محیط کار تاثیر زیادی بر روی روحیه، کارایی، سلامتی جسمانی و روانی افراد دارد. این محیط گاهی حتی می‌تواند موجب بروز خلاقیت در کارمندان شود. بنابراین توجه به دکوراسیون اداری و استفاده کارآمد از اصول طراحی می‌تواند کسب و کار شما را به عنوان یک مدیر، یک قدم به جلو ببرد. در این مقاله می‌خواهیم ۷ راهکار کلیدی که موجب افزایش بهره وری و خلاقیت در کارمندان می‌شود را تشریح کنیم.

افزایش بهره وری و خلاقیت با این چند راه ساده

با طراحی خلاقانه محیط کار، به‌روز شوید

دکوراسیون اداری می‌تواند بر توانایی‌های خلاقانه کارمندان شما تأثیر بگذارد. از طرفی رنگ‌ها نیز روی روحیه و عملکرد کارمندان موثر هستند. بنابراین محیط کار را با رنگ‌هایی دیزاین کنید که باعث افزایش خلاقیت می‌شوند. رنگ زرد بهترین رنگ برای انجام این کار است. چرا که این رنگ نشان‌دهنده خوش‌بینی، مثبت بودن و دوستی و همچنین خلاقیت است. اگر دفتر کارتان هنوز اتاق اتاق است و کارمندان از هم جدا کار می‌کنند، سعی کنید با نصب پارتیشن‌ اداری کاری کنید که کارمندان بتوانند با هم تعامل بیشتری داشته باشند. برای بروز خلاقیت، افراد باید احساس راحتی کنند. بنابراین حتماً استفاده از میز و صندلی اداری ارگونومیک را در اولویت قرار دهید. در نهایت نیز کارکنان باید استراحت کنند تا سطح انرژیشان افزایش پیدا کند. یک سالن استراحت برای‌شان در نظر بگیرید تا بتوانند بنشینند، نوشیدنی بخورند و با هم گپ بزنند.

از خلاقیت کارمندان استقبال کنید

خلاقیت جنبه مهمی از اداره یک بیزینس است. فراموش نکنید که همه مشکلات به یک صورت قابل حل نیستند. بنابراین داشتن کارمندانی که می‌توانند با روش‌های مختلف مشکلات را حل کنند، یک دارایی مفید محسوب می‌شود. با الهام از خلاقیت، کارکنان انگیزه بیشتری پیدا می‌کنند و انگیزه نیز منجر به بهره‌وری بهتر می‌شود.

جلسات طوفان فکری برگزار کنید

یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش بهره‌وری و خلاقیت برگزاری جلسات طوفان فکری است. هر کارمندی ایده‌ها و روش‌های خاصی برای حل مسئله دارد. جلسات طوفان فکری به همه کارمندان اجازه می‌دهد تا ایده‌های خود را در یک محیط مثبت و دوستانه به اشتراک بگذارند. در طول جلسه، به هر شرکت‌کننده زمان مشخصی اختصاص دهید تا ایده‌های خود را در مورد موضوع خاص ارائه دهند. همه ایده‌ها عالی نیستند، اما حداقل یک ایده وجود خواهد داشت که همه آن را دوست داشته باشند.

حس همکاری را تشویق کنید

تشویق همکاری نیز می‌تواند باعث شود تا کارکنان خلاق‌تر شوند. به یاد داشته باشید که همه ایده‌های موفق جهان توسط یک فرد واحد ارائه نشده‌اند. بسیاری از ایده‌های تازه هنگامی بروز پیدا می‌کنند که افراد با همکارانی که بینش خاص خود را دارند، کار می‌کنند. یکی از ایده‌های هوشمندانه برای انجام این کار این است که کارمندان بخش‌های مختلف را در پروژه‌های گوناگون با یکدیگر همکار کنید. این کار به آنها این امکان را می‌دهد تا دیدگاه‌های جدیدی را در مورد موضوعاتی که با آنها آشنا نیستند به دست آورند.

در ساعات کاری انعطاف‌پذیر باشید

راه دیگر افزایش بهره ‌وری و خلاقیت در کارمندان، ارائه برنامه‌های کاری منعطف به آنهاست. برخی افراد در ساعاتی به غیر از ساعات کاری، انگیزه بیشتری دارند و قادر نیستند که صبح زود، بیشترین کارایی خود را نشان دهند. بگذارید کارمندان ساعات کاری خود را انتخاب کنند. انجام این کار به آنها امکان می‌دهد تا در حد توان خود تلاش کنند و نتیجه بهتری حاصل شود.

نقش پشتیبان داشته باشید و به ایده‌های خلاقانه پاداش بدهید

کارمندان وقتی احساس ارزشمندی می‌کنند، بهره‌وری بیشتری دارند. هنگامی که کارمندان ایده‌های موفقی از خود بروز می‌دهند، از ستایش آنها دریغ نکنید. اگر این ایده منجر به سود مالی برای شرکت شد، به کارمندان درگیر در ارائه آن جایزه نقدی بدهید. این کار باعث می‌شود کارمندان احساس کنند که کارهای‌شان اهمیت دارد و همین امر باعث می‌شود که تلاش بیشتری کنند. تلاش بیشتر، خلاقیت بیشتری را به دنبال دارد.

از شکست نترسید

برای الهام بخشیدن به کارمندان در جهت تحریک خلاقیت در آنها، نباید از شکست هراس داشته باشید. بسیاری از افراد از بروز ایده‌های خود می‌ترسند. زیرا تصور می‌کنند که با ارائه آنها مورد تمسخر دیگران قرار می‌گیرند. ترس از اشتباه می‌تواند فرصت‌ها را محدود کند. بگذارید افراد روی ایده‌های جدید کار کنند و آنها را به شما ارائه دهند. اگر در ایده‌های آنها نقصی می‌بینید، فوراً آنها را بیان نکنید. نقاط مثبت ایده‌ها را برجسته کنید و انتقاد سازنده ارائه دهید. به این ترتیب کارمندان پیشرفت می‌کنند.

از ایده‌های کامندانتان در طراحی محیط کاری استفاده کنید

در هنگام طراحی و تغییر دکوراسیون اداری از نظرات کارکنان خود استفاده کنید. اجازه دهید که هر کارمند در طراحی فضای کاری خود سهیم باشد. در این صورت احساس مسئولیت بیشتری به محیط کاری خود پیدا می‌کند. همچنین ایده‌های آنان حاوی نکات جالبی می‌باشد که در زیبایی محیط تاثیر دو چندان دارد. کارکنان شما زمان زیادی در فضای کاری می‌گذرانند، با این روش احساس راحتی بیشتری نسبت به محیط کارشان پیدا خواهند کرد. این نکات در جلب رضایت و فراهم کردن رفاه برای کارمندان تاثیر گزار است.