آیا تا به حال به این فکر کرده‌‎اید که چه چیزی جواهرفروشی را تبدیل به یک میدان مغناطیسی می‌کند و مشتریان را مانند یک تکه آهن به سمت خود می‌کشد؟ پاسخ این سوال بیش از هر چیز به جذابیت دکوراسیون داخلی و چیدمان ویترین مغازه مربوط است. اگر صاحب یک جواهر فروشی هستید و رویای دو برابر کردن سود خود را دارید؛ حتما باید در چیدن و دکور کردن فروشگاه از یک فرد خبره و متخصص کمک بگیرید. این موضوع مهم را به یاد داشته باشید که مشتریان به سادگی وارد یک مغازه نمی‌شوند؛ حتی اگر آن مغازه جواهرفروشی باشد. آنچه که باعث جذب مشتری می‌شود؛ کششی است که به کمک طراحی دکوراسیون اداری ایجاد شده و مانند آهنربا عمل می‌کند.

اهیمت رنگ دکوراسیون در جذب مشتری

آیا می‌دانستید تبلیغات چاپ شده به صورت رنگی تا ۴۲ درصد بیشتر از تبلیغات چاپ شده به صورت سیاه و سفید خوانده می‌شوند؟ این موضوع نشان می‌دهد که رنگ‌ها بیشتر از کلمات یا تصاویر، احساسات را در افراد برمی‌انگیزند. بنابراین رنگ‌ها، به خصوص رنگ‌هایی که در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ این روزها به بخش مهمی از بازاریابی تجاری تبدیل شده‌اند. رنگ مهم‌ترین جنبه در بازاریابی و جذب مشتری است؛ زیرا اولین چیزی است که مصرف‌کنندگان قبل از خرید کالا یا استفاده از خدمات یک مجموعه متوجه آن می‎شوند رنگ است.

رنگ این قدرت را دارد که رفتار مشتری را تغییر دهد. مطالعات نشان داده‌اند که رنگ‌های سبز و آبی می‌توانند عاملی پنهان در تشویق یا جلوگیری از خواب باشند. حتی گاهی رنگ‌ها باعث ایجاد ذهنیت متفاوت می‌شوند. گرچه آنچه که رنگ‌ها در ذهن تداعی می‌کنند تا حدود زیادی به احساسات و تجربیات گذشته افراد بستگی دارد؛ اما در مورد احساساتی که این رنگ‌ها در مشتریان برمی‌انگیزند و اینکه چگونه می‌توانیم از رنگ برای بهبود کسب‌وکارمان و فروش بیشتر استفاده کنیم نکات کلی مهمی وجود دارد.

معنای پشت رنگ‌ها چیست؟

درست مانند نمادها، طیف‌های رنگی مورد استفاده در ویترین مغازه‌ها به خصوص فروشگاه‌هایی که کالاهای خاصی مانند طلا عرضه می‌کنند؛ می‌توانند معانی متفاوتی داشته باشند و واکنش بیولوژیکی مشتریان را تحت تاثیر قرار دهند. این واکنش‌ها ناخودآگاه هستند و شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار می‌توانید برای ایجاد پاسخ مطلوب در مشتریان خود از آنها استفاده کنید.

چرخه رنگ یک نمای کلی از اهمیت رنگ‎ها برای مصرف‌کنندگان را نشان داده و به شما کمک می‌کند که بتوانید تشخیص دهید کدام رنگ‌ها برای دیزاین و دکور کردن ویترین فروشگاه‌تان مناسب است. علاوه بر احساساتی که می‌توان با رنگ‌ها در مشتری برانگیخت؛ تن و میزان روشنایی آنها نیز در واکنش‌های مصرف‌کننده تفاوت ایجاد می‌کند. به عنوان مثال رنگ‌های گرم مانند زرد، صورتی و قرمز باعث ایجاد و تحریک هیجان در مشتری می‌شوند؛ این در حالی است که رنگ‌های سرد مانند آبی و سفید آرامش را در ذهن آنها تداعی می‌کنند. بنابراین در پاسخ به اینکه چه رنگی مناسب چیدمان ویرین یک طلافروشی است تا حدود زیادی به آنچه که نیاز دارید در ذهن مشتری نقش ببندد بستگی دارد.

چه رنگ‌هایی مناسب ویترین طلافروشی هستند؟

همانطور که اشاره شد؛ رنگ می‌تواند روی برداشت مشتریان از برندتان و جذب آنها برای خرید محصول شما تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. استفاده از رنگ مناسب در ویترین که در معرض دیدترین بخش فروشگاه شماست باعث می‌شود که مشتریان ناخودآگاه جذب شوند و حداقل چند دقیقه‌ای از وقت خود را صرف تماشای محصولاتی کنند که پشت ویترین مغازه به نمایش درآورده‌اید. در ادامه چند رنگ بسیار جذاب و پرطرفدار را معرفی می‌کنیم که برای ویترین فروشگاه‌های طلافروشی بسیار مناسب هستند و توسط متخصصان طراحی دکوراسیون اداری استفاده از آنها به شدت توصیه می‌شود.

ویترین طلا فروشی

  • مشکی

مشکی رنگی شیک و جذاب است که استفاده از آن در ویترین طلافروشی می‌تواند ظاهر فروشگاه شما را لوکس‌تر از آنچه هست کند. نکته بسیار جالبی که در مورد این رنگ وجود دارد؛ هماهنگی بالای آن با رنگ خاص و براق طلایی است. استفاده از مشکی به عنوان پس زمینه برای نمایش محصولات باعث می‌شود که مشتری تمرکز بیشتری رو طلاها داشته باشد و چشمش بیشتر جزئیات را ببیند. این رنگ مزایای دیگر نیز دارد که در ادامه بیشتر توضیح‌شان می‌دهیم:

جذابیت و الگوی شیک

وجود رنگ سیاه در ویترین به عنوان رنگ غالب، جذابیت و شیکی طلاها را بیشتر می‌کند و با رنگ طبیعی طلایی هماهنگی بسیار خوبی دارد. ترکیب مشکی و طلایی باعث می‌شود طلاها و جزئیاتی که در ساخت‌شان به کار برده شده است بهتر به نمایش دربیایند.

افزایش تمرکز مشتری

از آنجایی که رنگ طلایی روی پس زمینه مشکی جلوه و شکوه بیشتری دارد؛ استفاده از رنگ‌های تیره به خصوص مشکی به عنوان بیس ویترین فروشگاه باعث می‌شود محصولات جذاب‌تر و زیباتر از آنچه که هستند به نظر برسند. تمرکز بیشتر مشتریان روی محصولات شما، شانس تبدیل آنها به مشتریان بالفعل را بیشتر می‌کند.

  • سفید

سفید یک رنگ خنثی و همه‌کاره است که برای چیدمان ویترین هر کسب‌وکاری به‌خصوص طلافروشی کاربرد دارد. این رنگ هم مانند رنگ مشکی به خوبی با رنگ طلایی ست می‌شود و جزئیات ساخت محصولات را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد. رنگ سفید علی‌رقم اینکه رنگ ساده و کلاسیکی است؛ اما استفاده از آن در ترکیب با طلایی باعث افزایش حس اعتماد مشتری نسبت به برند شما می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از این رنگ برای ویترین طلافروشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

روشنایی و تمیزی

اگر بیشتر قسمت‌های ویترین سفید رنگ باشد؛ فضا تمیزتر و پرنورتر به نظر می‌رسد. ایجاد حس تمیزی و آراستگی در ذهن مشتری وقتی به ویترین فروشگاه شما نگاه می‌کند می‌تواند یک تاثیر بسیار عمیق داشته باشد که آن هم برجسته شدن و براق به نظر رسیدن محصولات است. نوری که در محیط وجود دارد یا از طریق سیستم روشنایی به طلاها تابیده می‌شود؛ بعد از برخورد به پس زمینه سفید بازتاب پیدا کرده و موجب درخشندگی بیشتر طلاها می‌شود.

سادگی و شیکی

اگر به دنبال چیدن یک ویترین ساده اما شیک هستید؛ سفید باید اولین گزینه در انتخاب‌هایتان باشد. استفاده از این رنگ باعث می‌شود طرحی که برای دکوراسیون فروشگاه انتخاب کرده‌اید ظریف‌تر به نظر برسد و اگر ایرادی در آن وجود دارد زیا فرصت خودنمایی پیدا نکند. این رنگ همچنین باعث می‌شود محصولات به مرکز توجه در ویترین تبدیل شده و مشتری بیشتر راغب به تماشا و وقت گذاشتن برای بررسی طلاها از پشت ویترین شود.

قابلیت انطباق با سلیقه‌های مختلف

همانطور که اشاره شد؛ سفید یک رنگ همه‌کاره است که با هر سلیقه‌ای همخوانی دارد. شما می‌توانید این رنگ را هم به صورت خالص و هم به صورت ترکیب شده با دیگر رنگ‌ها برای دکوراسیون داخلی فروشگاه‌تان استفاده کنید. فرقی نمی‌کند که به دنبال چه سبک و استایلی هستید؛ چرا که این رنگ قابلیت هماهنگی با انواع سبک‌ها را دارد و با کمی خلاقیت می‌تواند فضایی متفاوت در ویترین مغازه شما ایجاد کند.

  • آبی تیره

آبی سرمه‌ای از آن دسته رنگ‌های تیره‌ای است که می‌تواند ویترین یک طلافروشی را به مکانی شیک و جذاب تبدیل کند. این رنگ منحصربه‌فرد حس ارزشمندی را در ذهن مشتری تدایی کرده و تاثیر مثبتی بر روی جلب توجه مشتری دارد. در واقع آبی تیره همه ویژگی‌های مثبت رنگ مشکی را دارد؛ اما از نظر ظاهری کمی خاص‌تر است. بنابراین اگر در مناسب بودن رنگ مشکی برای دیزاین فروشگاه‌تان شک دارید و به دنبال رنگی می‌گردید که کمی متفاوت‌تر باشد؛ از انواع طیف رنگی آبی تیره مانند سرمه‌ای یا حتی آبی درباری تیره نیز می‌توانید استفاده کنید.

  • طلایی

شاید فکر کنید که رنگ طلایی به جهت همرنگ بودن با محصولی مثل طلا نتواند آنچه که انتظار دارید را برآورده کند؛ اما خبر خوب این است که طلایی یکی از آن رنگ‌هایی است که استفاده از آن در دکوراسیون داخلی مغازه شما را شگفت‌زده خواهد کرد. این رنگ علاوه بر اینکه هماهنگی بسیار خوبی با مبلمان اداری تیره رنگ دارد می‌تواند به راحتی حس ارزشمند بودن را در مشتری تحریک کند. تکنیک تشدید یک رنگ در ویترین با استفاده از پس زمینه طلایی همچنین باعث می‌شود که زیبایی، لوکس بودن و براقیت محصولات بیشتر به چشم بیاید. با استفاده از رنگ طلایی می‌توانید به مزایای دیگری از جمله موارد زیر دسترسی داشته باشید:

تناسب با جواهرات

طلایی تناسب و نزدیکی بسیاری از نظر ظاهری با محصولی مثل طلا دارد و برخلاف باور عموم، باعث می‌شود جزئیات و برجستگی‌های بیشتر به چشم بیایند. رنگ طلایی همچنین باعث می‌شود مشتری بیشتر به خرید و سرمایه‌گذاری روی کالای شما ترغیب شود.

ایجاد حس اعتماد

طلافروشی از آن دسته کسب‌وکارهایی است که مشتریانش باید حسابی حس اعتمادشان ترغیب شود تا اقدام به خرید کنند. بنابراین اکثر طلافروشان به دنبال راه‌حلی هستند که بتوانند برند خود را بیشتر نزد مشتریان‌شان معتبر کنند. یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌ها برای رسیدن به این هدف، استفاده از رنگ طلایی در طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه‌ست. این رنگ علاوه بر اینکه حس ارزشمندی را در مشتری ترغیب می‌کند؛ با مفهوم اعتماد در ذهن سازگاری بالایی دارد.

به غیر از رنگ‌های معرفی شده می‌توانید از طیف‌های رنگی دیگر که شباهت ظاهری با این رنگ‌ها دارند نیز استفاده کنید. به عنوان مثال کرمی جایگزین متفاوت‌تری برای سفید است و نسکافه‌ای روشن به افرادی توصیه می‌شود که از تناژ زرد طلایی زیاد خوش‌شان نمی‌آید. بنابراین شما می‌توانید از رنگ‌هایی که تن‌هایی نزدیک به رنگ‌های معرفی شده دارند نیز به عنوان رنگ غالب در ویترین طلافروشی استفاده کنید.