طراحی دفتر بیوفیلیک، ایجاد یک محیط طبیعی در فضای کار است که انقلاب بزرگی در صنعت طراحی داخلی دفاتر اداری ایجاد کرده است. در حال حاضر با رشد فزاینده‌بایوفیلیک (Biophilic)روندی رو به رشد در طراحی دفاتر اداری شرکت‌های روبرو هستیم که اصرار به گنجاندن عناصر طبیعی در دفاتر اداری خود دارند. امروزه طراحی بیوفیل را می‌توان در همه‌ جا مشاهده کرد!

حتی کارفرمایان بزرگی مانند آمازون این ایده را به طرز گسترده‌ای و به‌ صورت ایجاد گلخانه‌های کروی اجرایی کرده‌‌اند. این سازه‌های کروی شکل که چهل هزار گیاه را از ۳۰ کشور مختلف در خود جای ‌داده‌اند، فضایی جهت استراحت و فاصله گرفتن از میز کار و یا قرار ملاقات‌های کوچک هستند که در مقر اصلی این شرکت در شهر سیاتل ساخته‌ شده‌اند. در ادامه با طراحی دفاتر بایوفیلیک بیشتر آشنا خواهید شد.

 

طراحی دفاتر بایوفیلیک چیست؟

بیوفیلی یک زمینه علمی تحقیقاتی است که اولین بار توسط زیست‌شناس آمریکایی E.O ارائه شده است و به بررسی ارتباط بین انسان و محیط طبیعی می‌پردازد. ویلسون در دهه ۱۹۸۰ برای نخستین بار مفهوم بیوفیلیک را به ‌صورت گرایش ذاتی انسان برای پیوند با طبیعت تعریف کرد. بنا بر عقیده وی ما به‌عنوان انسان، در گذر زمان و در پاسخ به محیط طبیعی خود، با سازگار شدن با تغییرات شرایط آب و هوایی رشد کرده ایم. اما علی‌رغم مهاجرت به محیط‌های شهری، هنوز انگیزه ناخودآگاه پیوستن به طبیعت و اکوسیستم بزرگ‌تری که به آن تعلق داریم در ما وجود دارد.

ما انسان‌ها در طی سالیان متمادی به‌ تدریج از طبیعت جداشده‌ایم و اغلب در میان دیوارهای سنگی بتنی محل زندگی و کار خود محصور و محدود شده‌ایم. این قطع ارتباط با طبیعت تأثیرات جسمی و فیزیولوژیکی بسیاری بر ما گذاشته است که از جمله آن‌ها می‌توان به کمبود ویتامین‌های مختلف و همچنین افزایش استرس و اضطراب اشاره کرد.

طراحی دفاتر بایوفیلیک چگونه می‌تواند به ما کمک کند؟

 طراحی دفاتر بایوفیلیک می‌تواند موجب ایجاد تأثیرات مثبتی، مانند افزایش روحیه، کاهش استرس های ناشی از کار، کاهش فشار روانی و بیماری‌های مسری در محل کار شود. دفاتر بایوفیلیک به روشهای مختلفی این ‌کار را برای ما انجام می‌دهد که برخی از آن‌ها به شرح زیر است:

بهبود کیفیت هوا

استفاده از گیاهان در محل کار می‌تواند با ایجاد سطوح بالاتری از اکسیژن و کاهش سطح Co2 موجب بهبود کیفیت هوا در فضاهای بسته بشود. علاوه بر افزایش سطح اکسیژن، برخی گیاهان از قابلیت تصفیه هوا نیز برخوردارند که می‌توانند ناخالصی‌های موجود در هوا را از بین ببرند و فضای دفاتر اداری را به مکانی سالم تبدیل کنند.

 

دفتر آکوستیک

یکی از مشکلات رایج در دفاتر مدرن امروزی، سر و صدا است، به‌طوری‌ که تقریباً ۸۰٪ کارمندان از حواس ‌پرتی ناشی از آن شکایت دارند. تحقیقات ثابت کرده است که گیاهان داخل سالن می توانند با جذب و نرم کردن سر و صدای پس ‌زمینه، به عنوان یک راه ‌حل طبیعی برای کاهش صداهای مزاحم به کار گرفته شوند.

سبز برای خلاقیت بیشتر

رنگ سبز معمولاً با ارتقا نوآوری و خلاقیت در کارمندان مرتبط است. استفاده از سایه های سبز در اطراف دفتر باعث ایجاد ایده‌های جدید و به‌ کار افتادن ذهن کارکنان می‌شود.

 

ورود نور طبیعی

معمولا در هنگام طراحی دفاتر اداری، نور طبیعی نادیده گرفته می شود درحالی ‌که وجود نور طبیعی کافی در ساختمان می‌تواند تأثیر شگرفی بر روحیه کارمندان بگذارد. نور خورشید حاوی ویتامین‌های حیاتی برای سلامتی ما است و ما با ایجاد محیطی مناسب برای رشد گیاهان، محیط مناسبی را برای داشتن کارمندانی سالم و شاد نیز فراهم می‌کنیم.

نقش موثر گیاهان

نتایج مطالعه اخیر انجمن مجازی Human Spaces بر روی ۷،۶۰۰ کارگر در ۱۶ کشور نشان داد کسانی که در فضاهایی با رنگ سبز یا سایر ویژگی‌های طبیعی کار می کنند ۱۵٪ احساس بهزیستی بهتری را نشان می دهند و در کل ۶٪ بهره وری و ۱۵٪ خلاقیت بیشتری نسبت به سایر کارکنان دارند. اما نکته مهمی که در این گزارش حائز اهمیت است این است که طراحی دفتر برای کارگران بسیار مهم است به طوری که یک سوم (۳۳٪) از پاسخ‌ دهندگان گفتند که این امر بدون شک بر تصمیم آن‌ها برای کار درجایی تأثیرگذار است. البته نباید این نتیجه چندان تعجب ‌برانگیز باشد زیرا انسان‌ها نیز به مانند سایر حیوانات به یک زیستگاه مناسب برای شکوفایی نیاز دارند. به طور خلاصه، طراحی بیوفیلی کارت قدرتمندی در جنگ برای جذب استعدادها است.

 

استفاده بهینه از مکانهای موجود

اگر شرکت شما به اندازه کافی خوش شانس است که فضای بیرونی داشته باشد (سقف متحرک، بالکن، باغ و غیره) از آن به‌درستی استفاده کنید. تعدادی صندلی و میزهای راحت به آن اضافه کنید تا کارمندان بتوانند در زمان مجاز، در فضای باز کار کنند. این دسترسی به نور طبیعی و هوای تازه دارای مزایای بی شماری از جمله افزایش بهره وری، خلاقیت و رفاه است.

اصول طراحی دفاتر بایوفیلیک

ویژگی‌های محیطی: استفاده از ویژگی‌های طبیعی مانند گیاهان، رنگ های خاکی، نور طبیعی و مواد طبیعی.

استفاده از اشکال طبیعی در معماری: استفاده از خطوط منحنی، طاق‌ها و گنبدها.

الگوها و فرایندهای طبیعی: محرکی که تجربیات حسی ما را به طبیعت متصل می‌کند مانند تنظیمات مختلف نور برای ساعات مختلف روز

نور و فضا: به‌کارگیری نور در همه اشکال آن – گرم، خنک، شکل‌گرفته، فیلتر شده

آیا به استفاده از طراحی دفتر بایوفیلیک برای محل کار خود فکر کرده اید؟

بیوفیلی به این واقعیت اشاره دارد که ما به‌عنوان یک انسان، پیوندی غریزی با طبیعت و محیط طبیعی خود داریم.  لذا طراحی بایوفیلیک به‌ نوبه خود تلاش می کند تا این ارتباط را در محل زندگی، خرید، استراحت و کار خود انسان‌ها برقرار کند.

از سویی مطالعات متعددی نیز ثابت کرده اند که با ورود عناصر طبیعی به محل کار، بهره وری، خلاقیت و روحیه کارکنان تا حدود زیادی افزایش یافته است. گزارش اخیر Human Space نیز این واقعیت را برجسته کرده است که فعالیت در دفاتر بایوفیلیک موجب کاهش چشم‌ گیری در سطح خستگی روحی در بین کارکنان و افزایش سطح رفاه کارکنان می‌شود. برای راهنمایی در مورد چگونگی ادغام طبیعت در محیط کار، مقالات دیگر ما در خصوص طراحی بایوفیلی را بخوانید و یا با همکاران ما در گروه دکوراسیون داخلی مکعب در تماس باشید.