در عصری حضور داریم که زندگی بر حول مسیر فعالیت و کار در مراکز و ادارات می‌چرخد. طراحی داخلی اداری در دسته موضوعاتی است که با اجرای درست و اصولی در مراکز اداری، ذهنیت افراد نسبت به آن محیط را شکل می‌دهد. کارمندان در یک محیط استاندارد بر اساس اصول طراحی داخلی احساس آرامش دارند. همچنین باعث افزایش تمرکز در میان کارمندان و افزایش بازدهی کاری خواهد شد. محیط کار در عصر حاضر محلی برای ایجاد خلاقیت و تعامل مثبت در جهت رشد شخصی و گروهی است.

تاکنون شده که فکر کنید چه چیز در فضای داخلی شرکت‌ها وجود دارد که در برخی مواقع در لحظه ورودی‌تان به ادارات شما را به‌خودی خود جذب می‌کند؟ حتی در دیگر موقعیت‌هایی در همان اولین نگاه، با القای حس خسته کننده، به‌راحتی شما را از آن محیط دور می‌نماید؟ همه اینها برمی‌گردد به نحوه طراحی و چیدمان داخلی فضای ادارات؛ موضوع بسیار حائز اهمیت در دنیای مدرن امروزی.

اما این طراحی چگونه باید اجرا شود؟ دستیابی به یک طراحی اصولی و هدفمند در مراکز اداری پیرو توجه و تمرکز بر روی چه نکاتی باید شکل گیرد؟ اینجاست که می‌توان بحث طراحی مدور دفتر کار را بیان کرد.

طراحی مدور

بخش عمده طراحی مراکز اداری، بسته به نوع طراحی پلان، نحوه چیدمان و ارتباط فضاهای مختلف این مجموعه صورت می‌گیرد. فضای اداری با تقسیم بندی به دو بخش، تحت عنوان عرصه تر و خشک است که ساختار کلی مجموعه کاری را شکل می‌دهد. مجموعه‌ای که اگر طراحی پلان مدور را دستور کار خود قرار دهد. به سبب ویژگی‌های موجود در این طرح، با افزایش تعامل مواجه می‌شود. همکاری بین کارمندان، کارشناسان و مدیر، در بهبود عملکرد و روند کاری نیز تاثیرگذار می‌باشد.

در همین راستا است که گروه مکعب در این مقاله به شرح و توضیحی از ساختار طراحی مدور پرداخته است. همچنین نکات لازم جهت طراحی این نوع پلان در دفاتر اداری را توضیح داده است.  پرداخته است.

طراحی مدور چیست؟

از میان تمامی اشکال هندسی شناخته شده در جهان، دایره تنها شکل بی مرز و بی انتهایی است که وجود دارد. با نمایان ساختن مظهری از تمامیت فضا و مکان، برای نمایش سمبلی از پایداری و وحدت در گوشه به گوشه جهان هستی و حتی زندگی روزانه ما پدیدار گشته است. همین دلایل کافی است که طراحان و معماران با به‌کارگیری این نوع شکل هندسی و طراحی به شیوه مدور، چه در فضاهای داخلی و چه در فضاهای بیرونی، جلوه کار را هم از لحاظ زیبایی بصری و هم از لحاظ عملکرد کاری دو چندان نمایند.

قدمت این نوع طراحی به دوره‌های باستانی از معماری و طراحی بازمی‌گردد. در عصر حاضر نیز همواره به طور مجدد، بسیار شناخته شده و مطرح گردیده است. طراحی که در آن سعی می‌شود تا با الهام از نماد و شکل دایره، به نوعی آن را در فضای داخلی و یا نمای بیرونی به کار گیرند.

ویژگی که امروزه با مراجعه به بسیاری از مراکز و دفاتر اداری، بر حفظ روابط و ارتباط میان کارمندان تاکید دارد. همچنین بر ایجاد دید مناسب میان آنها تاکید دارد، بسیار به چشم می‌خورد.

نکاتی درباره طراحی مدور دفتر کار

همانطور که پیشتر نیز گفته شد طراحی مدور دفتر کار، نوعی از طراحی محیط‌های اداری است. که این سبک بر مبنای پلان دایره ای شکل و هندسه مدور شکل می‌گیرد. در طراحی داخلی اداری که هیچ اولویت و ارجحیتی را نمی‌شود بین دو فاکتور زیبایی شناسی و اصول کاربردی فضا در نظر گرفت. استفاده و اجرای پلان مدور در محیط‌های کاری همگام با طراحی درست، ایجاد فضایی کارآمد و در نهایت زیبایی بصری را با خود به‌دنبال خواهد داشت. در زمانی که طراحی اکثر دفاتر اداری بر اساس یک ساختار و شکل کلی اجرا می‌شوند، استفاده از طراحی منحصر به فرد به شیوه مدور در دفتر کار هم بسیار محبوب است. تمامی فضاهای موجود در کنار هم بر حول یک هسته مرکزی جانمایی می‌شوند و انتخاب ایده‌آلی برای شروع کار محسوب می‌شود.

اما طراحی پلان به این روش نیز همانند هر نوع طراحی فضای داخلی ادارات، نیازمند رعایت و توجه به یکسری اصول و نکات ضروری است. سرانجام تفکیک فضایی به شیوه‌ای کاملا صحیح ایجاد می‌نماید.

به ابعاد و اندازه فضای دفتر کار توجه نمایید!

آن چیزی که پیش از اجرای هر طرحی در دفاتر اداری لازم توجه است، ابعاد و اندازه فضا می‌باشد. بخصوص طراحی مدور که به جهت نوع پلان دایره‌ای، استفاده از آن در فضاهای کاری به ابعاد بزرگ‌تر، بیشتر از هر جای دیگری توصیه می‌شود.

تقسیم بندی فضای دفتر کار به بخش‌ها و واحدهای کوچک‌تر برای کارمندان، بر اهمیت این موضوع افزوده است. فضایی برای کار هر شخص در دفاتر و یا شرکت‌های اداری در نظر گرفته می‌شود. همچنان میزان فضایی که برای عبور و مرور مراجعه کنندگان در فضا قرار می‌گیرد، همگی با توجه به ابعاد کلی محیط باید به اندازه باشند. راحتی و آسایش را در هر کدام از بخش‌ها، چه برای کارمندان و مدیران و چه برای مراجعه کنندگان و مشتریان فراهم نماید.

از اهمیت نورپردازی غافل نشوید!

عنوان مهم‌ترین فاکتور و معیار در نظرگرفته شده در طراحی داخلی اداری، به نور و میزان روشنایی فضا تعلق می‌گیرد. در پلان مدور دفتر کار نیز نور می‌بایست جز اهداف اصلی در طراحی قرار گیرد. درست است که واحدها و بخش‌های مختلف ادارات در این نوع طراحی دور تا دور یک هسته مرکزی شکل می‌گیرند. اما باید به گونه طراحی شوند که بیشترین بهره را از نور طبیعی ببرند.

 تعبیه پنجره‌هایی در سر تا سر دفتر کار و ورود اشعه‌های نور خورشید در طول روز، نکته‌ی بی اهمیتی به نظر می‌رسد. اما نور خورشید با انرژی بخشی به روحیه کارمندان، در بازدهی کار و عملکرد شرکت نیز تاثیر بخش خواهند بود. پس به هیچ عنوان در طراحی مدور دفتر کار از نور پردازی، علی الخصوص نور طبیعی غافل نشوید.

نورهای مصنوعی

نورهای مصنوعی در کنار نور طبیعی به چند برابر شدن زیبایی طراحی داخلی یک دفتر کار مدور کمک خواهد کرد. این نورها اگر با ترکیبی از چند طیف در کنار یکدیگر قرار بگیرند فضای دلپذیرتری به وجود خواهد آورد.

 

محیطی آرام و بدور از سرو صدا ایجاد کنید!

محیطی ساکت و آرام بدور از شلوغی، لازمه هر دفتر کاری می‌باشد. بدون شک سر و صدای زیاد در فضای کار نه تنها موجب برهم زدن نظم در محیط می‌شود. بلکه با از بین بردن تمرکز کار کارمندان و مدیران نیز، تاثیرات منفی را بر روی بازدهی کار شرکت به وجود می‌آورد.

این موضوع در طراحی مدور دفتر کار، که تفکیک فضایی به صورت کامل اتفاق نمی‌افتد و هر کدام از فضاها در کنار و دور تا دور هم قرار گرفته‌اند. قطعا بیشتر از هر موضوع دیگری باید مورد توجه قرار گیرد، اما چگونه؟

پارتیشن‌ها از آن قبیل المان‌های مدرن و کابریدی در فضای کار می‌باشند. این لوازم همراه با جداسازی فضاها و حفظ فواصل بین کارمندان به منظور آرامش بیشتر، شکل و ظاهر زیبایی را نیز به فضا می‌بخشند. به ‌ویژه که امروزه این المان‌ها در انواع و اقسام مدل‌های مختلف چوبی، شیشه‌ای، فلزی و…. به‌فروش ساخته و تولید می‌شوند. پس در طراحی مدور دفتر کار، با استفاده از پارتیشن‌های شیشه‌ای با حفظ دید کارکنان، آرامش لازم برای کار را فراهم نمایید. در بیشتر دفتار کار اداری مدور از پارتیشن‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. این پارتیشن‌ها از کف تا سقف یا به صورت نیمه جداره طراحی می‌شود. این نوع چیدمان در پارتیشن‌ها نور بیشتری در محیط نشان می‌دهند. همچنین تعدادی از این پارتیشن‌ها به صورت مدور ساخته می‌شوند. این نوع طراحی در بخش‌های مهم یک دفتر کاری که احتیاج به سکوت بیشتر دارند را به وجود می‌آورد. این در حالی است که عایق صوتی مناسبی ایجاد می‌شود و همچنان حریم خصوصی حفظ می‌شود.

در پایان

انتخاب نوع طرح اجرایی برای دفاتر مهم نیست. نکته مهم رعایت تمامی نکات لازم و حفظ اصول طراحی داخلی در فضاهای اداری است. راهنمایی و مشاوره گرفتن از طراحان و متخصصان کارآمد و باتجربه در این زمینه بسیار کابردی است. بخش عمده موفقیت و آینده کاری هر شرکت و دفاتر اداری، در گرو طراحی اصولی و درست فضای کاری می‌باشد.