پارتیشن نوعی دیوار کاذب برای جداسازی فضا است که اگر با شیشه ساخته شود می‌تواند محدودیت دید را از بین ببرد. هدف از تولید این مدل دیوار، ایجاد فضایی مشترک در محیط‌های کاری پویا و دارای پلن‌های باز است. برای تولید پارتیشن می‌توان از مواد اولیه مختلفی مانند چوب، آلومینیوم و… استفاده کرد. اما شیشه بهترین و مناسب‌ترین گزینه از بین آنهاست. در ادامه این مقاله قصد داریم انواع شیشه‌هایی که می‌توان در تولید این محصول از آنها استفاده کرد را به شما معرفی کنیم.

پارتیشن اداری شیشه‌ای چیست؟

پارتیشن شیشه‌ ای یک نوع دیوار جداکننده مدرن، کاذب و قابل جابه‌جایی است که برای تقسیم کردن یک فضای بزرگ به چند فضای کوچک اتاق مانند از آن استفاده می‌شود. ساختار این مدل پارتیشن‌ها بسته مدل‌شان از اجزای مختلفی تشکیل شده است. پنل‌های شیشه‌ای یکی از اجزای مشترک بین همه پارتیشن‌های اداری هستند.

اگر این پنل داخل فریمی از جنس آلومینیوم یا استیل باشد؛ به این ترکیب پارتیشن شیشه‌ای فریم‌دار گفته می‌شود. اما اگر از فریم در ساخت محصول استفاده نشود؛ خروجی کارخانه کالایی به نام پارتیشن اداری فریم لس است. ضد صوت بودن و خاصیت عبور دادن نور از مهم‌ترین ویژگی‌های مشترک بین همه پارتیشن‌های اداری شیشه‌ای محسوب می‌شوند.

پارتیشن شیشه ای

انواع شیشه پرکاربرد در ساخت پارتیشن‌های شیشه‌ای

پارتیشن‌های شیشه‌ای را می‌توان با انواع شیشه‌های زیر تولید کرد:

  • تک جداره
  • دو جداره
  • رنگی
  • مات
  • لمینت
  • سکوریت

شیشه تک‌ جداره

شیشه‌های تک جداره در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌شوند و نسبت به دیگر شیشه‌ها دید بهتری ایجاد می‌کنند. هم برای تولید پارتیشن‌های فریم‌دار و هم برای پارتیشن‌های فریم لس می‌توان از این نوع شیشه استفاده کرد. با استفاده از این نوع شیشه نور محیط و دامنه دید بیشتر می‌شود.

شیشه دوجداره

دامنه دید و عملکرد این شیشه مانند شیشه‌های تک جداره است با این تفاوت که این نوع شیشه‌ها عایق صوتی بهتری هستند و برای کاهش آلودگی صوتی در محیط‌های شلوغ کارایی بهتری دارند. با این نوع شیشه هم می‌توان پارتیشن‌های فریم‌دار و هم فریم لس تولید کرد.

شیشه رنگی

این شیشه‌ها را با اضافه کردن مواد شیمیایی رنگی به ترکیب اصلی شیشه تولید می‌کنند و تنوع رنگی بالایی دارند. گرچه شیشه‌های رنگی در طراحی دکوراسیون اداری کلاسیک و چیدمان اداری سنتی کارایی بیشتری دارند؛ اما امروزه به لطف تنوع در تولید این محصول، کاربرد این نوع شیشه‌ها بیشتر شده و می‌توان حتی در محیط‌های اداری مدرن نیز از آنها استفاده کرد.

با خرید پارتیشن‌های اداری شیشه رنگی می‌توانید فضایی گرم و صمیمی در محیط کاری خود ایجاد کرده و به کمک انعکاس نور در این شیشه‌ها، جذابیت بصری فضا را افزایش داد. شیشه‌های رنگی نیز خودشان در انواع مختلفی تولید می‌شوند که در ادامه آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

شیشه لاکوبل: به این نوع شیشه، شیشه پشت رنگی نیز گفته می‌شود. ظاهر شیشه‌های لاکوبل براق بوده و یک سمت آن با لایه نازکی از رنگ پوشانده شده است. این شیشه‌ها بیشتر کاربرد تزئینی داشته و قابل تولید در رنگ‌های متنوع و حتی به صورت مات هستند. شیشه‌های رنگی لاکوبل را می‌توان در ضخامت‌های مختلفی از ۴ تا ۲۰ میلی‌متر تولید کرد. این محصولات از مقاومت بالایی برخوردار بوده و ساختار آن به صورتی طراحی شده است که در برابر نور خورشید و تماس با اشعه یووی خاصیت رنگی خود را از دست ندهند.

شیشه متلوکس: این نوع محصولات نیز معروف به شیشه رنگی مات هستند و غلظت و درصد ترکیبات رنگی در آنها را می‌توان به سلیقه مشتری یا تولیدکننده تغییر داد. شیشه‌های متلوکس تمام خواص و ویژگی‌های فنی شیشه‌های لاکوبل را دارند.

شیشه مات یا ساتینا

شیشه مات به نوعی از شیشه گفته می‌شود که روکشی مات روی آن را پوشانده است. در بازار به این نوع شیشه‌ها، شیشه ساتینا نیز گفته می‌شود. برای تولید این مدل شیشه، طی یک فرآیند شیمیایی خاص، سطح شیشه حکاکی شده و ظاهری مات پیدا می‌کند. شیشه ساتینا برای تولید پارتیشن‌هایی که قرار است در محیط‌های خصوصی شرکت از جمله اتاق مدیریت و اتاق جلسات نصب شوند کاربرد دارد. حتی می‌توان با ایجاد طرح‌های متفاوت مانند شکل‌های هندسی و الگوها و بافت‌های متفاوت، مدل‌های متنوعی از شیشه مات تولید کرد.

شیشه لمینیت

شیشه لمینیت به نوعی از شیشه پرکاربرد در تولید پارتیشن‌های اداری گفته می‌شود که تحت فشار حرارت قرار گرفته و در ضخامت‌های مختلفی قابل تولید است. برای افزایش خاصیت نشکن در این محصول، لایه‌ای از جنس پلاستیک خاص که خاصیت کششی بالایی دارد را بین لایه‌های شیشه قرار می‌دهند.

به همین خاطر وقتی شیشه‌های لمینت تحت فشار و ضربه می‌شکنند؛ خرد شده اما تکه‌های آنها سر جای خود می‌مانند و زمین نمی‌ریزند. در این شرایط فقط آن سمت شیشه که ضربه خورده است می‌شکند و با ایجاد الگوهای شکسته تار عنکبوتی دچار تاری می‌شود. یکی از مهم‌ترین مزایایی که استفاده از این مدل شیشه را در تولید پارتیشن‌های اداری توجیه‌پذیر و منطقی می‌کند؛ جلوگیری از انتقال صدا با فرکانس بالا در محیط است.

به این ترتیب می‌توان گفت که قابلیت ضد صدای این محصول باعث شده که پارتیشن‌های اداری شیشه لمینت نسبت به دیگر پارتیشن‌ها به عایق بهتری برای جلوگیری از تبادل اصوات تبدیل شود. ضمن اینکه شیشه لمینیت می‌تواند تا ۹۷ درصد عبور اشعه مضر ماوراء بنفش را مسدود کند. علاوه بر این شیشه لمینیت قابلیت این را نیز دارد که بعد از آسیب‌های جزئی به وسیله رزین یا چسب شفاف ترمیم شود.

شیشه سکوریت

شیشه سکوریت به نوعی از شیشه نشکن گفته می‌شود که بعد از تولید و با قرار گرفتن در معرض تغییرات دمایی شدید، ایمنی بالایی به دست می‌آورد. در این فرآیند شیشه در معرض تغییرات دمایی ناگهانی قرار می‌گیرد و با تجربه حرارت شدید بعد از سرما زیاد، خاصیت نشکن پیدا می‌کند. این عملیات ساده باعث می‌شود که شیشه دوام بیشتری پیدا کرده و در مقایسه با محصولات مشابه مقاوم‌تر شود.

شاید تصور کنید که شیشه سکوریت همان شیشه لمینیت است؛ اما در اصل این دو محصول، دو نوع شیشه متفاوت هستند. تفاوت آنها در تعداد لایه‌هایشان است. شیشه سکوریت حاوی یک لایه است اما شیشه لمینیت از ۲ یا چند لایه ساخته شده که یک تکه فیلم PVB در میان آنها قرار گرفته است.

همانطور که مشاهده می‌کنید؛ تمام شیشه‌هایی که در تولید پارتیشن اداری به کار برده می‌شوند دارای ویژگی‌های مشترکی مانند ایمنی بالا، خاصیت ضد صوت، خاصیت ضد حرارت و مقاوم در برابر ضربه هستند. ظاهر این محصولات نیز معمولا به شکلی طراحی و تولید می‌شود که بتوان با آنها پارتیشن‌هایی سفارشی و مطابق با سلیقه مشتری تولید کرد. بنابراین این موضوع که پارتیشن را با چه نوع شیشه‌ای باید تولید کرد بستگی به سلیقه و نیازهای مشتری دارد.