آکوستیک با بکارگیری شیشه

اگر دوست ندارید پارتیشنی که در فضای کار خود نصب می‌کنید شبیه به دیوار باشد؛ به جای آن می‌توانید از پارتیشن‌های شیشه‌ای آکوستیک استفاده کنید. گرچه جابه‌جایی این پارتیشن‌ها نسبت به پارتیشن‌های دیواری فوم‌دار سخت‌تر است و قیمت بالاتری دارد؛ اما نسبت به تقسیم‌کننده‌های کاذب دیواری جذابیت ظاهری بیشتری دارد. این محصول در انواع و اشکال متنوعی تولید و روانه بازار می‌شود. در کنار شیشه می‌توان از قاب‌های MDF و آلومینیوم برای تولید این محصولات استفاده کرد. ترکیب آلومینیوم و شیشه و یا MDF شیشه برای تولید این محصول باعث کاهش بهای تمام شده محصول و قیمت مصرف‌کننده آن می‌شود.

پانل آکوستیک

یکی از خواص صوت این است که به راحتی و به صورت آزادانه در محیط جریان پیدا می‌کند. این امواج در صورت برخورد با سطوحی مانند دیوارها و کف انعکاس پیدا کرده و شدت می‌یابند. به این پدیده پژواک صدا گفته می‌شود. پژواک هر صدایی به خصوص صداهای نابهنجار می‌تواند تاثیر زیادی روی آرامش محیط داشته باشد.

در این شرایط اغلب صداها به صورت غیرقابل درک و آزاردهنده شنیده می‌شوند. پانل آکوستیک ابزار خوبی برای جلوگیری از انتشار این صداهای ناهنجار است. درون این پانل‌ها نوعی عایق صوتی وجود دارد که از پخش شدن صداهای ناخوشایند جلوگیری کرده و موجب بهبود صداهایی می‌شود که در فضا جریان دارند. از این پانل‌های کاربردی می‌توان برای زیباسازی فضای کاری و به عنوان ابزاری برای چیدمان دکوراسیون داخلی استفاده کنید.

پوشش سقف‌ها، دیوارها و حتی درون درب‌ها بهترین مکان‌ها برای استفاده از این پانل‌ها هستند. شما می‌توانید این پانل‌های جذاب را در طرح‌ها، رنگ‌ها و ابعاد مختلفی استفاده کرده و در این بخش‌ها استفاده کنید. از پانل آکوستیک در استودیوهای ضبط صدا، سالن همایش‌ها، آمفی تئاترها، سینماهای خانگی و… نیز به وفور استفاده می‌شود.

فضای اداری آکوستیک

آکوستیک کردن فضاهای اداری با استفاده از سیستم‌هایی که در بخش‌های مختلف این مقاله توضیح دادیم می‌تواند بسیاری از مشکلات اختصاصی این محیط‌ها را رفع کند. به عنوان مثال با جلوگیری از بازتاب صدا باعث می‌شود که اتاق‌ها برای کارکردن مهیا شوند و کارمندان بتوانند از حداکثر توان فیزیکی و ذهنی خود برای انجام وظایف شغلی‌شان استفاده کنند. یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش بهره‌وری در محیط‌های کاری به خصوص در کسب‌وکارهایی که با امور دفتری سر و کار دارند؛ افزایش سر و صدای محیط است. این سیستم‌ها باعث می‌شوند که تا حد ممکن سر و صدای موجود در محیط جذب شده و کارمندان بتوانند از توان فیزیکی و ذهنی خود حداکثر بهره را ببرند.

سیستمی که قرار است با استفاده از آن محیط اداری در دسترس را بهینه و آرام‌‎تر کنید بستگی به نوع کار شما دارند. به عنوان مثال اگر می‌خواهید علاوه بر جذب صدا و ایجاد آرامش، محیط را از نظر فاکتورهای زیبایی‌شناسی جذاب‌تر کنید؛ به جای دیوارهای کاذب فوم‌دار، استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای فریم‌دار و فریم لس را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اما اگر تمایل دارید این کار را با هزینه کمتر انجام دهید؛ دیوارهای فوم‌دار ارزان‌تر هستند. برای بسیاری از بخش‌های دفتر کارتان می‌توانید از این سیستم‌ها استفاده کنید؛ اما معمولا برای کنترل گردش اصوات در بخش‌هایی مانند سالن کنفرانس و اتاق جلسه از سیستم‌های آکوستیک استفاده می‌شود.

در نصب دیوارهای کاذب و پارتیشن‌های آکوستیک توجه به یک نکته بسیار ضروری است و آن هم این است که برای دریافت حداکثر بهره از این ابزارها باید ارتفاع آنها دقیقا تا بالای سقف باشد. علاوه بر این در انتخاب پارتیشن باید دقت کنید و محصولی را خریداری کنید که از کیفیت آن مطمئن هستید. به عنوان مثال تعداد جداره شیشه‌هایی که در تولید پارتیشن‌های آکوستیک به کار برده می‌شوند روی کیفیت صداگیری آنها تاثیرگذار است. بنابراین اگر قصد دارید که فضای کاری خود را به یکی از این سیستم‌ها مجهز کنید؛ حتما با یک متخصص مشورت کنید.