انتخاب کف‌پوش مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر کاری، موضوع بسیار مهمی است. انواع کف‌پوش‌های متفاوتی در بازار وجود دارد که بر اساس نوع فضای کاری و کاربری آن مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین ترندهای روز طراحی داخلی نیز بر انتخاب نوع کف‌پوش تأثیر زیادی دارند و در طراحی دفاتر کار مدرن و جذاب نقش بسزایی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا با انواع کف‌پوش و تأثیر آن در فضاهای اداری بیشتر آشنا شویم.

انواع کف‌پوش اداری

کف‌پوش‌های اداری بر اساس ویژگی‌های ظاهری و یا ویژگی‌های فنی خاص طبقه‌بندی می‌شوند. انواع مختلف کف‌پوش از نظر ابعاد و کاربری و یا حتی طریقه نصب با هم تفاوت دارند. انواع کف‌پوش‌های اداری در ۶ دسته جای می‌گیرند.

کف‌پوش اداری پی‌وی‌سی

کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی، نوعی کف‌پوش لاستیکی هستند که برای فضاهای اداری و ساختمان‌های پر رفت ‌و آمد بسیار مناسب هستند. از این کف‌پوش‌ها بیشتر برای پوشش ادارات، اماکن تجاری، باشگاه‌های ورزشی استفاده می‌کنند. از آنجایی‌ که ظاهر شکیل و زیبا و طراحی خاص این کف‌پوش، مقاومت زیادی در برابر ساییدگی و ترک‌خوردگی دارد. علاوه بر فضای داخلی برای محوطه بیرونی ساختمان‌های اداری نیز مناسب هستند. کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی نسبت به سنگ و سرامیک حالت منعطف‌تری دارد و موجب خستگی پا در هنگام راه رفتن طولانی روی آن نمی‌شود.

از مزایای کف‌پوش‌های پی‌وی‌سی جذب صدا است و صداهای آزاردهنده صدای پا و آلودگی صوتی در محیط را کاهش می‌دهند. همچنین اصطکاک مناسب این کف‌پوش‌ها و عدم لیز شدن حتی در هنگام خیس شدن از دیگر مزایای آنها است.

کف‌پوش اداری اپوکسی

اپوکسی که نوعی رزین حرارتی است محصولی نسبتاً جدید به شمار می‌رود که بعد از اجرا به حالت سخت و جامد درمی‌آید و کاربری گسترده‌‌ای دارد. این کف‌پوش در واحدهای تجاری و اماکن اداری گرفته تا انبارهای چندمنظوره قابل ‌استفاده است. دوام و ماندگاری کف‌پوش به ضخامت مایع اپوکسی بستگی دارد و قابلیت تحمل فشار و ضربه را تا حد زیادی دارد. تمیز کردن این کف‌پوش نیز تنها با یک تی مرطوب و بسیار راحت و آسان است.

کف‌پوش اداری چوبی

کف‌پوش‌ها اداری چوبی ظاهری شیک و مدرن دارند و برای طراحی یک دفتر با سبک کلاسیک انتخاب فوق‌العاده‌ای هستند. کف‌پوش‌های اداری چوبی اگرچه دوام بسیار بالایی دارند اما متأسفانه در برابر رطوبت آسیب‌پذیر هستند. کف‌پوش‌های چوبی، یکی از گران‌ترین انواع کف‌پوش‌های اداری به ‌شمار می‌روند و هزینه نصب بالایی نیز دارند.

کف‌پوش لمینیت

کف‌پوش اداری لمینت نسبت به سایر مدل‌های کف‌پوش مثل سنگ و سرامیک و چوب هستند و استفاده از آنها در طراحی دکوراسیون اداری فضاهای کاری مرسوم و متداول است. لمینیت در برابر رطوبت و ساییدگی مقاوم است و از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به چوب ویا کاشی دارد.

کف‌پوش اداری با انواع موکت

یکی از متریال‌های مناسب برای پوشش دفاتر اداری، انواع موکت است. راه رفتن روی موکت حس خوبی دارد و فضا را صمیمانه‌تر نشان می‌دهد. از آنجایی ‌که الیاف موکت مانع از انعکاس می‌شوند، موکت‌ها عایق صوتی و حرارتی خوبی به شمار می‌روند. همچنین به دلیل عدم انتقال گرما و سرمای کف، استفاده از موکت موجب کاهش هزینه‌های سوخت و مصرف انرژی نیز در ساختمان می‌شود. موکت‌های اداری در دو نوع موکت تایل اداری و موکت رول در بازار موجود هستند.

موکت تایل اداری

این موکت‌ها به شکل قطعات کوچک و عموماً مربعی هستند که در طرح‌ها و رنگ‌های گوناگون تولید می‌شوند. طراحی دکوراسیون دفاتر اداری با موکت مقرون به صرفه‌تر از سایر روش‌ها است و در کوتاه‌ترین زمان به سادگی و راحتی نصب می‌شود. در صورت آسیب دیدن بخشی از موکت تایل اداری، تعویض قطعه جایگزین نیز به ‌آسانی صورت می‌گیرد و نیازی به تعویض تمام کف‌پوش نیست.

موکت رول

موکت‌های رولی در ابعاد بزرگ‌تری و عرض‌های مختلف تولید می‌شوند. البته امکان سفارش موکت‌های رولی با عرض دلخواه نیز امکان ‌پذیر است. الیاف موکت‌های رول به نسبت موکت تایل اداری تراکم بالاتری دارد، از این ‌رو دیرتر دچار فرسودگی و ساییدگی می‌شوند. برای نظافت موکت‌ها هم از ماشین‌های نیمه اتوماتیک استفاده می‌کنند. از معایب موکت‌های رولی می‌توان به عدم امکان تعویض بخشی از آن در صورت آسیب‌دیدگی اشاره کرد.

کف‌پوش اداری سرامیک

سرامیک یکی از انواع بسیار رایج کف‌پوش برای پوشش محیط‌های تجاری و کاری است. تمیز کردن و نگهداری سرامیک آسان است و دیر‌ دچار آسیب‌ دیدگی و ترک‌ خوردگی می‌شود. کف‌پوش اداری سرامیک قابلیت جذب صدا ندارند و همچنین به دلیل سر بودن برای مکان‌هایی که در آن رطوبت و آب وجود دارد مناسب نیستند. از لحاظ قیمت نیز استفاده از سرامیک مقرون‌ به ‌صرفه است.

انتخاب کف‌پوش‌های اداری مناسب

انتخاب کف‌پوش مناسب به فاکتور‌های مختلفی بستگی دارد که برخی از آنها در ادامه مشاهده می‌کنید.

میزان تردد در فضاهای اداری

کف‌پوش دفاتر و شرکت‌ها و مکان‌ها پرتردد باید مقاومت خوبی در برابر سایش و ترافیک سنگین داشته باشد. همچنین بر اساس میزان تردد در فضاهای اداری باید به نظافت و نگهداری آن‌ها نیز توجه کرد.

انعطاف‌پذیری در تعمیر

کف‌پوش‌هایی که قابلیت نصب سریع و آسان دارند و تعمیر و نگهداری آنها آسان‌تر است گزینه‌ای مناسب‌تری برای محیط‌های اداری به ‌حساب می‌آیند.

سهولت نگهداری

نظافت و نگهداری کف‌پوش‌ در محیط اداری فاکتور مهم دیگری است که باید در هنگام انتخاب نوع کف‌پوش به آن توجه داشت.

هزینه نصب پوشش فضاهای اداری

هزینه نصب کف‌پوش‌های اداری مختلف با یکدیگر متفاوت است و در هنگام محاسبه هزینه‌ها این عامل را نیز باید در نظر گرفت.

در جدول زیر مقایسه انواع کف‌پوش‌های اداری را مشاهده می‌کنید.

ردیف عنوان کف‌پوش PVC کف‌پوش چوبی کف‌پوش لمینیت کف‌پوش موکت کف‌پوش سرامیک
۱ مقاومت بالا بالا بالا بالا بالا
۲ مقاومت در برابر رطوبت دارد ندارد دارد دارد بالا– لیز می‌شود
۳ عایق هست نیست هست نیست نیست
۴ طول عمر به‌مراتب بالا متوسط به‌مراتب بالا متوسط به‌مراتب بالا
۵ تنوع متوسط کم بالا بسیار بالا بسیار بالا
۶ هزینه نصب متوسط به بالا بالا متوسط به بالا متوسط کم
۷ دوست دار طبیعت نیست نیست نیست متوسط متوسط
۸ نحوه نصب متوسط سخت متوسط آسان آسان
۹ هزینه متوسط به بالا گران مقرون‌به‌صرفه مقرون‌به‌صرفه مقرون‌به‌صرفه

برای هرگونه مشاوره و انتخاب کف‌پوش مناسب فضاهای اداری و یا طراحی دکوراسیون داخلی دفاتر اداری گروه طراحی مکعب می‌توانند به شما کمک کند تا بهترین انتخاب را برای آمده سازی دفتر کاری مدرن و جذاب داشته باشید.