یکی از بهترین روش‌های افزایش روحیه کارکنان در محیط‌های اداری استفاده از گیاهان است. نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که گیاهان نقش مهمی در افزایش بهره‌وری دارند و به شرکت‌ها کمک می‌کنند تا کارمندان خود را حفظ کنند. در این مطالعه، افرادی که در فضای کاریشان از گل و گیاهان استفاده شده بود، در آزمایش‌های حافظه و سایر مهارت‌های اساسی عملکرد بهتری از خود نشان دادند. همچنین بر طبق شواهد مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شد نیز مشخص شد که وجود گیاهان در یک دفتر اداری می‌توانند از خستگی در هنگام کار توجه جلوگیری کنند. از این رو در این مقاله از مجله مکعب تصمیم گرفته‌ایم برخی از گیاهان مناسب برای محیط اداری را به شما معرفی کنیم. لیست پیشنهادی ما شامل گیاهانی است که نیاز به نگهداری کم دارند، از پس نور کم برمی آیند و در محیط‌های گرم رشد می‌کنند و در نتیجه گزینه‌های خوبی برای نگهداری در محل کار هستند.

لیست گیاهان مناسب برای محیط اداری

بر طبق مطالعات علمی، چه در دفاتر اداری کاری کنید و یا چه در منزل دورکاری کنید، نگاه به گیاهان و یا یک فضای سبز می‌تواند در افزایش روحیه شما نقش زیادی داشته باشد و خستگی را تعدیل کند.

با انتخاب گیاهان مناسب برای محیط اداری که سازگاری خوبی با نور کم دارند محیط اداری خود را زنده و پرنشاط نگه دارید. از آنجایی که بسیاری از گیاهان قابلیت نگهداری در محیط‌های اداری را ندارند، لذا قبل از رفتن به گلخانه لحظه‌ای وقت بگذارید و این لیست را مرور کنید.

پتوس – Devil’s ivy

گیاه Devil’s Ivy که با نام پتوس Pothos نیز شناخته می‌شود، نوعی گیاه همیشه سبز است. این گونه به خوبی با شرایط مختلف سازگار می‌شود و به راحتی از راه قلمه زدن تکثیر می‌شود پتوس نیاز به مراقبت خاصی ندارد و دو نوبت آبیاری در هفته برای آن کافی است. رشد این گاه تقریباً خوب است و نور متوسط محیط به رشد بهتر آن کمک می‌کند.

 

آگلونما- Aglaonema

یکی دیگر از گیاهان مناسب برای محیط اداری آگلونما یا همیشه سبز چینی است که در لیست گیاهان مقاوم قرار دارد. این گیاه یکی از پرطرفدارترین و محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که برای فضاهایی با نور کم بسیار مناسب است. این گیاه حتی در سایه نیز می‌تواند رشد کند و نیازی به قرار گیری در معرض مستقیم نور خورشید ندارد. آگلونما رشد سریعی ندارد از این رو شما را برای تعویض گلدان به دردسر نمی‌اندازد. این گیاه اداری چشم نواز هفته‌ای یک‌بار به آبیاری احتیاج دارد.

 

فیکوس بنجامین – Weeping fig

یکی از بهترین گیاهان برای میز کار شما فیکوس بنجامین است چرا که گیاهی همه کاره است و توانایی تصفیه هوا را نیز دارد. فیکوس بنجامین گیاهی با برگ‌های براق و سبز است که مانند یک درخت سرسبز و زیبا،‌ در محیط کار شما می‌درخشد. البته از آن‌جایی که سایز این گیاه مثل درختچه است برای محیط‌های اداری با فضای کوچک مناسب نیست. یک‌بار در هفته آبیاری برای فیکوس کافی است و نیاز به نور مستقیم ندارد. این درختچه جذاب آپارتمانی گزینه مناسبی برای فضاهای خالی گوشه دیوار‌ها است.

زامیفولیا –Zamiifolia

اگر به دنبال گیاهی جذاب و چشم‌گیر برای محیط اداری خود هستید ما زامیفولیا سیاه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ساقه‌های سبز پررنگ و یا سیاه زامیفولیا مقدار زیادی آب در خود ذخیره می‌کند و این بدان معناست که مجبور به آبیاری هر روزه آن‌ نیستید. زامیفولیا نه تنها در مقابل بی آبی بسیار مقاوم است بلکه برای مدت طولانی می‌تواند محرومیت از نور را نیز تحمل کند. کلاً نگهداری زامیفولیا بر خلاف نامش که به سختی تلفظ می‌شود، بسیار آسان است. گیاه زامیفولیا به کود کمی نیاز دارد و آفات بسیار کمی هم دارد. در نتیجه تقریباً یک گیاه بدون دردسر برای محیط اداری است!

 

سانسوریا

 اما یکی دیگر از گیاهان مناسب برای محیط اداری سانسوریا است که این گیاه نیز یکی از تصفیه کنندگان قوی هوا به شمار می‌رود. سانسوریا به دلیل تولید اکسیژن در طول شب، محیطی پرانرژی و سالم برای ابتدای روز فراهم می‌کند. خوشبختانه سانسوریا می‌تواند تا یک ماه بدون آب دوام بیاورد و در نور کم زنده بماند. همچنین می‌تواند برای مدت طولانی به طور کامل در معرض آفتاب قرار گیرد و یا در سایه و نور کم نگهداری شود. این گیاه به صورت عمودی رشد می‌کند و به همین جهت برای دفاتر اداری کوچک نیز مناسب است.

 

اسپاتی فیلوم – Peace lily

اسپاتی فیلوم که با نام‌های زنبق صلح و یا سوسن صلح نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی محبوب است که در لیست گیاهان مناسب برای محیط اداری نیز جای می‌گیرد. برگ‌های سبز براق و گل‌های قاشقی سفید اسپاتی فیلوم تصفیه کننده‌ی هوا هستند. همچنین قابلیت فیلتر کردن آلاینده‌های داخلی این گیاه نسبت به سایر گیاهان بیشتر است. زنبق صلح دو هفته یک بار به آبیاری نیاز دارد و به نور زیادی نیز احتیاج ندارند. ازاین رو برای اتاق‌های با نور محدود و یک پنجره کوچک مناسب به نظر می‌رسند.

 

گیاه عنکبوتی یا گندمی – Spider plant

و اما آخرین گزینه لیست پیشنهادی مکعب برای گیاهان مناسب برای محیط اداری گیاه عنکبوتی یا گندمی است؛ مانند سایر گیاهان این لیست، گندمی نیز از جمله گیاهان تصفیه کننده‌ی هوا است و قابلیت سازگاری خوبی با نور محیط دارد. هفته‌ای دو بار آبیاری برای گیاه عنکبوتی یا گندمی مناسب است و برای استفاده روی میز‌ها و یا قفسه‌ها گزینه مناسبی به نظر می‌رسد.

 

سخن پایانی

درکل گیاهان مناسب برای محیط اداری فضای خوبی برای دفاتر اداری شما فراهم می‌کنند، اما در عوض چیز زیادی نمی‌خواهند. این گیاهان به راحتی با شرایط محیطی سازگار می‌شوند و برای نگهداری و مراقبت شما را به دردسر نمی‌اندازند. گیاهان لیست بالا، همیشه سبز هستند، حشرات را جذب نمی‌کنند، رایحه‌ی قوی ندارند و آلرژی‌زا  نیستند و سرعت رشد زیادی ندارند از این رو نگهداری از آن‌ها در محیط کار بسیار راحت است.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتر دارید با همکاران ما در گروه دکوراسیون داخلی مکعب تماس بگیرید تا با دانش تخصصی بتوانیم در طراحی فضای کاریتان به شما کمک کنیم. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد طراحی بیوفیلی در محیط کار و تأثیرات آن بر محیط اداری، از شما دعوت می‌کنیم سری به سایر مقالات سایت بزنید.