همان طور که می‌دانید کار در خانه مزیت‌های زیادی دارد، به عنوان مثال دیگر لازم نیست ترافیک‌های سنگین سطح شهر را تحمل کنید. برای ساعات کاری انعطاف‌پذیری بیشتری وجود دارد و با لباس راحتی هم می‌توانید به راحتی کار کنید. بدون شک دکوراسیون دفتر کار خانگی با دکوراسیون یک شرکت تجاری فرق می‌کند، ولی از همین محیط خانه نیز می‌توان قدم در مسیر موفقیت شغلی گذاشت.

اگر شما فریلنسر هستید و دورکاری می‌کنید حتما در پی افزایش بازدهی کار خود در منزل می‌باشید. محیط کار تاثیر فوق‌العاده زیادی روی کارآیی شغلی افراد می‌گذارد، بنابراین باید مطمئن شوید که با آن محیط کاملا راحت هستید.

در ادامه به چند نکته برای طراحی تنظیم دفتر کار در خانه می‌پردازیم تا خلاقیت شما را در هنگام اجرای کار به حداکثر برساند. همچنین این عوامل در افزایش بهره‌وری و راندمان کاری شما نیز کمک می‌کند.

یک فضای اختصاصی برای خود ایجاد کنید

مهم نیست که خانه شما بزرگ است یا کوچک، به هر حال باید قسمتی از خانه را برای محیط کار خود جدا کنید. اگر فضای کافی در اختیار دارید، یک اتاق اختصاصی را برای طراحی دکوراسیون دفتر کار خانگی خود در نظر بگیرید. در غیر این صورت حداقل یک میز کار یا یک مکان خاص مانند آشپزخانه را برای پرداختن به فعالیت خود انتخاب کنید.

این موضوع به شما کمک می‌کند که احساس کنید هر روز قصد دارید به محل کار خود بروید. حتی اگر فقط میز شما چند قدم از تخت‌خوابتان فاصله داشته باشد باز هم در کار شما تاثیر گذار است. وقتی این کار را انجام دهید، بدون شک متوجه خواهید شد که تمرکز شما روی کار خیلی بالاتر رفته است.

منظم و تمیز باشید

بسیاری از افراد معتقد هستند که یک فضای بدون نظم آشفتگی ذهن را به همراه دارد. به زبان ساده‌تر، شلوغی محیط کار می‌تواند حواس شما را پرت کند و استرس را افزایش دهد. بنابراین مطمئن شوید که  لوازم غیر ضروری و اضافه روی میز دفتر کار خانگی شما وجود نداشته باشد. میز کار خود را در خانه طوری مرتب کنید که اگر در یک محیط اداری هم بودید این کار را انجام می‌دادید.

در محیط‌های اداری باید در انتهای کار میز خود را مرتب کنید و هر پرونده و اسنادی را در جای مربوط به خود قرار دهید.

فضای کاری خود را بر اساس نیاز خود طراحی کنید

دکوراسیون دفتر کار خانگی برای نیازهای متفاوت مانند جلسه‌های مختلف باید سازگاری داشته باشد. همچنین باید با روحیات فردی شما و تاثیری که می‌خواهید بر مراجعین داشته باشید هم هماهنگ باشد.

نحوه طراحی محیط کار در منزل، نه تنها به میزان فضای کار، بلکه به نیازهای تجاری شما نیز برمی‌گردد. آیا شما باید جلساتی را با مشتریان خود برگزار کنید یا این که برای میزبانی از میهمانان به کاناپه یا وسایل دیگر احتیاج دارید؟

برخی از افراد برای برنامه‌ریزی بهتر به تخته سفید احتیاج دارند. برخی دیگر باید برای پیشبرد کار خود چند کامپیوتر، مانیتور و دستگاه‌هایی از این قبیل دارند. مهم این است که همه عوامل و نیازها در نظر گرفته شود تا بتوان در پایان روز طبق برنامه‌ریزی پیشرفت داشته باشد.

از داشتن امکانات و فناوری مناسب اطمینان حاصل کنید

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای کار در خانه وجود داشته باشد، نداشتن فناوری‌های لازم برای انجام کار است. اگر می‌توانید، فناوری موجود در دکوراسیون دفتر کار خانگی را دقیقا همان طوری تنظیم کنید که برای محیط کار اداری در بیرون نیز به آن احتیاج دارید.

این موارد بر اساس نیاز شما تغییر می‌کند، به عنوان مثال امکان دارد شما بنابر شغل کاری خود در دفتر کار خانگی به مواردی مانند تلفن، چندین کامپیوتر، پرینتر و اسکنر نیاز داشته باشید.

از عناصر خارجی برای طراحی داخلی الهام بگیرید

بسیاری از مردم برای استراحت یا شارژ مجدد نیاز به هوای تازه بیرون دارند. زیرا انسان به طور ذاتی می‌خواهد با محیط خارج و طبیعت ارتباط برقرار کند. اگر می‌توانید فضای کاری خود را در خانه در نزدیک یک پنجره با چشم‌انداز نمای بیرون قرار دهید، حتما از این قابلیت استفاده کنید. در این صورت در طول روز و ساعت کاری احساس بهتری داشته باشید.

همچنین می‌توانید از عکس‌ها و نقاشی‌های مناظر استفاده کنید، داشتن گل و گیاه و به طور کلی رنگ سبز می‌تواند در افزایش خلاقیت و بهره‌وری شما تاثیر مثبتی بگذارد.

اصول ارگونومی را در طراحی دفتر کار خانگی در نظر بگیرید

اگر در هنگام کار احساس راحتی نداشته باشید و اذیت شوید، طبیعتا نمی‌توانید خلاقیت زیادی نیز از خود بروز دهید. به همین دلیل داشتن یک میز اداری مناسب و صندلی یکی از اولین مواردی است که باید به آن توجه کرد. هنگام تایپ کردن باید دست‌ها متمایل به پایین باشد و کف پا در سطحی صاف روی زمین قرار بگیرد.

انتخاب رنگ‌هایی که حس خوبی در شما ایجاد می‌کند

اگر دوست دارید فضای ارزشمند و مفیدی برای کار خود ایجاد کنید باید کمی وقت و دقت برای آن در نظر بگیرید. می‌توانید برای انتخاب رنگ‌ها سراغ پالت‌های رنگی بروید و از آن‌ها کمک بگیرید. به عنوان مثال سبز رنگی آرام و خنثی است که می‌تواند تعادل را به یک فضا برگرداند. در حالی که رنگ بنفش قوه تخیل و تمرکز را تا حد زیادی تحریک می‌کند.

نور کافی در دکوراسیون دفتر کار خانگی

استفاده از نور طبیعی بر بالا بردن انرژی شما کمک خواهد کرد. به طور مثال قرار دادن میز کار در کنار پنجره یا تراس  موجب بالابردن احساس خوب می‌شود. اگر خانه‌تان کاملا تاریک است یا این که نمی‌توانید در نزدیک پنجره میز خود را قرار دهید، سعی کنید نور سفید و زرد را به صورت ترکیبی استفاده کنید. این ترکیب نوری نزدیک‌ترین رنگ به نور طبیعی است و در پایداری انرزی شما تاثیر مثبت دارد.

سطح صدا

تحمل صدای اطراف بستگی به شخصیت خود شما دارد. برخی از افراد در سکوت کامل نمی‌توانند کار کنند، چون حواسشان پرت می‌شود و به مرور زمان خستگی به سراغشان می‌آید. بنابراین برای این قبیل افراد، سر و صدای محیط یا یک موسیقی آرام می‌تواند خلاقیت و بهره‌وری‌شان را افزایش دهد.

از طرفی صدای موجود در فضای کار می‌تواند تمرکز عده‌ای دیگر را از بین ببرد و موجب شلوغی محیط شود. بنابراین فهمیدن این که چه چیزی برای شما مناسب است با کمی آزمون و خطا به دست می‌آید.

هوای اتاق را تازه نگه دارید

کیفیت هوا در فضای دفتر کار در منزل با سلامتی کاری و شخصی ارتباط تنگاتنگی دارد. اگر در اتاقی کار می‌کنید که می‌توان پنجره‌ها را باز کرد و هوای پاک تنفس کرد، قطعا چیزی بهتر از ورود هوای تازه به فضای کار شما نیست.

اگر امکان استفاده از پنجره وجود ندارد، یک دستگاه تهویه تهیه کنید. اطمینان حاصل کنید که مغز در معرض هوای پاک و سرشار از اکسیژن باشد. هنگام فعالیت به خصوص کارهایی که به تمرکز بالا احتیاج دارد کارکرد مغز به چند برابر افزایش می‌یابد.

سخن نهایی

همان طور که گفتیم دکوراسیون دفتر کار خانگی می‌تواند تاثیر بالایی در افزایش بهره‌وری و خلاقیت شما بگذارد. بنابراین سعی کنید اصولی که در این مقاله توضیح داده شد را در طراحی دفتر خانگی خود در نظر بگیرید.

طراحی یک دفتر کار در خانه می‌تواند برای فریلنسرها یا افرادی که به طور کلی دورکاری انجام می‌دهند، بسیار مناسب باشد. به همین دلیل اگر کمی وقت صرف این موضوع شود می‌توانید کیفیت عملکرد خود را نیز بهبود بخشید.

طراحی دکوراسیون داخلی مکعب در دو زمینه طراحی دکوراسیون داخلی ادارای و منزل فعالیت می‌کند. علاوه بر این مکعب در تمام متریال مورد استفاده خود اصول استاندارد ارگونومی را در نظر می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره رایگان و استفاده از راهنمایی‌هایی کارشناسان این مجموعه می‌توانید با آن‌ها در ارتباط باشید. در زمینه طراحی دکوراسیون دفتر کار خانگی سوالات خود را با مکعب در میان بگذارید.