اگر به دنبال تغییر ظاهر و طراحی دکوراسیون اداری هستید و برای انجام این کار بودجه محدودی در اختیار دارید، خرید لوازم اداری دست دوم گزینه بسیار مناسبی است. خرید لوازم اداری دست دوم برای کسب‌ و کارهای کوچک یا آن دسته از کسب‌ و کارهایی که با محدودیت بودجه روبه رو هستند، یک گزینه مقرون به صرفه است.

اما پیش از خرید تجهیزات اداری دست دوم باید به چندین نکته توجه کنید. در این متن  تمامی بایدها و نبایدهای خرید لوازم اداری دست دوم را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای خرید لوازم اداری دست دوم

مقرون به صرفه بودن

لوازم و تجهیزات استفاده ‌شده نسبت به نمونه‌های نو و جدید با افت قیمت روبرو هستند. به همین دلیل باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

 

امکان خرید برندهای معتبر و باکیفیت

ارزان بودن هزینه خرید لوازم اداری دست‌ دوم، گزینه‌های خرید متنوع‌تری را برای شما فراهم می‌کند.

صرفه جویی در زمان

امروزه خرید و فروش تجهیزات دست‌دوم رونق بسیار زیادی پیدا کرده است. نه تنها مغازه‌هایی مخصوص برای خرید لوازم دست‌دوم وجود دارد که با استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی هر فرد می‌تواند تبدیل به یک فروشنده یا خریدار لوازم اداری دست دوم شود. به همین دلیل در کوتاه‌ترین زمان می‌توان با تنوعی بالا اقدام به خرید این نوع لوازم کرد.

معایب خرید تجهیزات اداری دست دوم

اگرچه خرید لوازم اداری دست ‌دوم مزایای زیادی دارد، اما این روش خرید معایبی هم به دنبال دارد. به همین روی هنگام خرید باید به آنها توجه‌کرد. از جمله معایب خرید لوازم اداری دست دوم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

عدم وجود گارانتی یا ضمانت‌نامه

برخلاف خرید لوازم نو که غالبا به همراه ضمانت‌نامه عرضه می‌شوند، لوازم و تجهیزات دست دوم ضمانت‌نامه خاصی به همراه ندارند. به همین دلیل هنگام خرید این نوع تجهیزات نسبت به سایز و اندازه و کیفیت محصول باید دقت کافی به عمل بیاید.

هزینه تعمیر

برخی از لوازم دست‌دوم، دارای مشکلاتی هستند و برای استفاده از آنها نیاز به تعمیرکردن وجود دارد. اگر هزینه تعمیرات این نوع وسایل بالا باشد، خرید آنها مقرون به صرفه نیست. به همین دلیل اگر قصد خرید لوازم دست دوم معیوب را دارید، پیش از خرید نسبت به هزینه‌های تعمیر آن اطلاعات کافی کسب کنید.

 

قابلیت استفاده

برخی از لوازم دست‌دوم به خاطر استفاده زیاد به انتهای دوره عمر مفید خود رسیده‌اند. پس از خرید چنین محصولاتی ناچار هستید پس از یک مدت کوتاه آنها را تعمیر یا تعویض کنید و به همین دلیل ویژگی مقرون‌به‌صرفه بودن خود را از دست می‌دهند. پس هنگام خرید لوازم اداری دست ‌دوم به مدت زمان استفاده یا طول عمر مفید باقی مانده محصول توجه کنید.

حمل‌ونقل

به صورت معمول، حمل ‌و‌ نقل وسایل و تجهیزات دست‌دوم بر عهده خریدار است. (بر خلاف وسایل نو که معمولا خود فروشنده وظیفه حمل و نقل محصول را بر عهده می‌گیرد.) این مسئله برای افرادی که از نظر زمانی با محدودیت روبه رو هستند یا منابع کافی برای حمل ‌و نقل محصول را در اختیار ندارند، یک مسئله چالش برانگیز است.

برای خرید تجهیزات اداری دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

با توجه به مزایا و معایب بیان ‌شده برای خرید لوازم اداری دست ‌دوم، زمان خرید این نوع محصولات باید چندین نکته را مورد توجه قرار بدهیم. در ادامه به ابن نکات اشاره می‌کنیم.

در نظر گرفتن بودجه

اولین و یکی از مهم‌ترین نکات برای خرید تجهیزات اداری دست دوم، بودجه در دسترس برای این امر است. اگرچه خرید لوازم اداری دست دوم مقرون‌ به‌ صرفه است اما اگر هنگام خرید این تجهیزات به بودجه در نظر گرفته ‌شده توجه نشود، از نظر مالی دچار مشکل می‌شوید.

هنگام خرید یک وسیله دست‌ دوم به بودجه و همچنین تجهیزات مورد نیاز خود توجه‌کنید. بهترین شیوه این است که برای خرید هر یک از تجهیزات مورد نیاز، با توجه به محدودیت‌های بودجه، یک هزینه مشخص را تخصیص دهید.

پیش از اقدام برای خرید لوازم اداری دست‌ دوم ابتدا باید نیازهای خود را اولویت‌بندی کنید. لوازم اداری به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند. یک دسته صرفا برای زیبایی و به عنوان دکوراسیون محیط به کار برده می‌شوند. دسته دیگر نیز وسایلی کاربردی هستند و وجود آنها در محیط کار الزامی است.

اگر شما صرفا به دنبال لوازمی هستید که باعث زیبایی و جذابیت محیط کار شود، دکوراسیون تزیینی و اگر به دنبال راحتی و تسهیل کارکرد کارکنان خود هستید باید لوازم کاربردی را خریداری کنید.

مشورت کردن

اگر برای نخستین بار می‌خواهید تجهیزات اداری دست دوم خریداری کنید با دوستان و یا آن دسته از اطرافیان که سابقه این کار را دارند، مشورت کنید. آنها تجربه و دانش بیشتری نسبت به شما در قضیه خرید لوازم اداری دست‌ دوم دارند. میزان کاربردی بودن هر یک از وسایل را بهتر تشخیص می‌دهند. آنها به شما در خرید لوازم معتبر، باکیفیت و ماندگار کمک خواهند کرد.

بررسی میزان کیفیت

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان خرید لوازم اداری دست دوم باید مورد بررسی قرار بگیرد، کیفیت محصول است. این مسئله را باید به صورت شخصی و دقیق مورد بررسی قرار دهید. بررسی کنید که این محصول کجا ساخته شده‌است؟ محصول اصلی است یا خیر؟ چه مدت زمانی از این محصول استفاده شده است؟ وجود فرسودگی و خرابی در محصول را مورد بررسی قرار دهید. این نکته را به یاد داشته باشید که با استفاده از این لوازم و تجهیزات باید بتوانید مشتریان خود را راضی نگه‌ دارید.

همان‌طور که پیشتر بیان کردیم، خرید لوازم اداری دست ‌دوم مزایا و معایبی دارد. تنها زمانی اقدام به خرید کنید که مزایای آن بیشتر از معایبش باشد. پس نسبت به سرمایه‌گذاری و هزینه‌ای که می‌کنید، پیش از خرید اطمینان حاصل کنید.

خرید ترکیبی

یکی از بهترین روش‌های لوازم اداری، خرید به صورت ترکیبی از تجهیزات نو و دست دوم است. آن دسته از وسایلی که قیمت بیشتری دارند را می‌توان به صورت دست دوم و وسایل ارزان قیمت‌تر را به صورت نو خریداری کنید. برای مثال میز اداری مدرن و صندلی اداری مدرن قیمت کمتری نسبت به دیگر تجهیزات دارند. می‌توان آنهارا به صورت نو خریداری کرد اما خرید مبلمان اداری هزینه بیشتری دارد پس می‌توانید آنها را به صورت دست‌دوم و کارکرده بخرید.

سخن پایانی

بسیاری از کسب‌ و کارها برای شروع و یا تعویض تجهیزات و لوازم محل کار و برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها تصمیم به خرید لوازم اداری دست ‌دوم می‌گیرند. اما پیش از خرید هر نوع تجهیزات اداری دست‌ دوم باید به چندین نکته توجه ‌کرد.

مهم‌ترین نکته خرید لوازم ارزان‌قیمت و باکیفیت است. در این متن مهم‌ترین نکات برای خرید تجهیزات اداری دست‌دوم را معرفی کردیم. به نظر شما برای خرید لوازم اداری دست‌ دوم به چه نکات دیگری باید توجه کنیم؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.