امروزه پارتیشن‌ اداری محبوب‌ترین ابزار برای بخش‌بندی فضاهای اداری در دفاتر کار مدرن هستند. این پارتیشن‌ها کمک می‌کنند تا در زمانی کوتاه، دفتر کار خود را به فرم دل‌خواه درآورده و بهترین فضاها را برای کار و فعالیت کارکنان خود فراهم کنیم. در حال حاضر پارتیشن اداری در انواع مختلفی تولید می‌شود که هر نوع دارای مزایا و معایب خاص خود است.

مهم‌ترین عنصر متفاوت در این میان نیز جنس پارتیشن‌های اداری است. این دیوارهای سبک و زیبا اغلب از قاب‌های آلومینیومی و دیواره شیشه‌ای ساخته می‌شوند. هرچند می‌توانید مدل‌های دیگری با دیواره آلومینیومی و همچنین پارتیشن‌های تمام چوب را نیز در نظر داشته باشید. با این وجود می‌توان گفت پارتیشن‌های شیشه‌ای امروزه محبوب‌ترین و پرمصرف‌ترین گزینه موجود هستند.

این مدل‌ها از نظر طراحی نیز دارای جزئیات متفاوتی بوده و یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آنها در یک یا دوجداره بودن‌شان است. اما اگر هنگام خرید پارتیشن اداری میان انتخاب بین پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره دچار تردید شدید؛ بد نیست با خواندن این مقاله و بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب هر کدام، بیشتر و بیشتر با تفاوت آنها آشنا شوید.

 

ویژگی‌ها، مزایا و معایب پارتیشن اداری تک جداره

پارتیشن اداری تک جداره از نظر ساختاری گزینه‌ای ساده‌تر محسوب می‌شود. این مدل‌ها همچنان از چارچوب‌های فلزی بهره می‌برند؛ اما تنها یک جداره شیشه‌ای (یا هر جنس دیگری) دیواره آن را شکل داده است. این مسئله می‌تواند مزایا و معایب خاص خود را داشته باشد؛ که در ادامه به بررسی آنها پرداخته‌ایم.

هزینه تمام شده کمتر: اولین ویژگی پارتیشن اداری تک جداره به عنوان یک مزیت مهم، هزینه طراحی و اجرای کمتر آن است. طبیعتا وقتی نیازی به پارتیشن دو جداره ندارید؛ بهتر است بی‌دلیل هزینه‌های خود را بالا نبرید. چراکه پارتیشن‌های تک جداره نیز از نظر کارکرد، دقیقا همان عملکرد مدل‌های دو جداره را ارائه می‌دهند؛ در حالی که به دلیل یک لایه کمتر، و جزئیات کمتر در چارچوب پارتیشن، قیمت تمام شده پایین‌تری دارند.

وزن سبک‌تر: اگرچه پارتیشن‌ها به‌طور کلی وزن بالایی ندارند؛ اما به هر دلیلی اگر وزن ایجاد شده از طریق پارتیشن‌بندی موضوع مهمی برای دفتر کار شماست؛ بهتر است به سراغ مدل‌های تک جداره با وزن کمتر بروید.

اشغال فضای کمتر: در دفاتر اداری کوچک، حتی چند سانتی‌متر فضای بیشتر در یک فضای کار، می‌تواند بسیار مفید و ضروری باشد. طبیعتا در این شرایط نیز مدل‌های تک جداره پارتیشن اداری، شرایط مساعدی را برای دفتر کار شما فراهم می‌کنند.

عایق بودن کمتر: با وجود همه این مزایا، در نظر داشته باشید که این مدل‌ها به دلیل تک جداره بودن معمولا عایق مناسبی در برابر جریان هوا و همچنین صداهای اطراف نیستند. البته این به معنای عبور کامل صدا و همچنین هم‌دمایی کامل دو محیط مجزا نیست؛اما به هر حال نمی‌توانید انتظار کاملا عایق بودن را از آن داشته باشید.

سختی حفظ حریم خصوصی: این موضوع به‌طور ویژه در مورد پارتیشن‌ شیشه‌ ای تک جداره مورد توجه است. در واقع بهتر است از این سبک تنها در فضاهایی استفاده کنید؛ که حفظ حریم خصوصی ضرورت ندارد. در واقع نصب پرده کرکره یا هر مدل دیگری از پوشش، اگرچه روی پارتیشن‌های تک جداره شیشه‌ای غیرممکن نیست؛ اما از نظر بصری جذاب نبوده و از طرفی شرایط مراقبت و نگهداری از آن نیز ساده نیست.

ویژگی‌ها، مزایا و معایب پارتیشن اداری دو جداره

گزینه معمولا بهتر در مقایسه با پارتیشن اداری تک جداره، پارتیشن اداری دوجداره است. البته این موضوع همیشگی نیست. در واقع بهتر است برای تصمیم‌گیری در انتخاب یکی از این دو، علاوه بر مشورت با متخصصان امر و بررسی شرایط و نیازهای دفتر کار خود، به مزایا و معایب هرکدام توجه کنید. در ادامه به بررسی ویژگی‌ها، مزایا و معایب پارتیشن اداری دوجداره پرداخته‌ایم؛ تا با دیدی باز انتخاب نهایی خود را بیابید.

هزینه تمام شده بیشتر: طبیعتا وقتی بخواهید دیوار کاذب شما یک لایه شیشه‌ای بیشتر داشته باشد؛ باید هزینه بیشتری برای آن بپردازید. نکته مهم اینکه پرداخت هزینه شما تنها به یک لایه یا جداره بیشتر محدود نمی‌شود. بلکه یراق‌آلات مورد استفاده، قاب مورد استفاده و پیچیدگی‌های فنی چفت و بست کردن پارتیشن اداری دوجداره، به شکلی که بتواند خواص دوجداره بودن خود را به نمایش بگذارد؛ همه و همه موجب افزایش قیمت نهایی این مدل پارتیشن‌ها در مقایسه با نمونه‌های تک جداره خواهد شد.

وزن بیشتر: وجود یک لایه شیشه‌ای بیشتر و چارچوب و قاب عریض‌تر، موجب وزن بیشتر در کل سازه مدل‌های دوجداره خواهد شد. طبیعتا این موضوع در اغلب موارد از اهمیت بالایی برخوردار نیست؛ اما اگر دفتر کار شما در یک ساختمان قدیمی واقع شده و تعداد پارتیشن‌های اداری شما زیاد است؛ بهتر است وزن نهایی آن را با توجه به توان تحمل بار ساختمان خود بررسی کنید. در این زمینه می‌توانید از یک متخصص ساختمان کمک بگیرید.

اشغال فضای بیشتر: طبیعتا وجود یک لایه بیشتر و فضای بین دو لایه، موجب می‌شود که پارتیشن اداری دوجداره عریض‌تر از مدل‌های تک جداره بوده و در کل جای بیشتری بگیرد. به همین دلیل نیز معمولا این پارتیشن‌ها گزینه‌های مناسبی برای دفاتر کار با محدودیت فضایی بالا نیستند.

بیشترین میزان عایق‌بندی: شاید مهم‌ترین مزیت این پارتیشن‌های اداری را بتواند در میزان عایق بودن آنها در مقابل تبادل دمایی و سر و صدا در نظر گرفت. در واقع یک پارتیشن اداری دوجداره عملا دیواری کاملا آکوستیک است که صدا از آن عبور نخواهد کرد. همچنین به دلیل وجود فضای خالی در میان دو لایه پارتیشن، این مدل‌ها عایق خوبی در برابر گرما و سرما بوده و در زمینه صرفه‌جویی در انرژی بسیار موثر هستند.

حفظ حریم خصوصی: یکی از زیبایی‌ها و کاربردهای معمول پارتیشن‌های دوجداره، امکان نصب پرده کرکره عمودی یا افقی، در فاصله دو جداره شیشه‌ای است. این ویژگی چندین مزیت مهم دارد. در درجه اول با باز بودن پرده، می‌توانید از یک نمایش شیشه‌ای کامل و البته کاملا شفاف لذت ببرید. از سویی پرده بدون اینکه در معرض آسیب‌ها و آلودگی‌های محیطی باشد؛ می‌تواند تا سال‌ها به شکل روز اول و کاملا تمیز، کار خود را انجام دهد. در واقع مدیریت حریم خصوصی در پارتیشن‌های اداری دوجداره مجهز به پرده، بسیار ساده‌تر و عملی‌تر از پارتیشن‌های شیشه‌ای تک جداره است.

انتخاب نهایی؟ یک جداره یا دو جداره؟

اگرچه در ظاهر پارتیشن اداری دوجداره گزینه مجهزتری محسوب می‌شود؛ اما این موضوع لزوما به معنای آن نیست که در هر شرایطی بهترین انتخاب خواهد بود. در واقع بهترین انتخاب با بررسی وضعیت دفتر کار شما و از طرح انتخابی برای آن خارج می‌شود. همچنین نیازهای شما و کارکنان‌تان نیز در این انتخاب بسیار تاثیرگذار است. از سویی در نظر داشته باشید که در اغلب موارد، نسخه نهایی کار، ترکیبی از هر دو مدل پارتیشن تک و دوجداره خواهد بود؛ که در کنار یک‌دیگر و به‌صورت مکمل، فضایی دل‌نشین و کاربردی را برای شما فراهم می‌کنند.