هنگامی که شما در حال برنامه‌ریزی برای تاسیس یک دفتر جدید هستید، موارد مختلفی مانند میزان بودجه، نوع طراحی فضا، نوع تجهیزات اداری و غیره وجود دارد که باید در نظر بگیرید. با وجود آماده‌سازی همه این موارد، مساله اصلی که باید تامل زیادی بر روی آن کنید این است که، چگونه می‌خواهید از بافت در فضای خود استفاده کنید. چرا که استفاده درست از بافت می‌تواند توجهات بسیاری از افراد (کارمندان و مشتریان) را به خود جلب کند.

متاسفانه کارشناسان طراحی داخلی انواع دفاتر اداری، اغلب در مورد اهمیت رنگ و فضا صحبت می‌کنند و به ندرت اهمیت بافت را گوشزد می‌کنند. در حالی که طبق تجربه، بافت نقش مهمی در طراحی داخلی برای یک فضای خاص چه در دفتر و چه در خانه دارد. همانطور که شیوه‌های مدرن طراحی دفاتر به سمت جذب بصری شخصیت‌های مختلف در محل کار حرکت می‌کنند. توجه به بافت نیز می‌تواند زیبایی منحصر ‌به ‌فردی به فضای اداری شما ببخشد.

استفاده مداوم و یکنواخت از بافت در طراحی فضای کاری حتی می‌تواند ظاهری جسورانه به طرح نهایی آن بدهد. البته در صورتی که از آمیختن و تطابق آن با دیگر عناصر نترسید. از نظر بسیاری از کارشناسان باتجربه طراحی داخلی و معماری، بهره‌برداری از طیف متنوعی از بافت‌ها می‌تواند صرف نظر از سبک شما، یک لایه اضافی از بُعد به فضای شما اضافه کند. به همین دلیل در این مطلب سعی کردیم به چندین نقش بافت در فضای اداری (کاربرد بافت در محیط اداری) به منظور آشنایی بیشتر شما اشاره کنیم. توصیه می‌کنیم تا آخر این مطلب همراه ما باشید و برای آشنایی بیشتر با نحوه درست کاربرد بافت در طراحی فضای اداری با کارشناسان خبره در این زمینه مشورت کنید.

بافت عمق بصری ایجاد می‌کند

همان طور که می‌دانید، می‌توان با انتخاب رنگ‌ها و تجهیزات دکوراسیون مناسب، فضای داخلی اداره را بزرگ‌تر نشان داد. حال ما به شما می‌گوییم که با در نظر گرفتن نقش بافت در فضای اداری نیز می‌توانید این اثر را چند برابر کنید. زیرا بافت قابلیت تاثیرگذاری زیادی بر ظاهر و جو دفتر شما دارد. این یک تصور غلط رایج است که نوع بافت در فضا فقط با حس لامسه احساس می‌شود. مثلا بررسی صفحات یک مجله طراحی داخلی نیازی به تماس فیزیکی با بافت‌های برجسته فضاهای آن ندارد، اما می‌توان هرکدام از آن‌ها را در ذهن خود تصور کرد و در نهایت از آن‌ها ایده گرفت.

با توجه به اینکه بافت عمق بصری ایجاد می‌کند، اگر شما به دنبال طراحی یک دفتر با بافتی صیقلی و ظاهری مدرن هستید، بهتر است به دنبال بافت‌های صافی مانند سنگ مرمر و شیشه باشید. اما اگر می‌خواهید فضایی با حس و حال گرم و دوستانه داشته باشید، بافت چوب و سایر بافت‌های برجسته و طبیعی بهترین گزینه برای شما هستند.

بافت به حفظ تعادل در فضا کمک می‌کند

هدف از طراحی مدرن دفاتر کار، افزایش جذابیت آن‌هاست تا کارمندان در فضای کاری مربوط به خود بیش از حد محبوس نشوند و احساس خستگی نکنند. با در نظر گرفتن کاربرد بافت در محیط اداری، می‌توان جنبه‌های مختلفی را برای ایجاد و حفظ تعادل در طراحی دفتر و زیبایی بصری بیشتر فضا به کار گرفت. شما همچنین می‌توانید از بافت برای برجسته کردن عناصر اصلی مورد نظر کارمندان و یا مشتریان (بازدیدکنندگان) در اولین لحظه ورود به دفتر استفاده کنید.

با این حال، درست مثل هر عنصر موثر دیگر در طراحی دفتر، رمز استفاده موثر از بافت، اعتدال است و باید در استفاده از آن نیز به تعادل رفتار کرد. پیشنهاد ما این است که حداکثر فقط با دو یا سه نوع بافت کار کنید، تا فضای اتاق یا محیط کاری شما به هم‌ریخته و شلوغ به نظر نرسد.

اصولا انتخاب یک بافت نرم و لطیف برای مبلمان اداری به جای بافت چرم، خصوصا وقتی با بافت‌های سخت‌تری مانند چوب یا فلز جفت می‌شوند، می‌تواند احساس راحتی بیشتری به همراه داشته باشد. برای همه اعضای اداره فراهم کند. در حالی که همیشه بافت چرم نمادی از تجملات بوده است. امروزه با رشد طراحی بیوفیلیک، بافت‌های طبیعی به یکی از پرطرفدارترین‌ها در بیشتر ادارات سراسر جهان تبدیل شده‌اند. طراحی بیوفیلیک در واقع بازنمایی طبیعت در طراحی داخلی است تا به رفع نیازهای مردم برای ارتباط با طبیعت کمک کند. به عنوان مثال یک میز چوبی می‌تواند در فضایی که با انواع دیگر بافت‌ها پر شده است، گرمای زیادی به آن ببخشد.

بافت به خوبی با رنگ‌ هماهنگ می‌شود

این امر خصوصاً در مورد افرادی که به دنبال طراحی تک رنگ دفتر خود هستند، بیشتر صدق می‌کند. به عنوان مثال، اگر شما می‌خواهید فقط از رنگ سفید در مطب خود استفاده کنید، برای اینکه زیاد شبیه فضاهای بیمارستانی نشود، می‌توانید از بافت‌های کاملاً متضاد استفاده کنید. این ترکیب با وجود داشتن هماهنگی با فضای مطب، به رنگ سفید آن نیز جان ببخشید. بافت حتی برای دفاتر چند رنگ نیز به خوبی هماهنگ می‌شود تا تمایز بیشتری بین اتاق ها ایجاد شود. این کار می‌تواند در قالب طراحی دیوارهایی با بافت متفاوت، نصب انوع کفپوش، تعویض پارچه مبلمان اداری و تعبیه سایر عناصر معماری انجام شود. در این میان، نوع بافت کفپوش از اهیمت بالاتری برخوردار است.

به عنوان مثال، امروزه با طراحی مدرن دفاتر به شکل باز و عمومی، شرکت‌ها به دنبال راه‌های جدیدی برای مشخص کردن حریم سالن‌های استراحت و سایر فضاهای مشترک هستند. طبق تجربه قرار دادن پارتیشن کافی نیست و باید نوع متفاوتی از کفپوش را نیز برای جداسازی فضاها استفاده کرد.

شاید بافت آخرین چیزی باشد که شما در هنگام طراحی دفتر کاری خود در نظر بگیرید. اما اگر واقعاً می‌خواهید یک فضای کاری با بهره‌وری مطلوب داشته باشید، بهتر است آن را به ابتدای لیست اولویت‌های خود اضافه کنید. طبیعتا برای پاسخ به ابهامات خود در مورد نقش بافت در فضای اداری یا کاربرد بافت در محیط اداری خودتان، نیاز به مشاوره با افراد متخصص در این زمینه دارید.

نتیجه گیری

گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب، مدت مدیدی است که در دو زمینه طراحی دکوراسیون اداری و طراحی دکوراسیون داخلی منزل فعالیت می‌کند. علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، سعی در طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند که انتخاب را برای شما آسان می‌کند. همه طراحی‌های داخلی تیم جوان مکعب بر اساس خلاقیت است و از زیبایی بصری منحصربه‌فردی برخوردار هستند.