حریم خصوصی یک عامل بسیار مهم در زندگی همه انسان‌ها است. همه انسان‌ها به همان اندازه که نیاز به تعامل عمومی دارند به حریم خصوصی نیز نیاز دارند. حریم خصوص در فضای کار نیز مسئله بااهمیتی است و بسیاری از کارمندان اذعان دارند که زمانی که احساس می­کنند در معرض دید و تماشای مستقیم دیگران هستند، نمی­توانند خوب کار کنند.

فضاهای اداری پیشین به‌وسیله دیوارها و دفاتر خصوصی تا حد زیادی حریم خصوصی افراد را حفظ می­کردند اما این روز­ها با ظهور دفاتر سبک باز، دیگر عملاً چیزی به نام حریم خصوصی معنی ندارد و فکر کردن به آن شبیه به یک شوخی است. در بدترین موارد برخی از کارمندان شکایت دارند که نمی­توانند حتی جایی را برای یک تماس خصوصی با پزشک یا مدرسه فرزندشان پیدا کنند مگر اینکه به دستشویی یا ماشین خود بروند. طبیعتاً این عدم وجود حریم خصوصی در طولانی مدت بر راندمان کاری افراد نیز تأثیرگذار خواهد بود. اگر شما نیز از تأثیر حریم خصوصی در افزایش راندمان کاری بی اطلاعید این مقاله با محوریت دکوراسیون اداری از مجله مکعب مخصوص شما است. در ادامه با ما همراه باشید.

 

چرا انسان‌ها به حریم خصوصی نیاز دارند؟

انسان­ها فارغ از هر نژادی و یا کشوری از جهان که باشند، برای عملکرد صحیح خود به نوعی از حریم خصوصی نیاز دارند. عدم رعایت حریم شخصی مانع رشد و بیان شخصی افراد می‌شود و می‌تواند روندهای فکری آن‌ها را مختل کند.

چرا حریم خصوصی در دفاتر کاری بسیار مهم است؟

عدم رعایت حریم خصوصی در فضای کار یک کارمند می‌تواند مانع از احساس استقلال شخصی او شود و این حس را در او برمی‌انگیزد که عملاً کنترل کمتری بر محیط کار خود دارد. در چنین شرایطی طبیعتاً راندمان کاری کاهش می­یابد و بهره‌وری نیز دچار مشکل می­شود. در ادامه چهار دلیل عمده­ای که وجود حریم خصوصی در محیط کار را به مسئله‌ای لازم و ضروری کرده است را مشاهده خواهید کرد.

حفاظت از اطلاعات محل کار

مشاغل کوچک و بزرگ هرکدام به نوبه خود با اطلاعات مربوط به کسب‌وکارشان درگیر هستند. حال می­‌خواهد این اطلاعات مربوط به مشتریان باشد و یا اسرار تجاری شرکت. در نهایت همه این مدارک و اسناد به محلی امن و خصوصی نیاز دارند که بتواند به خوبی از آن‌ها حفاظت کند. به همین دلیل کارکنانی که مسئولیت رسیدگی به اطلاعات حساس را بر عهده دارند باید در فضایی امن و خصوصی کارهای خود را انجام دهند. دفاتر سبک آزاد معمولاً این نوع محافظت‌ها را برای اطلاعات حساس کسب و کار ارائه نمی‌دهند و کارمندان شاغل در این بخش‌ها را با استرس مواجه می­کنند. این مسئله دقیقاً شبیه این است که شما در این روزها از کامپیوتر خود بدون آنتی‌ویروس استفاده کنید. پس در نتیجه کارکنانی که به هر نوع اطلاعات حساس دسترسی دارند برای انجام صحیح وظایف خود نیاز به حریم خصوصی و امنیت نیاز دارند. افزایش حریم خصوصی در چنین شرایطی بی‌شک افزایش راندمان کاری کارکنان شاغل در بخش‌های حساس را نیز دربر خواهد داشت.

 

تمرکز

یکی از راه­های افزایش راندمان کاری عدم حضور عوامل حواس‌پرتی است. سر و صدای پس‌زمینه به شدت می‌تواند مانع کارایی صحیح یک کارمند شود. بدون داشتن حریم خصوصی و امکان تمرکز، فکر کارمندان به سراغ هر چیز دیگری می‌رود، به‌جز آنچه که قرار است روی آن کار کنند. گوش دادن به موسیقی یکی از راه‌هایی است که کارمندان شاغل در چنین دفاتری که با همکارانی پر سر و صدا احاطه شده­اند برای افزایش تمرکز از آن استفاده می­کنند. یک موسیقی آرام می‌تواند باعث افزایش تمرکز در یک محیط پر سر و صدا شود؛ اما در کل مهم نیست که یک کارمند از چه ترفندهایی برای رهایی از صداهای پس زمینه در یک دفتر شلوغ استفاده می‌کند بلکه مسئله اساسی این است که عدم وجود حریم خصوص در دراز مدت اثرات نامطلوبی بر راندمان کاری افرادی که برای انجام امور محوله خود نیاز به محیطی خصوصی و آرام دارند خواهد گذاشت.

فضای شخصی

فضای شخصی به فضای فیزیکی اطراف فرد گفته می­شود که او را احاطه کرده است و هرگونه تجاوز به آن تهدیدآمیز یا ناخوشایند تلقی می­شود. تمامی افراد به فاصله­ای حداقل دو متری در هنگام تعامل با دیگران نیاز دارند. در یک ساختمان اداری مملو از کارمند طبیعتاً رعایت همچنین مسئله­ای کاری بسیار دشوار است. اگر کارمندی در محیط کار خود احساس راحتی نکند، ذهنیت مناسبی برای کار نیز نخواهد داشت. دقیقاً به همین دلیل است که فراهم کردن حریم خصوصی برای کارمندان بسیار حیاتی است و تا حد زیادی در افزایش راندمان کاری آن­ها تأثیر گذار خواهد بود. استفاده از پارتیشن­ اداری در دفاتر شلوغ می­تواند تا حد زیادی در ایجاد حس امنیت و حفظ حریم خصوصی افراد مؤثر باشد.

بهره‌وری و افزایش راندمان کاری

عدم وجود و حفظ حریم خصوصی برای برخی از کارمندان به ضرر بهره‌وری آن‌ها است. چنین کارمندانی از فضای دفاتر فضای باز متنفر هستند و تمایل دارند تا در دفاتر خصوصی و یا اتاقک­های خود که با پارتیشن اداری تفکیک شده بدون وقفه کار خود را به پایان برسانند. آنچه واضح است هدف همه مشاغل در سراسر جهان تلاش برای بهره‌وری بیشتر و افزایش راندمان کاری است. از این رو صرف نظر از اینکه فضای کار دفتر شما فضای باز باشد یا به صورت به یاد داشته باشید که کارمندان برای رسیدن به اهداف کاری خود ممکن است به مقدار مشخصی از حریم خصوصی احتیاج داشته باشند.

 

سخن پایانی:

متغیرهای مختلف بسیاری وجود دارد که به ایجاد و رشد یک محیط کاری موفق کمک می­کند. مشاغلی که حریم خصوصی کارمندان را در هنگام طراحی دفاتر خود در نظر نمی­گیرند، به احتمال زیاد به زودی به دلیل کاهش راندمان کاری آن­ها و از کاهش بهره‌وری متضرر خواهند شد. حریم خصوصی اصلا به معنای انزواطلبی نیست. حریم خصوصی با افزایش نوآوری و کمک به روند خلاقیت، افزایش تمرکز را تسهیل می‌کند و درنهایت این که تمامی افراد برای رسیدن به بهترین حالت کاری خود به مقداری از حریم خصوصی نیاز دارند. کارفرمایان می‌توانند با ایجاد تعادل در طراحی فضا، از مزایای سبک­های مختلف به‌طور کامل بهره­مند شوند. اگر بعد از مطالعه این مقاله به فکر افزایش حریم خصوصی در محل کار خود افتاده­اید برای مشاوره و راهنمایی بیشتر می‌توانید با مشاوران متخصص گروه دکوراسیون مکعب تماس بگیرید. همکاران حرفه­ای ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما و ارائه طرح‌های اختصاصی بر اساس محیط و فضای کاری شما هستند.