این روزها داشتن یک فضای اداری مناسب برای موفقیت هر کسب‌وکاری الزامی است؛ زیرا چیدمان این فضا به طور مستقیم با بهره‌وری کارکنان و برداشت مشتری از برند تان ارتباط دارد و به بهبود تصویری که از هویت برند شرکت ارائه می‌شود کمک خواهد کرد. به همین خاطر امروزه شرکت‌ها در طراحی داخلی خود از سبک‌های خلاقانه و مدرن استفاده می‌کنند. در ادامه می‌خواهیم یکی از ابزارهایی که به کمک آنها می‌توانید یک فضای اداری را به شیوه مدرن طراحی و دیزاین کنید را به شما معرفی کنیم.

سقف اکسپوز چیست؟

سقف‌های اکسپوز که به عنوان سقف‌های باز یا پلنوم‌های باز نیز شناخته می‌شوند نوعی سقف مدرن هستند. در این نوع سقف تمامی سیستم‌های تاسیساتی ساختمان که از زیر سقف عبور کرده‌اند در معرض دید قرار می‌گیرند. در واقع این سقف‌ها نوعی سقف باز قلمداد شده و امروزه محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌‎اند. این شیوه طراحی و معماری داخلی، ظاهری صنعتی به فضا می‌بخشد و در عین حال به لطف افزایش ارتفاع سقف باعث جادارتر شدن اتاق می‌شود.

مزیت سقف‌های اکسپوز چیست؟

سقف‌های اکسپوز چندین مزیت مهم دارند که برخی از آنها عبارتند از:

افزایش نور طبیعی داخل: تاثیر استفاده از سقف اکسپوز بر روی ورود نور به داخل ساختمان، به ویژه در ساختمان‌هایی که نمای آنها رو به جنوب است بیشتر به چشم می‌آید. زیرا ساختمان‌های جنوبی واقع در نیمکره شمالی، بیشتر از ساختمان‌های شمالی نورگیرتر هستند.

مدرن شدن طراحی داخلی: سقف نمایان یا همان سقف اکسپوز به شما اجازه می‌دهد که با ترکیب نورپردازی طبیعی و تجهیزات لوله‌کشی عبور داده شده از سقف، دکوراسیون اداری ساختمان را به سبک مدرن متمایل کنید. با استفاده از این سقف، تاسیسات مکانیکی و الکتریکی موجود در سقف به عناصر تزئینی تبدیل می‌شوند و فقط جنبه کاربردی ندارند.

ایجاد فضای اضافی: سقف‌های بسته سنتی اغلب باعث می‌شوند اتاق‌ها بسیار کوچک‌تر از آنچه که هستند به نظر برسند. این در حالی است که استفاده از سقف اکسپوز حتی در یک اتاق شلوغ نیز فضای اضافی و خطای دید ایجاد می‌کند. بلند کردن ارتفاع سقف به این شیوه باعث می‌شود که فضای کافی برای بالا آمدن هوای گرم وجود داشته باشد. به این ترتیب در تابستان اتاق‌ها خنک‌تر شده و مصرف انرژی نیز کارآمدتر خواهد شد.

آشنایی با برخی از معایب سقف‌های اکسپوز

برخی از معایب سقف های اکسپوز به شرح زیر است:

اجرای سقف اکسپوز نیاز به نیروی کار ماهر دارد. سقف‌های اکسپوز فاقد بسیاری از جزئیاتی هستند که در اجرای سقف‌های کاذب رعایت می‌شوند؛ اما تصور نکنید که به کار کمتری نیاز دارند. در ساختمان‌هایی که دارای سقف‌های کاذب هستند؛ کانال‌کشی و لوله‌کشی‌هایی که از درون سقف عبور می‌کنند معمولا قدیمی و کثیف بوده و از نظر زیبایی‌شناختی تصویر خوشایندی ندارند. بنابراین برای ایجاد ظاهری زیبا و جذاب در سقف و تعویض لوله‌ها و تاسیسات قدیمی، هم باید هزینه زیادی پرداخت کرد و هم زمان‌بر است. همچنین داکت‌ها و لوله‌های جدید بعد از نصب باید رنگ‌آمیزی شوند که این کار خودش یک کار تخصصی است.

هزینه دستمزد اجرای این نوع سقف نسبت به دیگر سقف‌ها بیشتر است. رشد صنعت ساختمان باعث شده که نیاز این صنعت به نیروی کار ماهر هر روز بیشتر شده و پیمانکاران با کمبود کارگر واجد شرایط و دارای مهارت کافی برای انجام خدمات ساختمانی تخصصی مواجه شوند. معمولا اجرای سقف‌های اکسپوز به متریال کمتری نسبت به سقف‌های کاذب نیاز دارد؛ اما صرفه‌جویی در مصرف مصالح نمی‌تواند دستمزد بالای اجرای پروژه را جبران کند.

سقف‌های اکسپوز نیاز به عایق‌بندی صدا دارند؛ زیرا بر خلاف سقف‌های کاذب عایق، فاقد اثر جذب صدا هستند. در این سقف‌ها باز معمولا یک محفظه اکو ایجاد می‌کنند که با موادی مانند مواد آکوستیک پاششی پر شده و مانع از برگشت صدا می‌شود.
این سقف‌ها گاهی هزینه مصرف انرژی را افزایش می‌دهند.

اگرچه سقف‌های اکسپوز به مصالح کمتری نیاز دارند؛ اما نمی‌توان به عنوان مانعی در برابر انتقال حرارت از آنها استفاده کرد. این مشکل منجر به افزایش دمای داخلی در تابستان و هدر رفت گرما در زمستان می‌شود. البته راه‌حل‌هایی نیز برای رفع این مشکل وجود دارد.

سقف‌های اکسپوز نیاز به تمیز کردن، نگهداری و رنگ‌آمیزی مکرر دارند. این در حالی است که برای سقف‌های کاذب انجام این اقدامات ضروری نیست. به طور کلی، سقف‌های کاذب مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. سقف‌های اکسپوز از نظر ظاهری زیباتر هستند و می‌توانند جذابیت‌های خاصی ایجاد کنند.

ملاحظات مهم در اجرای سقف‌های اکسپوز

چند نکته مهم در اجرای این سقف‌ها وجود دارد که باید به آنها پایبند باشید. این نکات عبارتند از:

سیستم گردش هوا در زمان طراحی سقف باید در نظر گرفته شود. وجود یک سیستم گردش هوای کامل در کنار سقف‌های اکسپوز، هم برای راحتی بیشتر کارکنان و هم برای راندمان بهتر انرژی بسیار ضروری است. هزینه ایجاد ظاهری مدرن با این سقف‌های باز ممکن است بیشتر از آن چیزی باشد که شما انتظار دارید. هزینه مصالح و دستمزد برای تعویض، تمیز کردن و سر و سامان دادن به تاسیساتی که از زیر سقف عبور می‌کنند؛ هزینه لوله‌کشی با لوله‌های جدید و طراحی محل عبور سیم‌های برق می‌تواند روی هزینه‌ای که پیش‌بینی کرده‌اید تاثیر بگذارد.

یکی از ملاحظات دیگری که باید در طراحی و اجرای این نوع سقف آن را در نظر بگیرید؛ نحوه اجرای سیستم روشنایی یا همان نورپردازی ساختمان است. بر خلاف سقف‌های معمولی، در این مدل سقف تمام لامپ‌ها و مسیر سیم‌کشی آنها کاملا مشخص است و ضمنا تنها فضایی که برای اجرای سیستم نورپردازی در دسترس دارید سقف است.

برای اجرای سقف‌های بدون پوشش، به عایق‌بندی صوتی ساختمان نیاز خواهید داشت. این عایق‌بندی را می‌توانید به شیوه‌های مختلفی روی سقف پیاده کنید.
بعد از اجرا نیز سقف نیاز به نظافت بیشتری نسبت به سقف‌های معمولی دارد؛ زیرا تمامی سازه‌ها و تاسیساتی داخل سقف در معرض دید هستند و ممکن است به مرور زمان با جمع شدن گرد و خاک یا آلودگی روی آنها، نیاز به تمیز کردن و رنگ‌آمیزی مجدد داشته باشند.

کدامیک بهتر است، سقف‌های اکسپوز یا سقف‌های معمولی؟

انتخاب سقف مناسب برای یک فضای کاری، تصمیم ساده‌ای نیست و عوامل متعددی باید در زمان انتخاب بین این دو شیوه اجرای سقف در نظر گرفته شود. مثلا باید به این پرسش‌ها پاسخ دهید که:

  • به چه سبک دکوراسیون داخلی علاقمند هستید؟
  • دوست دارید ظاهر دفتر کارتان به چه صورت باشد و چه حسی را به دیگران القا کند؟
  • چقدر اشغال فضا برای شما اهمیت دارد؟
  • اجرای هر کدام از این دو مدل سقف چه تاثیری بر روی هزینه گرمایش و سرمایش ساختمان دارد؟
  • بودجه‌ای که برای طراحی سقف در نظر گرفته‌اید چقدر است؟

امیدواریم با پاسخ دادن به این سوالات و با کمک نکاتی که در بالا توضیح داده شد؛ بهتر می توانید تعیین کنید که کدام سیستم اجرای سقف برای دفتر کار شما مناسب است.