عوامل مختلفی از جمله فرهنگ شرکت، حجم کار و عوامل شخصی بر سلامت کارمندان تاثیر می‌گذارند. اما آیا می‌دانید فضای فیزیکی اداره یکی از مهم‌ترین عوامل است. سر و صدا، دما، حواس‌‌پرتی‌های دیداری و کمبود فضا باعث ایجاد استرس جسمی و روانی می‌شوند.

استرس مزمن رضایت شغلی و بهره‌وری را کاهش می‌دهد و در نهایت منجر به فرسودگی می‌شود. از آنجا که افراد در محیط کار کنترل کمتری بر شرایط دارند ممکن است نسبت به استرس ایجاد شده واکنش‌های شدیدتری نشان دهند.به عنوان یک کارفرما می‌توانید با انتخاب صحیح طراحی فضای دفتر به کاهش استرس در محل کار کمک کنید.

روش‌‌هایی برای طراحی مدرن فضای کار جهت کاهش استرس در محل کار

طراحی باز، انعطاف‌پذیر یا خصوصی

بر اساس یک مطالعه سوئدی که از ۴۶۸ کارمند انجام شده، کارمندان در دفاتر کوچک با طراحی باز، یعنی ۴ تا ۹ نفر در یک اتاق، کم‌ترین میزان استرس را تجربه می‌کنند. ولی در سازمان‌های بزرگ طراحی باز ممکن است استرس بالایی را به کارمندان وارد کند.

حریم خصوصی در مقابل کار گروهی

هر نوع فعالیت باید فضای اختصاصی خود را در دفتر کار داشته باشد. طراحی مدرن فضای اداری باید به گونه‌ای باشد که استقلال کارمندان را افزایش دهد، یعنی آنها بتوانند انتخاب کنند که کجا باشند و با چه کسی در ارتباط باشند و چگونه به کار خود بپردازند. هرچه یک کارمند بتواند از فضای کاری خود استفاده بیشتری و بهینه‌تری کند استرس کمتری را تجربه خواهد کرد.

جهت کاهش استرس در محل کار در کنار فضای خصوصی که برای هر کارمند در نظر گرفته می‌شود باید فضای کافی برای کار تیمی و برگزاری جلسات نیز وجود داشته باشد.

 

محیط داخلی

محیط داخلی تاثیر قابل توجهی در رفاه حال کارکنان دارد. در ادامه عواملی که می‌تواند منجر به ایجاد استرس در کارمندان شود بیان شده است:

  • سر و صدای بیش ‌از حد می‌تواند تمرکز کارمندان را به هم بزند و استرس ایجاد کند.
  • سطح بالای CO2 می‌تواند باعث ایجاد سردرد در کارمندان شود.
  • آلاینده‌ها و رطوبت کم باعث بروز مشکلات چشمی می‌شوند.
  • نور کم می‌تواند بر بهره‌وری، هوشیاری و خلق‌وخوی کارمندان تاثیر بگذارد.

رنگ‌ها

آیا می‌دانید رنگ‌ها بر روحیه، تمرکز، بهره‌وری و کاهش استرس در محل کار تاثیرگذار هستند؟ استفاده از ترکیب رنگ مناسب بسیار مهم است. بنابراین، به جای انتخاب رنگ خاکستری و بژ برای همه اتاق‌های محل کار خود، رنگ‌هایی را در نظر بگیرید که باعث افزایش خلاقیت و انرژی بیشتر در کارمندان شود. آبی و سبز، دو رنگ موجود در طبیعت، باعث بهبود رفاه، کارایی، تمرکز و کاهش استرس در محل کار می‌شود. از رنگ زرد برای افزایش خلاقیت استفاده کنید.

 

استفاده از گیاهان در محیط کار

استفاده از فضای سبز و گیاهان در محیط کار باعث افزایش روحیه کارمندان در تمام طول روز می‌شود. «الیزک سوک پاپاردین» خالق ایده‌ی SageGlass می‌گوید: «انسان‌ها به طبیعت و ارتباط با دنیای طبیعی احتیاج دارند. این ارتباط عملکرد شناختی، سلامت روان و حتی سلامت جسمی کارمندان را بهبود می‌بخشد و به کاهش استرس در محل کار کمک می‌کند.»

مشاهده مناظر سبز به کاهش استرس در محل کار کمک می‌کند. برای افزایش سرسبزی محل کار خود می‌توانید گیاهان را در اتاق غذاخوری کارمندان و فضای کاری آنها قرار دهید. همچنین گیاهان هوای فضای اداری را تصفیه و مرطوب می‌کنند.

اگر این موضوع برای شما خیلی مهم است حتی می‌توانید از گیاهان در فضای بیرونی شرکت نیز استفاده کنید و محوطه جذابی را نیز برای کارمندان و ارباب‌رجوع‌ها ایجاد کنید. فضاهای بیرونی مانند پاسیو یا پشت‌بام فضای قابل دسترس کارمندان را افزایش می‌دهد. مزایای ارائه فضای بیشتر به کارمندان شامل موارد زیر است:

  • افزایش تحرک
  • افزایش انعطاف‌پذیری
  • بهبود عملکرد
  • کاهش استرس در محل کار
  • تشویق به حرکت و فعالیت بیشتر

سبک زندگی بی‌تحرک یکی از بزرگترین تهدیدهای سلامتی در عصر ما محسوب می‌شود. فعالیت بدنی در محیط‌کار، سلامت جسمی و روانی را ارتقا می‌بخشد و به کاهش استرس در محل کار کمک می‌کند. به عنوان مثال در ساختمان اداری فدرال در ایالات متحده امریکا، دفاتری با طراحی باز منجر به فعالیت بدنی بیشتر و استرس کمتر در مقایسه با اتاق‌ها و دفاتر بسته و خصوصی شد.

 

روشنایی طبیعی منجر به کاهش استرس در محل کار می‌شود

مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ توسط مرکز تحقیقات روشنایی منتشر شد، نشان داد که کارمندانی که در محیط دکوراسیون اداری مدرن در طول روز از نور طبیعی استفاده می‌کنند. در مقایسه با کارمندانی که از روشنایی الکتریکی استفاده می‌کنند، خواب بهتری دارند و استرس و افسردگی کمتری را در محل‌ کار تجربه می‌نمایند.

«الیزک سوک پاپاردین» ارائه فضاهای اداری با دسترسی به نور طبیعی را توصیه می‌کند.

استفاده از صندلی‌های مناسب

مطالعات بی‌شماری در زمینه انتخاب صندلی مناسب برای کارمندان انجام شده است که همگی این موضوع را که صندلی مناسب تاثیر بسزایی در کاهش استرس در محل کار دارد را تایید می‌کنند.

ارائه فضایی برای استراحت

ارائه امکاناتی مانند کافه، رستوران، سالن بدنسازی که در آن کارمندان می‌توانند کمی از محیط کار دور باشند. باعث کاهش استرس در محل کار می‌شود. روش‌های زیادی برای ایجاد امکانات تفریحی در محیط کار وجود دارد که برخی از آنها را در ادامه بیان خواهیم کرد.

ارائه محیطی جدا برای صرف غذا

حتما فضای ویژه‌ای برای صرف غذای کارمندان خود در نظر بگیرید، این فضا مزایای بسیار زیادی دارد. به عنوان مثال باعث کاهش نیاز به نظافت اتاق‌های آنهاخواهد بود. همچنین به افزایش بهداشت و سلامتی آنها کمک می‌کند. اگر کارمندان شما برای صرف غذا از اتاق‌کار خود خارج شوند و به محل مخصوصی برای صرف غذا مراجعه کنند فعالیت فیزیکی بیشتری خواهند داشت و این موضوع به افزایش سلامتی آنها نیز کمک می‌کند.

 

ایجاد فضایی برای استراحت کارمندان

 مطالعات نشان می‌دهد که ۳۰ دقیقه خواب بعدازظهر می‌تواند استرس را کاهش دهد، سیستم ایمنی بدن را بهبود ببخشد. همچنین می‌تواند تاثیر منفی کمبود خواب که یک مشکل شایع بین کارمندان است را کاهش دهد.

ارائه فضایی دوستانه برای برقراری ارتباط نزدیک کارمندان و گفتگو با یکدیگر

اتاق‌هایی برای گفتگو کارمندان خود آماده کنید. به این ترتیب آنها با خیال راحت و بدون استرس می‌توانند از محل‌ کار خود دور شوند و به گفتگو با سایر کارمندان بپردازند. این اتاق‌های گفتگو به افزایش خلاقیت و اعتماد به ‌نفس کارمندان کمک می‌کند.

ایجاد اتاق‌های برای مراقبه و مدیتیشن

مدیتیشن راهی عالی برای ایجاد آرامش ذهن است. شرکت‌هایی مانند گوگل و اپل برنامه‌هایی را برای مدیتیشن و مراقبه به کارمندان خود ارائه می‌دهند. مدیتیشن به کاهش استرس در محل کار کمک می‌کند. همچنین انعطاف‌پذیری، تمرکز و خلق‌ و خوی کارمندان را بهبود می‌بخشد.

سخن پایانی

یکی از بزرگترین کارهایی که مدیران باید انجام دهند ایجاد فضایی است که به کاهش استرس در محل کار و ایجاد آرامش در کارمندان کمک کند. هنگامی که یک شرکت، مدیریت سطح استرس کارمندان خود را در اولویت قرار دهد، نه تنها سلامتی کارمندان بهبود پیدا می‌کند. بلکه سود مالی و افزایش خلاقیت و نوآوری نیز به همراه دارد. کارکنان با استرس کمتر، شادتر و سالم‌تر هستند و بهره‌وری بیشتری دارند.