یکی از مهم‌ترین نکات و موارد برای حفظ سلامت و آرامش روحی کارکنان و همچنین افزایش میزان خلاقیت، ایجاد یک محیط و دفتر کار تمیز و منظم است. چه یک کسب ‌و کار خانگی داشته باشید و چه در یک محیط اداری مشغول به کار باشید، وظایف و مسئولیت‌های زیادی بر عهده‌ی شما و کارکنان است.

بسیاری از محیط‌های اداری فصل زمستان را به عنوان زمانی مناسب برای دفتر تکانی انتخاب می‌کنند. برای تمیز کردن دفترکار و تمیز کردن دفتر در زمستان باید به چندین نکته توجه شود. با توجه به پاندمی ایجاد شده که کل جهان را درگیر کرد، هیچ چیزی مانند دفتر تکانی و تمیز کردن دفترکار باعث ایجاد آرامش در محیط اداری نمی‌شود. در ادامه به مهم‌ترین نکات برای تمیز کردن دفتر در زمستان که باید مورد توجه قرار بگیرد، اشاره می‌کنیم.

پاک کردن تمام سطوح

هنگام تمیز کردن دفترکار تمامی سطوح را به صورت کامل تمیز کنید. سطوح یکی از مستعدترین نقاط برای جذب گرد و خاک و آلودگی هستند و به مرور زمان این محیط‌ها کثیف می‌شوند. علاوه بر گرد و خاک، باقی‌ مانده ذرات غذا، ریختن چای و قهوه و انواع مختلف کثیفی‌ها ممکن است روی سطوح محیط اداری ایجاد شود.

به همین دلیل اولین مکانی که برای تمیز کردن دفتر در زمستان باید در نظر گرفته‌شود، سطوح موجود در دفتر است. میز، صندلی، قفسه کتاب، قاب ‌عکس، پرینترها و تمامی سطوح موجود باید به دقت مورد نظافت قرار بگیرند. به یاد داشته باشید که تمامی سطوح را نظافت کنید زیرا بسیاری از افراد به تمیز کردن سطوحی که بیشتر تحت نظارت و مشاهده هستند اکتفا می‌کنند.  همچنین از نظافت نقاط دورتر و کمتر تحت نظر، چشم پوشی می‌کنند.

 

تمیز کردن علائم و نشانه‌ها

یکی از ساده‌ترین و راحت‌ترین موارد که در تمیز کردن دفترکار مورد غفلت قرار می‌گیرد، علائم و نشانه‌های موجود در دفتر کار است. هدف اصلی استفاده از این علائم و نشانه‌ها، جلب توجه مشتری و جذب مخاطب است. اما بسیاری از تمیز کردن آنها غفلت می‌ورزند. شما هر چند مدت یکبار علائم و نشانه‌های موجود در محیط کار خود را تمیز می‌کنید؟ به تمامی علائم و نشانه‌هایی که در نقاط مختلف محیط کار استفاده می‌کنید، توجه کنید و به خوبی آنها را تمیز کنید. البته با توجه به نوع علائم و نشانه‌های مورد استفاده، شیوه تمیز کردن آنها نیز متفاوت است. برای مثال اگر از علائم و نشانه‌های دیجیتالی و الکتریکی استفاده می‌کنید شیوه تمیز کردن متفاوتی را برای آنها باید به کار بگیرید.

تمیز کردن کف محیط

استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن فرش و قالیچه مناسب‌تر است. همچنین استفاده از تِی و مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن یک محیط سرامیک مطلوب است. اما یکی از مهم‌ترین کارها برای تمیز کردن دفتر در زمستان محسوب می‌شود. در طول ساعات کاری و به خاطر رفت‌ و آمدهای صورت گرفته توسط کارکنان و ارباب رجوع، کف محیط دچار آلودگی و کثیفی می‌شود.

همچنین ریختن چای و قهوه و غذای بر روی کف اتاق نیز از جمله دیگر عوامل ایجاد آلودگی در محیط ‌کار است. یکی از نقاطی که در بسیاری مواقع مورد غفلت واقع می‌شود، گوشه‌های اتاق است که به خاطر دسترسی محدود یا مشخص نبودن به درستی تمیز نمی‌شود. به همین دلیل معمولا گوشه‌های اتاق کار جزو کثیف‌ترین نقاط یک محیط اداری محسوب می‌شوند. اگر قصد دارید یک اتاق کار تمیز داشته باشید و در آستانه سال نو از حضور در محل کار خود لذت ببرید، تمیز کردن کف محیط کار را فراموش نکنید.

 

تمیز کردن هوا

شاید این سوال ایجاد شود که منظور از تمیز کردن هوا چیست؟ خب به مرور زمان و به علت رفت و آمدهایی که در محیط اداره صورت می‌گیرد، مقداری آلودگی و گرد و خاک در جریان هوا پخش می‌شود. این گرد و خاک و آلودگی با نفوذ در جریان هوا باعث ایجاد حساسیت‌های تنفسی می‌شوند. حتی در موارد شدیدتر باعث مشکلات ریوی مانند آسم می‌شوند.

در بسیاری از محیط‌های اداری و برای جریان یافتن هوای سالم در محیط از فیلترها یا کانال‌های مخصوص تهویه هوا استفاده می‌شود. اما به مرور زمان همین فیلترها و کانال‌ها نیز کثیف می‌شوند و قابلیت و کارایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل و برای تمیز کردن دفتر در زمستان نباید از تمیز کردن این وسایل غفلت شود.

برای تمیز کردن هوا از چندین شیوه‌ی مختلف می‌توان استفاده کرد که در ادامه به تعدادی اشاره می‌کنیم. این روش‌ها اگر چه به صورت علمی اثبات نشده‌اند اما به صورت تجربی، میزان کارایی و تاثیرگذاری آنها به اثبات رسیده است.

شمع‌هایی از جنس موم

این نوع از شمع‌ها هنگام سوزانده ‌شدن یک نوع یون‌ مخصوص از خود منتشر می‌کنند. این یون‌ها توانایی از بین بردن مواد حساسیت‌زا موجود در هوا را دارند.

زغال چوب بامبو

این ماده توانایی و تاثیر خیلی خوبی در از بین بردن بوی نامطبوع دارد.

چراغ‌های نمکی هیمالیایی

همانند شمع‌های مومی، این نوع چراغ‌ها نیز یک یون مخصوص از خود منتشر می‌کنند. عوامل حساسیت‌زای موجود در هوا را از بین می‌برند.

تمیز کردن کامل فرش

اگر در محیط کار از فرش، قالی یا قالیچه استفاده می‌کنید، برای دفتر تکانی زمستانی باید آن را به صورت کامل تمیز کنید. به صورت معمول برای تمیزی فرش و قالی از جاروبرقی استفاده می‌کنیم. اما برخی از آلودگی‌ها بسیار ریز هستند و با نفوذ به عمق ریشه‌های قالی، توسط جارو برقی برطرف نمی‌شوند. به همین دلیل برای تمیزی کامل باید از یک شامپو مخصوص برای شستشوی فرش استفاده کنیم. اگرچه شستشوی فرش کار سخت و دشواری است اما برای تمیزی کامل محیط کار نباید آن را نادیده بگیریم. البته اگر شرایط محیط کار به شکلی است که نمی‌توان اقدام به شستشوی فرش و قالیچه‌ کرد، این کار را می‌توان بر عهده‌ی قالیشویی‌ها گذاشت.

برای جلوگیری از کثیف ‌شدن فرش و قالیچه باید از پادری‌های مخصوص که پشت در قرار می‌گیرد، استفاده کنیم. فصل زمستان و بارش برف و باران باعث کثیف شدن کفش کارمندان می‌شود. بنابراین پیش از ورود به محیط کار باید یک قسمت جداگانه برای تمیز کردن کفش آنها ایجاد کنیم.

 

تمیز کردن پنجره

در طول فصل زمستان معمولا پنجره‌ها بسته هستند، به همین دلیل همواره باید نسبت به تمیز نگه داشتن آنها اقدام کرد. کثیف شدن پنجره اتاق کار باعث ایجاد یک نمای نامناسب و ناخوشایند می‌شود. با استفاده از یک شیشه پاک کن و یک تکه پارچه نرم به راحتی می‌توان پنجره اتاق کار را تمیز کرد.

سخن پایانی

فصل زمستان بهترین زمان برای تمیز کردن اتاق کار و استقبال از فصل بهار و سال نو است. تمیزی اداره و محیط ‌کار تاثیر بسیار زیادی روی انگیزه و روحیه کارکنان دارد. برای تمیز کردن دفترکار در فصل زمستان باید تمام قسمت‌های محیط را در نظر داشت.

در این متن تلاش کردیم مهم‌ترین ویژگی‌های یک دفتر تکانی زمستانی را بیان کنیم. به نظر شما برای تمیز کردن دفترکار در زمستان از چه روش‌های دیگری می‌توان استفاده کرد؟ بهترین فصل برای تمیز کردن دفتر‌کار به نظر شما کدام فصل است؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.