با توجه به بحران‌های اقتصادی، شاید اختصاص بودجه‌های هنگفت به طراحی داخلی فضای اداری برای بسیاری از کسب ‌و کارها، غیرممکن و غیرمنطقی به نظر بیاید. به همین دلیل و دلایل دیگر کمتر کسی به فکر تغییر و بهبود طراحی داخلی خود نباشند. با توجه به اهمیت زیاد و غیرقابل انکار تاثیرات مثبت دکوراسیون داخلی بر میزان فروش، افزایش راندمان کارکنان و جذب کارمندان شایسته، باید به فکر راه‌حلی بود که بتوان حتی با هزینه کم، به یک طراحی عالی و کارا رسید. به همین دلیل در ادامه، راهکارهایی برای طراحی فضای اداری با بودجه محدود را به شما ارائه می‌کنیم.

 

هدف خود را از طراحی فضای اداری مشخص کنید

فرقی ندارد که برای شرکت تازه تاسیس خود نیاز به طراحی داخلی دارید، یا به فکر بازطراحی و تغییر فضای اداری قبلی خود هستید. باید در مرحله اول هدف خود از طراحی را دقیقا مشخص کنید.

پاسخ دادن به سوالات زیر می‌تواند به شما کمک کند تا هدفتان را واضح و شفاف کنید:

  • اولویت اصلی شما کدام است؟ راحتی کارمندان، جلب توجه سرمایه‌گذاران، جذب مشتریان یا افزایش تعاملات اجتماعی کارکنان؟
  • طراحی و اجرای دکوراسیون اداری فعلی شما دارای چه مشکلاتی است؟
  • نظر کارمندان فعلی شما در مورد فضای فعلی شرکت شما چیست؟
  • هرچقدر که اهداف شما دقیق‌تر و جزئی‌تر تعریف شوند، نیاز شما به آزمون و خطا کمتر می‌شود و در نتیجه می‌توانید به طراحی فضای اداری با بودجه محدود بیشتر امیدوار باشید.

با کارمندان‌ و همکاران مشورت کنید

به یاد داشته باشید که طراحی دکوراسیون اداری به تمامی کارکنان شرکت یا سازمان شما ارتباط مستقیم دارد. پس سعی کنید قبل از شروع کار، طی جلسات گروهی کوتاه، با تمامی افراد مشارکت و تعامل داشته باشید و اجازه دهید بدون هیچ نگرانی، از مشکلات، معضلات، ایده‌ها و آرزوهای خود بگویند.

برگزاری طوفان فکری در مورد دیزاین جدید، هم می‌تواند شما را با ایده‌های تازه و خلاقانه روبه ‌رو کند. همینطور این که حسی از ارزشمندی را برای کارمندان شما فراهم می‌کند و باعث می‌شود تا با آغوش باز، از تغییرات پیش‌ رو استقبال ‌کنند.

حتما نکات مطرح‌شده در این جلسات را مکتوب کنید. همچنین فهرستی از تجهیزات و اکسسوری اداری ضروری و مورد نیاز افراد را از میان صحبت‌های آنها تهیه کنید.

 

بودجه قطعی را تعیین کنید

تا به اینجا، عدد و رقم واضحی مشخص نشده بود، چون هنوز دامنه تغییرات و خواسته‌های شما و افرادتان مشخص نبود. اما حالا که اهداف، مشکلات، نیازمندی‌ها و ایده‌های لازم‌الاجرا را به طور دقیق مشخص کرده‌اید، نوبت آن می‌رسد که بودجه‌تان را دقیقا تعیین کنید. این کار برای طراحی فضای اداری با بودجه محدود بسیار حیاتی است. چون باعث می‌شود با دیدی منطقی پروژه را آغاز کنید و همینطور منجر به اولویت‌بندی، دقت بیشتر در انتخاب و حذف خرج‌های اضافه خواهد شد.

ایده‌های انتزاعی را به تصاویر واقعی تبدیل کنید

استفاده از فناوری‌ها و نرم‌افزارهای نوین طراحی داخلی می‌تواند قبل از این که دست به عمل بزنید.  برای شما طرح‌های سه‌بعدی و دقیقی به ارمغان بیاورد. اما از آنجایی که این کار می‌تواند خرج زیادی روی دست شما بگذارد. پیشنهاد ما به شما، طراحی یک مودبرد (Mood Board) است. برای این کار می‌توانید یک بورد اشتراکی با همکاران خود در پلتفرم‌هایی مثل ترلو بسازید.  هر کدام از شما، عکس‌هایی از نمونه‌های طراحی داخلی دکوراسیون اداری را که دوست دارید، درون این بورد اضافه کنید. پس از تکمیل مودبرد، حالا شما دقیقا متوجه می‌شوید که چه چیزی در ذهن هر کسی می‌گذرد.

پالت رنگی را انتخاب کنید

گام بعدی، انتخاب رنگ است. یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که اکثر افراد مرتکب می‌شوند، انتخاب رنگ موقع خرید مبلمان اداری است. در حالی که گزینه درست، تصمیم‌گیری برای رنگ پیش از اقدام به طراحی و خرید میز اداری و سایر تجهیزات است. اما این کار چه تاثیری در طراحی فضای اداری با بودجه محدود دارد؟

پاسخ این است که وقتی در ابتدا، رنگ‌های اصلی و فرعی طراحی را انتخاب کنید، می‌توانید طبق برنامه و اصول خریدهای خود را انجام دهید. پس دچار انتخاب اشتباه نمی‌شوید و خرج اضافی برای خودتان نمی‌تراشید.

بهترین انتخاب برای رنگ دیوارها، سقف، کف و پارتیشن اداری رنگ‌های خنثی مثل سفید، خاکستری و خاکستری مدرن هستند. این رنگ‌ها در طولانی‌ مدت منجر به خستگی و آشفتگی روحی نمی‌شوند و معنای راحتی و حرفه‌ای بودن را به بیننده القا می‌کنند. پس بهتر است برای رنگ ‌آمیزی سطوح بزرگ از این خانواده‌های رنگی استفاده کنید.

برای رنگ اصلی نیز بهتر است از رنگ غالب در لوگو و هویت بصری شرکت استفاده کنید. برای رنگ فرعی هم می‌توانید از رنگ‌های مکمل یا متضاد رنگ اصلی استفاده کنید تا به محیط اداری، رگه‌هایی از سرزندگی و انرژی اضافه کنید.

از متخصصین طراحی فضای اداری مشورت بگیرید

شاید شما این کار را در تضاد با طراحی فضای اداری با بودجه محدود و نوعی از هزینه اضافی بدانید. اما در این مورد به سال‌ها تجربه ما اعتماد کنید. همراهی یک متخصص در این پروژه می‌‌تواند برای شما منافع زیادی داشته باشد و هزینه‌‌های اضافی شما را کاهش دهد. بدون یک مشاور، مجبورید از شنیده‌های غیرمستند استفاده کنید. با شیوه آزمون و خطا جلو بروید، در این صورت احتمال اشتباه و به بن‌بست خوردن برای شما افزایش پیدا می‌کند.

جزئیات و نادیدنی‌ها را  در طراحی فضای اداری از یاد نبرید

طراحی فضای اداری با بودجه محدود به معنای قربانی کردن جزئیات نیست. حواستان به این نکته باشد که شاید خیلی از نیازمندی‌ها و اولویت‌ها از چشم شما دور مانده‌ باشند. برای مثال، هر فضای اداری نیاز به یک یا چند اتاق جلسه دارد. به خصوص در محیط‌های کاری استارتاپی که بخش زیادی از وقت کارمندان به گفتگو و جلسه با یکدیگر می‌گذرد. در این حالت قطعا شما نیاز دارید که برای اتاق جلسه یا کنفرانس خود، از دیوارپوش‌های عایق صوتی استفاده کنید. مثلا بسیاری از لوازم آشپزخانه مثل مایکروفر یا قهوه‌ساز از ضروریات هستند که ممکن است فراموش کنید.

همینطور جزئیاتی مثل نظم‌دهنده‌های میز اداری، میز جلو مبلی، شلف اداری یا فلاورباکس شاید در نگاه اول اهمیت زیادی نداشته باشند. اما در کارایی و راندمان کارمندان شما تاثیرات قابل توجهی دارند.

گوش به زنگ باشید

شاید خیلی از شرکت‌ها مثل شما به فکر بازطراحی یا تغییر دکوراسیون خود افتاده باشند. در این حالت می‌توانید برخی از اجزای دکوراسیون اداری مثل مبلمان اداری، میز و صندلی اداری، میز اتاق کنفرانس و… را به صورت دست‌دوم از آنها بخرید. حتی وسایل و ملزومات اداری قدیمی خود را به آنها بفروشید و بخشی از بودجه خود را از این راه تامین کنید.

سخن آخر

طراحی فضای اداری با بودجه محدود غیرممکن نیست، به شرطی که هوشمندانه، منطقی و آگاهانه این کار را انجام دهید. استفاده از سبک‌ها و ترندهای جدید مثل طراحی مدرن فضای اداری و یا سبک‌های مبتنی بر نگرش مینیمالیستی نیز می‌توانند در این مسیر به شما کمک کنند و از شما چهره‌ای به ‌روز نزد مخاطبان‌تان بسازند.