در ژانویه ۲۰۲۰، سازمان جهانی بهداشت WHO() شیوع یک بیماری جدید با نام کرونا ویروس در چین را به عنوان یک فوریت بهداشت عمومی با اهمیت بین‌المللی اعلام کرد. این سازمان معتقد بود که احتمال خطر زیادی وجود دارد که بیماری کرونا ویروس (COVID-19) به سایر کشورهای جهان نیز سرایت کند. از این رو مشابه دستورالعمل‌های همه‌گیر آنفولانزای گذشته، سازمان ایمنى و بهداشت شغلى OSHA شرکت‌ها را تشویق کرد تا دستورالعمل‌های ایمنی و الزامات فضای اداری برای ارتقا سلامتی در زمان کرونا را در دفاتر اداری اجرا کنند تا از ادامه شیوع COVID-19 جلوگیری شود. در این مقاله از مجله مکعب همراه ما باشید تا با الزامات فضای اداری برای ارتقا سلامتی در زمان کرونا آشنا شوید.

نحوه انتشار COVID-19

وقتی فرد مبتلابه COVID-19 سرفه یا با تنفس می‌کند، قطرات مایع آلوده‌ای از نفس وی آزاد می‌شود که روی سطوح و اشیاء مجاور می‌نشینند و با لمس این سطوح یا اشیا آلوده افراد دیگر نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند. حتی اگر فردی در فاصله یک متری با یک بیمار مبتلا به کووید بایستد نیز با تنفس قطرات سرفه یا بازدم وی بیمار می‌شود؛ به عبارت دیگر، COVID-19 به روشی مشابه آنفولانزا اما بسیار سریع‌تر گسترش می‌یابد. اکثر افراد مبتلا به COVID-19 علائم مختلفی را تجربه می‌کنند و بهبود می‌یابند اما برخی دیگر علائم شدیدتری را تجربه می‌کنند که حتی منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. خطر شدت بیماری با افزایش سن، سیستم ایمنی ضعیف و سابقه بیماری‌های قلبی و ریوی افزایش می‌یابد.

محل کار پس از COVID-19: زندگی عادی جدید

آیا محل کار شما برای زندگی عادی جدید آماده است؟ علاوه بر دستورالعمل‌های امنیتی موجود در محل کار، اقدامات ایمنی دیگری نیز وجود دارد که مشاغل می‌توانند برای کاهش شیوع ویروس کرونا در محل کار انجام دهند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها راهنمای جامعی از مواردی که باید در ساختمان خود انجام دهید تا از سلامت کارکنان خود اطمینان حاصل کنید را تهیه کرده است که به صورت دوره‌ای به روز می‌شود.

ساختمان‌های اداری محل اصلی شیوع بیماری‌هایی از این دست هستند، زیرا افراد مختلف زیادی در طول روز می‌آیند و می‌روند و بیشتر آن‌ها باید از نقاط ورودی مشترک مانند لابی‌ها، ایست‌های بازرسی امنیتی و آسانسورها عبور کنند. با طولانی شدن زمان بیماری، بسیاری از افراد به فضاهای اداری بازگشته‌اند که اقدامات ایمنی بیشتری را می‌طلبد. این اقدامات ایمنی اضافی، محیط کار ایمن‌تری را از لحظه ورود کارکنان به محل کار فراهم می‌کند و به عنوان استراتژی بازگشت به کار در نرمال جدید تلقی می‌شود.

الزامات بهداشتی فضای اداری در زمان کرونا

در ادامه مروری بر الزامات بهداشتی فضای اداری که باید برای کمک به ارتقا سلامتی در محیط اداری خود انجام دهید، خواهیم داشت.

ارزیابی ریسک

برای مدیریت خطر ابتلا به ویروس کرونا (COVID-19) در کسب و کار خود، باید با به‌روزرسانی ارزیابی ریسک خود شروع کنید. این به شما کمک می‌کند تا بفهمید که برای ایمن کار کردن و محافظت از کارمندانتان باید چه کار کنید.

  • تشخیص اینکه چه فعالیت یا موقعیتی ممکن است باعث انتقال ویروس کرونا شود
  • به این فکر کنید که چه کسانی ممکن است در معرض خطر باشند – این شامل کارگران، بازدیدکنندگان، پیمانکاران و رانندگان می‌شود
  • کنترل‌های موردنیاز برای کاهش خطر را مشخص کنید

نظافت، بهداشت و شستن دست

تمیز نگه داشتن محل کار و شستشوی مکرر دست‌ها، احتمال شیوع ویروس کرونا را کاهش می‌دهد. این بخش مهمی از ایمن‌سازی محل کار شما است.

  • مطمئن شوید که محل کار شما تمیز و بهداشتی است.
  • شستشوی منظم و کامل دست توسط کارکنان، پیمانکاران و مشتریان را ترویج دهید
  • دستگاه‌های ضدعفونی کننده دست را در مکان‌های مهم قرار دهید. مطمئن شوید که به طور مرتب پر می‌شوند
  • پوسترهایی را محل‌های رفت و آمد نصب کنید که شستن دست‌ها را تبلیغ می‌کند.
  • اطمینان حاصل کنید که کارکنان، پیمانکاران و مشتریان پیش از ورود به مکان‌هایی که با دیگران اشتراکی است، دستان خود را با آب و صابون می‌شویند.

تهویه مطبوع

تهویه مناسب میزان ویروس موجود در هوا را کاهش می‌دهد و به کاهش خطر انتقال کمک می‌کند.

  • تهویه خوب (از جمله تهویه مطبوع) می‌تواند به کاهش خطر شیوع ویروس کرونا کمک کند. اقدامات ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای بهبود تهویه و درعین‌حال حفظ دمای راحت در محل کار خود انجام دهید.
  • با توجه به شرایط محیطی محلی (دما/رطوبت)، اقدامات لازم برای بهبود تهویه در ساختمان را با مشورت با متخصصین تهویه ساختمانی را انجام دهید.
  • استفاده از تهویه طبیعی (به‌عنوان مثال، باز کردن پنجره‌ها در صورت امکان) را برای افزایش گردش هوای داخل ساختمان در شرایطی که شرایط محیطی و شرایط ساختمان اجازه می‌دهد، فراموش نکنید.

الزامات محیطی

  • سطوح (به عنوان مثال سطح میزهای اداری) و اشیاء (مانند تلفن، صفحه کلید) باید به طور مرتب با ضدعفونی کننده پاک شوند.
  • در صورت امکان از سپرهای شفاف یا سایر موانع فیزیکی برای جدا کردن کارکنان و بازدیدکنندگان که فاصله اجتماعی کمی دارند، استفاده کنید.
  • از نشانه‌ها، علامت‌های نوار یا سایر نشانه‌های بصری مانند برچسب یا نوار رنگی روی زمین که ۲ متر از هم فاصله دارند استفاده کنید تا نشان دهید در مواقعی که موانع فیزیکی امکان پذیر نیست همکاران باید در کجا بایستید.
  • صندلی‌ها را در پذیرایی یا سایر فضاهای نشیمن مشترک با چرخاندن، پوشاندن (پوشاندن صندلی با نوار یا پارچه به‌طوری که از صندلی‌ها استفاده نشود)، فاصله گذاری یا برداشتن صندلی‌ها برای حفظ فاصله اجتماعی آماده کنید.
  • اقلام عمومی معمولی، مانند قهوه جوش و میان وعده‌های فله را با موارد جایگزین مانند اقلام از پیش بسته‌بندی‌شده و یک وعده جایگزین کنید.
  • از روش‌هایی برای جداسازی فیزیکی کارکنان در همه قسمت‌های ساختمان، از جمله مناطق کار و سایر مناطق مانند اتاق‌های جلسات، اتاق‌های استراحت، پارکینگ، مناطق ورودی و خروجی و رختکن استفاده کنید.
  • استفاده از ماسک را برای تردد در تمامی بخش‌ها اجباری کنید و با افراد متخلف برخورد کنید.
  • به صورت روزانه تمامی سطوحی که توسط افراد مختلف لمس می‌شود، مانند دستگیره درها، میزها، کلیدهای روشنایی، شیرها، توالت‌ها، ایستگاه‌های کاری، صفحه کلید، تلفن، نرده‌ها، چاپگر/دستگاه‌های کپی و مخزن‌های آب آشامیدنی را تمیز و ضد عفونی کنید.

بررسی آسیب پذیری

  • قبل از ورود کارکنان به محل کار، بررسی‌های روزانه بهداشت شخصی یا مجازی (مانند علائم و/یا غربالگری دما) را در نظر بگیرید.
  • کارکنانی که هنگام ورود به محل کار علائم بیماری را نشان می‌دهند یا در طول روز بیمار می‌شوند باید فوراً از دیگران جدا شوند و به خانه اعزام شوند.
  • کارمندانی را که علائم COVID-19 دارند یا اعضای خانواده‌شان مبتلا به COVID-19 هستند را تشویق کنید که به سرپرست خود اطلاع دهند و در خانه بمانند.

دورکاری

تعدادی از کارمندان خود را دور کار کنید تا از تجمع آن‌ها در فضای اداری‌تان جلوگیری کنید. به وسیله تکنولوژی‌های آنلاین می‌توانید جلسات خود را مدیریت کنید و از سلامت نیروی انسانی خود نیز محافظت کنید.

کلام پایانی

اجرای توصیه‌ها و اقدامات بهداشتی و ایمنی فعلی برای کارگران واکسینه نشده و در معرض خطر می‌تواند به حفاظت از سلامت و ایمنی کارگران و رفع نگرانی کارکنان در مورد بازگشت به کار کمک کند. همچنین در صورت رعایت موارد فوق، با پیشگیری از سرایت بیشتر می‌تواند به نزدیک شدن به پایان همه‌گیری امیدوارتر شد.