اگر کارآفرین یا بنیان‌گذار یک استارتاپ هستید، احتمالا اصطلاح فضای کاری اشتراکی به گوش‌تان خورده‌است. فضای کاری اشتراکی یک فضای بزرگ جداسازی شده با انواع پارتیشن اداری است که افراد و گروه‌های مستقل می‌توانند از آن به عنوان محل کار استفاده کنند.

فضای کاری اشتراکی برای کسانی مناسب است که شرایط کار کردن در خانه را ندارند و نمی‌توانند هزینه یک دفتر خصوصی را پرداخت کنند.

اولین فضای کاری اشتراکی در سال ۲۰۰۵ در سن‌فرانسیسکو راه‌اندازی شد و خیلی زود در سراسر دنیا طرفدار پیدا کرد. اگرچه محبوبیت این نوع فضاهای کاری رو به افزایش است، باید مطمئن شوید که برای شما و نوع کسب‌ و کارتان مناسب است.

در ادامه فهرستی از مزایا و معایب فضای کاری اشتراکی ارائه کرده‌ایم تا راحت‌تر بتوانید در مورد انتخاب آن تصمیم‌گیری کنید.

مزایای فضای کاری اشتراکی

امروزه، بسیاری از فریلنسرها و استارتاپ‌ها از مزایای مختلف فضای کاری اشتراکی آگاه هستند و ترجیح می‌دهند در چنین محیط‌هایی کار کنند.

نکته مهم این است که فضای اشتراکی به این معنا نیست که تمامی افراد کنار هم کار می‌کنند و هیچ حریم خصوصی وجود ندارد.

بلکه در واقع، این محیط‌ها معمولا با انواع پارتیشن اداری، از جمله پارتیشن شیشه‌ای، دوجداره آلومینیومی جداسازی می‌شوند تا هر فردی فضای خصوصی خود را داشته باشد.

در ادامه ۵ مزیت محیط‌های‌ کاری مدرن را بررسی می‌کنیم.

مقرون به صرفه

وقتی از فضای کاری اشتراکی استفاده می‌کنید، دیگر نیازی نیست نگران هزینه بالای رهن یا اجاره یک دفتر کار خصوصی باشید. فضای کاری اشتراکی تمامی امکانات یک دفتر خصوصی را با هزینه پایین‌تر در اختیارتان قرار می‌دهد.

فرصت‌های شبکه‌سازی

وقتی در کنار سایر کارآفرینان و بنیان‌گذاران استارتاپ کار می‌کنید، به افراد مهمی که می‌توانند به رشد کسب‌وکارتان کمک کنند دسترسی بهتری دارید. فضای کاری اشتراکی پر از افرادی است که اهداف مشابه دارند و چیزهای زیادی از یکدیگر یاد می‌گیرند.

اگرچه اعضای تیم‌های مختلف در فضاهای جداگانه کار می‌کنند، می‌توانند در قسمت‌های مشترک مثل آشپزخانه یا سالن اصلی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و تجارب خود را به اشتراک بگذارند.

شبکه‌ها و روابطی که در این محیط‌ها ایجاد می‌شوند فرصت‌های زیادی برای مشارکت و پیشرفت فردی و کسب‌وکار فراهم می‌کنند.

انعطاف‌پذیری

بزرگ‌ترین مزیت فضای کاری اشتراکی انعطاف‌پذیری است. فرض کنید قرار است چند نفر به اعضای تیم‌تان اضافه شوند.

در چنین شرایطی به راحتی می‌توانید با کمک انواع پارتیشن اداری یک فضای جداگانه برای اعضای جدید ایجاد کنید. پارتیشن‌‌های اداری به راحتی نصب می‌شوند و قابلیت جابه‌جایی دارند.

امکانات و خدمات

وقتی یک فضای اداری اجاره می‌کنید، معمولا باید لوازم اداری بخرید، وای‌فای و تلفن وصل کنید و هر ماه قبض آب، گاز و برق را پرداخت کنید.

فضای کاری اشتراکی آماده استفاده است و دیگر نیازی نیست نگران نظافت، تعمیرات و رسیدگی به آن باشید. علاوه بر این، می‌توانید از خدمات پرینت، اسکن و آشپزخانه استفاده کنید.

افزایش بهره‌وری

وقتی در محیطی کار کنید که همه با انرژی و مشتاق باشند، شما هم انگیزه می‌گیرید و بیشتر تلاش می‌کنید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در فضاهای اشتراکی کار می‌کنند در مقایسه با افرادی که در دفاتر سنتی فعالیت می‌کنند هدفمندتر هستند و اعتماد‌به‌نفس بیشتر دارند.

معایب فضای کاری اشتراکی

اگرچه فضای کاری اشتراکی مزایای زیادی برای افراد و کسب‌ و کارها فراهم می‌کند، اما معایبی دارد که باعث می‌شود برخی در انتخاب آن تردید داشته باشند. البته، این نکته مهم است که بسیاری از این معایب و مشکلات را می‌توان با پارتیشن اداری مناسب حل کرد.

ازدحام و سر و صدا

رفت و آمدها و بحث‌های داغ در فضای کاری اشتراکی قطعا باعث می‌شود تمرکزتان را از دست بدهید و کلافه شوید.

افرادی که در این محیط‌ها کار می‌کنند معمولا تخصص، گرایش و دیدگاه‌های متفاوتی دارند. در نتیجه، بحث و جدل‌ها و اختلافات اجتناب‌ناپذیر هستند و باعث ایجاد جو منفی و استرس می‌شوند.

نزدیک بودن به رقبا

یکی دیگر از معایب فضای کاری مشترک این است که ممکن است یک استارتاپ یا فریلنسر رقیب صحبت‌های محرمانه گروه شما را بشنود. با استفاده از این اطلاعات برای پیشی گرفتن از شما استفاده کند.

حفظ حریم خصوصی در این محیط‌ها کار راحتی نیست، هر شخص به راحتی می‌تواند از قرارهای کاری، تماس‌ها و شیوه کارتان باخبر شود.

نقش انواع پارتیشن اداری در بهبود فضای کاری اشتراکی

مهم‌ترین چیزی که باید در انتخاب فضای کار اشتراکی به آن توجه کنید پارتیشن است. پارتیشن باید به خوبی فضا را تقسیم‌بندی کند، محیط را دلگیر نکند و جلوی عبور نور را نگیرد.

انواع پارتیشن‌ اداری از جنس‌های مختلف ساخته می‌شوند و هر کدام مزایا و کاربردهای خاص خود را دارند.

پارتیشن شیشه‌ای

این نوع پارتیشن علاوه بر زیبایی ظاهری عایق خوبی در برابر صدا است. در نتیجه، جداسازی فضای کار با پارتیشن شیشه‌ای یک حریم خصوصی برای افراد فراهم می‌کند تا با آرامش کار کنند.

پارتیشن بدون فریم

اگر می‌خواهید یک فضا را طوری تقسیم‌بندی کنید که از لحاظ مساحت یا نور تغییر نکند، بهترین گزینه پارتیشن بدون فریم است. این نوع پارتیشن برای تقسیم بندی فضاهای کوچک ایده‌آل است.

پارتیشن دو جداره

این پارتیشن اداری یک عایق صوتی و حرارتی است. علاوه بر این، پارتیشن دو جداره کرکره دار امکان تنظیم نور را نیز فراهم می‌کند.

پارتیشن MDF

MDF طرح‌ها و رنگ‌های متنوعی دارد، در نتیجه پارتیشن MDF پرطرفدارترین پارتیشن مورد استفاده در ادارت و دفاتر است.

پارتیشن چوبی

این نوع پارتیشن را می‌توان به صورت ثابت، کشویی یا ریلی اجرا کرد. پارتیشن چوبی ظاهر بسیار زیبایی دارد، ولی به دلیل مقاومت پایین و آسیب‌پذیری در برابر عوامل مختلف کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارتیشن آلومینیومی

این نوع پارتیشن اداری استحکام زیادی دارد و می‌توان آن را با MDF ترکیب کرد. پارتیشن آلومینیومی عایق خوبی در برابر صدا است و محیطی آرام برای کار کردن فراهم می‌کند.

در صورت تمایل می‌توانید پرده کرکره به این پارتیشن اضافه کنید تا میزان دید و عبور نور را کنترل کنید.

سخن پایانی

طراحی فضای داخلی تاثیر زیادی بر روی کیفیت عملکرد و بهره‌وری کارمندان دارد. پارتیشن اداری یکی از مهم‌ترین اجزا دکوراسیون داخلی است که فضا را به بهترین شکل تقسیم‌بندی می‌کند.

کاربرد انواع پارتیشن اداری در ادارات و فضاهای کاری اشتراکی حس آرامش و امنیت برای کارمندان ایجاد می‌کند و موجب افزایش بهره‌وری آن‌ها می‌شود.

گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب هر چیزی را که برای راه‌اندازی یک فضای اداری مورد نیاز است تامین می‌کند و یکی از شرکت‌های پیشرو در طراحی و تولید انواع دکوراسیون اداری است. همچنین تهیه کننده انواع پارتیشن اداری تک جداره و دو جداره است.

محصولات طراحی شده توسط گروه مکعب علاوه بر ارگونومی استاندارد تنوع متریال نیز دارند، در نتیجه پاسخگوی انواع نیازها و سلیقه‌ها هستند.