آیا می‌دانید که فضاهای کاری ضعیف می‌تواند موفقیت سازمانی را به شدت تحت تأثیر قرار دهد؟ مطالعات اخیر نشان می‌دهد که بیشتر کارمندان اعتقاد دارند که فضای کار آن‌ها بر بهره‌وری آن‌ها تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین هدف برای هر سازمان این است که سطح بهره‌وری خود را افزایش دهد تا به اهداف کلی خود نزدیک‌تر شود. به همین دلیل، مشاغل پول زیادی صرف طراحی دفاتر خود می‌کنند. اگرچه اهمیت یک محیط کار خوب طراحی شده را نمی‌توان نادیده گرفت، اما با روندهای در حال پیشرفت امروزی و افزایش انتظارات کارکنان، چگونه می‌توان دفتری طراحی کرد که واقعاً بهره‌وری، راحتی و خلاقیت بیشتری را به ارمغان بیاورد؟ در این مقاله از مجله مکعب با ما همراه باشید تا با بهترین طرح‌های اداری برای افزایش بهره‌وری آشنا شوید.

افزایش بهره وری در محیط کار

هر روز، مشاغل کارکنان خود را تشویق می‌کنند تا کارآمدتر و مولدتر باشند. ده‌ها راه برای تحقق این امر وجود دارد، از اجرای فناوری نوآورانه گرفته تا آوردن متخصصان بهره‌وری. با این حال، در محیط اداری، نحوه طراحی فضای کاری شما می‌تواند تأثیر بیشتری بر بهره‌وری داشته باشد تا انتخابی که انجام می‌دهید. ایجاد یک محیط کاری کارآمد یکی از بهترین کارهایی است که می‌توانید برای بهره‌وری و رفاه ذهنی در فضای اداری خود انجام دهید.

سبک شبیه سازی شده-Resimercial Layouts

این سبک با هدف ارتقاء راحتی کارکنان و ایجاد حس خانگی در محیط‌های اداری پدید آمده است. در این سبک دنیای طراحی تجاری و مسکونی با هم برخورد کرده‌اند تا راه را برای راحتی بیشتر در فضاهای اداری هموار کنند. این سبک شامل فضاهای انعطاف‌پذیر، نور ملایم، گیاهان داخلی و لوازم جانبی الهام گرفته شده از خانه مانند فرش، لامپ و نیمکت است. این محیط‌ها با ترکیبی از ویژگی‌های مسکونی و تجاری، به راحتی انواع فعالیت‌ها را در خود جای می‌دهند و با نیازهای متغیر کارکنان در طول روز کاری سازگار می‌شوند. بنا بر مشاهدات و تحقیقات این چنین فضاهایی باعث ایجاد حس گرما، راحتی و آشنایی برای کارکنان برای دستیابی به بهره‌وری، خلاقیت و همکاری بهتر می‌شود.

اگرچه فرصت دورکاری برای بسیاری مطلوب است، اما همیشه برای هر سبک کاری مناسب نیست. این وضعیت می‌تواند فرصت‌های بحث گروهی را ببندد و مشکلاتی را ایجاد کند که به راحتی با یک مکالمه حضوری سریع قابل حل است. یک محیط شبیه سازی شده اداری می تواند مزایای کار از راه دور را بدون ایجاد اختلال در فرهنگ دفتر ارائه دهد.

سبک نسل شبکه یا خوره تکنولوژی- Tech-Savvy Layouts

فناوری شیوه کار ما را به طرز چشمگیری تغییر داده است و نمی‌توان انکار کرد که فناوری مناسب باعث افزایش کارایی و بهره‌وری محل کار می‌شود. پربازده‌ترین محیط‌های کاری امروزی بی شک برای ادغام فناوری‌های مدرن با چیدمان خود سازگار شده‌اند. اتاق‌های مجهز به تلویزیون، میکروفون و ویدئو پروژکتور و تجهیزات ویدئو کنفرانس برای نمایش پیشرفت شرکت یا میزهای طولانی مناسب برای پروژه‌های مشارکتی به دفاتر کمک می‌کند تا حتی بتوانند با فرهنگ کار از راه دور» نیز بهتر سازگار شوند. نرم‌افزارها و برنامه‌های تخصصی می‌توانند به ساده سازی گردش کار و کارایی روزمره کمک کنند. به عنوان مثال، اگر کارمندان بتوانند اتاق جلسات را تنها با یک کلیک رزرو کند می‌توانند در وقت خود صرفه جویی کنند.

سبک چیدمان‌های چند وظیفه‌ای-Multi-Workspace Layouts

طراحی محیطی با چندین فضای کاری یک راه عالی برای الهام بخشیدن به کارکنان است. مطالعات نشان داده است که نشستن طولانی مدت پشت میز می‌تواند مانع کارایی، بهره‌وری کارکنان و در نتیجه مه مغزی شود. ایجاد فضایی پویا که در آن کارکنان بتوانند مناظر خود را تغییر دهند می‌تواند به معنای واقعی کلمه حس و حال آن‌ها را تغییر داده و به آن‌ها کمک کند تا تمرکز خود را حفظ کنند. روند فضاهای اداری پویا با محیط‌های مختلف مانند لابی‌ها، اتاق‌های سرپوشیده، اتاق‌های کنفرانس، آشپزخانه‌ها و سالن‌های استراحت، کارمندان را قادر می‌سازد تا روال معمول خود را برای تمرکز و خلاقیت بیشتر تغییر دهند.

فضاهای اداری پایدار- Sustainable Office Spaces

این روزها مردم می‌خواهند برای مشاغلی کار کنند که پایداری را جدی می‌گیرند. یک نظرسنجی اخیر نشان داد که تقریباً ۴۰ درصد از افراد این قرن هنگام انتخاب شغل، رویکرد کارفرمایان بالقوه خود را برای پایداری در نظر می‌گیرند. کارکنان در محیط کاری که با اخلاق آن‌ها مطابقت دارد بیشترین احساس الهام و رضایت را دارند، بنابراین طراحی یک فضای پایدار می‌تواند به ایجاد انگیزه در کارکنان و افزایش بهره‌وری آنان کمک کند.

طراحی بیوفیلیک- BIOPHILIC DESIGN

بیوفیلیا واژه‌ای است که توسط روانشناسان برای توصیف تمایل بشر برای ارتباط با جهان طبیعی استفاده می‌شود. این یک غریزه طبیعی در انسان‌ها است که علاقه دارند با فضای باز ارتباط برقرار کنند. گرچه شهرنشینی سریع ارتباط انسان‌ها را با طبیعت دشوارتر کرده است، اما طراحی بیوفیلیک با اضافه کردن المان‌هایی طبیعی به فضاهای اداری درصدد ایجاد پیوندی دوباره بین انسان و طبیعت است. رنگ‌ها و مواد طبیعی به کار گرفته شده در فضای اداری می‌تواند به کارکنانمان کمک کند تا احساس آرامش و انرژی بیشتری داشته باشند که بی شک نقش مؤثری در افزایش بهره‌وری آنان نیز خواهد داشت.

کلام پایانی:

فضاهای کاری می‌توانند تأثیر زیادی بر فرهنگ شرکت‌ها داشته باشند. یک دفتر نامناسب می‌تواند کارکنان را ناراضی کرده و آن‌ها را از وظایف خود منصرف کند که به نوبه خود می‌تواند منجر به کیفیت پایین کار، جابجایی کارکنان بالا و عدم موفقیت کلی شرکت شود.

واضح است که متأسفانه هیچ پاسخ سریع و ساده‌ای برای انتخاب بهترین چیدمان دفتر برای افزایش بهره‌وری وجود ندارد؛ و همه چیز بستگی زیادی به نوع صنعت و افرادی که برای شما کار می‌کنند دارد. به‌عنوان مثال، شرکت‌های خلاق به احتمال زیاد از دفتر بازتری بهره می‌برند، جایی که تعامل و تفکر خلاق تشویق می‌شود، در حالی که مشاغلی که نیاز به آرامش دارند به سمت دفاتری با انواع اتاقک‌ها تمایل دارند. با این حال با ایجاد یک محیط شاد و راحت می‌تواند از مزایای هر دو طرح بهره‌مند شوید. در نظر داشته باشید که در دفتر خود برای جدا سازی مناطق ترجیحاً از پارتیشن شیشه‌ای استفاده کنید تا تعامل کارکنان اعمال بیشتری داشته باشند.

طراحی دکوراسیون اداری فقط به این معنا نیست که مبلمان را در کجا قرار دهید. بلکه شامل عناصری است که – گاهی به معنای واقعی کلمه – به طرح زندگی می‌دهند. این عناصر می‌توانند بر سلامت جسمی و روحی کارکنان شما و همچنین احساس شادی آن‌ها در دفتر تأثیر بسزایی داشته باشند و البته مستقیماً بر کار آن‌ها نیز تأثیر بگذارند. در صورتی در مورد پیاده سازی هر یک از سبک‌های زیر در فضای اداری خود سؤالی داشتید، به کارشناسان ما در گروه دکوراسیون و طراحی داخلی مکعب تماس بگیرید.