طراحی خوب فضای یک کسب‌وکار نشان‌گر حرفه‌ای بودن آن است. داروخانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. وجود دارو و داروخانه به دوران باستان باز می‌گردد. البته از آن زمان داروخانه‌ها دستخوش تحولات عظیمی شده‌اند. امروزه داروخانه چیزی فراتر از فروشگاهی است که دارو می‌فروشد. در واقع این فضا پلی بین بیماری و سلامتی است. به همین دلیل هم طراحان داخلی توجه زیادی به چیدمان این فضاها دارند. چراکه این محیط می‌تواند احساس راحتی یا اضطراب مشتریان شود. به‌طور خلاصه تحولات داروخانه‌ها شامل طراحی دکوراسیون خارجی و داخلی آنها نیز می‌شود.

دکوراسیون داروخانه لاکچری

امروزه دکوراسیون داروخانه لاکچری نشانه‌ای بر کیفیت بالای محصولات آن داروخانه است. به همین دلیل نیز در این مقاله می‌خواهیم نکات مهم برای طراحی دکوراسیون داروخانه را برای هرچه شیک‌تر و لوکس‌تر به‌نظر رسیدن مطرح کنیم.

دکوراسیون داروخانه لاکچری

  • باز بودن فضای داخلی

طراحی دکوراسیون در داروخانه‌های قدیمی، اغلب به دلیل چیدمان داخلی ناراحت‌کننده‌اش بدنام است. این داروخانه‌ها در فضاهای داخلی کوچک جمع می‌شدند. همچنین داروسازان داروها را دور از دید مشتریان یا پشت کابینت‌های شیشه‌ای قرار می‌دادند. جایی که برای مشتریان غیرقابل دسترس بود. امروزه این فضا تغییر کرده و حداقل در مورد داروهایی مانند مکمل‌ها و موارد بدون نیاز به نسخه، توصیه می‌شود دسترسی بهتری به مشتریان داده شده و فضا بازتر شود.

  • رنگ دیوار

رنگ‌های مورد استفاده برای طراحی داخلی داروخانه‌ها در طول تاریخ متفاوت بوده است. مشتریان اغلب اولین برداشت خود از یک برند را با دیدن رنگ دیوارهای داخلی در ذهن خود شکل می‌دهند. حتی مشاهده شده است که این رنگ‌ها بر عادات خرید تاثیر می‌گذارند. به همین دلیل توجه به طرح‌های رنگی داخلی بسیار مهم است.

صنعت مراقبت‌های بهداشتی برای مدت طولانی به رنگ‌های استاندارد حوزه پزشکی متکی بوده است. این رنگ‌ها به آبی، سفید و سبز تمایل دارند. در واقع این رنگ‌ها یک محیط تمیز و هماهنگ را ایجاد می‌کنند. از طرف دیگر طراحی دکوراسیون داروخانه لاکچری و مدرن به ما این امکان را می‌دهد که از رنگ‌های جدیدتری برای تزئین دیوارها استفاده کنیم. رنگ‌های خاکی و به‌طور کلی روشن، امروزه به‌طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین جایگزینی رنگ‌های سرد با رنگ‌های گرم‌تر می‌تواند احساس مشتریان را راحت‌تر کند. طرح‌های سفارشی برای دیوارها و سقف نیز در سبک‌های معاصر طراحی داروخانه‌ها محبوب هستند.

  • روشنایی داخلی

نورپردازی یکی دیگر از اجزای جدایی‌ناپذیر طراحی داروخانه‌های مدرن و لوکس است. به‌طور کلی مراکز درمانی و داروخانه‌ها معمولا فضای داخلی خود را با چراغ‌های فلورسنت روشن می‌کنند. با این حال اکثر مردم از این اثر نور سرد حس خوبی نمی‌گیرند. حتی در برخی پژوهش‌ها ثابت شده است که این نور باعث نوسانات عاطفی در مواجهه دائم افراد می‌شود. این در حالی است که در طراحی دکوراسیون داروخانه لاکچری این مشکل را با لامپ‌هایی با نور گرم یا خورشیدی برطرف می‌کنند. فراموش نکنید که نور ملایم فضایی آرام ایجاد می‌کند؛ و باعث می‌شود مشتریان احساس آرامش کنند.

  • نمای بیرونی داروخانه

نمای بیرونی داروخانه برای فروش استفاده نمی‌شود؛ اما به ارتقای فروش کمک می‌کند. در این زمینه دکور نمای داروخانه از همه مهم‌تر است. فراموش نکنید که درهای ورودی داروخانه یا دیواره بیرونی، یک ابزار بازاریابی است؛ که قرن‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. این درها و دیوارها معمولا از شیشه ساخته می‌شوند؛ تا بتوانند نور خورشید را وارد ساختمان کرده و آن را با نور طبیعی پر کنند. این فضاها فرصت خوبی برای ارائه و معرفی محصولات فراهم می‌کنند. در صورتی که دیوارهای شیشه‌ای در فروشگاه شما در دسترس نیست؛ می‌توانید طراحی مدرن داروخانه را با دیوارهای سنگی کامل کنید. این دیوارها ظاهری لاکچری‌تر به داروخانه شما می‌بخشند. در عین حال از محصولات حساس در برابر نور مستقیم خورشید محافظت می‌کنند. همچنین این دیوارهای پوشیده یک نمای عالی برای طراحی و نصب تابلوهای سفارشی فراهم می‌کنند.

نکته دیگر در مورد طراحی فضای خارجی داروخانه، توجه به نمایش تبلیغات در فضای باز است. طراحی داروخانه‌های مدرن، روش‌های پیچیده تبلیغات و برندسازی را در نمایش تبلیغات اجرا می‌کنند. امروزه ما شاهد تبلیغات دارویی در تعدادی از ابزارهای مدرن هستیم. به عنوان مثال از نمایشگرهای دیواری گرفته تا ویدئو پروژکتورها می‌توانند برای تبلیغات داروخانه مورد استفاده قرار بگیرند.

  • طراحی تابلو داروخانه

تابلو داروخانه فقط افراد را به سمت امکانات مناسب راهنمایی نمی‌کند. امروزه طراحی تابلوهای داروخانه با استفاده از باکس‌های نورانی بسیار محبوب شده‌اند. همچنین در مورد طراحی تابلو داروخانه اول از همه، الزامات قانونی تابلو داروخانه باید قبل از شروع به طراحی آنها رعایت شود. صاحبان این مشاغل معمولا باید تابلوهای داروخانه را هم در ورودی و هم در پیشخوان نصب کنند. این تابلوها باید با فونتی خوانا و به وضوح قابل مشاهده باشند. همچنین آنها می‌توانند شامل اطلاعات حیاتی به همراه نام تجاری، آدرس، شماره تلفن، ساعات کاری و… باشند.

از سویی طراحی تابلو و نام تجاری داروخانه از فلز مستحکم در گذشته استانداردی طلایی برای طراحی تابلوهای داروخانه بودند. همچنین صاحبان این مشاغل برای نشان دادن نام تجاری، تابلوهای بیرونی به سبک ربانی را در نمای ساختمان خود نصب می‌کردند. امروزه سبک‌های پیچیده‌تر طراحی تابلوهای داروخانه جایگزین روش‌های استاندارد شده‌اند. بنابراین ما می‌توانیم تابلوهای روشنایی جذابی را در ورودی‌های داروخانه‌ها ببینیم؛ که برای تبلیغات روز و همچنین شب عالی هستند. همچنین خطوط مستقیم تابلوهای داخلی داروخانه، روند جدید نمایش نام‌های تجاری است.

  • طراحی پیشخوان مشتریان

پیشخوان داروخانه همیشه شلوغ‌ترین منطقه در این فروشگاه پزشکی است. این بخش، میز پذیرش و جایی است که فرآیند خرید را به پایان می‌رساند. هنگامی که صحبت از طراحی پیشخوان داروخانه می‌شود؛ ایجاد تعادل بین عملکرد و جذابیت بصری، عنصر مهمی است که باید در نظر گرفته شود.

در واقع ظاهر پیشخوان داروخانه نقش مهمی در پذیرش مشتری دارد. بنابراین باید مطمئن شوید که حرکت به سوی پیشخوان در فضای داروخانه آسان است. همچنین توجه و نظر خریداران را به راحتی جلب می‌کند. به عبارتی می‌توان گفت یک پیشخوان داروخانه حرفه‌ای و مناسب، کلید فروش و بازاریابی موفق فروشگاه شما و مدیریت بهتر مشتریان است.

  • طرح چیدمان یا پلان داروخانه

طراحی چیدمان داروخانه به عنوان پلان طبقه نیز شناخته می‌شود. در طراحی چیدمان استفاده استراتژیک از فضا برای تاثیرگذاری بر تجربه مشتری و بهبود گردش کار بسیار مهم است. یک طراحی چیدمان حرفه‌ای باید شامل چیدمان مناسب هر واحد در داخل داروخانه باشد. از جمله این واحدها می‌توان به کمدهای قفسه‌بندی، پیشخوان داروخانه، وسایل نمایش دیواری، کشوهای ذخیره‌سازی، نورپردازی و تابلوهای جلو مغازه اشاره کرد.

دکوراسیون‌های حرفه‌ای خوب در داروخانه‌ها، آنهایی هستند که دو چیز را بهبود می‌بخشند: درآمد و تجربه مشتری. یک طراح دکوراسیون ماهر می‌داند؛ که چگونه این دو نقطه را متعادل کند. طرح چیدمان شبکه‌ای به کمک پارتیشن اداری، رایج‌ترین چیدمان فروشگاهی است که می‌توان در یک داروخانه لوکس و بزرگ پیدا کرد. از آنجایی که فروشگاه‌های پزشکی معمولا محصولات زیادی (به ویژه انواع مختلف داروهای کوچک) را در خود دارند؛ طراحی طرح‌بندی شبکه‌ای می‌تواند فضای قابل استفاده در داروخانه شما را به حداکثر برساند.

بنابراین صرف زمان و تلاش برای طراحی یک چیدمان شایسته بسیار مهم است. چراکه از یک طرف یک طرح داروخانه متفکرانه می‌تواند به مشتریان کمک کند تا با خیال راحت محصولات را بررسی و خریداری کنند. از طرف دیگر یک طرح چیدمان حرفه‌ای با قفسه‌های مناسب می‌تواند در زمان رفت و آمد کارکنان صرفه‌جویی کرده و کارایی آنها را افزایش دهد.

  • طراحی لوازم فروشگاهی داروخانه

هر داروخانه‌ای برای نمایش داروها به وسایل فروشگاهی و لوازم مغازه نیاز دارد؛ و کاربردی‌ترین گزینه‌ها سیستم‌های قفسه‌بندی هستند. راه‌حل‌های قفسه‌بندی زیادی برای فروشگاه‌های پزشکی وجود دارد. از جمله قفسه‌بندی کلاسیک، قفسه‌های شفاف، قفسه کشویی بیرون‌کش و….

همچنین هنگام طراحی مبلمان داروخانه، باید هم عادات مشتریان و هم کارایی کارکنان را در نظر بگیریم. فاصله مناسب بین هر واحد باعث هدر نرفتن فضا می‌شود. در واقع این کار می‌تواند گردش افراد را در داخل داروخانه افزایش داده و تجربه خرید مشتری و گردش کار را بهبود بخشد.

از سویی انتخاب سبک مناسب برای مبلمان نیز بسیار مهم است. مثلا در طراحی دکوراسیون یک داروخانه کوچک باید بیشتر بر روی نمایش مناسب محصولات تمرکز کرد. در حالی که یک داروخانه لاکچری و بزرگ باید تجربیات مشتری را هم در نظر داشته باشد.

  • طراحی اتاق ذخیره‌سازی دارو

اتاق ذخیره‌سازی استاندارد معمولا با دیوارهای جداشدنی و پارتیشن اداری شیشه ای تقسیم می‌شود. هر داروخانه به دلیل وجود مقادیر و تنوع بسیار زیاد انواع داروها و کالاها، به یک اتاق جداگانه برای نگهداری آنها نیاز دارد. بنابراین فقط به همین دلیل، یک سیستم توزیع کارآمد برای ذخیره‌سازی داروها بسیار مهم است. در واقع کارکنان نمی‌توانند یک بطری دارویی خاص و کوچک را در چنین انبار گسترده‌ای، بدون راه‌حل‌های استاندارد ذخیره‌سازی موثر پیدا کنند. برای حل این مشکل، طراحی اتاق انبار باید بیشتر بر بهره‌وری و راحتی متمرکز باشد.

همچنین سیستم کشو و کابینت داروخانه با طراحی استاندارد، بهترین راه برای رفع نیازهای ذخیره‌سازی و توزیع دارو است. بنابراین فضای ذخیره‌سازی داروخانه خود را با کاربردی‌ترین کمدها و کشوها تجهیز کنید.

  • رنگ‌ های نشان داروخانه

رنگ‌های مناسب برای برندسازی کلید تبلیغات موفق هستند. آبی و سفید هنوز رنگ‌های استاندارد در بخش مراقبت‌های بهداشتی هستند. با این حال امروزه بیشتر احتمال دارد داروخانه‌هایی را ببینیم که رنگ‌های روشن‌تری را برای نمایش نشان خود انتخاب می‌کنند. رنگ‌ها اولین چیزی هستند که مشتریان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. هرچه آنها روشن‌تر باشند؛ تاثیر آنها قوی‌تر خواهد بود.