فضاهای کار اشتراکی در دنیای کسب‌وکار موضوع تازه‌ای محسوب می‌شود. با این وجود پس از همه‌گیری ویروس کرونا، این فضاها مجددا در حال رونق گرفتن هستند. صاحبان کسب‌و‌کار، کارآفرینان جدید، تیم‌های دور از هم، مترجمان آزادکار و افراد مشابه، از این فضاها به عنوان محل انجام کسب‌وکار خود استفاده می‌کنند. این موضوع اهمیت دکوراسیون فضای کار اشتراکی را دوچندان کرده است. فضاهای کار اشتراکی و منعطف، نه‌تنها برای شرکت‌های علاقه‌مند به اجرای عملی مدل‌های کار از راه دور و ترکیبی عالی هستند؛ بلکه برای افراد و کل تیم‌های حرفه‌ای گریزان از اجاره و تجهیز یک فضای خاص، بهترین گزینه محسوب می‌شوند. در این میان برخی از جالب‌ترین فضاهای کاری مشترک محبوب و مشهور در مراکز کاری پررونق در سرتاسر جهان، به‌عنوان الهام‌بخش واقعی در زمینه طراحی دکوراسیون، استفاده از فناوری و حال‌ و‌ هوای کلی چنین فضاهایی شناخته شده‌اند. بر همین اساس می‌خواهیم سه نکته و ایده خلاقانه و کاربردی را در مورد طراحی دکوراسیون فضای کار اشتراکی مطرح کنیم.

هر ایستگاه کاری را تجهیز و بهینه کنید

البته کاربران انتظار ندارند که یک فضای کار اشتراکی دارای ایستگاه‌های کاری کاملا مجهز باشد؛ زیرا هرکسی تجهیزات اختصاصی خود را برای انجام کارهایش می‌آورد. با این حال کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید؛ تا ایستگاه‌های کاری خود را کاربر پسندتر و برای نیروی کارِ مدرن بهینه کنید. این موارد برای کمک به تیم‌ها و کاربران تکی است؛ تا میز کار خود را برای رسیدن به حداکثر بهره‌وری سازماندهی کنند. طبیعتا برای رسیدن به این هدف، آنها به بهبود کیفیت زندگی کاری نیاز دارند. به عنوان مثال، اطمینان از وجود چند پریز برق در مجاورت هر میز، بسیار عالی است. اما چرا با تبدیل کردن پریزهای برق به بخشی جدایی‌ناپذیر از میز، قدمی فراتر نگذاریم؟ یا با انتخاب میزهای اداری با امکان شارژ بی‌سیم به جای میزهای معمولی، به‌طور کلی از شر بسیاری از سیم‌ها خلاص نشویم؟ یک ایده عالی دیگر این است که به فضای ذخیره‌سازی روی میز فکر کنید. مطمئنا میزهای بدون کشو یا کمد های کناری ممکن است خوب به نظر برسند؛ اما این امر کاربر را مجبور می‌کند تا روی میز خود را شلوغ کرده و کیف و… خود را روی زمین در کنار آن قرار دهند. طبیعتا این کار جلوه خوبی ندارد. بنابراین بهتر است به جای آن، میزهایی با کشو داخلی و قلاب یا جیب‌هایی در کناره خود انتخاب کنید؛ تا همه از یک ایستگاه کاری تمیز لذت ببرند.

نور را در سراسر فضا تنظیم کنید

این نکته‌ای است که صاحبان فضای کار اشتراکی معمولا از آن چشم‌پوشی می‌کنند؛ اما کاربران این فضاها واقعا به آن اهمیت می‌دهند. در واقع بهینه‌سازی طرح نور برای یک فضای کاری، پیچیده‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید. زیرا فقط ورود نور طبیعی زیاد به داخل یا اطمینان از به‌درستی روشن شدن هر ایستگاه کاری در شب کافی نیست. در زمینه نور موارد زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید؛ که همه آنها بر خلق‌وخو، بهره‌وری و حال‌وهوای کلی کارکنان تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، آیا در نظر گرفته‌اید که چگونه باید نور تماس‌های ویدیویی را برای کاربران خود در هر کجای فضای کار اشتراکی بهبود بخشید؟ آیا آنها باید با تابش خیره‌کننده صفحه نمایش مبارزه کنند؟ یا مجبور شوند نور ناخوشایند یک نوار نور هالوژن را بالای سر خود تحمل کنند؟ فراموش نکنید که همین جزئیات نادیده گرفته شده است؛ که به مرور زمان افراد را از فضای کار اشتراکی شما ناامید می‌کند. با در نظر گرفتن موارد گفته شده، می‌توان گفت که بهینه‌سازی شامل موارد زیر است:
  • ارزیابی کل فضا، هر ایستگاه کاری و تمامی گوشه و کنار ها
  • تجزیه و تحلیل توزیع نور طبیعی
  • سرمایه‌گذاری روی نورپردازی بالای سر با کیفیت با رنگ‌های LED گرم‌تر
  • تمرکز بر نور نقطه‌ای برای فضاهای کاری فردی
  • لامپ‌های رومیزی تکمیلی با رنگ گرم‌تر
  • افزودن دیمرهای نور و انتخاب چراغ‌های دینامیک
  • تمرکز بر نورپردازی در دکوراسیون دفتر کار اشتراکی یکی از بهترین راه‌ها برای ایجاد یک محیط کاری گرم، دلپذیر و راحت است.

طراحی بیوفیلیک را بپذیرید

یکی از راه‌هایی که فضاهای کار اشتراکی را از یک‌دیگر متمایز می‌کند؛ تم یا طرح کلی آنها است. در واقع باید چیزی منحصربه‌فرد در طراحی کلی فضا وجود داشته باشد؛ تا برای جمعیت هدف شما جذاب باشد و مردم را به بازگشت به فضای کار شما تشویق کند. به زبان ساده افراد نه فقط به دلیل کاربردی بودن یک فضای کار اشتراکی، بلکه به دلیل راحتی و وجود حس خانه بودن، به آن فضای کار اشتراکی علاقه‌مند می‌شوند. این یک مسئله مهم برای نیروهای کار مدرن است. زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا تعادل مورد نیاز میان کار و زندگی را ایجاد کنند. با در نظر گرفتن این موضوع، چرا رویکرد بیوفیلیک را امتحان نمی‌کنید؟ وارد کردن فضای سبز به فضای کار اشتراکی، راهی فوق‌العاده برای ایجاد احساس راحتی و علاقه بیشتر است. این در حالی است که اهداف کاربردی زیادی نیز دارد. این روش یک راه عالی برای حمایت و تشویق پایداری در دفتر کار شما است؛ و با معرفی گیاهان پاک‌کننده هوا، حال‌وهوا و کیفیت هوای داخل را همیشه خوب نگه می‌دارد. به علاوه فضای سبز یکی از آن عناصر مهم در طراحی کاربردی دکوراسیون اداری است. این فضا حس آرامش و مثبت بودن را در سراسر دفتر کار اشتراکی ایجاد می‌کند؛ و افراد می‌توانند به کمک آن احساس آرامش بیشتری داشته و بهره‌وری خود را افزایش دهند. در نهایت باید گفت حفظ طرح بیوفیلیک به کمک فضای سبز زنده واقعی، یک سرمایه‌گذاری است؛ که در درازمدت به‌طور شگفت‌انگیزی نتیجه خواهد داد. با توجه به موارد گفته شده، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بفهمید کاربران شما واقعا به چه چیزهایی نیاز دارند؛ و چه بهبودهایی در کیفیت زندگی کاری آنها مهم‌تر است. سپس با در نظر گرفتن این نکات و ایده‌های طراحی دکوراسیون اداری، فضای خود را برای طیف گسترده‌ای از تیم‌ها و افراد و نیازهای منحصربه‌فرد آنها پذیرا و جذاب کنید.