پارتیشن های متحرک جز کاربردی‌ ترین تجهیزات اداری و خانگی هستند که باعث تقسیم‌بندی فضا می‌شوند و محیط را به شیوه‌ای استاندارد و مناسب تفکیک می‌کنند. با استفاده از این دیواره‌ها هر کدام از کارمندان در اداره‌ها می‌توانند حریم شخصی خود را داشته باشند و در محیطی کاملاً مستقل وظایف کاری‌شان را انجام دهند. 

پارتیشن‌ها در انواع مختلف ثابت و متحرک تولید می‌شوند. مدل‌های ثابت معمولاً برای ساختمان‌هایی مناسب هستند که شما مالک آنها هستید و نیاز به تغییر مکان تا مدت زمان طولانی ندارید. دیوار های متحرک نیز معمولاً برای ساختمان‌هایی پیشنهاد می‌شود که شما مالک آنها نیستید. 

پارتیشن‌ های متحرک به‌دلیل خاصیت جا‌به‌جایی‌شان محبوبیت بیشتری نسبت به نمونه‌های ثابت دارند. این دیواره‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فرد توانسته‌اند جای خود را در اداره‌ها و خانه‌ها باز کنند. هم‌اکنون بیشتر مدیران به‌جای استفاده از روش‌های قدیمی برای تفکیک فضا مثلاً ساخت دیوار‌های بتنی قطور یا حتی استفاده از دیواره‌های ثابت، به‌سراغ دیوار های متحرک ‌می‌روند.

پارتیشن متحرک چیست؟ 

دیوار های متحرک نسل جدیدی از دیوار‌ها هستند که بدون‌ نیاز به استفاده از مصالح مختلف مثل بتن، آجر و … فضا‌ها را به‌صورت کاملاً استاندارد از یکدیگر تفکیک می‌کنند.

با گسترش شهرنشینی و روی آوردن مردم به آپارتمان‌نشینی، ساخت دیوار‌های بتنی کاری سخت و مشکل است. انتقال بتن‌ها به محل پروژه، افزایش میزان آلودگی محیط، اختلال در زندگی و … همه جزء معایب دیوار‌های بتنی و روش‌های سنتی ساخت دیوار هستند. به‌همین‌دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند تا از پارتیشن‌ها استفاده کنند. 

پارتیشن‌ها کاربرد‌های زیادی علاوه‌بر تقسیم فضا دارند؛ مثلاً می‌توانید آنها را جلوی درب اتاق‌خواب یا درب ورودی آرایشگاه‌های زنانه و … بگذارید تا جلوی دید را بگیرند. این ابزار اگر به‌صورت متحرک طراحی شوند، به‌راحتی قابل جابه‌جایی هستند؛ این یعنی در بازه‌های زمانی مختلف می‌توانید دکوراسیون اداره یا خانه‌تان را تغییر دهید و قسمت‌های تفکیک‌شده مختلفی را در آنها به‌وجود بیاورید. 

پارتیشن‌های متحرک در حول محور ریل سقفی یا کفی قابل جا‌به‌جایی هستند و بیشتر برای مواقعی کاربرد دارند که می‌خواهید یک مکان را به‌صورت موقت تبدیل به دو مکان تفکیک‌شده از یکدیگر کنید. این دیواره‌ها حتی قابلیت جمع‌شدن را دارند و می‌توانید آنها را جمع کنید تا مدتی بلااستفاده باشد. 

کاربرد بی نظیر پارتیشن متحرک

نحوه تولید پارتیشن متحرک

از پارتیشن‌های متحرک می‌توانید در سالن‌های چندمنظوره استفاده کنید. این دیواره‌ها به‌صورت ۴ لنگه طراح می‌شوند، اما امکان تغییردادن آنها بر اساس موقعیت موردنظرتان نیز وجود دارد. نصاب‌ها با اتصال لنگه در‌ها به لولا‌ها این دیواره‌ها را در موقعیت موردنظر نصب می‌کنند تا محیط به چند بخش مختلف تقسیم شود. 

در کلاف دور پارتیشن‌ها از ام‌دی‌اف استفاده می‌شود. تولیدکننده‌ها برای پر‌کردن آنها نیز از متریال مختلفی مثل شیشه، آلومینیوم، چرم یا ام‌دی‌اف استفاده می‌کنند. برخی تولیدکننده‌ها پا را فراتر می‌گذارند و چند متریال مختلف را در ساخت یک دیواره به‌کار می‌برند تا زیبایی و ویژگی‌های مثبت آن بیشتر شود. 

کاربرد پارتیشن متحرک چیست؟ 

دیوار های متحرک کاربرد‌های مختلفی دارند که ادامه مهمترین کاربرد‌ها را لیست می‌کنیم و درباره آنها توضیح می‌دهیم: 

تکمیل دکوراسیون اداری

از پارتیشن‌ های متحرک برای تکمیل دکوراسیون اداری استفاده می‌شود. معمولاً انواع پارتیشن اداری برای اداره‌های کوچک و اجاره‌ای بهترین گزینه هستند؛ چون در زمان نقل مکان می‌توانید آنها را همراه خود ببرید. 

بیمارستان‌ها

پرسنل بیمارستان‌ها نیز برای تفکیک اتاق‌ها به‌منظور آسایش بیشتر بیماران معمولاً پارتیشن‌هایی را بین هر تخت قرار می‌دهند. این پارتیشن‌ها فضایی مجزا برای هر تخت به‌وجود می‌آورند. 

مساجد

از کاربرد‌های دیگر پارتیشن‌های متحرک می‌توان به استفاده از آنها در مساجد اشاره کرد. در مساجد بخش آقایان و خانم‌ها باید از یکدیگر جدا باشد؛ به‌همین‌منظور خادمین دیوار های متحرکی را در بخش‌های مختلف مسجد قرار می‌دهند. 

تفکیک فضای خانه ها

اگر خانه‌تان کوچک است و نیاز به اتاق‌های بیشتری دارید، قطعاً نمی‌توانید دیوار‌های بتنی ایجاد کنید؛ چون این دیوار‌ها بخش زیادی از خانه را اشغال می‌کنند و محیط را کوچکتر نشان می‌دهند. بنابراین بهترین راه‌حل استفاده از پارتیشن‌ ها است. شما می‌توانید متناسب با دکوراسیون خانه‌تان یکی از انواع دیواره‌ها را بخرید و در موقعیت موردنظرتان نصب کنید. 

فروشگاه های پوشاک

حتماً لازم نیست در فروشگاه‌های پوشاک با دیواره‌های بتنی یا سازه‌های مشابه اتاق‌های پروف به‌وجود بیاورید. شما به‌راحتی می‌توانید دیوار های متحرک را در بخشی از فضای فروشگاه بگذارید تا مشتری‌ها لباس‌ها را در آنجا تن کنند. 

سالن اجتماعات

اگر می‌خواهید سالن اجتماعات را به بخش‌های مختلفی تقسیم کنید تا گروه‌ها و مجموعه‌های خاص در موقعیتی مخصوصی بنشینند، می‌توانید از دیوار‌های متحرک استفاده کنید. مثلاً گاهی برای شرکت در یک همایش نماینده‌هایی از چندین کمپانی مختلف حضور دارند. به‌منظوراینکه برای نماینده‌های هر کمپانی فضای خاصی به‌وجود‌آورید، دیوار های متحرک کمکتان خواهند کرد. 

مخابرات

هر چند این روز‌ها استفاده از تلفن‌های مخابرات خیلی متداول و مرسوم نیست؛ اما در گذشته که در بیشتر خانه‌ها تلفن وجود نداشت، مردم برای تماس با یکدیگر به مخابرات‌ها می‌رفتند. در مخابرات‌ها کافیست تا از چند پارتیشن استفاده کرد تا فضا‌ها از یکدیگر تفکیک شوند. 

گرفتن جلوی جدید

آرایشگاه‌های زنانه، سرویس‌های بهداشتی و … نیز جز موارد کاربرد دیگر دیوار های متحرک هستند. در واقع این دیواره‌ها جلوی دید را می‌گیرند؛ به‌همین‌دلیل حتی برخی افراد از آنها روی تراس خانه‌ها نیز استفاده می‌کنند تا جلوی دید مردم داخل کوچه و خیابان را به داخل خانه‌هایشان بگیرند. 

آشنایی با انواع پارتیشن

پارتیشن‌های اداری انواع مختلفی دارند و هر کدام از آنها با ویژگی‌های متنوعشان به‌کمکتان می‌آیند تا از روش‌های سنتی تفکیک و جداسازی فضا و محیط اداره یا خانه راحت شوید. در ادامه هر یک از این روش‌ها را توضیح می‌دهیم و درباره آنها صحبت می‌کنیم: 

  • چرخ دار

پارتیشن‌های چرخ‌دار همانطور که از نامشان پیداست، دارای چرخ‌های مخصوصی هستن که به آنها قابلیت جا‌به‌جایی می‌دهند. شما می‌توانید این دیواره‌ها را با استفاده از چرخ‌ها روی زمین به محل مورد نظرتان انتقال دهید. در واقع این دیواره‌ها بهترین دیوار های متحرک هستند، چون به‌راحتی جابه‌جا می‌شوند و می‌توانید با آنها فضا‌های جدیدی در محیط خانه یا اداره به‌وجود بیاورید. 

  • لولایی

در بین این دیواره‌ها لولا‌هایی نصب می‌کنند که باعث متحرک‌شدنشان می‌شوند. این نوع از دیواره‌ها معمولاً برای اداره‌ها گزینه مناسبی هستند. مثلاً اگر کارمند جدیدی را استخدام کرده‌اید و او در حال گذراندن دوره آزمایشی است، می‌توانید با این دیواره‌ها برای او در محیط اداره فضای جداگانه‌ای را به‌وجود بیاورید. 

  • آکاردئونی

پارتیشن‌های آکاردئونی از متریال مختلفی مثل آلومینیوم، چرم و چوب ساخته می‌شوند. 

شاید با شنیدن اسم متریال چرم کمی تعجب کرده باشید، اما این متریال استحکام و دوام فوق‌العاده به دیواره‌ها می‌بخشند. فرآیند نصب این پارتیشن‌ها کمی متفاوت است. در واقع ابتدا باید با استفاده از لوله این دیواره‌ها را به سقف موردنظرتان نصب کنید و سپس برای حرکتشان از ریل‌ها کمک بگیرید. 

برخی پارتیشن‌های متحرک از جنس چوب بامبو ساخته می‌شوند که ظاهری شیک و بسیار زیبا دارند. بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که از این دیواره‌ها برای جداسازی بخش‌های مختلف خانه‌شان استفاده کنند؛ چون به‌دلیل ظاهر زیبا باعث جذابتر به‌نظررسیدن دکوراسیون می‌شوند. 

تولیدکننده‌ها روی دیواره‌های آکاردئونی طرح و رنگ‌های مختلفی استفاده می‌کنند؛ همین باعث افزایش جذابیت این پارتیشن‌ها می‌شود و دست مشتری‌ها را در انتخاب باز نگه می‌دارد. در واقع هرکسی با توجه به سلیقه و دکوراسیون محیط کار یا خانه‌اش می‌تواند یکی از انواع این دیواره‌ها را بخرد. 

  • پانلی

نوعی از پارتیشن‌های متحرک پانلی هستند که هر چند فضا را از یکدیگر تفکیک می‌کنند، اما همچنان ارتباط فضا‌های به‌وجود آمده را با یکدیگر حفظ خواهند کرد. این نوع از دیواره‌ها معمولاً به‌دلیل ایجاد حریم شخصی برای کارمندان یا افراد خانواده تولید می‌شوند. 

پارتیشن متحرک، نسل جدیده پارتیشن‌ها

انواع پارتیشن متحرک نسل جدید پارتیشن‌ ها هستند که از آنها می‌توان برای تکمیل دکوراسیون اداری یا خانه استفاده کرد. حتی امکان استفاده از این ابزار در محیط‌های دیگر مثل آرایشگاه‌ها و … وجود دارد. ازآنجاکه این دیواره‌ها قابل حمل و جا‌به‌جایی هستند، کاربرد بیشتری نسبت به نمونه‌های ثابت دارند؛ به‌همین‌دلیل بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که از آنها برای تفکیک فضا‌های مختلف در محیط اداره، خانه و … استفاده کنند. 

اگر شما نیز تمایل به استفاده از پارتیشن‌ های اداری هستید، پیشنهاد می‌دهیم از قبل با کارشناس‌ها و مشاوره‌های حرفه‌ای در این زمینه مشورت داشته باید. مجموعه مکعب گروپ آماده است تا در این زمینه مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را به شما داشته باشد. با کمک کارشناس‌های مجموعه مکعب گروپ می‌توانید بهترین پارتیشن متحرک را برای فضای موردنظرتان در خانه یا محیط اداره بخرید و فضا‌های مخصوصی را برای کارمندان یا اعضای خانواده‌تان به‌وجود بیاورید. کارشناس‌های مجموعه مکعب گروپ با سال‌ها تجربه قطعاً بهتر می‌توانند در انتخاب یاری‌تان کنند؛ بنابراین مشاوره از آنها را جزء اولویتتان در انتخاب دیواره‌های متحرک قرار دهید.