در دهه‌های گذشته، شرکت‌های زیادی (به ویژه در حوزه فناوری) شروع به اجرای روندهای جدید طراحی فضای کاری به منظور جذب توجهات به سوی خود کرده‌اند. اگرچه از گذشته طراحی اتاق‌های مختلف برای تقسیم‌بندی بخش‌های داخلی و فراهم کردن فضای شخصی برای کارمندان امر عادی بوده است. اما امروزه معماری شرکت‌ها به سمت طراحی فضای کاری باز یا طراحی Open office سوق پیدا کرده است. ممکن است این نوع طراحی بهترین انتخاب برای همه مشاغل نباشد، اما مطمئنا انتخاب آن مزایای بسیاری دارد.

مانند وجود یک فضای کاری آزاد برای برقراری ارتباطات، امکان ایجاد روابط مناسب و برقراری همکاری در پروژه‎ها برای کارمندان، القای حالتی مدرن به شرکت که ممکن است در جذب استعدادهای جوان موثر باشد. با این حال، طراحی فضای کاری باز یا طراحی محیط کار یکپارچه با معایبی نیز همراه است. این نوع طراحی انتخاب افراد درونگرا نیست و در برخی شرایط می‎تواند باعث حواس‌پرتی شود. پیشنهاد می‌کنیم با در نظر گرفتن نکات ارائه شده در این مطلب، برای بازطراحی محیط کاری خود به شکل باز اقدام کنید تا بتوانید یک محیط کار شاد و پربارتری برای کارمندان خود ایجاد کنید.

برای اطلاع از واکنش‌ها نسبت به طرح جدید خود به سراغ بازخوردها بروید

در نهایت این کارمندان شما هستند که پس از بازطراحی باید در یک فضای متفاوت کار کنند. پس حتما با آنها مشورت کنید. حتی می‌توانید از ایده‌های آنها در قالب نظرسنجی‌ها و مکالمات شخصی برای طراحی فضای کاری باز استفاده کنید. یادتان باشد که این نوع طراحی برای برخی از کارمندان جذابیت زیادی دارد و حتی می‌تواند لذت‌بخش باشد. اما برای تعداد اندکی از کارمندان اصلا جالب نیست. پس باید به گونه‌ای رضایت این گروه اندک را پیش از هر گونه طراحی به دست آورید.

ایجاد فضایی آرام یک ضرورت است

یکی از بزرگ‌ترین مشکلاتی که شرکت‌ها پس از اجرایی کردن طراحی فضای کاری باز با آن روبه رو می‌شوند سر و صداست که واقعاً می‌تواند باعث حواس‌پرتی شود. این امر به طور ویژه در شرکت‌هایی که تماس‌های تلفنی زیادی در طول روز دارند بیشتر صدق می‌کند. این تماس‌های تلفنی درکنار مکالمه‌هایی که کارمندان در بین خود دارند، می‌تواند تأثیر نامطلوبی بر بهره‌وری داشته باشد. بنابراین این شما هستید که باید به عنوان کارفرما با وضع قوانینی فضای آرامی ایجاد کنید.

مثلا می‌‎توانید برای افرادی با ویژگی‌های درون‌گرا اتاق‌هایی در نظر بگیرید که وظایف اداری خود را در فضایی جداگانه انجام دهند. تغییرات ساده‌ای مانند الزام کارمندان به برقراری تماس‌های تلفنی طولانی در اتاقی جداگانه، الزام کارمندان به ساکت بودن در ساعت‌های شلوغی شرکت و اعمال سیاست‎‌هایی برای نشستن به جای ایستادن و رفت و آمدهای بی‌دلیل نیز بسیار موثر هستند.

مجاورت نقش مهمی در طراحی فضای کاری باز دارد

یکی از مهم‌ترین ملاحظات در دکوراسیون اداری، نوع چیدمان صندلی‌ها خواهد بود. بیشتر کارفرمایان شرکت‌ها از قبل این مساله را خودشان تعیین می‌کنند، اما بعضی دیگر آن را به عهده کارمندان می‌گذارند. پیشنهاد می‎کنیم شما نیز قبل از چینش تجهیزات اداری، از بازخورد کارمندان خود آگاه باشید.

با ذهنی باز طراحی کنید

یکی از بزرگ‌ترین مزایای استفاده از فضای کاری باز این است که بدون وجود جداکننده‌ها و سایر موانع موجود در یک محیط عادی اداری، می‎توان از فضای کاری بیشترین بهره را برد. بنابراین شما باید طرح کلی شرکت خود را با درنظر گرفتن این وسعت فضا اجرایی کنید و حتی فضای اضافی برای افراد تازه وارد در نظر بگیرید.

قرار گرفتن در معرض شرایط طبیعی را در نظر بگیرید

شما می‌توانید به راحتی با طراحی پنجره‌های بزرگ و رو به آفتاب، نیاز فضای اصلی شرکت را به نور طبیعی تامین کنید و با کاهش مصرف نور مصنوعی در هزینه‌های شرکت صرفه‌جویی کنید. از طرفی در فصول گرم سال می‌توانید با بازکردن این پنجره‌ها در زمان‌های مشخص، در مصرف هزینه‌های برق صرفه‌جویی و از تهویه طبیعی استفاده کنید.

 

با هوشمندی سطوح مختلف را انتخاب کنید

دیوارها، سقف‌ها و کف‎‌ها همگی نقش مهمی در ایجاد فضاهای کاری دارند. توصیه می‌کنیم رنگ سفید را برای رنگ‌آمیزی دیوارها انتخاب کنید، چرا که با وجود نور طبیعی یا مصنوعی، فضا آرام‌تر جلوه خواهد کرد. اکثرا در طراحی محیط کار یکپارچه از سقف‌های باز استفاده می‌شود. اینگونه سقف‌ها ساختار ساختمان شرکت را در معرض دید قرار می‌دهند و زیبایی صنعتی خاصی دارند. معماری سقف‌های باز همچنین به گونه‌ای است که با برخورداری از ارتفاعی بیشتر، حجم فضا را بزرگ‌تر نشان می‌دهد. برای تمایز طبقات مختلف می‌توانید از نشانه‌هایی به صورت لوگو بر روی دیوار استفاده کنید. معمولا در طراحی فضای کاری باز برای جدا کردن مکان استقرار هر کارمند و جایگاه‌های مختلف کاری، از انواع کفپوش استفاده می‌شود. در تصویر زیر می‌توانید این مورد را به خوبی مشاهده کنید.

به نصب اتاق‌های آکوستیک فکر کنید

نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی و سر و صدا زیاد نباید در طراحی فضای کاری باز مورد توجه قرار گیرد. چرا که می‌توانید با نصب دیوارهای عایق صوتی، اختصاص هدفون شخصی به هر کارمند، نصب غرفه‌های آکوستیک مختص تماس‎های تلفن یا برگزاری جلسات یک به یک این مشکل را حل کنید.

به فرهنگ سازمانی توجه کنید

در طراحی فضای کاری باز شرکت خود به فرهنگ سازمانی توجه کنید. در غیر این صورت، ممکن است نیازهای کارمندان و مشتریان را نادیده بگیرید. با انجام نظرسنجی مطمئن شوید که طراحی مورد نظر شما با نگاه کارمندان و مشتریان نیز به میزان زیادی تطابق دارد. چرا که هر شرکتی که در حال باز طراحی است. خواه در حد یک تغییر جزئی و یا یک استراتژی کلی در سطح سازمانی، ناخواسته در فرهنگ سازمانی آن نیز تغییراتی به وجود می‌آید.

به طور کلی، یک طراحی فضای کاری باز زمانی موفق است که خالی از اشکالات رایج برای مشتریان و متناسب با فرهنگ سازمانی شرکت باشد. در آن فضا امکان انجام هر کاری برای همه افراد وجود داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است با کارشناسان خبره طراحی داخلی و معماری مشورت کنید. گروه طراحی دکوراسیون داخلی مکعب مدت مدیدی است که در زمینه طراحی دکوراسیون اداری فعالیت می‌کند.

علاوه بر ارائه خدمات طراحی و مشاوره بصورت رایگان، طراحی و تولید محصولات متناسب با فضاهای مذکور را دارد. محصولاتی که در گروه مکعب طراحی و تولید می‌شوند علاوه بر ارگونومی دارای تنوع در متریال هم می‌باشند. این موضوع انتخاب را برای شما به صورت یک پکیج آسان می‌کند.