نوع طراحی دفتر شما می‌تواند کمک بسیاری به پرورش خلاقیت کند، بنابراین جای تعجب نیست که شرکت‌های موفق از محیط‌های کاری سرگرم‌کننده و آزاد برخوردار هستند. متأسفانه، بسیاری از صاحبان کسب‌وکارها دارای فضاهای اداری هستند که به نظر می‌رسد در دهه ۸۰ میلادی ساخته شده‌اند. اگر می‌خواهید محل کار خود را به قرن ۲۱ بیاورید، در این مطلب نحوه ایجاد یک فضای اداری خلاقانه‌تر که به واقع الهام‌بخش نیز کارکنان می‌باشد، ذکر شده است. پیشنهاد می‌کنیم تا آخر آن را مطالعه کنید.

از نظر شما، آیا یک شرکت خلاق فضای کاری جالبی می‌سازد و یا یک فضای کاری جالب، خلاقیت را تقویت می‌کند؟ اگرچه مورد اول مطمئناً درست است، اما تحقیقات نشان داده‌اند که از نظر شرکت‌های معتبر  معماری و طراحی جهان، مورد دوم بیشتر مورد تایید است. در یک نظرسنجی از بیش از ۴۰۰۰ کارگر در ۱۱ صنعت مختلف، نشان داده شد که ارتباط آماری بین طراحی محل کار یک سازمان و میزان نوآوری و خلاقیت کارمندان آن وجود دارد. اصولا شرکت‌هایی که دارای امتیازات بالا از نظر کارایی در محل کار هستند، دارای خلاقیت و نوآوری بیشتری به کمک کارکنان خود در همه زمینه‌ها هستند و این ثابت می‌کند که طراحی محل کار بر آینده سازمان و توانایی سازگاری و چابکی آن تأثیر می‌گذارد. این نتیجه‌گیری با توجه به اثرات اثبات شده محل کار بر رضایت، تعامل و عملکرد، اصلاً تعجب‌آور نیست. نکته مهم نحوه ایجاد و تقویت خلاقیت با طراحی محیط کار است که در این مطلب به آن می‌پردازیم.

یک محیط کار پر نشاط شکل و پرورش دهید

طبق تجربه، دفاتر پر جنب‌وجوش می‌توانند تفکر خلاقانه را القا کنند و به کارمندان دیدگاه جدیدی را که هنگام چالش به نیاز دارند، ارائه دهند. به منظور گسترش ایده‌ها بین بخش‌های مختلف، فضاهای مشترکی طراحی کنید که به افراد از جایگاه‌های مختلف اجازه می‌دهد با هم کار کنند. به‌خاطر داشته باشید که فضاهای کاری باز برای همه مفید نیستند و گاهی اوقات روند انجام کار را برای بعضی افراد دشوار می‌کنند. به همین دلیل مهم است که به این افراد اتاق‌های شخصی اختصاص بدهید که بتوانند از آنجا دور شوند و با تمرکز به کار خود بپردازند.

محیط کار خود را روشن و سالم کنید

وقتی استرس دارید و ذهنیت شما در حالت جنگ‌وگریز است، بروز خلاقیت متوقف می‌شود. فضاهایی که روشن، پر جنب‌وجوش و سالم هستند بسیار برای ذهن تحریک‌کننده می‌باشند و در واقع می‌توانند استرس را کاهش دهند. برای کاهش استرس در محیط کار خود و پرورش خلاقیت ذهنی کارمندان، حتما وجود گیاهان زنده، پنجره‌های فراوان و نور خورشید را در نظر بگیرید.

محیط کار شما باید دارای فضاهای انعطاف‌پذیر و مشترک باشد

از آنجایی‌که امروزه بیشتر کارهای اداری به کمک لپ‌تاپ انجام می‌شود، می‌توانید مدل قدیمی “یک میز، یک کارمند” را فراموش کنید. از وجود طرز تفکر مشترک بین کارمندان خود استقبال کنید و چندین فضای کاری مشترک برای گفتگو درباره پروژه‌ها و همکاری ایجاد کنید. داشتن فضاهای کاری مشترک می‌تواند برای روحیه بهتر و رفاقت بیشتر کارمندان و بهره‌وری نهایی شرکت مفید باشد. به همین دلیل، امروزه بسیاری از دفاتر از فضاهای مشترک مانند کتابخانه‌ها و کافه‌ها برای ایجاد فضایی لذت‌بخش‌تر استفاده می‌کنند. در کنار آن وجود غرفه‌های استراحت را نادیده نگیرید. تجهیزات اداری مثل صندلی‌های قابل تنظیم، میزهای بزرگ و کوچک، مبلمان اداری راحت، میزهای ایستاده و میزهای متحرک را برای راحتی بیشتر کارمند خود در نظر بگیرید. چرا که خلاقیت با وجود ذهنی آزاد و بی‌دغدغه بروز می‌کند.

فضا را الهام‌بخش کنید

مواردی مانند قطعات هنری، نقاشی‌ها و عکس‌ها می‌توانند کمک زیادی به جاری شدن افکار خلاقانه و تشویق روش‌های جدید تفکر کنند. هنگام انتخاب اینکه چه چیزی را باید به دفتر کار خود اضافه کنید، به این فکر کنید که هر قطعه چگونه به ترویج فرهنگ شرکت شما کمک خواهد کرد و چگونه ارزش‌هایی را که می‌خواهید به نمایش بگذارید برجسته می‌کند. از نظر روانشناسی، دیوارها فقط برای محصور کردن کارمندان در یک فضا نیستند؛ در اصل آن‌ها منابع بالقوه‌ای برای بروز خلاقیت هستند. بعضی از شرکت‌های بزرگ اتاق‌هایی دارند که کارمندان می‌توانند با نوشتن روی دیوارها، بهترین طرح‌های شرکت را خلق کنند. بدین شکل که شخصی پیشنهاد اولیه را ارائه می‌دهد و سپس همکاران تغییرات یا پیشنهادات خود را در طرح ایجاد می‌کنند. به دلیل این رویکرد مشارکتی، معمولا طرح برای تأیید نهایی تا پایان هفته آماده است.

شلوغی یا آشفتگی را کاهش دهید

یک میز کار بهم‌ریخته می‌تواند باعث آشفتگی ذهن شود که اصلا برای بروز خلاقیت مناسب نیست. پس اطمینان حاصل کنید که عناصری که به دفتر کار خود می‌آورید باعث شلوغی یا آشفتگی نمی‌شوند. با ارائه یک فضاهای تمیز و مرتب، به کارمندان خود فضایی برای تنفس و احساس آرامش دهید.

یک اتاق بازی ایجاد کنید

برخی از شرکت‌ها یک اتاق بازی در محل کار خود در نظر گرفته‌اند که در آن کارمندان می‌توانند کمی استراحت و بازی کنند و از آن لذت ببرند. بازی کردن نه تنها باعث می‌شود که از استرس روزانه فاصله بگیرد، بلکه یک فضای باز برای ذهن و تعامل بیشتر با اعضای مختلف تیم فراهم می‌کند. گاهی که چه ایده‌های خلاقانه‌ای می‌تواند از یک جلسه بازی سریع یا یک فنجان قهوه مشترک حاصل شود. توصیه می‌کنیم این ایده عالی در زمینه تقویت خلاقیت با طراحی محیط کار را اصلا دست کم نگیرید.

سیاست درهای باز داشته باشید

اگر به عنوان یک کارفرما و مدیر دفتر اختصاصی برای خود دارید، سیاست درهای باز داشته باشید. این نوع سیاست کارکنان شما را تشویق می‌کند که به جای اینکه ایده‌های خود پنهان نگه دارند، آن‌ها را به اشتراک بگذارند. چرا که خلاقیت همیشه حاصل جریان آزاد ایده‌ها است. یادتان باشد که شما هرگز نمی‌دانید چه کسی قصد دارد ایده انقلابی بعدی را برای آینده شرکت شما ارائه دهد.

تاثیر رنگ‌ها را نادیده نگیرید

رنگ‌های مختلف در واقع بر احساس افراد تأثیر می‌گذارند. به عنوان مثال، رنگ‌هایی مانند سیاه و قرمز قدرت و تسلط را نشان می‌دهند، در حالی که رنگ‌هایی مانند نارنجی و آبی می‌توانند تفکر خلاق را تحریک کنند. طرح رنگ دفتر خود را عاقلانه انتخاب کنید یا با رنگ‌های مختلف آزمایش کنید تا حالات مختلفی را برای هر اتاق در دفتر کار خود تنظیم کنید.

خلاقیت غالباً با آزادی و گشودگی مرتبط است و به نوعی اگر به دنبال نوآوری و خلاقیت هستید باید اجازه دهید که این دو مورد وارد فضای کاری شما شوند. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید اجازه دهید دفتر کار شما آشفته یا غیرمنظم باشد. مطمئنا برای تقویت خلاقیت با طراحی محیط کار، بهره‌مندی از تجربیات کارشناسان طراحی داخلی و معماری نتایج بهتری خواهد داشت. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مدت مدیدی است که در زمینه طراحی دکوراسیون اداری فعالیت می‌کند و علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، سعی در طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم هستند که این موضوع انتخاب را برای شما آسان می‌کند. می‌توانید با مراجعه به وب سایت گروه مکعب، بخش تماس با ما، با تیم کارشناسان باتجربه و خبره آن برای مشورت ارتباط برقرار کنید. علاوه بر این در صورت تمایل می‌توانید خرید تجهیزات اداری مدرن خود را نیز از محصولات همین گروه انجام دهید. در نهایت اینکه امیدواریم این چک لیست طراحی فضای اداری یا چک لیست دکوراسیون اداری برای شما مفید بوده باشد.