در پایان این مقاله از مجله مکعب قادر خواهید بود اصول اولیه طراحی دکوراسیون داخلی را که هر طراح دکوراسیون برای ایجاد یک طراحی عالی آنها را به‌کار می‌برد، شناسایی و استفاده کنید. کسی چه می داند، شاید بتوانید کمی در هزینه صرفه جویی کنید یا یک حرفه جدید راه بیاندازید! پس برای شروع اول ببینیم طراحی دکوراسیون داخلی چیست؟
طراحی داخلی فرآیند شکل دادن فضای داخلی، از طریق دستکاری حجم فضایی و همچنین اصلاح سطوح است و با طراحی دکوراسیون متفاوت است. طراحی داخلی بر روی جنبه‌های روانشناسی محیط، معماری و طراحی محصول درکنار دکوراسیون سنتی فعالیت می‌کند. طراح دکوراسیون داخلی فردی است که یا در این زمینه تجربه‌ حرفه ای دارد و یا طراحی دکوراسیون داخلی بخشی از کار اوست.
طراحی دکوراسیون داخلی یک عمل خلاقانه است که اطلاعات برنامه را تجزیه و تحلیل می کند، یک جهت مفهومی ایجاد می کند، سمت و سوی طراحی را مشخص می کند و ارتباطات گرافیکی و اسناد ساختاری را تولید می کند. در بعضی حوزه ها، طراحان دکوراسیون داخلی باید مجوز کار داشته باشند.حالا که متوجه شدید طراحی دکوراسیون داخلی چیست، می توانیم پیش برویم و اصول طراحی دکوراسیون داخلی را بیاموزیم. شروع کنیم!

مهمترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی

برای طراحی دکوراسیون داخلی لازم است که خانه را به عنوان یک کل در نظر بگیرید. مجموعه‌ای از فضاهایی که توسط راهروها و پله‌ها به هم متصل می‌شوند. بنابراین سبک و تم باید در سراسر خانه مشترک باشد. این به این معنی نیست که تمام عناصر طراحی دکوراسیون داخلی باید یکسان باشند، بلکه باید با هم هماهنگ و مکمل یکدیگر باشند تا ترکیب کل را تقویت کنند. یک راه برای ایجاد تم، استفاده درست از رنگ‌ها است.
طرح‌های رنگی به طور کلی یک راه عالی برای یکپارچه سازی مجموعه‌ای از فضاها هستند. به عنوان مثال، می‌توانید سه یا چهار رنگ را انتخاب و از تناژها مختلف هر رنگ در خانه استفاده کنید.
به طور خلاصه، توزیع وزن بصری باید به طور مساوی در اتاق شرح داده شود. برای ایجاد تعادل سه حالت وجود دارد:
متقارن، نامتقارن و شعاعی.

مهمترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی

تعادل متقارن

تعادل متقارن از اصول طراحی دکوراسیون داخلی است که معمولا در فضاهای داخلی سنتی‌تر یافت می‌شود. تعادل متقارن به این صورت است که اشیاء مشابه در دو موقعیت مشابه در هر دو طرف محور عمودی تکرار می‌شوند. مثلا احتمالا خانه‌های قدیمی را به یاد دارید که در هر طرف اتاق دقیقا مشابه طرف دیگر است. این تقارن نشان‌ دهنده فرم انسانی نیز هست، به همین دلیل است که ما ذاتا در یک محیط متعادل راحت‌تر هستیم.

اصول طراحی دکوراسیون داخلی

تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن در طراحی‌های امروز بیشتر به چشم می‌خورد. این تعادل با چینش اشیاء متفاوت که دارای وزن بصری یا جاذبه چشمی هستند، به دست می‌آید. در تعادل نامتفارن اشیاء به صورت غیر تصادفی چیده می‌شوند و حس رهایی بیشتری دارند، اما رسیدن به این تعادل سخت‌تر نیز هست. عدم تقارن، حرکت را القا می‌کند و منجر به شکل‌گیری فضاهای سرزنده‌تر می‌شود.

اصول مهم طراحی دکوراسیون داخلی

تقارن شعاعی

تقارن شعاعی، زمانی است که تمام عناصر یک طراحی در اطراف یک نقطه مرکزی قرار می گیرند. پله مارپیچی یک نمونه عالی از تعادل شعاعی است. اگر چه در چیدمان اتاق خیلی رایج نیست، اما اگر به صورت مناسب استفاده شود، می‌تواند یک نقطه تقابل جالب ارائه کند.

در موسیقی اگر بخواهیم ریتم را توصیف کنیم باید بگوییم، ضربه‌های پالس موسیقی. ریتم در طراحی دکوراسیون داخلی، تکرار الگوی بصری است. ریتم یعنی تداوم، تکرار یا حرکت سازمان‌ یافته. برای رسیدن به این تم‌ها در طراحی دکوراسیون، شما باید در مورد تکرار، تصاعد، گذار و کنتراست فکر کنید. استفاده از این مکانیزم‌ها، حس حرکت را در فضا به ارمغان می‌آورد، و چشم را از یک عنصر طراحی به عنصر طراحی دیگر هدایت می‌کند.

مهمترین اصول دکوراسیون داخلی

تکرار، تصاعد، گذار

تکرار، استفاده‌ بیش از یک بار از یک عنصر در سرتاسر فضاست. شما می‌توانید یک الگو، رنگ، بافت، خط یا هر عنصر دیگر یا حتی بیش از یک عنصر را تکرار کنید.

تصاعد، به این معنی است که یک یا چند ویژگی از یک عنصر را افزایش یا کاهش دهید. واضح‌ترین نمونه‌ی تصاعد را می‌توان در کوچک و بزرگ کردن اندازه‌ها دید. یک دسته شمع با اندازه‌های مختلف در یک سینی ساده، تصاعد طبیعی را نشان می‌دهد. از طریق رنگ هم می‌توان به تصاعد رسید، به این ترتیب که در یک طرح تک رنگ، مثلا آبی، از تناژهای متفاوت همان رنگ آبی استفاده کرد.

تعریف گذار کمی سخت‌تر است. بر خلاف تکرار یا تصاعد، گذار یک جریان نرم‌تر و صاف‌تر پیش می‌رود، به طوری که چشم به طور طبیعی از یک ناحیه به سمت دیگر حرکت می کند. رایج‌ترین شکل گذار، استفاده از یک خط منحنی، مانند یک درگاه طاقی شکل یا مسیر پیچ‌دار است که به آرامی چشم را هدایت می کند.

کنتراست

در نهایت می‌رسیم به کنتراست که نسبتا از ساده‌ترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی است. قرار دادن دو عنصر در تضاد با یکدیگر، مثلا بالش‌های سیاه و سفید روی مبل، مشخصه‌ این اصل طراحی دکوراسیون داخلی است. کنتراست را می‌توان همچنین با تضاد در شکل‌ها نیز نشان داد. مثلا استفاده هم‌زمان از دایره و مربع. کنتراست می‌تواند کمی تکان‌ دهنده و مغایر به نظر برسد و به طور کلی برای روح بخشیدن به فضا استفاده می‌شود. حواستان باشد که با استفاده از کنتراست، طراحی‌هایی که با مکانیزم‌های دیگر انجام داده‌اید را بیش از حد خنثی نکنید!

یکی دیگر از مهمترین اصول طراحی دکوراسیون داخلی، که سختی زیادی می‌طلبد، جزئیات است. هر چیزی، از تمیز کردن لامپ و رنگ و چیدمان کوسن‌ها گرفته تا پریزها و دستگیره‌های کابینت‌ها نیاز به توجه دارند. توجه به جزئیات برای خیلی‌ها خسته کننده است، در نتیجه نادیده گرفته می‌شود. همان طور که رنگ، تمام روح و زندگی یک طرح دکوراسیون را بیان می‌کند. جزئیات هم پایه‌ی مهم طراحی دکوراسیون داخلی است. جزئیات لازم نیست واضح باشند، بلکه باید درست باشند و حس کلی فضا را بهبود دهند.

اصول مهم دکوراسیون داخلی

مقیاس و نسبت

این دو اصل طراحی، از آن جایی که هر دو به اندازه و شکل مربوط می‌شوند، همیشه با هم هستند. در مقوله نسبت، نسبت یک عنصر طراحی به عنصر دیگری و یا یک عنصر به کل نشان داده می‌شود. مقیاس هم در رابطه با اندازه یک شی در مقایسه با شی‌ء دیگر است.

رنگ

تاثیری که رنگ بر فضا می‌گذارد غیر قابل انکار است و می‌تواند همان تاثیری باشد که شما می خواهید در هنگام طراحی دکوراسیون داخلی ایجاد کنید.

در این مقاله به بررسی ۷ اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی پرداختیم. گروه طراحی دکوراسیون مکعب به شما برای داشتن محیطی اداری با بهترین طراحی داخلی کمک می‌کند.