در این مقاله علت محبوبیت پارتیشن­ اداری و مزایای استفاده از آنها را بررسی می­‌کنیم. همچنین درباره­‌ی انواع پنل­‌های اداری توضیح می‌دهیم و معیارهایی را معرفی خواهیم کرد که باید در خرید انواع پارتیشن اداری به آنها دقت کنید. اگر بخواهیم انواع پارتیشن اداری را نام ببریم می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پارتیشن شیشه‌ای
  • پارتیشن فریم لس
  • پارتیشن دوجداره
  • پارتیشن چوبی
  • و…

به نظر شما چگونه می­‌توان یک دفتر اداری جالب طراحی کرد که در کوتاه ‌مدت باعث حفظ سلامتی افراد شود و در بلند مدت خلاقانه و کاربردی باشد؟ این سوالی است که اکثر معماران و مدیران ادارات با آن مواجه می­‌شوند. برای ایجاد یک محیط سالم و به دور از بیماری‌ در ادارات، می‌توان از چند قاعده‌ی ساده و در عین حال مهم استفاده کرد.

سنجیدن میزان تب کارکنان، نظافت روزانه و شیفت‌های چرخشی، از جمله اقدامات مهم هستند. اضافه کردن پارتیشن و پنل به دفتر و جدا کردن میزها و محل­‌های کار، اقدام دیگری است که نیاز به بودجه­‌‌ی بیشتری دارد.

پنل­‌ها از جمله لوازم پر استفاده در ادارات هستند که تا حد زیادی جلوی انتشار ویروس‌­ها را می‌گیرند و سد محکمی در برابر ویروس کووید ۱۹ محسوب می­‌شوند. در ادامه‌ی مطلب، مزایای کوتاه ‌مدت و بلندمدت استفاده از پنل­‌ها، انواع مختلف آن­ها و نکات قابل توجه هنگام خرید پارتیشن اداری را بررسی می‌کنیم.

مزایای کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده از پنل­‌ها

طبق اطلاعیه‌های مرکز پیشگیری و درمان بیماری­‌ها در خصوص کووید ۱۹ برای کارفرمایان ساختمان‌های اداری اعلام کرده است. آن دسته از ساختمان­‌ها و انواع دکوراسیون اداری که فاصله اجتماعی بین کارمندان و مراجعه کنندگان رعایت نمی­‌شود، باید توسط پنل‌­های شفاف یا دیگر موانع فیزیکی جدا شود.

معاونت غذا و دارو نیز اعلام کرده که ویروس کووید ۱۹ عمدتا از طریق پخش ­­شدن ذرات تنفسی هنگام سرفه، عطسه یا حرف زدن منتقل می‌شوند. استفاده از پنل­‌ها و پارتیشن­ اداری یکی از راه­‌های جلوگیری پخش این ذرات است. جالب است بدانید به پنل‌های جدا کننده، گارد عطسه نیز گفته می­‌شود.

کارایی کوتاه‌ مدت پنل‌­ها مشهود و قابل درک است. جدا کردن فضای دفاتر با استفاده از پنل‌­ها باعث کاهش انتقال میکروب‌ بین کارمندان می‌شود. در نتیجخ فضای آلوده کمتری به وجود می‌آید. اما قبل از شروع خطرات ویروس کووید ۱۹ نیز، پنل­‌ها و پارتیشن­ اداری به وفور در ادارات استفاده می­‌شدند. پس اگر استفاده از پنل‌­های جدا­کننده قرار است جزئی از طرح دفتر شما باشد، بهتر است نگاهی به مزایای بلند مدت آن بیاندازیم. در اینجا به چند نمونه از مزایای بلند مدت استفاده از پارتیشن­ اداری اشاره می­‌شود.

 

مزایای بلندمدت استفاده از پارتیشن‌ اداری

حریم خصوصی

پنل­‌ها از بهترین راه­‌های ایجاد حریم خصوصی در دفاتر کار عمومی هستند. به کارمندان خود اجازه دهید که کمی فضای خصوصی برای خود ایجاد کنند. این مورد برای اکثر کارکنان مهم است و نباید ارزش آن ­را دست کم گرفت.

سلامت روانی

گاهی کارمندان اداره‌­های عمومی مجبور هستند زیر نگاه‌های بسیاری افراد دیگر کار کنند و این مسئله باعث ایجاد اضطراب در آن­ها شده و محیط کار عمومی را به یک فضای استرس‌‌آور برای کارکنان تبدیل می­‌کند. ایجاد فضای بسته برای کارکنان باعث کاهش فشار روحی آنان شده و به تمرکز آن­ها بر روی روند کار، جلسات مهم و پروژه‌ها، کمک فراوانی می­‌کند.

خلاقیت

تمرکز از شاخصه­‌های اصلی خلاقیت محسوب می­‌شود. پنل­‌ها و پارتیشن­ اداری با حذف عوامل و صداهای مزاحم به ایجاد تمرکز کمک می‌کنند. مطالعات نشان می­‌دهند که در روز حدود ۹۰ دقیقه از زمان ما به دلیل عوامل مزاحم در محل کار هدر می­‌رود. افزایش تمرکز کارکنان، در واقع یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه است.

حفاظت طولانی‌مدت

پنل­‌ها نه تنها از انتقال ویروس کووید ۱۹ جلوگیری می­‌کنند، بلکه از کارکنان در برابر بیماری­‌ها و میکروب­‌های معمولی دیگر، محافظت می­‌کنند. ممکن است در شرایط ویروسی فعلی، دیگر بیماری­‌های متداول را از یاد برده باشیم. اما بیماری­‌های بسیاری از جمله آنفولانزا، عفونت‌­های استرپتوکوکی و حتی سرماخوردگی نیز از طریق ذرات تنفسی منتقل می­‌شوند.

 

انواع پنل­‌ها و پارتیشن‌­های اداری

پارتیشن

در پارتیشن­ اداری اکثرا از پنل­‌های طولی استفاده می­‌شود. این پنل‌­ها معمولا در کناره‌­ها و اطراف میزهای کار قرار می­‌گیرند. بر اساس اندازه‌ی میز کار، می­‌توانید از لحاظ طولی مناسب­‌ترین پنل را برای خود انتخاب کنید.

پنل‌­های جدا­کننده

جداکننده­‌ها معمولا پنل­‌های عرضی هستند که بر روی میز­ کار قرار می­‌گیرند. جداکننده­‌ها را می­‌توان از سمت بیرون، به طرف چپ، راست یا هر دو طرف میزهای کار نصب کرد.

گارد عطسه

این حفاظ­‌ها معمولا از جنس آکریلیک یا مواد شفاف دیگر هستند که برای ایجاد فاصله بین بالاتنه یا صورت افراد هنگام تعاملات رو در رو استفاده می­‌شوند. گاردهای عطسه بیشتر از دفاتر اداری، برای لابی ساختمان­‌ها و فروشگاه‌­ها کاربرد دارند.

پنل­‌ها

پنل در واقع یک عبارت کلی است و به هر گونه حفاظ­ جداکننده که برای جداسازی و تقسیم فضای اداری به فضاهای کوچک‌تر استفاده می‌شود اشاره می­‌کند.

 

معیار­های انتخاب پنل مناسب

انواع بسیاری از پنل­‌ها در بازار وجود دارند و عدم داشتن اطلاعات کافی در مورد آن­ها ممکن است باعث سردرگمی شما هنگام خرید شود. زیرا هر شرکت و سازمان نیاز­ها و ضرورت‌های ویژه‌‌ی خود را دارد.

در هنگام خرید پنل بهتر است به موارد زیر توجه کنید:

هماهنگ سازی

اگر اشیاء دفتر کار شما از قبل چیده شده و حالا به دنبال پنل­‌هایی برای  اضافه کردن به دفتر خود هستید، احتمالا نیاز به گزینه­‌های متنوع دارید که رنگ، اندازه و جنس مورد نظر خود را از بین آن­ها انتخاب کنید. متاسفانه اکثرا تولیدکننده‌­ها پنل­‌هایی را ارائه می­‌دهند که بیشتر مناسب لوازم و محصولات خود شرکت هستند.

 پس بهتر است به دنبال شرکت­‌ها و تولیدکننده­‌هایی باشید که انواع مختلفی از پنل­‌ها را ارائه می­‌دهند. تا با داشتن گزینه­‌ها بیشتر، بتوانید مناسب‌ترین پنل با لوازم دفتر کار خود را انتخاب کنید.

طراحی

هنگام خرید لوازم توجه به جنس، شکل و کارایی نکته‌ی‌ بسیار مهمی است. خصوصا در خرید پنل­‌ها، اهمیت توجه این نکات چندین برابر می‌شود. خرید پنل­‌هایی که از جنس نامناسب و بی­‌دوام ساخته شده‌­اند و یا با آسانی قابل نصب نیستند، باعث می­‌شود که نتوانید از تمام کارایی و مزایای آن­ها استفاده کنید.

حتما پنل­‌هایی را تهیه کنید که از مواد با­کیفیت ساخته شده­ باشند. بهتر است پنل­‌هایی را انتخاب کنید که در جلوگیری از صداهای مزاحم موثر باشند و به راحتی تمیز شوند.

قیمت

از لحاظ قیمت، پنل­‌ها لوازمی هستند که نمی‌­توان هر ماه یا هر ساله به راحتی آن­ها را تهیه کرد. محدوده قیمت پنل­‌های بازار بر اساس جنس، طراحی، اندازه و تحویل و نصب آنها متفاوت است. ابتدا بودجه و محدوده قیمت مورد نظر خود را تعیین کنید و سپس با توجه به مهم‌ترین معیارهای خود، از بین گزینه­‌های موجود به ‌صرفه ترین آنها را انتخاب کنید.

سخن پایانی

با توجه به شرایط پاندمی کنونی، استفاده از پارتیشن­ اداری برای جداسازی فضا و ایجاد حریم خصوصی برای کارمندان، از جمله نیاز­های مهم هر اداره و طراحی مدرن فضای کار است. در خرید پنل­‌ها و پارتیشن‌ اداری به معیارهایی مانند نوع، جنس، قیمت و اندازه دقت کنید تا بتوانید مناسب‌ترین پنل­ و پارتیشن‌ها را برای دفتر و اداره‌ی خود انتخاب کنید.