فضای انتظار یا پذیرش محیطی است که امروزه در همه شرکت‌ها و ادارات وجود دارد. نمونه ساده آن را حتما در مراکز درمانی دیده‌اید. یک میز پذیرش در مقابل این فضا وجود دارد که شما درخواست خود را با منشی هماهنگ می‌کنید. سپس از شما خواسته می‌شود در این فضا منتظر بمانید تا شما را صدا بزنند. وجود میز و صندلی در این مکان موجب آسایش مراجعه کنندگان می‌شود. در ادامه اطلاعات مفیدی در رابطه با طراحی فضای انتظار در اختیارتان قرار می‌دهیم. حال بیایید کمی حرفه‌ای‌تر به این فضا نگاه کنیم. فضای انتظار در شرکت‌ها مکانی است که وقتی افراد برای اولین به محل کار شما رجوع می‌کنند در این فضا منتظر می‌مانند. حتما زمانی که برای استخدام برای شرکت‌های بزرگ به جلسه مصاحبه دعوت می‌شوید اتاق انتظار آن‌ها را دیده‌اید. در صورتی که فضای کلی محل کار شما زیاد نباشد، می‌توانید فضای اتاق انتظار را با یک پارتیشن اداری از باقی فضاها جداسازی کنید.

ویژگی فضای انتظار ایده‌آل

همانطور که از نامش پیداست فضایی است که افراد برای اجرا شدن درخواست آن لحظاتی را منتظر بمانند. اما روش‌هایی وجود دارد که آن‌ها در این فضا احساس خوب داشته باشند. اولین گام برای طراحی فضای انتظار ایجاد آرامش و سکوت در این فضاست. تجربه ثابت کرده ماندن در اتاق شلوغ و پر هرج و مرج، صبر و تحمل انسان را پایین می‌آورد. اما جدا از ایجاد آرامش شما می‌توانید یک موزیک ملایم را در فضا پخش کنید تا افراد منتظر را سرگرم کنید. گوش دادن به موزیک‌های آرامش بخش، فرکانس‌های منفی را از ذهن دور می‌کند. در نتیجه فضای کاری شما پر از انرژی مثبت خواهد شد. نکته بعدی که باید به آن توجه کنید قرار دادن مبلمان راحت در اتاق انتظار است. این موضوع هم می‌تواند در صبور بودن افراد در حال انتظار تاثیر مثبت بگذارد. صندلی‌های بی‌کیفیت زودتر ما را خسته می‌کنند. این به ضرر شماست که با عده‌ای مشتری کم صبر و بی حوصله روبرو شوید. روشنایی مناسب یکی دیگر از ویژگی‌های اتاق انتظار ایده‌آل است. شما باید به نور و همچنین سیستم تهویه این فضا دقت کنید. در صورتی که اتاق انتظار دارای پنجره باشد بهتر است از نور طبیعی خورشید کمک بگیرید، اگر این نور کافی نبود با چراغ‌هایی نور مناسب را ایجاد کنید. روشن کردن عود را در این فضا به شما توصیه نمی‌کنم چون مورد پسند همه افراد نیست. اما برای تهویه حتما از وسایل گرمایشی و سرمایشی بسته به فصل سال را انتخاب کنید.

برای طراحی فضای انتظار وسایل سرگرم‌کننده در نظر بگیرید

این هنر کارشناس طراحی دکوراسیون است که بر طبق سلیقه شما بهترین راه را عملی کند. شما باید وسایلی را برای سرگرم کردن مشتریان خود قرار دهید. کار ساده‌ای است. با هزینه کم و البته فضای قرارگیری این کار امکان پذیر است. برای مثال شما می‌توانید با قرار دادن یک تلویزیون روبروی مبلمان این کار را انجام دهید. انتخاب برنامه پخش شده بستگی به اکثریت مراجعه کنندگان شما دارد. مثلا اگر مراجعه کنندگان شما اغلب بانوان هستند می‌توانید شبکه‌هایی با موضوعات آشپزی، مشاوره خانواده، تناسب اندام و … را انتخاب کنید. برای مراجعه کنندگان آقا برنامه‌های فوتبال و اقتصاد جذابیت بیشتری دارد. قرار دادن مجلات و روزنامه بر روی میز هم می‌تواند آنان را سرگرم کند. اما اگر شرکت شما دارای کاتالوگ باشد، قرار دادن آن بر روی میز می‌تواند کار جالبی باشد. بسیاری از افراد مایلند بدانند در شرکت شما چه اتفاق‌هایی رخ داده است. در صورتی که مراجعه کنندگان شما فرزندان خود را به همراه داشته باشند می‌توانید برای سرگرم کردن آن‌ها هم وسایلی را در نظر بگیرید. میز و صندلی کودک و قرار دادن چند اسباب بازی بر روی آن می‌تواند لحظاتی آن‌ها را سرگرم کند. اما یک شیوه نوین دیگری در امر دکوراسیون وجود دارد که با یک تیر دو نشان می‌زند. شما می‌توانید بر روی دیوارهای اتاق انتظار خود از تابلوهای هنری استفاده کنید. با این کار هم جنبه هنری به فضا می‌بخشید و هم چشم افراد را مجذوب می‌کنید تا این آثار هنری را کنجکاوانه ببینند. همچنین بهتر است نام اثر را هم در پایین تابلو با اطلاعات مختصری قرار دهید تا لحظاتی را هم مشغول خواندن اطلاعات شوند.